BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: btraornsuhobcd op 05 May 2008, 12:00:57
-
Hallo,
Ik ben van plan een Roco sikje te voorzien van een houtgasgenerator nadat ik het artikel uit de Railhobby 98/3 las van Peter Wijshake.
Nu is de vraag of iemand nog extra tips of foto's van de voorkant van zo'n sik heeft, want die moest ook nog aangepast worden.
En zijn er al andere mensen geweest die een sik hebben gemaakt met houtgasgenerator?
mvg
Bart
-
Tacomodels.nl heeft een sik met houtgasgenerator gemaakt in schaal N. Misschien dat hij je aan meer informatie kan helpen. Volgens mij staat er ook een foto van in het boek Diesellocomotieven in Nederland (http://www.alk.nl/titels/089_8.htm), maar dat weet ik niet zeker meer.
-
Bart,
Bij mij staat al lange tijd een sikje deels afgebouwd.
Zie ook Railmagazine nr. 109 - nov. 1993 - pag. 29-32.
Binnenkort hoop ik mijn sikje af te ronden, dan staat er ook een verslag oop min website.
Gr,
Bart
-
Okee, beide bedankt voor de info!! :)
Bart Tigges, heb jij ook de voorkant verbouwt? en heb je alvast een paar foto's voor me? ;D
mvg
Bart
-
Hallo,
Ik ben van plan een Roco sikje te voorzien van een houtgasgenerator nadat ik het artikel uit de Railhobby 98/3 las van Peter Wijshake.
Nu is de vraag of iemand nog extra tips of foto's van de voorkant van zo'n sik heeft, want die moest ook nog aangepast worden.
In 98/4 staat precies hoe je de voorkant moet/kunt veranderen hoor!
Als je nog (meer) vragen hebt, stel ze gerust, ik ben benieuwd naar je bevindingen!
De tekening uit het boek 'Diesellocomotieven in Nederland' is trouwens overgenomen (en tekentechnisch aangepast) uit Railhobby 98/3. Mocht je nog meer foto's van de voorkant willen hebben, dan kan ik ze wel (even) maken, hij staat in de kast boven m'n pc...
groetjes en succes
Peter
-
Ow okee, ik had al gekeken of ik het 2e deel kon vinden maar ik merkte toen pas dat ik dat nummer miste :-[
Maar ik dacht dat je bij de beschreven sik uit de Railhobby de voorkant niet verbouwt had doordat er een foto van de afgebouwde sik op gas in stond waarbij de voorkant ongewijzigd was.
Eerst maar deel 2 opzoeken dan en dan meteen aan de slag ;D !
mvg
Bart
-
Hoi Bart!
Ik heb voor het artikel een tweede Houtgassik verbouwd en daarvan had ik de voorzijde wel aangepast (van de eerste idd niet... daar kwam ik toen te laat achter, en foto's van de voorzijde waren er niet zoveel)...
TDS heeft ooit ook een Houtgassik in productie gehad, maar die had de voorzijde niet aangepast. De houtvergasser was van messing gemaakt (maar ik vond 'm niet echt fraaier dan mijn kunststof exemplaar die wél een stuk goedkoper is ;D )
Groetjes
Peter
-
Mocht je nog meer foto's van de voorkant willen hebben
Heel graag! :)
Opzich is me nu duidelijk wat ik allemaal aan moet passen en hoe ik dat het beste kan doen. alleen van de voorkant weet ik nog niet meer dan dat er in 98/3 staat aan 1:1 foto's.
Het is mijn bedoeling om de houtvergasser op basis van een messing pijpje en wat styreen te maken want het materiaal heb ik al wel liggen. :)
(mooi artikel heb je trouwens geschreven! ik ga hierdoor ooit ook nog eens een groene sik voorzien van dienstfiets! ;D)
mvg
Bart
-
Dank voor je complimenten!
Foto's zal ik vanavond even voor je maken (mail evt ff je mailadres, dan krijg je ze in een wat groter formaat).
Ja leuk he, die dienstfiets :)
groetjes
Peter
-
Waarom via mail?
Gun je het ons niet ;D
-
NEE...
;D
Maar zonder dollen, het kan ook via het forum hoor... maar als je de details goed wilt zien, zijn de plaatjes hier wat te klein (en op origineel formaat wel goed te zien). Maar jij gaat er ook een bouwen begrijp ik? ;D ;D ;D
-
Peter,
Als je mij ook zou kunnen emailen, dan graag. Ik moet namelijk de voorkant van mijn Sik ook nog aanpassen.
admin (bij) h0gerbosch.nl <- met een cijfer 0 en geen letter o
Gr,
Bart
-
Heren,
Hierbij wat plaatjes van mijn Houtgassikken (zie ook de voornoemde RH's). Diegenen die erom gevraagd hebben, hebben de plaatjes al in een groter formaat gekregen...
