BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: Benelux795 op 22 February 2024, 19:19:46
-
Voor een mogelijk toekomstig plan... Wie heeft er informatie over de locomotiefloods in Terneuzen rond '80?
- Ik meen mij te herinneren ooit een foto gezien te hebben van het interieur en dat de loods toen een bovenloopkraan(tje) had..?
- Had de loods inspectieputten? Vast gereedschap? Uberhaupt ruimte om iets anders te doen dan 'eenvoudig' onderhoud?
- Was er nog kantoor- of magazijnruimte? Of gebeurde dat in het bijgebouw en/of de latere romney loods?
- het is vanaf foto's lastig te zeggen, maar passen er twee 2200's achter elkaar in de loods?
- Bedienvoorschrift '68 Terneuzen vermeld alleen werkplaats; hoe heette die loods anno '80? locomotiefwerkplaats, tractiedepot..?
- Al het overige wat ik vergeet te vragen... etcetera
Wat ik wel weet: de enkele deur is pas van na de verbouwing voor de RN204's. De loods is ergens na WO2 verbouwd, maar dat is ruim voor '80? Het Utrechts Archief heeft een mooie prent van het interieur, maar die is wel heel vroeg..
https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/9c93619c-16c1-2327-e053-4701000a9b44/media/06d327fe-96d0-363e-ead1-e5748a2fe3ad?mode=detail&view=horizontal&q=terneuzen&rows=1&page=3
Op stationsweb heeft 'tie in zomer '74 ook nog klapdeuren.
-
Was mij eerder ook al op foto's opgevallen; de raampjes aan het verre einde van de loods zijn kleiner/lager. Toen ik de loods aan het eind van dit filmpje zag realiseerde ik mij dat het spoor anno '80 wellicht niet is doorgetrokken over de volle lengte van de loods..?
https://www.youtube.com/watch?v=jzx6B5o2QK0
In onderstaand, wellicht bekende filmpje van 2200's in Zeeuw-Vlaanderen valt ook op dat de lok relatief dicht richting de deur staat (rond 10:05) en er achter de lok een deur zichtbaar is, die dichter bij lijkt dan de volle lengte van de loods: https://www.youtube.com/watch?v=uI4bqBRfqIo
PS kwam net wel een leuke foto tegen van de loods voor verbouwing: http://www.spoorverledendrachten.nl/levensloop.htm
-
Op de site van Victor Lansink staat nog een goede foto van de loods:
http://www.railtrash.net/images/Terneuzen-Zelzate/slides/05DSC_0241.html
-
Foto's van de buitenzijde zijn er genoeg te vinden... :angel: gaat mij om de binnenzijde.
-
Kan ik je misschien helpen met wat (wazige) plaatjes uit 1983?
(https://up.picr.de/47137942aw.jpg)
(https://up.picr.de/47137940xt.jpg)
(https://up.picr.de/47137950ti.jpg)
Met groet,
Jewannes.
-
Leuk, dank!
Loods had blijkbaar in '83 nog oude deuren, maar interieur aan de voorste zijde zal denk ik hetzelfde zijn als later in '80: blijkbaar een enkele inspectieput en volgens mij inderdaad een kraanbaan! Hier kan ik wat mee (y) nu nog het andere eind; spoor liep dus iig door tot 5e set grote ramen, dan vermoed ik toch dat er thv de kleine ramen een andere ruimte is geweest? Verder lijkt het erop dat er perslucht was.
Ook leuk detail: die Franse cokes wagons links op de eerste foto :)
PS gezien de grote schoorsteen aan de zijkant van het dak, had de loods ook rookafvoerkanalen; aangezien daar op meer recente foto's een ventilatorkap(?) op is gezet, later dus mechanische afzuiging?
-
Toch nog een aanvullende vraag... :)
Was de spoorlijn in Zeeuws-Vlaanderen voorzien van seinen? Of reed alles op zicht, als rangeerbedrijf? En dan dus ook max 60 km/uur..?
Lijkt mij onhandig met een lange cokestrein, maar kan nergens seinen ontdekken. Afgezien van vaste stop- en fluitborden.
Al was het baanvak sind midden '70 wel automatisch beveiligd mbt overwegen, als ik het goed heb...?
-
Hoe kom je aan die 60?
-
Iets wat mijn duim heet... :angel: vermoedelijk 40 dan? Maar dat lijkt mij zo traaaaaaag...
-
Ik kan morgen middag wel wat foto's maken van de lokloods in Terneuzen. Dat stond al op mijn todo lijstje en het is voor mij maar 15 minuten rijden.
-
Dank voor het aanbod, maar foto's van de huidige loods zijn niet nodig; genoeg op internet.
