BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Bergjes&treintjes op 05 May 2008, 11:29:40
-
Hallo iedereen,
fijn dat dit forum er is (ik had niet anders verwacht ;-) ), want ik wil ook weer aan een treinbaan beginnen en zie dat het nogal eindeloos ingewikkeld kan gaan worden!
Even een korte intro over mezelf qua treinen:
Ik ben 31 jaar en heb vanaf mijn 4e met H0 treinen gespeeld. Ik had eerst gewoon een startsetje, toen kwam een simpele plaat met wat meer spoor (gewoon een ovaal met 2 wissels) en iets meer treinen(wagons en loco's). Tot slot werd die plaat vervangen door een ware platte treinbaan met scenery, dubbelspoor en wat rangeer sporen (vergeef me als ik verkeerde termen gebruik, ik weet er absoluut niets van af, treinen facineren me alleen nogsteeds ;-) ). Maar ik denk dat ik rond mijn 10e verveeld raakte van de baan en de treinen (ik kan me herinneren dat ik ze ook wel eens sloopte (per ongeluk) omdat ik er teveel smeerolie in deed of zoiets... Hoe dan ook, de treinplaat en treinen gingen weg en nu zijn we ruim 23 jaar verder en wil ik echt weer starten.
Ik heb al een paar maanden hier en daar rond zitten neuzen en heb afgelopen paar dagen nog een stevig na zitten denken en uitpluizen, m.b.v. een prachtig boek van Bernard Stein over modelbanen (jullie kennen het vast). Zo heb ik nu dus een behoorlijk goed beeld van hetgeen ik graag zou willen. Maar ik weet niet of het haalbaar is gezien de beperkte ruimte die ik heb. En ik weet bovendien niet wel systeem ik moet nemen om aan mijn minimum eisen te kunnen voldoen..(oja, ik ben niet technisch aangelegd helaas, dus hou aub het antwoord simpel en in leken taal ;-) )
Hieronder mijn bevindingen en wensen:
-Beschikbare ruimte die ik er op dit moment veilig aan kan besteden: 2.00x1.00. De ruimte kan misschien iets worden opgerekt, maar als uitgangspunt wil ik even dit nemen, aangezien ik de bouw en eventuele verplaatsing ook relatief simpel wil houden. En een plaat van 2.00x1.00 is nog door het huis te verplaatsen als 1 geheel.
-Gezien die ruimte wordt het zeker geen H0, maar waarschijnlijk N-spoor. Denk dat ik Z echt TE klein vind (hoewel zeer mooi !). Dit moet ik nog even gaan bekijken in een modelspoor winkel... Maar ga even uit van N-spoor
-Ik zou graag een spoorbaan willen met 2 niveau's, tenminste 1 cyclisch dubbelspoor met stationetje (op niveau 0) en wat korte rangeer stukjes, en liefst nog 1 enkel bergspoortje met zo'n railbus achtig treintje dat van het station op niveau 0 via het bergspoortje naar een eindstation op niveau 1 rijd). Niveau 0 aan de voorkant van de plaat (het dal) en niveau 1 bovenin de bergen (hoe voorspelbaar waarschijnlijk...?!). Maar, dit is denk ik ook niet echt realistisch gezien de beperkte ruimte en de maximale steigingsgraad van 3%. Heb wat zitten tekenen maar kom toch al snel in de problemen als ik 20cm zou willen steigen (en ook weer dalen). Om nog maar niet te spreken van dubbelspoor en dat extra bergspoortje...!
-Ik had als wens om 4 treinen uit tijdperk II / III tegelijk in te zetten:
1) kleine stoomloc met 3 passagiers wagonnetjes (in N-spoor 30-35cm).
2) kleine stoomloc of stoomloc met tender en 5 korte vrachtwagonnetjes (in N-spoor 45-50cm)
3) zo'n railbus (alleen motorvoertuig)
4) een rangeer dieselloctje om wat rond het station te schuifelen
Denk dat dit op 2 meter in N-spoor toch wat teveel van het goede wordt.. Of zie ik dat verkeerd?
-Om het mezelf makkelijk te maken (aangezien ik niet technisch ben) zou ik de hele spoorbaan als 1 stroomkring willen hebben en op afstand bedienbare wissels willen (laten we het maar even nog niet hebben over seinen of dat soort zaken) en dus kom ik uit bij digitaal toch? Geen zorg, ik had al iets gelezen over een keerlus... Die zit er niet in ;-).
