BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Artitec => Topic gestart door: spoorijzer op 19 February 2024, 09:20:15
-
Beste forumlezers,
Recent heb ik de keuze gemaakt om voor kwaliteit te gaan en heb ik mijn leger aan Lima plan E rijtuigen ingeruild om deze langzaam om te zetten naar Artitec plan E. De eerste Plan E rijtuigen (uit de 2023 serie) zijn mij erg goed bevallen, dat had ik jaren eerder moeten doen ;D. Ook mijn Lima IC en FLM Plan W zijn de deur uit.
Nu vind ik juist de bonte/afwisselende treinen uit mijn jeugd interessant, dus ik zou graag weer 1 of meerdere plan W rijtuigen willen toevoegen. Helaas heeft Artitec deze niet meer in het assortiment. Ik heb navraag gedaan en begrepen dat deze niet in de planning voor 2024 voorkomen, de planning voor 2025 is nog niet bekend.
Tweedehands worden er forse prijzen gevraagd (nieuw of meer dan nieuwprijs) voor Artitec plan W rijtuigen. Er zijn dus meer mensen die graag een Plan W rijtuig willen aanschaffen! Dit draadje is bedoeld om die wens kenmaar te maken, zijn er meer geinteresseerden voor 1 of meerdere Artitec plan W rijtuigen? En zo ja, welke uitvoering vinden jullie interessant?
- Oer versie (Berlijns Blauw), al dan niet de versie van het Spoorwegmuseum
- Berlijns Blauw met reclame banen
- Benelux met smalle deuren
- Benelux met brede deuren
- IC kleurstelling
Ik wil graag de 2e versie (Berlijns Blauw met reclamebanen) en tzt een IC versie.
Groeten,
Rogier
-
Leuk initiatief Rogier.
Is er een mogelijkheid om te kiezen voor meerdere versies?
-
Dat zou ik ook fijn vinden. Ik heb nog geen plan W rijtuig in mijn collectie. Nadeel van die plan W is dat ze erg lang zijn vergeleken met andere rijtuigen. Maar ja...wat ben ik toch ook eigenlijk een zeurpiet ;D Lange rijtuigen zijn lastig bij kleine bochten.
-
Goed initiatief. Voor enkele plan W's heb ik wel intresse. Dus, Artitec, kom op.
Groet,
Henk
-
Ik zie niet de optie om meerdere opties toe te staan, dus ik heb een 6e optie (meerdere versies) toegevoegd. Leuk om te zien dat ik absoluut niet de enige ben (y)
-
Nadeel van die plan W is dat ze erg lang zijn vergeleken met andere rijtuigen. Maar ja...wat ben ik toch ook eigenlijk een zeurpiet ;D Lange rijtuigen zijn lastig bij kleine bochten.
Klopt, de rijtuigen zijn echt 1:87. Verkorte versies zijn verkrijgbaar bij Roco en Fleischmann. Zelf heb ik de keuze gemaakt om voor langere rijtuigen te gaan en heb ik mijn korte rijtuigen (afgezien van een stam 1:93 Fleischmann rijtuigen) te verkopen. Maar dat is natuurlijk wel even een dingetje.....
-
Ik zie niet de optie om meerdere opties toe te staan, dus ik heb een 6e optie (meerdere versies) toegevoegd. Leuk om te zien dat ik absoluut niet de enige ben (y)
Waarvoor dank en nu ook gestemd.
Interesse gaat uit naar IC versie en Blauw met reclamebanen en eventueel Benelux versies.
-
Eerst maar even de 81 (!) pagina's uit 2008-2010 doorgelezen https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12804.0
Bij een nieuwe oplage hoop ik wel op betere koppelingen en fraaiere ramen (problemen uit de 1e oplage). Daarnaast leverde die 81 pagina's ook info op over minimaal (...) 5 stuks die ik nu wil hebben (toen alleen de IC-versie gekocht):
- Oerversie (zoals in NSM maar met geheel grijze roosters als instaptreden (de blauwe rand klopt niet))
- 2 x met LEGE reclamebanen (de reclame plak ik wel zelf op een 2e exemplaar)
- Benelux versie met brede gele deuren (maar als de smalle deuren komen en de brede niet, ook goed. Beide? Nog beter!!)
- de 507. Die was donkerblauw zoals de latere Benelux wagens maar had alleen maar geel op de deuren.
