BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Pauldg op 15 February 2024, 08:52:08
-
Ik ben wat research aan het doen om een gebouwtje te tekenen om in karton te laten laseren. Ik heb alleen geen ervaring met lasergesneden kitjes. Een paar vragen:
- Kan je gelaserd karton net zo schilderen en voegen als plastic spuitgietwerk of werkt dat niet en trekt het krom als een hoepel?
- Is er een goede oplossing om voegwerk door te laten lopen om een hoek of moet ik mij er bij neerleggen dat je dat altijd ziet?
- Wat is een goed merk voor een handig instapkitje om eens wat ervaring op te doen met dit type kits? Ik zoek iets als een (modern)
seinhuis, een overweg wachthuisje of een trafohuisje. Ik kan wel in het wilde weg gaan zoeken, maar er zit hier natuurlijk al heel
wat ervaringswijsheid.
Bedankt en groet,
Paul
-
Kijk een in het feb nummer van Modelbouwspoor magazine.
Daar wordt geknutseld met karton.
Net zoals hier op het forum er een topic over is.
Of je nu zelf een mesje gebruikt of een ander laat laseren.
Ook Hans vd Burgt laat laseren. Werkt af met geprint steentjes papier.
Ik wil wel snel wat maken en je toesturen........
Ronald Visser
(o ja gratis...)
-
Dank Ronald, ik ga dat nummer even opscharrelen in de lokale boekwinkel.
Ook bedankt voor het aanbod, maar ik wil het graag zelf even goed leren. Het laseren zelf kan op heel veel verschillende plekken. Ik heb wel eens een zelfgemaakte tekening van een (eenvoudig) model laten laseren in plexiglas. Met karton heb ik nog geen ervaring.
groeten, Paul
-
Kijk een in het feb nummer van Modelbouwspoor magazine.
Daar wordt geknutseld met karton.
In het betreffende nummer gaat het niet over de bouw met gelaserd karton. Dit artikel beschrijft de basistechnieken van het zelf bouwen met karton, papier e.d..
Dus ik vraag me af in hoeverre dit zinvol is voor Paul. Maar kopen mag altijd :D
Groet,
Michel
(de schrijver van het betreffende artikel)
-
Oh, dat is goed om te weten. Hoe je met karton bouwt met mes en vork weet ik inderdaad wel. :)
Het gaat mij specifiek om tips and tricks van laseren met karton. Hoe je lagen opbouwt, werken met pasnokjes, hoe je baksteenvoeg om de hoek werkt en dat soort dingen. Ik kom er heus wel uit, maar het is handiger om ervaringswijsheid van derden alvast mee te nemen.
p.s. ik ga toch even kijken naar het nummer Michel, ik zal er nooit minder van worden. Hoogstens een tientje lichter. ;)
-
Hoi Paul,
Je vermoedens zijn eigenlijk al juist. Het trekt inderdaad krom, maar dat neemt niet weg dat het zeker wel kan. De truc is om heel dunne laagjes verf aan te brengen. Ik heb in mijn studietijd vele maquettes met gelaserd karton gemaakt en nooit last van kromtrekken gehad. Het belangrijkste is dus dat je basis goed is. Het liefste werk ik in twee of meerdere lagen muur uit dun karton. Zo breng je niet alleen meer diepte in je gevel aan, maar ook stevigheid. Na verlijmen wel even onder een stapel boeken wegleggen (net als bij styreen). Mijn voorkeur had altijd spuiten met een spuitbus. Hele dunne laagjes opbouwen en goed laten drogen. Daarnaast kan je het huisje ook meer stevigheid geven door een achterliggende constructie te maken van wanden en vloeren. Ook dit voorkomt kromtrekken. Een vloer hoeft niet eens helemaal dicht te zijn als je er nog bij wilt. Een ‘open rechthoek’ van 15mm rondom de binnenzijde van je gevels is vaak al voldoende.