-Wat wil ik kunnen doen?
1)ik wil graag twee treinen zelfstandig over de cyclische dubbelspoor baan laten rijden (zou eventueel leuk zijn als ze zelf stoppen bij het station en dan weer doorrijden, maar hoeft niet percee). Uiteraard wil ik ze ook volledig handmatig kunnen besturen..!
2)ik zou graag die railbus ofwel willen besturen, ofwel zelfstandig willen laten rijden van het hoofdstation naar het eindstation (in de bergen) en dat ie daar dan omkeert (als dat kan..?)
3) de rangeer loc zou ik alleen handmatig af en toe inzetten tussen al het andere verkeer door om wat mee te spelen in de buurt van het hoofdstation.
-Uitgaande van N-spoor leek Fleischmann Piccolo me een geschikte kandidaat om als systeem aan te houden en ook als treinleverancier. Maar dat is wellicht een leken inzicht....Het is nu eenmaal een grote naam (ik had vroeger overigens alleen Lima geloof ik...)
Mijn vragen aan jullie:
1) Zijn mijn wensen haalbaar op de beschikbare ruimte, zonder er een bende van te maken? Zo nee, wat moet ik weglaten/aanpassen?
2) Is het wel haalbaar EN beschikbaar in Z-spoor?
3) In geval van N-spoor, welk systeem heb ik dan nodig om te kunnen doen wat ik wil zoals beschreven? Heb ik aan zo'n twin-center startset van fleischmann bijvoorbeeld genoeg?
4) In geval van Z-spoor, zelfde vraag als bij 3. En dan ook welk merk rollend materieel?
Als er nog andere opmerkingen zijn hoor ik die graag!
Voorlopig alvast erg bedankt,
Groet Micha
-
Hoi,
Leuk, nog een N-spoorder (tenminste dat neem ik dan maar aan totdat je zeker weet of het N of Z wordt).
Ik heb me even door je tekst heen geworsteld en als ikdat zo lees is het een aardige lijst met wensen.
Mijn vragen aan jullie:
1) Zijn mijn wensen haalbaar op de beschikbare ruimte, zonder er een bende van te maken? Zo nee, wat moet ik weglaten/aanpassen?
2) Is het wel haalbaar EN beschikbaar in Z-spoor?
3) In geval van N-spoor, welk systeem heb ik dan nodig om te kunnen doen wat ik wil zoals beschreven? Heb ik aan zo'n twin-center startset van fleischmann bijvoorbeeld genoeg?
4) In geval van Z-spoor, zelfde vraag als bij 3. En dan ook welk merk rollend materieel?
In spoor N kan je een hele hoop realiseren op 2 bij 1 meter. Een middelgroot station met een aftakkende boemellijn behoort zeker tot de mogelijkheden. Misschien moeten er her en der wat gebogen wissels toegepast worden, maar toch.
Daar komt bij dat er een hoop van het door jou gewenste kleinere materieel beschikbaar is bij Fleischmann (zowel stoom als diesel). Bij Minitrix hebben ze ook nog wel wat leuke dingen, zoals de railbus. In spoor Z is dat beperkter (alleen Marklin).
Qua digitaal systeem, Twincenter is goed maar waarschijnlijk wat over- gedimensioneerd. Misschien is startset 939881 (http://www.fleischmann.de/images/products/big/939881.jpg) van fleischmann wel interessanter. Materieel past in ieder geval direct bij het door jou gekozen thema en de centrale is relatief uitgebreidt (dus lijkt mij toekomstbestendig).
Voor verdere inspiratie kan je even op deze site (http://www.lokalbahn-reminiszenzen.de/gleisplaene/gleisplan_frameset.htm) kijken. Daar staan vast nog wel wat leuke middelgrote en kleinere stations tussen. Als je dan wat op papier hebt staan aan baanplan dan kan je dat hier altijd op de site plaatsen zodat we opbouwende kritiek kunnen leveren of een ander gezichtspunt kunnen aandragen.
Robert
-
Is de ruimte 2x1, of heb je een ruimte waar je een plaat van 2x1 kwijt kan?
-
-Gezien die ruimte wordt het zeker geen H0, maar waarschijnlijk N-spoor. Denk dat ik Z echt TE klein vind (hoewel zeer mooi !).
