BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Martijn HITV op 14 February 2024, 12:54:47
-
ik zat naar nieuwe en oude treinen. en vroeg mij af waarom de NS is overgestapt van pantograven. weet iemand waarom dat zo is? is het nieuwe model beter? betrouwbaarder?
-
Hoi Martijn,
Kun je iets duidelijker zijn? Over welke periode heb je het? NS is wel vaker overgestapt van type stroomafnemer.
Jeroen
-
bij de honekop bijvoorbeeld.
eerst had je deze. met 2 armen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/mat54-hondekop-65cce1ce8721c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/mat54-hondekop-65cce1ce8721c.jpg)
en toen deze met een arm
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/hk04-65cce1ce8718f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/hk04-65cce1ce8718f.jpg)
-
Dezelfde evolutie vond plaats tussen oude GTLs (Gelede Tram Lang) in Den Haag vergens de laatst geresiveerde versies. Lijkt erop dat eea functioneel niet verschilt...?
-
iemand een idee?
ik zat naar nieuwe en oude treinen. en vroeg mij af waarom de NS is overgestapt van pantograven. weet iemand waarom dat zo is? is het nieuwe model beter? betrouwbaarder?
-
Ik weet het niet zeker, maar had dat niet te maken met luchtweerstand en dus minder geschikt voor hogere snelheden? Het enige wat ik anders kan bedenken is dat ze technisch complexer en dus duurder waren. Maar ik ben er absoluut niet zeker van.
Groeten,
Rogier
-
Hi Martijn,
Kijk hier eens: https://www.nicospilt.com/index_bovenleiding.htm.
Interessante website.
Misschien heb je meer resultaat wanneer je de titel van je draadje verandert in bv "Typen stroomafnemers N.S."
Overigens is het pantografen. ;D
-
Een voordeel van de éénbeenstroomafnemer is dat die lichter is, en daardoor oneffenheden in de rijdraad makkelijker kan volgen.
-
Iets soortgelijks is er bij de DB gedaan met de BR103. Deze zijn oorspronkelijk voorzien van een 'tweebener' en later na de nieuwbouw van de BR111 is er een pantograafwissel geweest waarbij de BR103 en de 'eenbeners' van de 111 hebben gekregen. De reden hiervoor was een stabieler gedrag van de pantograaf bij hogere snelheden. De 103 reed op een aantal trajecten 200km/u.
-
Zou het zo kunnen zijn dat met de huidige techniek (precisie, materiaalsterkte) één-benige pantografen gewoon beter zijn dan het oude type en dat er nu alleen nog één-benige te krijgen zijn dus als vervanging nodig is krijg je automatisch die?
-
Nu beter automatisch kunnen verlagen (inklappen en uitklappen)??
Ronald Visser
-
ik zat naar nieuwe en oude treinen. en vroeg mij af waarom de NS is overgestapt van pantograven. weet iemand waarom dat zo is? is het nieuwe model beter? betrouwbaarder?
Eventjes kijkend naar de huidige tijd,
We hebben bij NS 2 soorten stroomafnemers op het huidige moment, Faively en DSA. Faively gebruikt deels veren om de stroomafnemer op te krijgen. Bij DSA word er gebruik gemaakt van een luchtbalg. Faively word langzaam uitgefaseerd omdat de DSA stroomafnemers simpeler werken en minder onderhoudsintensief is. Hopelijk maakt dit het een beetje duidelijk samen met de rest van de informatie in dit topic (y)
-
Ter aanvulling:
1) Wikipedia geeft ook aan dat de eenbenige stroomafnemer compacter en 'responsive' is:
The most common type of pantograph today is the so-called half-pantograph (sometimes Z-shaped), which evolved to provide a more compact and responsive single-arm design at high speeds as trains got faster.
Bron:https://en.wikipedia.org/wiki/Pantograph_(transport (https://en.wikipedia.org/wiki/Pantograph_(transport))
2) Bij NS
SNG is uitgerust met een stroomafnemer van Schunk, type WBL.
https://www.schunk-group.com/transit-systems/en/products/detail/pantograph-heavy-rail-wbl~p4853 (https://www.schunk-group.com/transit-systems/en/products/detail/pantograph-heavy-rail-wbl~p4853)
Het type DSA is een product van Stemmann en zit (o.a.?) op SLT.
https://www.stemmann.com/nl/products/dsa-150-200-250-350-380 (https://www.stemmann.com/nl/products/dsa-150-200-250-350-380)
Moderne panto heeft ADD (auto drop down). Als het sleepstuk versleten is ontstaat er een luchtlek en wordt de stroomafnemer neergelaten.
Groet, Juroen