BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Remco. op 05 May 2008, 12:48:00

Titel: Een knooppunt ergens in het midden van Nederland - Baanplan H0
Bericht door: Remco. op 05 May 2008, 12:48:00
Goedenmiddag iedereen,

Ik ben druk aan het tekenen geweest om een baanplan te ontwikkelen voor een railknooppunt. Dit moet plaats vinden op 3 modules van 1.20 meter x 0.6m breed en 2 kopstukken die iets minder breed zijn waarop gekeerd gaat worden. De hoeveelheid rails zal voor sommigen misschien teveel zijn maar ja het is een knooppunt he :)

De rails word Rocoline zonder bedding. Tijdperk is in principe 4 met mogelijke uitschieters naar 5. Ik heb me licht laten inspireren door Amersfoort.

Onderin komt het station en bovenin een klein rangeergedeelte. Alles behalve de kopstukken word met flexrail en wat wissels gedaan. De kopstukken krijgen een R3 cirkel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_Railplan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_Railplan.jpg)

Ik heb ook geprobeerd en vooralsnog lukt dat om alle wissels op module 1 en 3 te plaatsen zodat ik dat een beetje centraal houd en module 2, de middelste dus, mooi kan vullen met scenery. Ik heb ook geprobeerd de wisselstraten een beetje realistisch te laten zijn, heb wel bovenin 1 drieweg wissel gebruikt maar dat komt in het plan beter uit.

Nou ik ben benieuwd naar de meningen.

Bedankt alvast.
Titel: Re: Een knooppunt ergens in het midden van Nederland - Baanplan H0
Bericht door: Hannes op 06 May 2008, 22:02:26
Hallo Remco,

Leuk baanplan, waarop je lange treinen kwijt kan. Ook leuk dat je de hele baan in een boog hebt gelegd. Oogt erg mooi. Ik heb nog wel een paar vragen voor je.

- Bouw je een schaduwstation of is je ontwerp volgens het hondebot idee? Bij de laatste moet je dan keerlus modules inbouwen.

- Hoever is de rails zichtbaar op de kopstukken? Gaat het van dubbel naar enkelspoor in het zicht of in de tunnel? Als het zichtbare gedeelte gelijk is aan dat gene wat je nu getekend hebt, dan zijn de stationsingangen ( ik noem ze maar even zo ) dubbel op en kan hier overal een spoor vervallen. In dat geval zou je een kruising hebben van 2 enkelsporige lijnen.

Wanneer de bedoeling is dat het dubbelspoor lijkt, dan zou ik de wissels tussen dubbel en enkelspoor verderop in de tunnel leggen.

Ik heb op mijn eigen baan, station raalte anno 1935, grotendeels de rails liggen. Dit lijkt qua ruimte veel op jou baan. Echter als ik nogmaals dit station mocht bouwen, dan zou ik meer ruimte besteden aan de stationsingangen/vrije baan. Het enige wat je nu ziet is station. De trein komt de tunnel uit en staat direct naast het perron. Mooier zou zijn om eerst een stuk(je) vrije baan te hebben. MIsschien dat je je station wat kunt verkorten waardoor er bij jou ook een stuk vrije baan ontstaat. Dit komt wel tengoede aan je baan en oogt uiteindelijk net iets beter.

groet Hans
Titel: Re: Een knooppunt ergens in het midden van Nederland - Baanplan H0
Bericht door: Remco. op 06 May 2008, 22:16:49
Hoi Hans,

Dank je! Het zit zo dit is een hondebot waarin inderdaad dus keerlusmodules moeten komen dat klopt. Voor wat betreft je 2e vraag je ziet de overgang naar 1 spoor niet is de bedoeling. En ik ben met je eens dat er niet zo veel rail voor en achter het station zit maar ik had zoiets van het is een module baan en ik kan als dit gerealiseerd is altijd nog een extra module ertussen maken met die meters die nu ontbreken en dat is makkelijker dan het station vergroten.

Simpel gezegd draait het nu even om het station, de kopstukken zijn pure noodzaak om het materieel rond te laten gaan :) Wat ik dan ook zou moeten proberen is de in- en uitgaande lijnen zo dicht mogelijk bij elkaar op de modules zodat het een dubbelspoor lijkt wat het station in komt. Dan kan ik later nog de extra modules met rijmeters er bij maken.

Tot slot: heb je misschien foto's danwel een site van jouw baan ? Ik ben namelijk wel benieuwd naar jouw opstelling.

Gr. Remco.

Edit:

Heb nog eens nagedacht over wat je zei van de ingaande lijnen en heb eens het eea aangepast van 4 naar 2. Opzich ook niet verkeerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/module.jpg)

Het word dan niet meer echt een knooppunt maar een redelijk station :)
Titel: Re: Een knooppunt ergens in het midden van Nederland - Baanplan H0
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 07 May 2008, 08:30:48
Remco, als eeen trein van links onder komt of daar heen wil kan dat alleen de onderste 4 sporen. Van/naar rechts onder kan je zelfs maar 2 sporen gebruiken.
Als de onderste sporen bundel voor reizigers treinen en be bovenste voor goederen treinen is dan moet je ook op beide kunnen komen.