En wat dacht je van TT (1:120, dus tussen HO en N) ?
-
Is de ruimte 2x1, of heb je een ruimte waar je een plaat van 2x1 kwijt kan?
nee, ik heb ruimte voor een plaat van 2x1 waar ik dan aan tenminste 2 kanten bij kan..
-
En wat dacht je van TT (1:120, dus tussen HO en N) ?
Ja, maar ik denk dat ik gezien de kleine ruimte en mijn forse wensen als maximum maat beter N kan aanhouden. En denk dat er in N iig meer te krijgen is qua het spul dat ik wil..
-
Hoi,
Leuk, nog een N-spoorder (tenminste dat neem ik dan maar aan totdat je zeker weet of het N of Z wordt).
Daar komt bij dat er een hoop van het door jou gewenste kleinere materieel beschikbaar is bij Fleischmann (zowel stoom als diesel). Bij Minitrix hebben ze ook nog wel wat leuke dingen, zoals de railbus. In spoor Z is dat beperkter (alleen Marklin).
Qua digitaal systeem, Twincenter is goed maar waarschijnlijk wat over- gedimensioneerd. Misschien is startset 939881 (http://www.fleischmann.de/images/products/big/939881.jpg) van fleischmann wel interessanter. Materieel past in ieder geval direct bij het door jou gekozen thema en de centrale is relatief uitgebreidt (dus lijkt mij toekomstbestendig).
Robert
ha, bedankt. Ja, ik ga uit van N. Is nog groot genoeg voor me en makkelijk voor alle scenery en andere aan te schaffen dingen. Die startset is idd best aardig in de buurt van iets dat ik wil. Maar die profiboss, wat kan ik daar precies mee? Kan ik daar al die dingen mee die ik opnoemde (en dus 4 treinen tegelijk laten rijden...)?
Groet Micha
-
Ja, maar ik denk dat ik gezien de kleine ruimte en mijn forse wensen als maximum maat beter N kan aanhouden. En denk dat er in N iig meer te krijgen is qua het spul dat ik wil..
Zijn je wensen en eisen niet groter daan de beschikbare ruimte?
Zelf ben ik op een oppervlakte van 1,0x1,8 meter bezig met een TT baan.
niet gewoon een rondje maar een echt station met goedernoverslag, een industriespoor, een parradespoor en een 6 sporig schaduwstation.
Ja,... allemaal op een oppervlakte van 1,0 x 1,8 meter.
Diederik
-
heb je daar een tekening of foto van?
-
Hoi,
De profiboss is volgens mij sterk te vergelijken met het Twincenter (een twincenter light), maar mobieler (handheld-centrale). Je kan alleen maar 1 trein per keer direct aansturen aangezien er maar 1 draaiknop aanwezig is. Overigens kan je tijdens het rijden met lok A gewoon wisselen naar Lok C en deze gaan aansturen. De rest rijdt vrolijk door.
Overigens de Profi-boss is nog niet uitgeleverd, die komt dit kwartaal als het goed is. In dat opzicht zullen er weinig ervaringen mee zijn. In dortmund heb ik het ding wel zien liggen ( functionerend), maar het was zo druk dat ik maar ben doorgegaan.
Robert
-
heb je daar een tekening of foto van?
Ja, net online gezet. zie menu item Diespe, Ontwerp op www.model4rail.nl
groet,
Diederik
-
Overigens de Profi-boss is nog niet uitgeleverd, die komt dit kwartaal als het goed is. In dat opzicht zullen er weinig ervaringen mee zijn. In dortmund heb ik het ding wel zien liggen ( functionerend), maar het was zo druk dat ik maar ben doorgegaan.
Robert
Hmm, dus je hebt het nu niet over de profiboss die nu in de huidige fleischman startersets zit? Wat kan die nieuwe dan meer dan de oude?
-
De oude heet lokboss (en geen profiboss) en kan 4 loks aansturen en ik geloof 2 functies per lokdecoder. Het is echt een mini-centrale die feitelijk bedoeld is als extra rijregelaar bij een twincenter, niet meer niet minder.
De profiboss kan in theorie 10000 adressen aan en kan ook wissels en seinen aansturen. Dat is feitelijk niet anders als een TwinCenter, alleen heeft deze laatste de mogelijkheid om 2 loks aan te sturen.