Een andere optie is alles te drybrushen. Laserchef hanteert die techniek ook en dat gaat heel goed. Het voordeel daarvan is dat je weer amper vocht opbrengt.
Ik zou wel ten alle tijden uitkijken met een wash. Dat is te nat (denk ik).
Bij het tekenen heb je keuze uit graveerlijnen en snijlijnen. Met die eerste teken je het baksteenmotief. Maar als je nou het allerlaatste stukje graveerlijn tegen de rand van je gevel vervangt door een snijlijn dan krijg je als het ware een voeg die de hoek om gaat. Het hangt alleen wel van de kwaliteit laser en sterkte van de laserstraal af of je een dikte verschil krijgt tussen de graveerlijn en snijlijn. Dit soort dingen zijn echt trial and error. Ik heb hier wisselende resultaten mee gehad.
Als proef kan ik je Markenburg en Laserchef aanraden. De tweede levert ook wel eens in heel dun mdf ipv karton. Daar speelt het kromtrekken niet. Overigens is heel dun mdf sowieso een goed materiaal om in je leerproces en testjes mee te nemen.
Groet, Mathyn
-
Dankjewel Mathyn, dat zijn nuttige tips. Ik zat aan karton te denken omdat ik voor het eerst in jaren weer eens iets in H0 aan het bouwen ben (na jaren van werken in 1:45). In de grotere schalen zou ik altijd werken met 2 of 3mm mdf. Goed om te weten dat er ook een 1mm variant bestaat. Ik moet gewoon wat verschillende dingen gaan proberen.
En bedankt voor de suggesties van Markenburg en Laserchef. Ik ga even spitten in het assortiment.
Groeten, Paul
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C4F11B64-5086-4B51-AF49-9A04A755D02D.jpeg)
Mijn stationnetje type Velzen Zeeweg in 0 heb ik nog op de ouderwetse manier gemaakt. Station is voor 90 procent van karton. Alleen de baksteendelen zijn van Slaters plaat.
Met een laser zou het allemaal net een slagje strakker zijn geworden. Dus dat is de volgende stap. :angel:
-
Ik zie echt het verschil niet tussen met mesje gesneden karton en gelaserd karton.
Het is allebei karton.
Wat ik al aangaf ééntje is met mes gesneden ander met laserlicht.
Kromtrekken na verven?
Waterverf als aquarel dan wellicht wel. 2 mm karton echt niet.
Vooraf inspuiten met matte lak (haarspray) is ook mogelijk.
Werken met tabjes/hoekjes: is idem MDF etc...
Ronald Visser
-
Het verschil niet? Ik wil mijzelf aanleren om mijn eigen laser gesneden kitjes te ontwerpen. Dat doe je toch met een computer en niet met een scalpel?
-
En voegwerk snijden met een mesje is echt wel een gedoe :D
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9C0CFB33-C337-42DD-9F9D-3F8F95E0DD52.jpeg)
Voor datzelfde stationnetje had ik toen een muurtje met open metselwerk nodig. Dat heb ik toen met de hand gedaan..... inmiddels mag ik weer de straat op zonder begeleiding.....
-
(y)
(dat je weer gewoon over straat mag, bedoel ik)
Overigens is dat muurtje ook wel leuk.
Groet,
michel
-
Dankjewel Michel. Je mag ook even raden wat je precies van dat muurtje ziet wanneer je naar binnen kijkt ;D
-
Succes dan maar.
Ronald Visser
-
Dankjewel Michel. Je mag ook even raden wat je precies van dat muurtje ziet wanneer je naar binnen kijkt ;D
Zo te horen, was dat wel een heel lange behandeling :)
Groet,
Michel
-
Zeker! :D
@Ronald, jij bent teveel blijven hangen in de vraag: 'hoe verwerk ik precies karton?' Daarin heb je gelijk dat het niet zoveel uitmaakt waarmee het precies is gesneden. De materiaaleigenschappen blijven gelijk. Mijn vraag was: ik wil iets ontwerpen, een klein rank gebouwtje met dunne stijlen en karton leek mij het meest geschikt. Wat voor specifieke problemen moet ik dan tackelen zoals met het graveren van voegen? Dat zijn laser specifieke vragen want met de hand is dat echt geen doen.
