BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => RhB / FO / MGB, Zwitsers smalspoor => Topic gestart door: MartinRT op 08 February 2024, 20:34:57
-
Om nu eens te laten zien waar ik zelf mee bezig ben hier een ruwe schets wat het moet gaan worden.
De naam "Sambula" is een samenvoeging van Samedan en Albula en heeft verder geen enkele betekenis. Hooguit een soort motief, maar verder pure fantasie.
Ook de stationsnamen hebben geen relatie tot de werkelijkheid.
Station Bever wordt gemaakt naar aanleiding van het overgenomen bedieningspaneel inclusief volledige automatisering van de route Bever - keerlus -Bever. In de keerlus passen 2 treinen achter elkaar (zie hierover andere item(s) :D). En uiteraard alleen met ABC modules van Lenz aangevuld met de D module van maker.
Maar de route Bever - Samedan zal waarschijnlijk op soortgelijke wijze beveiligd / geautomatiseerd worden. Dat moet ik nog uitwerken. Binnen het nu bestaande concept kan een trein vanaf rechts Bever binnenlopen en automatisch zijn weg vervolgen, totdat die weer terug is in Bever. Daar is nu een gedwongen stop, die opgeheven wordt door handmatig (handregelaar of bedieningstableau, dus toch digitaal) toestemming tot vertrek te geven.
Getekend in Scarm, maten en sporenplan niet relevant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/snapshot-65c52c7d1a5af.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/snapshot-65c52c7d1a5af.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Sambula-2-65c52c87ebb75.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Sambula-2-65c52c87ebb75.jpg)
-
En hierbij dan het bedieningspaneel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240208-203719-bediening-65c52f7a0f138.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240208-203719-bediening-65c52f7a0f138.jpg)
De grote "rode" knop rechts (die er niet is :D) dient om de zwarte knoppen (wissels) handmatig te kunnen bedienen. Zo kun je ook rangeren in het station en handmatig een trein uit de keerlus laten binnenlopen. Of andere spelmogelijkheden gebruiken. De beveiliging met ABC blijft volledig intact. Dus vertrekken met een verkeerde wisselstand of naar bezet spoor kan niet.
Maar als je een rangeeropdracht krijgt (net als in het echt) kun je de beveiliging overrulen door de rangeerstand te gebruiken. Maar waag het niet om dan iets fout te doen (wisselstand !) want dan volgt ontslag op ontspoorde voet. ;D
De blauwe knopjes zijn voor de bediening van de ontkoppelaars.
De kleine rode knoppen rechts zijn voor de bediening van de wissels rechts. Nu nog handmatig (of handregelaar), maar deze worden nog opgenomen in het beveiligingssysteem Bever - Samedan.
De 3 zilveren puntjes zijn ledjes als een seinbeeld (vertreksein), voor de show/duidelijkheid.
De rechthoekige blokken zijn de RailCom uitlezers. Die rechts in Bever-Samedan is nu nog niet opgenomen, omdat dat traject nog niet beveiligd is. Maar kan ook zonder beveiliging met 2 draadjes aangesloten worden. Ik zie in dit gedeelte dus altijd welke loc (trein) waar is. Als ik met de hand wil sturen kan ik de juiste loc op de handregelaar oppakken.
-
Dag MartinRT,
Leuk project, zie het nu pas. Wat is huidige stand van zaken?
Groet Aad