BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: R Fongers op 05 May 2008, 23:50:36
-
Ohhhhh
http://www.nu.nl/news/1553738/21/Internationale_trein_verliest_wagon_in_Belgi%EB.html
Toch handig om die wagon op te gaan halen.......
-
Dat heb ik ook wel eens op de treinbaan maar ik haal het nieuws niet :-|
Wel vaag eigenlijk dat het kan gebeuren had er nog nooit van gehoord. Gelukkig ging het goed, voor hetzelfde geld duurt het even en klapt er een ander op.
-
Veilig? NEE!
Zeldzaam? NEE!
-
Dat heb ik ook wel eens op de treinbaan maar ik haal het nieuws niet Ik weet het niet
gelukkig maar, is zo vaak gebeurd bij mij op de baan dat er dan geen preisertje meer in had durven stappen! ;D
Wel vaag eigenlijk dat het kan gebeuren had er nog nooit van gehoord. Gelukkig ging het goed, voor hetzelfde geld duurt het even en klapt er een ander op.
aangezien er ook in Belgie blok gereden wordt zal dat wel meevallen, maar dan neem ik aan dat door het aanwezige rijtuig het blok "bezet" blijft.
mvg
-Sander
-
.....voor hetzelfde geld duurt het even en klapt er een ander op.
Er kan geen ander opklappen, want dat losgeraakte rijtuig blijft het blok bezet melden.
Veilig? NEE!
Het is maar hoe je het bekijkt. Als een rijtuig spontaan losraakt, dan breekt de remslang en zullen beide delen van de trein vanzelf stoppen. Ook het voorste deel is gestopt, hoe wist de machinist anders dat hij een stukje was kwijtgeraakt?
Het grootste risico bij zo'n gebeurtenis is dat er op dat momoent juist iemand door de vouwbalg loopt.
-
Er kan geen ander opklappen, want dat losgeraakte rijtuig blijft het blok bezet melden.
Zeker weten dat dat in België ook zo is? Ik bedoel, in delen van Nederland werkt met al met bakens, en niet met spoorstroom...
-
Veilig? NEE!
Goh, waarvoor zou men de zelfwerkende rem hebben uitgevonden...
Zeldzaam? NEE!
Klopt, het gebeurt bijna dagelijks...
-
Zeker weten dat dat in België ook zo is? Ik bedoel, in delen van Nederland werkt met al met bakens, en niet met spoorstroom...
Ook al werkt het met bakens, dan zal het systeem (lijkt mij) vanwege de assentellers zien dat er een rijtuig te weinig langs komt. In dat geval zal het spoor vast bezet blijven.
Mocht je het systeem resetten en het rijtuig (of een andere willekeurige trein) staat nog tussen twee bakens in dan is die dus in feite 'onzichtbaar' voor het systeem. Dat kan dus wel linke soep worden.
Daar heeft die tram hier in Alphen aan den Rijn nog wel eens last van gehad.
-
Goh, waarvoor zou men de zelfwerkende rem hebben uitgevonden...
Daar ging het mij om het feit dat er ook een passagier zich in de balg had kunnen bevinden...
-
Dat zou heel uitzonderlijk zijn, maar niet onmogelijk inderdaad. Misschien maar goed dat onze koplopers geen koplopers meer zijn... ;)
-
Als er geen rem was geweest en de wagon had naar beneden kunnen rollen, heb je nog niks aan het bloksysteem, want die wagon komt gewoon op die andere trein af, die rustig staat te wachten voor rood sein...
Groetjes,
Robbert
-
ja, zo kan ik er ook wel een paar.
Als er geen rijtuig was losgeraakt, was de situatie niet ontstaan en als niemand een trein had uitgevonden bestond het hele probleem niet. ;)
Harm
-
Hallo,
Je kan ook nog simpeler denken.
Als daar nou geen pasagiers in zaten, die zaten dus in de andere rijtuigen, dan hoefde de machinist hem helemaal niet op te halen ;D
Dan kon hij fungeren als nood stations gebouw ;D
Groeten,
Martin nuij
-
Zeker weten dat dat in België ook zo is? Ik bedoel, in delen van Nederland werkt met al met bakens, en niet met spoorstroom...
Die bakens dienen voor de ATB. Voor de bezetmelding blijft de spoorstroomloop gewoon bestaan.