Het zal waarschijnlijk een combinatie van materialen worden. Concreet zat ik aan het haltegebouw (en daarna de fietsenstalling en de abri's) van Hilversum Soestdijkerstraatweg te denken (tegenwoordig Hilversum Sportpark).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/door-en-dwarsdoorsnede-65ce1b7195615.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/door-en-dwarsdoorsnede-65ce1b7195615.jpg)
Het leuke van het voorbeeld is dat er heel veel gebeurt op een klein oppervlak: de weg, de spoorwegovergang, de gebouwen en de gotische bogen. Het past vrij eenvoudig op een module. Anyway: eerst maar eens iets gaan tekenen en op schaalgrootte van papier maken. Ik ben erg in schaal 0 gaan denken en dan is H0 altijd kleiner dan je denkt.
Groeten, Paul
-
Paul,
Gewoon zonder schrik mee starten zou ik zeggen! Het zal je zeker lukken.
Zolang je je gelaserd karton niet soppend zal schilderen, komt het wel in orde.
Ik gebruik vaak karton uit cornflakedozen, maar dan wel meerdere lagen op elkaar. Soms begin ik met een basiskarton waarin enkel de gaten voor de ramen (en helemaal witgespoten), daarop komt dan het karton waarin de bakstenen gelaserd zijn (steenrood gespoten) met uiteraard gaten voor de ramen en deuren die net ietsje (1 à 1,5mm) groter zijn dan in de basislaag. (vb, zie mijn draadje via link hieronder)
Succes!
Hans
-
Hallo Paul,
Kijk eens op de site van Decapod.fr
Deze hebben niet alleen diverse leuke bouwkits in gelaserd karton maar ook alle nodige toebehoren qua verven en dergelijke die hiervoor uiterst geschikt zijn.
Heb zelf al een paar van hun kitjes gebouwt en met verven behandeld ( type verf staat meestal ook bij hun kitjes vermeld ) en zolang je spaarzaam omgaat met water heb je totaal geen probleem met kromtrekken of dergelijk.
Wel enkel alles in de franse taal .
S6
Peter
-
@Hans, dank. Het gaat zeker lukken!
@Peter: goede tip! Ik ga daar eens rondneuzen. Gelukkig kan mijn browser prima tolken mocht ik er zelf niet uitkomen!
mvg, Paul
-
Hoi Paul,
Iets meer dan een jaar geleden ook gedaan (in schaal 0). Voor de bakstenen muur 2 mm MDF aangehouden en de details op de gevel 1 mm MDF. Bij omschalen naar h0 kunnen de diktes gehalveerd worden en kom je uit bij karton voor de details.
(https://live.staticflickr.com/65535/52629545395_b84f0ae4a9_c.jpg) (https://www.flickr.com/photos/161746065@N08/albums/72177720305277628)
Slagerij (https://www.flickr.com/photos/161746065@N08/albums/72177720305277628/) by WaterOHM (https://www.flickr.com/photos/161746065@N08/albums/72177720305277628/), on Flickr
Qua bakstenen op de kopzijde: je kan ter plaatse van de voeg bij de kopse kant een heel klein stukje insnijden tot de halve dikte van het materiaal. Makkelijkste in een (laser-)snijlijn te trekken in de lijn van je voeg buiten van buiten de wand tot aan de gewenste positie. Succes
Groet, Laurence
-
Zeer geslaagd Laurence.
In nul wordt dit natuurlijk allemaal nog veel mooier. Nou ja, daar heb ik ook nog wel een project lopen :)
Voegen voorzichtig insnijden is denk ik wel te doen. Met Slaters plasticplaat doe ik het ook op die manier.
-
In nul wordt dit natuurlijk allemaal nog veel mooier.