Groetjes Michiel
Titel: Re: Een knooppunt ergens in het midden van Nederland - Baanplan H0
Bericht door: RobertvM op 07 May 2008, 09:24:56
Hoi Remco,

Je baanplan doet me erg denken aan het station/emplacement Geldermalsen. Je kunt op sporenplan.nl de tekening van Geldermalsen er eens bij pakken. Ik denk dat je daar nog wel wat inspiratie uit kunt halen.

Groet,
Robert
Titel: Re: Een knooppunt ergens in het midden van Nederland - Baanplan H0
Bericht door: Remco. op 07 May 2008, 11:17:46
@Neudalhausenstadbahn: Ik zie het, ik ga er nog even naar kijken. Het kan idd wel wat problemen geven :)

@ RobertV: Dank je voor de tip! ik zie het inderdaad dat het wel wat weg heeft van mijn plan :) ik ga dat inderdaad eens bestuderen.
Titel: Re: Een knooppunt ergens in het midden van Nederland - Baanplan H0
Bericht door: David Hoogvorst op 07 May 2008, 11:40:59
Als je straks perrons wilt maken, dan is er wel erg weinig plek tussen de sporen. De lichte boog is natuurlijk erg mooi, maar maakt dit probleem nog ietsje groter.

Op mijn eerste baan ooit heb ik ook de fout gemaakt om geen plek te laten voor de reizigertjes, en uiteindelijk daardoor de boel uiteindelijk maar afgebroken!

Kijk even waar je perrons wilt, en hoe (ook gezien jouw tijdperk IV) Preisertjes veilig van het ene perron op het andere kunnen komen.

Ik denk dat je conclusie kan zijn dat je tussen de vier sporen beneden ergens meer ruimte nodig hebt.

David.
Titel: Re: Een knooppunt ergens in het midden van Nederland - Baanplan H0
Bericht door: Remco. op 07 May 2008, 11:48:00
Hey David,

Ja dat klopt zeker, ik heb nu +- 5 cm tussen de rails maar dat is inderdaad te weinig maar met flexrails kan ik wel wat sjoemelen om het eea te bewerkstelligen hoop ik :)
Titel: Re: Een knooppunt ergens in het midden van Nederland - Baanplan H0
Bericht door: Hannes op 07 May 2008, 12:54:15
Probleem is toch niet zo groot?

Wanneer een stationgebouw aan spoor 1 (vanaf onderaan geteld) komt, dan kunnen spoor 1 +2 en 3+4 veel dichter op elkaar gelegd worden, waardoor de ruimte groter wordt.

Als er alleen midden perrons komen dan 2+3 dichter bij elkaar en 1 en 4 verder naar buiten, volgens mij is daar ruimte zat voor zo te zien.

Behoren de donkergrijze vlakken trouwens tot de baan of is dit geen baan meer. Dit zou mooi zijn voor scenario.

Remco, zoals michiel al zei, zijn nu niet alle sporen te bereiken vanaf de links en rechts onder. Dit is makkelijk op te lossen door de eerste 2 wissels om te draaien, zowel links als rechts. Eerst een engelse wissel en daarna de andere wissels. (waar eerst de engelse wissel lag, komt nu de normale).

Goed, een kruiswissel is minder bedrijfszeker, en komt in het echt minder vaak voor. Dat het wel voor kwam blijkt wel uit het feit dat dit op station Raalte ook zo was. Ik heb geen site gemaakt, maar via de volgende link kun je zien hoe het baanplan er uitziet (in werkelijkheid en in model, de baan is enkel in de lengte iets ingekort)

https://images.beneluxspoor.net/bnls/raalte_in_blokken_1.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/raalte_in_blokken_1.jpg)
Titel: Re: Een knooppunt ergens in het midden van Nederland - Baanplan H0
Bericht door: KroKo op 07 May 2008, 13:10:31
Hannes,

Ik zie geen kruiswissel ;) in Raalte?

Erik
Titel: Re: Een knooppunt ergens in het midden van Nederland - Baanplan H0
Bericht door: Hannes op 07 May 2008, 19:22:06
Whaaa, ik wist het, tijdens het typen kruiswissel al 2x aangepast in engelse wissel en toch nog 1 laten staan.  ::) ach iedereen kent de discussie onderhand wel.  ;D
Titel: Re: Een knooppunt ergens in het midden van Nederland - Baanplan H0
Bericht door: laurent op 09 May 2008, 14:52:25
Goed, een engelswissel is minder bedrijfszeker, en komt in het echt minder vaak voor. Dat het wel voor kwam blijkt wel uit het feit dat dit op station Raalte ook zo was. Ik heb geen site gemaakt, maar via de volgende link kun je zien hoe het baanplan er uitziet (in werkelijkheid en in model, de baan is enkel in de lengte iets ingekort)
Dan  weet ik niet waar jij vandaan komt, maar hier liggen er al 5 in het station. En 2 KRUISwissels ;D

ik vind dit baanplan wel lief, eigenlijk :)
Titel: Re: Een knooppunt ergens in het midden van Nederland - Baanplan H0
Bericht door: Remco. op 09 May 2008, 16:26:52
Een lief baanplan :) dat heb ik nog nooit gehoord, wat is een lief baanplan nu weer :D

@hannes, nee die grijze vlakken zijn in principe geen baan.