Vraag ging nu over de beveiliging/seinen van het NS deel Zeeuws-Vlaanderen.
-
Toch nog een aanvullende vraag... :)
Was de spoorlijn in Zeeuws-Vlaanderen voorzien van seinen? Of reed alles op zicht, als rangeerbedrijf? En dan dus ook max 60 km/uur..?
Lijkt mij onhandig met een lange cokestrein, maar kan nergens seinen ontdekken. Afgezien van vaste stop- en fluitborden.
Al was het baanvak sind midden '70 wel automatisch beveiligd mbt overwegen, als ik het goed heb...?
Er mag niet harder gereden worden dan 30 km/uur in Zeeuws Vlaanderen en het enige sein dat ik weet te staan is het uitrij sein op de Grens met België (Sas van Gent). Bij elke overweg die beveiligd is staat aan de 2 zijden van de overweg een sein om aan te geven of de slagbomen dicht zijn (is een gewoon wit licht). Soms reageert het wat traag en dan zie je de trein even stoppen voor het sein en wachten tot de bomen gesloten zijn. Tussen Hoek en de sluizen op de Hoekseweg wordt regelmatig in de kasten hiervan geprutst dus denk zo maar dat het wat storing gevoelig is.
-
Er staan wel seinen, maar volgens mij alleen bij de gevaarpunten. Zoals hier bij de splitsing tussen Sluiskil en Terneuzen.
Foto is van 2015.
Linkertak gaat richting Dow, rechtertak gaat over de Sluiskilbrug.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/033-6728a8aa24942.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/033-6728a8aa24942.jpg)
-
Er mag niet harder gereden worden dan 30 km/uur in Zeeuws Vlaanderen ...
Da's niet hard... Ook thv de seinen die Klaas laat zien? Kan mij overigens goed voorstellen dat die er niet staan omdat je daar harder mag, maar omdat je dan niet hoeft te stoppen ook al rijd je 'maar' 30. Sas van Gent heeft volgens mij ook geen seinen?
PS aan Belgische zijde, uitrijzijde uit Zelzate richting Terneuzen, zie ik trouwens wel een groepuitrijsein en voor ieder spoor een dwergsein?
PS alle bewegingen in ZV zijn dus rangeerbewegingen? Dus ook geen vertreksein, alleen via bevestiging via radio? Weet niet helemaal hoe dat in NL werkt.. :angel:
-
ik denk dat Sas van Gent op zijn minst inrijseinen heeft. Maar daar heb ik geen foto's van en in streetview kan ik ze ook niet vinden.
Wel een streetviewplaatje (https://www.google.nl/maps/@51.2106359,3.7998749,3a,29.9y,0.19h,84.65t/data=!3m7!1e1!3m5!1sE36ZgfTz-Mb831l_8JaIhQ!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D5.3534147135108725%26panoid%3DE36ZgfTz-Mb831l_8JaIhQ%26yaw%3D0.1934300052160438!7i16384!8i8192?coh=205410&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MTAyOS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D) bij het inrijden vanuit België waar je kunt zien dat er een maximumsnelheid van 30 km/h geldt.
-
op deze StraatZicht-foto is goed te zien dat enig niveauverschil op onze H0-polderbaantjes niet zo onzinnig is
-
@Klaas: dank.
Vanaf noordzijde zie ik 'm vanaf de overweg Papegeule straat, denk hier 51.231992, 3.793665
Vanaf zuidzijde zijn uitrijseinen Zelzate vermoedelijk 'inrijseinen' SvG? Zit nog geen 2,5km tussen namelijk.
Alleen hoe is vertrek vanuit SvG dan geregeld? Radioverbinding treindienstleider?
-
Dat stukje spoor in Zeeuws Vlaanderen is in praktisch opzicht een op zichzelf staand bedrijf. Alles wordt geregeld vanuit Sas van Gent. Ik weet niet of ze dat per radio doen. Tegenwoordig lijkt het me praktischer om dat per mobiele telefoon te doen.
Wat je ziet vanaf de Papegeulestraat is geen inrijsein. Het is een overwegsein van de Westdam. Vanaf de Westdam zie je net zo'n sein voor de Papegeulestraat. Het is een sein zoals Bart die noemde. Witte lamp betekent: overweg is in functie.
Zulke seinen staan ook in het Sloegebied
-
Nu je het zegt.. Lijkt inderdaad bni geen inrijsein. Dank!
-
Vincent, misschien moet je eens ter plekke gaan kijken.
Ik heb indertijd (nu al weer 9 jaar geleden) mijn tentje neergezet op een camping in Westdorpe en heb een hele dag langs die lijn heen en weer gefietst. Ik besef nu dat ik lang niet van alles foto's heb gemaakt. Volgend jaar nog maar eens die tour maken.