Nou, da's niet zo natuurlijk, maar persoonlijk. Groter wil niet per sé zeggen mooier. Kijk maar wat er zo in 1:22,5 te zien is...
Als je een wash op het karton wilt doen, kun je verf op enamelbasis gebruiken. Zo heb ik hier Panel Line Wash van Ammo.
-
Dat je 1:22,5 niet mooi vindt heeft volgens mij niet zozeer met de schaalverhouding zelf te maken :angel:
Ik heb ook enamelverf gebruikt op het stationnetje van de vorige pagina. Dat leek mij ook fijner op karton.
-
Eerst zelf veel bouwen, uit de hand, geeft inzicht in hoe om te gaan met het materiaal.
:angel:
Ronald Visser
-
Zie de vorige pagina Ronald. Daar staat een stationnetje wat ik zelf heb gesneden uit karton.... Ik schat zo in dat ik weet wat karton is, wat je er mee kan, hoe je het bewerkt, lijmt schildert en hoe het smaakt.
Mijn vragen zijn laser gerelateerd, daar zit mijn vraag. Dat ik begin over voegen heeft er mee te maken dat voegen in plastic steentjesplaat overdreven diep zijn. Dat heeft een laser graveerlijntje niet. Lukt dat dan wel op de klassieke manier? Dat soort dingen.
Gaat even met zijn hoofd op tafel bonken.....
-
Of iets anders: hoe geef je dunne stalen kozijnen weer in een lasertekening? Kan je stijltjes van 0,3 of 0,4 laten snijden met een laser of kan je dat beter graveren in het (vivak) glas?
-
inmiddels mag ik weer de straat op zonder begeleiding.....
Gaat even met zijn hoofd op tafel bonken.....
Wees voorzichtig, je bent nog erg kwetsbaar, zo te lezen ;)
Voor die spijlen in het venster zou ik gaan voor de optie graveren in het 'glas' en dan zelf aanzetten met verf. 0,3/0,4mm brede stijlen lijken me zeer kwetsbaar om te verwerken. Want te dik karton wil je daar ook niet voor gebruiken. (Schreef de leek die geen verstand van laseren heeft (behalve dan op-laseren, maar dat is iets anders)).
Interessant is wel om op te gaan zoeken waar de breedtegrens ligt. En dat zou een beetje laseraar je zo kunnen vertellen.
Maar optisch is er ook iets te zeggen voor het in 'glas' laseren. Dit soort stijlen liggen vaak heel plat op het glas, nog geen centimeter. Deel dat door 45 of 87 en je komt op bijna niets. Dat is natuurlijk wel een uitdaging, maar is dit er één die de moeite waard is?
Ik zat wel nog even te denken aan stickervellen, maar dan is 1mm eigenlijk al heel smal.
Groet,
michel
-
Dat was mijn idee ook Michel. Alternatief zou zijn om dit soort dunne kozijnen te laten etsen uit een dun plaatje messing of nieuw zilver, maar dan moet het weer van verschillende adressen komen. Genoeg om mee te experimenteren. :)
-
Je zoektocht is interessant. Niet dat ik me meer wil gaan richten op laseren, maar soms denk ik dat ik het met mijn mesje net niet redt. En dan zou laseren een optie kunnen zijn. Dus ik volg je denkstappen graag.
Groet,
Michel
-
Voor dat vorige station heb ik een soort tussenvorm gebruikt. Met de hand gesneden, maar wel op basis van een cad tekening waarbij ik het papier op pizzadozen ed heb geplakt. De winst zit hem dar erin dat je al strakker werkt vanwege een veel betere tekening dan het bekende Ikea potloodje.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_806.jpeg)
Nog even de artist impression van het haltegebouwtje van Charles Burki. De grap is dat er op hetzelfde perron ook nog heel lang een houten abri heeft gestaan uit 1901 (is ook zichtbaar op het plaatje). Die komt er natuurlijk ook.
-
't Is wel een erg mooi gebouwtje. Ik snap je bouwbehoefte in deze.