- (hopen tegen beter weten in) de Rode Kruis versie (nee, ik ga geen stickers plakken. Rechtstreeks uit de winkel anders niet. Daarom ook weinig hoop)
Overigens zijn de wagens erg uitgebreid inzetbaar, zeker ná de terugtrekking uit de Beneluxdienst. Benelux + IC-versies, met ICR's, met 1600 (met hun nummer nog in het midden), met blauwe E's en zelfs in door-elkaar-treinen met DB-rijtuigen (Amsterdam-Utrecht-Arnhem, waarna de DB-rijtuigen met een 215 via Nijmegen-Kranenburg verder reden): 18-08-1987
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DQ10-1987-08-18-Gemiddeld-65d33b1ee9d08.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DQ10-1987-08-18-Gemiddeld-65d33b1ee9d08.jpg)
En nu de rood/gele ICR's uitkomen: ook daar hebben de Benelux-W-tjes mee samen gereden, en dus niet alleen tussen Amsterdam en Roosendaal:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/BE27-1986-08-29-Gemiddeld-65d33b1ee51aa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/BE27-1986-08-29-Gemiddeld-65d33b1ee51aa.jpg)
29-08-1986 Einde van een spitsuurtrein met verder plan E van Den Haag via Utrecht naar Eindhoven. Beide opnames: scans van eigen dia's.
Voor de liefhebbers van Fleischmann plan W's: die 6 verschillende zijn straks te koop als Artitec met de betere exemplaren komt. Niet eerder!
Groet, Raymond van den Hoven (in model schijnbaar populair. In de NS-periode dacht ik dat ik de enige was die plan W leuk vond om in te reizen)
-
Hoi Raymond,
Fraaie foto's! Weet je nog wanneer je die hebt gemaakt? Ik wist niet dat de oude en nieuwe Benelux-rijtuigen samen hadden gereden, dat is ook een interessante combi (met Plan E toch?).
Ik heb mijn beide Fleischmann Plan W's al de deur uit gedaan ;D. Dus ik hoop wel op Artitec (y)
-
Bij de oerversie is er nog een onderscheid tussen tp.3 (B4101...) en tp.4a (5084 21-30 401-...)
En de 427 had het nummer rechts, zoals bij de 500en.
Verder had de IC versie van de 507 de 2e klasse op de 2e stijlen ipv direct naast de deuren.
-
Ik zou graag wel een Artitec Plan W in IC uitvoering zien passend bij de komende PBModels ICR rijtuigen dus dat de kleuren overeenkomen ook het interieur verbeterd.
-
Hoi Raymond,
Fraaie foto's! Weet je nog wanneer je die hebt gemaakt? Ik wist niet dat de oude en nieuwe Benelux-rijtuigen samen hadden gereden, dat is ook een interessante combi (met Plan E toch?).
Data toegevoegd.
De oerversie is bij mij degene met een B-nr.
Groet, Raymond van den Hoven
-
Met Oerversie bedoelde ik inderdaad de originele versie (vergelijkbaar met het Spoorwegmuseum). Ik had echter niet gedacht aan wel/niet computernummers :angel:
Inmiddels al 50 reacties van mensen die graag 1 of meerdere Plan W's zouden willen, als ik de optie meerdere als 2 stuks reken, dan zouden dat er al 65 zijn. Ik ben benieuwd of Artitec dit meeleest ;D
-
Ik ga voor IC rijtuigen plan w passend voor alle merken die icr rijtuigen uitbrengt, kleur verschil mag er best inzitten in het echt zit er ook kleurverschil in
Cor
-
Nu kun je je rijk rekenen maar stond er niet eens hier dat een minimale oplaag 500 stuks moest zijn? Dan moet er nog heel wat bij om Artitec over de streep te trekken.
-
Ik dacht ergens te hebben gelezen dat er eerder 250 per uitvoering geleverd werden, ik heb geen idee of dat ook geldt voor nummer varianten. Inmiddels staat de teller op (minimaal) 70 stuks, dat is binnen enkele dagen toch een mooi begin. Daarnaast verwacht ik zeker niet dat alle geinteresseerden voor Plan W hier op dit forum zitten (en op het knopje klikken).
-
Misschien iets voor PBmodels
Cor
-
Dat verwacht ik toch echt niet. Modellen in 1:87 van Plan W zijn tot nu toe uitgebracht door Artitec en LS Models en die twee hebben daarmee een behoorlijk stuk deel van de markt voorzien. Vergeet niet dat het destijds 2e klasse versterkingsrijtuigen waren, er bestonden geen complete stammen Plan W, zoals er wel stammen bestonden van Plan D, Plan E en ICR (want allemaal met 1e, 2e klasse en (R)D.
Rob
-
Zou mooi zijn wanneer Artitec nu met de Plan W2 komt in IC kleuren; bij de eerste oplage is destijds alleen een W1 in IC kleuren uitgebracht. Liefst 2 verschillende nummers en kleuren matchend met de PB Models ICR :angel:
Groetjes, Bart
-
Nu blijkt dat er op "mijn"Twentelijn veel meer met Plan W is gereden, ook in reguliere stammen, dan ik lange tijd gedacht heb heb ik wel de behoefte aan drie Plan W's met reclamebanen, Tp. IVa.