Ik heb sowieso nog maximaal zitten sleutelen aan een opzet om alles op elkaar aan te sluiten maar ik vind het dan eigenlijk niet meer zo natuurlijk, het word iets te goed zeg maar als je begrijpt wat ik bedoel, nu is het niet perfect en dat maakt het wat interessanter...
Titel: Re: Een knooppunt ergens in het midden van Nederland - Baanplan H0
Bericht door: Hannes op 09 May 2008, 17:18:19
Remco,

Een baanplan hoeft ook niet perfect te zijn. Alle sporen hoeven helemaal niet bereikbaar te zijn vanaf 1 kant. Ik weet alleen niet of je aan onderstaande gedacht hebt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/onmogelijk.jpg)

Volg de rode pijlen, het is onmogelijk om daar te komen vanaf deze kant en dit beperkt het treinen verkeer zeker. Ik zou toch nog even goed nadenken over je railplan en maak denkbeeldig voor jezelf is wat trein bewegingen.
Titel: Re: Een knooppunt ergens in het midden van Nederland - Baanplan H0
Bericht door: Remco. op 10 May 2008, 15:52:48
Ja goed idee hannes, met deze opmerking in gedachten even wat gesleuteld aan het plan en dit is geloof ik op zich wel de oplossing: ( Ik heb gelijk nog het een en ander aangepast, even kijken hoe dat bevalt ) Dus ipv 2 x 2 sporen 2x 1 spoor in.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rail_plan_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rail_plan_3.jpg)

En dit is de optie met 2 x 2 sporen ingaand:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan_5.jpg)
Titel: Re: Een knooppunt ergens in het midden van Nederland - Baanplan H0
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 10 May 2008, 16:12:04
De onderste vind ik mooier, maar daar mis je recht nog een wisselverbinding van rechts onder naar de bovenste sporenbundel. Bij de bovenste heb je dat er wel in zitten.

Verder zijn er zat voorbeelden waarbij er 2 of meer sporen vanaf de wisselstraat afbuigen en wat ver op samen komen tot één spoor( zoals het onderste ontwerp).

Groetjes Michiel
Titel: Re: Een knooppunt ergens in het midden van Nederland - Baanplan H0
Bericht door: Lars Smelter op 10 May 2008, 16:24:12
Persoonlijk vind ik het onderste ontwerp ook mooier, de ontbrekende verbinding welke Michiel vermeld viel mij ook direct op.

Groet,
Lars
Titel: Re: Een knooppunt ergens in het midden van Nederland - Baanplan H0
Bericht door: Remco. op 11 May 2008, 01:05:49
Ja inderdaad jullie hebben gelijk, ik heb het over het hoofd gezien, er ging wat mis met het maken van het baanplan en het saven ervan en toen heb ik per ongeluk de verkeerde gesaved.

Dit is de juiste:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan_6.jpg)
Titel: Re: Een knooppunt ergens in het midden van Nederland - Baanplan H0
Bericht door: Hannes op 11 May 2008, 12:22:22
Remco,

Dit is toch een mooi ontwerp. Misschien wat onnodige wissels, maar aangezien je het op een groot knooppunt wil laten lijken, is dit toch wel gerechtvaardigd.

Nog 1 ding, de engelse wissel op de meest rechtse bak ligt erg dicht op de rand van de bak. Ik zou deze zeker 5 cm van de bakrand afhouden. Dit is ook makkelijker met aansluiten van wisselstellers etc. gewoon meer ruimte.

Succes met bouwen.
Titel: Re: Een knooppunt ergens in het midden van Nederland - Baanplan H0
Bericht door: Remco. op 11 May 2008, 23:53:48
Ja dat is inderdaad een aandachtspunt, was mij ook al opgevallen, ik moet even goed kijken hoe ik daar een mouw aan pas.
Titel: Re: Een knooppunt ergens in het midden van Nederland - Baanplan H0
Bericht door: T.Spat op 12 May 2008, 00:14:15
Het baanontwerp heeft in de verte iets van station Hengelo,met
ruimte voor een groot eilandperron en een bundel optelsporen.

Mogelijk dat het een wissel naar links verplaatsen van de englse
wissel een oplossing is? Het een na onderste spoor wordt dan wel
iets korter.

mvg

tis
Titel: Re: Een knooppunt ergens in het midden van Nederland - Baanplan H0
Bericht door: Remco. op 17 May 2008, 23:49:20
Ja daar moet ik nog even naar kijken of ik daar en zo ja hoe precies een mouw aan kan passen. Eerst moet ik even wachten op de 2200 startset van Roco voor een digitale set zodat ik gelijk daar de (on)mogelijkheden van kan meenemen in het technisch ontwerp.