Voor dat vorige station heb ik een soort tussenvorm gebruikt. Met de hand gesneden, maar wel op basis van een cad tekening waarbij ik het papier op pizzadozen ed heb geplakt. De winst zit hem dar erin dat je al strakker werkt vanwege een veel betere tekening dan het bekende Ikea potloodje.
Vulpotlood, 0.3mm dacht ik. Maar ik bouw niets na, en als ik wel iets na wil bouwen, dan lijkt het niet op het grote voorbeeld. Waarbij ik mijn eerste principe weer bevestig.
Maar dit idee is nog eens de moeite waard. Ware het niet dat ik geen CAD heb, maar met inktscape kom ik ook wel een eindje (https://rangeerbanen.wordpress.com/2023/06/20/demo-huizenbouw-1/).
Groet,
Michel
-
Ik ben niet gek op Inkscape, maar voor sommige dingen is het onmisbaar.
Ik werk sinds 2007 met een supersimpel 2D Cad programma Cadstd. Ooit voor 25 dollar een levenslange licentie gekocht. Ik moet eigenlijk eens door naar een ander programma met meer mogelijkheden, maar dit is net zoiets als een comfortabele winterjas van 20 jaar oud die je toch maar niet weg kan doen. :)
-
Dat je 1:22,5 niet mooi vindt heeft volgens mij niet zozeer met de schaalverhouding zelf te maken :angel:
Precies, dat bedoel ik. "Mooier" is subjectief, niet een feit.
-
Ik heb trouwens deze (https://www.larsopthofscenery.nl/a-84612956/atlaser-chef/schilderswerkplaats/#description) besteld als studieobject om de kunst een beetje af te kijken. Ik ben benieuwd.
-
Toevallig kom ik op de Artitec site langs de bouwkit van de overweg wachtpost:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/o-v-overweg-wachtpost-w32-65cf5d6761550.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/o-v-overweg-wachtpost-w32-65cf5d6761550.jpg)
(foto Artitec)
Deze heeft dezelfde stalen kozijnen en deuren als het model wat ik wil bouwen. De hele opbouw is vergelijkbaar. Nu lees ik in de bouwbeschrijving dat de kozijnen van etswerk zijn met een plaatje doorzichtig kunststof er achter. Dat is goed om te weten. Was dat toch niet zo'n gekke gedachte :)
-
Zelf laser ik mijn (voornamelijk N-schaal) gebouwen uit verschillende materialen:
- MDF 1mm
- MDF 2mm
- acryl 1mm
- acryl 2mm
- Bristol karton 315 grams (~0,4mm dik)
- Bristol karton 630 grams (~0,8mm dik)
- ESKA karton 1mm
Het ESKA gebruik ik voornamelijk als een constructieve basis waarna ik meestal karton van 0,4mm dik hierop plak voor resp. de kozijnenlaag (in 1 of 2 lagen) en daarna de bakstenen. Het karton koop ik bij de lokale art supplies winkel.
Ik teken zelf in 2D CAD waarna ik de DXF tekening in 3D importeer. Hier maak ik er "kartonnen" elementen in de juiste dikte van en bouw de complexere modellen eerst virtueel in 3D samen voordat ik ze daadwerkelijk ga lasersnijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Ensdump001-800x640-65cf87e4aaae9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Ensdump001-800x640-65cf87e4aaae9.jpg)
Zo heb ik er al meer dan 1 denkfoutje uitgehaald... ;D Details zoals regenpijpen of vensterbanken maak ik vaak van messingdraad en/of styreen.
Het verven doe ik met Vallejo Air (veel pigment en relatief weinig vloeistof) oftewel met de kwast of met de airbrush voordat ik de lagen op elkaar plak. Het voegen doe ik met wit weathering poeder. Het ongelijkmatig effect van het poeder draagt wat mij betreft bij aan de "echtheid" en het geweatherde uiterlijk van de bakstenen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20210204-164149-640x640-65cf852aaaa9a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20210204-164149-640x640-65cf852aaaa9a.jpg)
Begin met een relatief eenvoudig gebouw (elektriciteitshuisjes zijn een dankbaar onderwerp) en probeer eens wat verschillende materialen en technieken uit, dan merk je snel genoeg wat je zelf fijn vindt werken,
Fred
Ps mijn dubbellaags N-schaal kozijnen in het model hierboven zijn gewoon van karton, dus ik zou de kozijnen van de overweg wachtpost ook gewoon van karton lasersnijden en op doorzichtig kunststof plakken, suc6!