Bovendien denk ik dat de draaistellen van mijn drie bestaande rijtuigen aan vervanging toe zijn, dus graag ook zes losse draaistellen. Behalve van beter kunststof zouden die naar mijn bescheiden mening ook wel van een nieuw ontwerp mogen zijn, zodat ik geen tussenringetjes meer hoef toe te passen.
-
Ik heb ook gestemd voor " meerdere varianten, laat maar komen "
Wil graag wat blauwe en ook graag IC met kleuren die matchen met PB ICR.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Mooi, om dit te horen. Ik sla de Artitec plan W af waarschijnlijk omdat ik er al een aantal heb van L.s models. (y)
-
Inmiddels loopt de teller tot (boven) de 100 rijtuigen, er is dus zeker interesse in Plan W! Vooral IC en Berlijns Blauw met reclamebanen volgens de poll. De vele mooie foto's tonen ook de uitgebreide inzetbaarheid van plan W, de rijtuigen zijn in allerlei kleuren prima te combineren met plan E en ICR.
Afgelopen vrijdag was ik bij Kuipers in Utrecht, waar ik vertrok met een Artitec plan E ;D. De verkoper zei wel tzt een nieuwe oplage plan W te verwachten, omdat nu ook een rerun van de C12c wordt uitgegeven. Laten we het hopen (y).
Groeten,
Rogier
-
Zo, toch maar weer een schopje in dit topic, wie weet wordt er meegelezen ;D.
Inmiddels heb ik, via dit forum, de Beneluxversie met smalle deuren aan mijn collectie kunnen toevoegen. Daar was in dit topic geen vraag naar, maar ik ben toch blij dat ik hem heb ;D. Die gaat geen dienst doen in een Beneluxtrein, maar heb ik gekocht als versterkingsrijtuig voor mijn plan E. Kortom, je kan alle kanten uit met plan W (y)
Groeten,
Rogier
-
Even een kleinigheidje omdat dit nogal hardnekkig is. De BNL-rijtuigen hadden geen smalle of brede deuren, de buitenste delen van het vouwgedeelte is alleen later (begin jaren 80) van blauw in geel gewijzigd
-
Hoi Sicco,
Je hebt helemaal gelijk, misschien is het beter om te spreken over smalle gele deur-kleurstelling, maar dat bekt helaas niet zo lekker ;D
-
Ik had blijkbaar al gereageerd hier op , ik heb ook interesse in de versie met reclamebanen en benelux ;D
-
Kijk, dat is goed te horen (y).
Ik heb zojuist maar weer een mailtje naar Artitec gestuurd, je weet maar nooit. Inmiddels gaan er diverse 2e hands plan W rijtuigen voor (meer dan) nieuwprijs de deur uit. op Marktplaats 2 stuks waar 75 euro op geboden wordt, op catawiki gaan er 2 voor 91 en 100 euro op dit moment. Daar zit volgens mij wel markt in?
Groeten,
Rogier
-
Met 75 euro zit je niet eens heel erg ver van de oorspronkelijke prijs met inflatiecorrectie af .... Maar ik zou het er ook niet voor geven. Zie graag nieuwe Ws en echte NL rongenwagens verschijnen ;D
-
Voor dat geld koop ik liever nieuw, bovendien kunnen dan misschien enkele verbeteringen worden toegevoegd net zoals bij de laatste run plan E.
Mocht ik reactie krijgen, dan meld ik mij weer.
Groeten,
Rogier
-
Ik ben heel benieuwd (y)
-
Inmiddels al een reactie vanuit Artitec, dat is snel (y). Er staat nog geen heroplage voor de plan W gepland. Dit jaar wordt wel een keuze gemaakt welke rijtuigen wel in aanmerking komen als heroplage. Dat zal begin 2026 via de nieuwheden bekend worden.
Mijn eigen gedachten, de C12c en de plan E hebben al een rerun gehad. Dan blijven de Dubbeldekkers en de plan W over. Ik blijf hopen (y) (y)
Groeten,
Rogier
-
En de stalen D's en de ovaleramen oja artitec heeft ook ooit nog plan C gehad (kijkt artitec (die hier mee leest) heeel lief aan)
Marc
-
Ik ben benieuwd als Artitec in 2026 weer met Plan W gaat komen of LS Models ook weer ineens tevoorschijn komt met Plan W net als met de ICR een paar jaar geleden
Dubbeldekkers zijn ook zeer welkom trouwens (y)
-
...................................