-
Ook al werkt het met bakens, dan zal het systeem (lijkt mij) vanwege de assentellers zien dat er een rijtuig te weinig langs komt. In dat geval zal het spoor vast bezet blijven.
Mocht je het systeem resetten en het rijtuig (of een andere willekeurige trein) staat nog tussen twee bakens in dan is die dus in feite 'onzichtbaar' voor het systeem. Dat kan dus wel linke soep worden.......
De assentellers hebben niks te maken met een blok-bezet-melding die actief blijft zolang een trein of een deel daarvan een 'kortsluiting' over beide spoorstaven blijft veroorzaken.
De assentellers dienen in hoofdzaak om warmlopers te detecteren waarbij dan pas gekeken wordt naar het aantal assen waaruit een trein bestaat om zodoende gemakkelijker de warmgelopen as/wiel op te zoeken bij stilstand van de trein.
Zolang als een blok-bezet-melding door een trein of deel daarvan actief blijft, zal dat in de regel voorkomen dat een andere trein achterop het achtergebleven stuk botst, maar dat had Klaas ook al gezegd.
De beremming van wagons zijn over het algemeen zodanig geconstrueerd dat bij treinbreuk de boel in de remmen gaat....
Met vriendelijke groet,
peter.
-
Hallo Peter,
Ik had altijd begrepen dat assentellers juist wel controleren of de telling klopt met de telling van de voorliggende assenteller. Indien deze telling klopt, dan wordt het vorige baanvak als veilig beschouwd.
Klik hier (http://www.railpedia.nl/display/test/Assenteller).
Maar hoe kan een assenteller dan een warmloper detecteren?
Graag je reactie.
Met vriendelijke groet,
Tom
-
Klopt, het gebeurt bijna dagelijks...
Volgens de Belgische Spoorwegen toch echt maar eens in ongeveer tien jaar. Dat scheelt dus een factor 3.650...
mvg,
Gert
-
Beetje Off-Topic : Hoe werkt zo'n assenteller en hoe kan die assenteller een heetloper detecteren ?
Edit : Antwoord al gevonden in de link van Tom.
-
Volgens de Belgische Spoorwegen toch echt maar eens in ongeveer tien jaar. Dat scheelt dus een factor 3.650...
Nu is de wereld natuurlijk groter dan België (gelukkig maar, anders was BHV wél een probleem van wereldformaat geweest ;D) maar dagelijks lijkt me toch ook wel schromelijk overdreven...
-
Bij goederentreinen gebeurt het toch zeer frequent hoor. Als tijdens het heuvelen een koppeling niet goed is vastgezet (ik kan bij de staaltreinen bijna altijd een ruimte tussen de buffers zien) en de trein gaat remmen, waardoor de buffers in elkaar gaan, kan hij eruit gewipt worden.
En een paar jaar terug is het bij ons 3X in een jaar met ICRm gebeurt. De pech daar was dat hij geduwd reed, waardoor het achterste stuk weer tegen het voorste botste, omdat die minder hard kon remmen, vanwege de grotere massa van de locomotief. ;)
-
Bij goederentreinen zal het zelden voorkomen dat er ten tijde van de ontkoppeling een persoon door de vouwbalg loopt, dat is dan ook weer zo ;D.
Maar idd, bij goederentreinen is het verschijnsel een stuk frequenter.
-
Bij goederentreinen zal het zelden voorkomen dat er ten tijde van de ontkoppeling een persoon door de vouwbalg loopt, dat is dan ook weer zo ;D.
Ik wist helemaal niet dat een goederentrein ook vouwbalgen had :-[
-
Eh, grapje ;D
-
uh, dr zijn toch van die grootvolumewagensetjes met een soort balgen?
-
Ja, voor het doorrijden met de heftruc ;D
EDIT: hier een oude versie. klik (http://de.wikipedia.org/wiki/St%C3%BCckgut-Nahverkehr)
-
@ Tom:
Het kan nu zijn dat het systeem inmiddels is uitgebreid met een beveiliging voor assen-aantal-vergelijking.
Toen het systeem voor het eerst zijn intrede deed op het nederlandse spoorwegnet werd het voornamelijk gebruikt om warmlopers te detecteren door middel van een temperatuursensor, is nu alweer een aantal jaren geleden.
De info daaromtrend is afkomstig van Prorail, een bedrijf waar ik met enige regelmaat contact mee heb voor updates en eventuele tekeningen van nieuwe seinen en dergelijke.
Met vriendelijke groet,
Peter.