-
Kijk, dat zijn nou mooie ervaringstips. Had ik niet aan gedacht om de denkfoutjes er al virtueel uit te halen. Veel dank Fred!
En elektriciteits huisjes zijn geweldige stukjes architectuur. Er gaan er zeker een paar komen!
Groeten, Paul
-
...
Ps mijn dubbellaags N-schaal kozijnen in het model hierboven zijn gewoon van karton, dus ik zou de kozijnen van de overweg wachtpost ook gewoon van karton lasersnijden en op doorzichtig kunststof plakken, suc6!
Om je een idee te geven hoe fijn je kunt gaan met lasersnijden: de kozijnen in deze locloods in schaal N (geïnspireerd op de polygonale loods in Tilburg) zijn getekend op een breedte van 0,8mm. Ze zijn lasergesneden uit 0,4mm dik karton en komen uit de lasersnijder met een breedte van 0,7mm (het verschil van 0,1mm met de tekening komt door de breedte van de lasersnede). Die kozijnen zijn goed handelbaar en heb ik met lijmspray op een doorzichtige lasergesneden acryl basis geplakt. In het huisje in mijn vorige post heb ik zelfs gewerkt met een getekende spijlbreedte van 0,7mm, dus er is veel mogelijk!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20231221-182622-640x640-65d0852ba44e0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20231221-182622-640x640-65d0852ba44e0.jpg)
Hopelijk heb je hier wat aan (y)
Fred
-
Oh dat gaat dus prima! Dank voor het voorbeeld. Die loods is mooi. Blij dat hij er nog staat in de Spoorzone in Tilburg!
Groet, Paul
-
Mooie tips Fred. (y)
Karton staat al enige tijd op het lijstje om ook mee te gaan wexperimenteren. Ik ga er eens naar op zoek hier in de buurt.
Waar haal jij je Acryl vandaan?
Ik gebruik zelf veel dun MDF. Relatief goedkoop te verkrijgen bij Toemen. 2,5 mm mdf verkooen ze in de Hubo’s in Belgie op de grote plaat (2,44 x 1,22 m) voor 15 euro.
Grtz,
Niels
-
Ik zou zelf niet op zoek gaan naar materiaal. Tenzij je een eigen lasersnijder hebt. Ik heb wel eens een opdracht weggezet bij Snijlab in Rotterdam. Daar kies je gewoon materialen uit de lijst en zij trekken het uit een rek. :)
Mocht je met een mesje gaan snijden kan je daar vast wel losse stukjes kopen. Wellicht snijafval om mee te experimenteren
-
Wauw… ziet er goed uit👍👍
-
Waar haal jij je Acryl vandaan?
Als het qua dikte kan gebruik ik acryl uit de bouwmarkt, maar ik heb ook 1 mm acryl (in kleine platen) bij ome Ali gekocht.
Fred
-
"de Hubo’s in Belgie op de grote plaat (2,44 x 1,22 m) voor 15 euro."
Dat zijn nog eens leuke prijzen! Hoeveel bouwplezier kun je daar aan beleven. Geweldig.
Overigens heb ik voor een proefstukje (bakstenen uitsnijden en verven) een stukje PS bodem van een pizza van een van grotere grootgrutters gebruikt.
Kost niks. Alles bewaren geeft een ongelooflijke hoop zooi maar heel soms levert je dat toch wat op.
Overigens is de methode zeker voor een verweerde muur prima. Morgen grondverf, en na 24 uur kijken wat ik er dan van kan maken.