Mijn eigen gedachten, de C12c en de plan E hebben al een rerun gehad. Dan blijven de Dubbeldekkers en de plan W over. Ik blijf hopen (y) (y)
Groeten,
Rogier
Nee hoor, er zijn ook nog de 4- en 6 deurs stalen D's, het postrijtuig P 7001-7021 (groen, blauw en 2 x turqoise), zandwagens (tp.3). Het is met reruns alleen de vraag wanneer zoiets loont. Je bent als producent vooral afhankelijk van de vraag/ bestellingen uit de detailhandel. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat een producent met restpartijen blijft zitten die dan op een later moment weer gedumpt gaan worden via de detailhandel.
-
Ik hoop op her-oplage onderdelen de 2 motor zou mooi zijn,verbeterde versie.
-
Artitec heeft het gemotoriseerde treinengedeelte volledig afgestoten. Dus op dergelijke onderdelen kun je blijven hopen, maar die komen er niet meer. Maar motoren werden natuurlijk niet door Artitec zelf geproduceerd, dus hopelijk vind je de fabrikant en het motortype als je op internet gaat zoeken.
Jeroen
-
Er werd expliciet over rijtuigen gesproken, dan vallen de zandwagens af en (naar mijn idee) de stalen D's ook (volgens mij een wagon, geen rijtuig). Maar dat zal zeker ook wishfull thinking zijn ;D ;D ;D
Ik begreep inderdaad dat Artitec meeleest, ook in dit draadje. Dat heeft de plan W in elk geval onder de aandacht gebracht. Dank voor allen die de poll invullen (y)
Groeten,
Rogier
-
Mogelijk dat LSM na een eventuele aankondiging van Artitec ook gelijk in gang schiet met plan W. :)
-
Dan neem ik ze van beide fabrikanten en laten ze ook maar met heroplage DDM-1 en DD-AR in 1:87 komen (y)
-
Mogelijk dat LSM na een eventuele aankondiging van Artitec ook gelijk in gang schiet met plan W. :)
Dat zou fijn zijn, LSM heeft tenminste de verschillen tussen W1 en W2 in model weergeven.
-
Het kan zijn dat LSM ook met een heruitgave komt. Ik ben erg tevreden met mijn Artitec rijtuigen (inclusief mijn plan W Benelux), dus mijn voorkeur ligt bij Artitec en wat ik begrijp is het bij LSM niet altijd zeker dat ze ook werkelijk met de modellen komen?
Groeten,
Rogier
-
Dat laatste is een hardnekkig overblijfsel uit de Modern Gala tijd. Wat ze nu aankondigen komt gewoon. Wat ze indertijd hebben aangekondigd en nooit geleverd is komt ook niet meer.
-
Ik begreep wel dat de draaistellen van Arietek met een probleem zaten v.w.b. wit uitslaan en uiteindelijk heerlijk krokant worden. Nou ja, zal vast een oplossing voor zijn.
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
-
Ik heb een versie waar inderdaad de draaistellen wittig zijn uitgeslagen. Mijn idee was om deze over te spuiten, maar als ik eerlijk ben stoort het mij niet. Zie het als een soort dry-brushing ;D.
Het zou wel fijn zijn als nieuwe modellen dat soort verbeteringen inderdaad hebben.
Groeten,
Rogier
-
Ik had ook een rijtuig met wit uitgeslagen draaistellen. Draaistellen afgespoeld onder lauwkoud water ;) en het witte verdween als sneeuw voor de zon, en kwam ook niet meer terug.
Gr marc
-
Dank voor de tip, dat is makkelijk te doen (y)
-
Aha, ik had pas een Artitec Plan W gescoord met wittige/grijze draaistellen en dacht al dat de vorige eigenaar gekke dingen had gedaan.
Ging er inderdaad makkelijk vanaf.
Ik hoop wel dat ze heel blijven en niet bros worden. Ik heb er ook wisselstroom wielen onder gezet. Dan moet je wat kracht zetten, ging prima.
Koen
-
Plan W met blauwe reclame banen, zou top zijn ,
Ik ben herstarter en heb de plan E treinstellen gemist welke in 2023 zijn uitgegeven... die mogen ze van mij ook in een kleinere oplage weer bijmaken...
-
Kijk voor Plan E tp IV anders even op Marktplaats, kun je zo een stam bij elkaar kopen.
Jeroen
-
Heel soms vind je met geluk nog bij een winkelier een exemplaar uit de laatste serie plan E. Zo heb ik mijn set (4 stuks) in elk geval compleet gekregen. En anders eens kijken op de modeltreinbeurs in Houten?
-
Doe maar LS-Models, die waren toch een stuk mooier zonder wit uitgeslagen draaistellen.