Toen ook een video gemaakt. Alles wat in de loop van de dag vanaf de diverse industrieën naar Sas van Gent is gekomen wordt daar aan elkaar geknoopt en gaat aan het begin van de avond als één lange trein naar Gent.
https://youtu.be/hOCH49K7lcI?feature=shared (https://youtu.be/hOCH49K7lcI?feature=shared)
-
De seinen in reactie #12 (van Klaas) zijn geen normale seinen, maar zogeheten technische seinen (te zien aan het witte, vierkante bord met zwarte driehoek). Die zijn meestal gekoppeld aan een wissel en zeggen niets over het al dan niet aanwezig zijn van treinen achter het sein. Ze geven met een wit licht aan of het wissel in de voorkeursstand ligt. In Zeeuws-Vlaanderen gaat alles per radio en moet toestemming worden gevraagd aan de treindienstleider om ergens te mogen (gaan) rijden. Daarom staan er ook zogeheten blokborden (als je goed kijkt naar de foto staat zowel langs het spoor naar Dow als het spoor richting Terneuzen een dergelijk blokbord die overigens ook staan bij de museumlijnen. De treindienstleider moet toestemming hebben gegeven alvorens het blok achter dat bord te mogen inrijden. Overigens heeft ook de brug over het kanaal Gent-Terneuzen van dergelijke seinen en zal het witte licht dus slechts aangeven of de brug berijdbaar is. Niets meer en niets minder. Dergelijke seinen staan bijvoorbeeld ook in Budel bij het wissel naar de Zinkfabriek. Als je in Streetview daar op de Parallelweg gaat staan, zie je het witte licht dat aangeeft dat het wissel in de rechtuit stand ligt en vlak daarachter het bloksein richting Weert dat op passeren verboden (rood = stop, niet doorrijden) staat.
-
Vincent, misschien moet je eens ter plekke gaan kijken.
Dat zou wellicth een leuke trip zijn, maar ik probeer het eerst online :angel: Overigens heb ik roots daar; tot een jaar of 3 :)
Al het gaat mij om de NS situatie tot zeg '90; vermoedelijk nog wel af te leiden ter plaatse.
Mooi treintje trouwens op youtube!
Daarom staan er ook zogeheten blokborden ...
Ah, dat zijn dus die borden met dat 'zwaard' erop :D Dank!
Maar voor vertrek vanuit Sas van Gent, of ter plaatse rangeren, is het dus een kwestie van toestemming vragen; annu nu per mobiel, daarvoor via radio? En alleen het inrijden zou dus met seinen zijn geregeld. Wellicht is dit dan trouwens inrijsein noordzijde: https://maps.app.goo.gl/oGGRq9xLkBLJLubM6
Al zie ik daar ook weer een pijl..? En met streetview zie je meerdere seinen? 'Technisch' sein voor aansluiting?
-
Dat laatst zijn 3 seinen bij het wissel van de aftakking naar Cargill.
-
Hi Vincent, mijn aanbieding staat nog steeds. Als je van een of andere locatie of gebouw in en naast het Zeeuws Vlaamse spoor een foto wilt hebben of wat extra info wil ik dat best wel voor je regelen. Ik woon tenslotte hemelsbreed praktisch naast de Zeeuws Vlaamse lijn en een groot gedeelte van de lijn is goed toegankelijk (landbouw wegen). Dan kom ik ook nog eens ergens ;D
Dus roept u maar (y)
-
In ieder geval: dank voor het aanbod! :)
-
Via Railtrash kun je zien waar seinen staan:
http://www.railtrash.net/images/Terneuzen-Zelzate/index.html (http://www.railtrash.net/images/Terneuzen-Zelzate/index.html)
even door de plaatjes klikken.
en dit: http://www.railtrash.net/images/Terneuzen-Zelzate/slides/21DSC_0286.html (http://www.railtrash.net/images/Terneuzen-Zelzate/slides/21DSC_0286.html) vond ik leuk.
Oude reportage uit 2010.
-
Ah, was ik eerder aan voorbijgeklikt... :-[ inderdaad meer info dan ik dacht. En goeie opname van dienstgebouw SvG trouwens.
-
Treindienstleider Zeeland, zittende in Roosendaal, is verantwoordelijk voor de treinenloop in Zeeuws-Vlaanderen. Communicatie is met GSM-R.
-
Vroeger werd dat toch vanuit Sas van Gent geregeld? Wat zit daar nu nog?
-
Helemaal niets meer.
-
Op google maps is het dienstgebouw tegen de vlakte...
-
Klopt, dat dienstgebouw aan het Stationsplein is alweer een jaar of 10 geleden (als het niet meer is) gesloopt.