Veel bouwplezier en succes!
Peter
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_2367.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_2371.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_2377.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_2384.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_2389.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_2394.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_2423.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_2401.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_2407.jpg)
-
Ik zou die buffer nog even plamuren en strak maken. Verder erg leuk!
-
Peter, ze zien er geweldig uit!
Wat bedienen de lange handles aan beide zijden van de lokomotoren?
Groet,
Huibert
-
Die handles zijn om de automatische koppelingen te bedienen.
Mooie modellen, Peter!
Maarten
-
De automatische koppeling.
zie: Handboek Spoorweg techniek, Rollend materieel 1943 (http://www.nicospilt.com/rollend4.htm)
-
Overlast was me net voor.
Enfin. In een ander forum (http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?t=366&start=120) plaatste Wytze Wybenga deze foto:
(http://img145.imageshack.us/img145/9017/0810f0800000001121944drov8.jpg)
Zijn bijschrift luidt:
De 261 bij de NTM in 1944, met houtgasgenerator. De foto is gemaakt in Drachten, op de achtergrond is de rijtuigen-/ goederenloods zichtbaar.
En verderop nog een een posting van zijn hand:
Ik heb nog een instructieboekje liggen van de Imbert gasinstallatie (turf).
Voorzijde
(http://img407.imageshack.us/img407/9905/imbert01kc4.gif) (http://img407.imageshack.us/img407/9905/imbert01kc4.gif)
Bladzijde 12 en 13
(http://img523.imageshack.us/img523/193/imbert1213ed4.gif) (http://img523.imageshack.us/img523/193/imbert1213ed4.gif)
Achterzijde, bladzijde 24
(http://img46.imageshack.us/img46/696/imbert24is9.jpg) (http://img46.imageshack.us/img46/696/imbert24is9.jpg)
Als er belangstelling voor is dan kan ik het gehele boekje plaatsen.
Het gehele boekje is te vinden op :
http://img47.imageshack.us/img47/2798/imbert0124lm7.gif
http://img47.imageshack.us/img47/6391/imbert0203nn7.gif
http://img252.imageshack.us/img252/1488/imbert0405zy8.gif
http://img252.imageshack.us/img252/4981/imbert0607hj1.gif
http://img252.imageshack.us/img252/6310/imbert0809ls3.gif
http://img252.imageshack.us/img252/6675/imbert1011fy2.gif
http://img443.imageshack.us/img443/2659/imbert1213gl9.gif
http://img252.imageshack.us/img252/3778/imbert1415pc3.gif
http://img238.imageshack.us/img238/672/imbert1617gi3.gif
http://img249.imageshack.us/img249/5901/imbert1819nh4.gif
http://img238.imageshack.us/img238/3695/imbert2021ec3.gif
http://img238.imageshack.us/img238/9210/imbert2223ez3.gif
(http://img523.imageshack.us/img523/3048/jjorotterdamfeijenoord1un2.jpg)
En nog een plaatje van een sik met een houtgasgenerator
Rotterdam Feijenoord 1944-05-27 NS lok 266 met gasgenerator
Groeten,
Marco
-
De automatische koppeling.
zie: Handboek Spoorweg techniek, Rollend materieel 1943 (http://www.nicospilt.com/rollend4.htm)
Spilt, he. Onvolprezen!
Gr/H
-
Die handles zijn om de automatische koppelingen te bedienen.
Mooie modellen, Peter!
Maarten
Dank allen voor de leuke reacties!
En inderdaad... om de automatische koppelingen te bedienen (dus ook bij de oude Sikken zonder gasgeneratoren).
Mooie plaatjes verder van het gasgenerator proces!
Groeten
Peter
-
Ik zou die buffer nog even plamuren en strak maken. Verder erg leuk!
Weet je dat me dat pas opviel nadat ik de foto's bekeken had... met 'normaal' licht valt het niet of nauwelijks op. Maar je hebt gelijk, de buffer kan strakker (alhoewel er in die jaren in het echt ook wel eens een deukje 'hier of daar' gezeten zal hebben...).
-
Klopt, maar dit is zo duidelijk een gietverhaal, net als die tietjes midden op een willekeurig rijtuigdak, die haal ik vaak weg. En een foto helpt vaak bij het ontdekken van onvolkomenheden.
-
Helemaal mee eens... ik herken het ook wel, zeker bij stroomlijnmaterieel (dak op de plaats waar de oude ventilatoren zijn weggehaald) zie je dit ook vaak. Daar haal ik ze wel weg. Ach ja, er is geen koe zo bont... etc