Robert
-
aha, in dat geval klinkt dat idd als iets dat interessant is om te bekijken. Ik zal eerst eens in de speciaalzaak gaan kijken om te zien wat ze daar allemaal hebben. Probleem waar ik mee zit is: startset kopen of alles los. Want de meeste startsets hebben items die ik niet allemaal wil.. Maar als zon profiboss icm een startset goedkoper is dan los, dan is het waarschijnlijk de beste keuze.
-
Wat je niet nodig denkt te hebben, kun je altijd nog verkopen via Marktplaats ofzo. Als je ziet wat daar dagelijks aan advertenties bij komt, dat wil je niet weten.
-
Hoi,
De profiboss is volgens mij sterk te vergelijken met het Twincenter (een twincenter light), maar mobieler (handheld-centrale).
De Profiboss is een instapcentrale en eerder te vergelijken met de Roco Multimaus.
-
Bekijk het ook eens anders dan de meesten in eerste instantie zouden doen. De ruimte is ook in N veel te klein voor een baan waar treinen rondrijden.
Je kan ook proberen het juist klein te houden. Korte treinen of een locje met een paar wagons die je eindeloos kan rangeren.
Vergeet eens even die voorbeelden uit de boekjes van de fabrikanten maar kijk bijvoorbeeld eens op http://carendt.com/ (http://carendt.com/) . Op een kleine baan kom je veel meer toe aan het detailleren en is er volop gelegenheid voor het bouwen van zaken die je niet vrijwel kant-en-klaar of in bouwdoos in de winkel koopt.
Het is misschien net even anders als dat waarmee je ooit begonnen bent maar het is zeker de moeite waard.
-
@ hookies
Ik zag idd veel trein spul op marktplaats, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar hooguit spullen zou kopen zoals bouwdozen, scenery, wagonnetjes en rails. Geen locs of electrische zaken. Dat vind ik op marktplaats toch wat te risky. Niet zozeer dat de mensen de boel bedonderen, maar meer dat je geen garantie hebt.
@ Rene Wolf
Ja, ik heb mijn eisen idd al weer naar beneden bijgesteld. Maar zo klein als ik op die website zie, zal het niet worden hoor ;-). Dat is wel heel mooi, maar is niet waar mijn hoofdinteresse ligt. En ik moet ook nog wat anders bekennen. Ik ben altijd vliegtuig modelbouwer geweest (1/72 plastic modellen) en daar ben ik net mee gestopt omdat ik er echt een gruwelijke hekel aan had gekregen (al dat gepriegel en de kans het maar 1 keer goed te doen). Dus heel veel modelbouwwerk zal ik niet meer doen. Maar scenery maken en een paar mooie huisjes/gebouwen plaatsen is wat anders. Dat is niet zo lastig als die vliegtuigen met al die vervelende kleine breekbare stukjes.
Maar mijn treintjes zouden soweiso al klein zijn hoor. Ik ben nu alleen het spoor zelf nog aan het verkleinen/versimpelen. Heb gisteren denk ik al iets aardigs bedacht waar iig een cyclisch dubbelspoor in zit en ook een bergspoortje. Het rangeer gedeelte heb ik er nog even uit gelaten. En ik denk dat ik het cyclische dubbelspoor ook nog ga versimpelen.
-
Een rondlopend dubbelspoor met een zijspoortje en eventueel een paar (korte) rangeerspoortjes is in N best te doen op 2 x 1 m. Je zult dan echter wel redelijk krappe bogen moeten gebruiken, wat natuurlijk niet heel realistisch is (en er zijn zelfs treinen die ook in model wat moeite hebben met heel krappe bogen). Het hangt er dus eigenlijk gewoon vanaf wat je zelf wilt. Als jij lekker rondjes wilt rijden en gewoon een beetje een leuke modelspoorbaan wilt hebben, dan zijn jouw wensen echt wel uitvoerbaar. Als je het allemaal zo realistisch en gedetailleerd mogelijk wilt doen, dan kun je het inderdaad beter klein houden, zoals René zegt. Ik geef hem in ieder geval wel gelijk dat je even goed moet overwegen wat je precies wilt, en dus niet standaard de aanpak moet kiezen zoals iedereen het doet.
Wat digitaalsysteem betreft: hoewel de profiboss van Fleischmann (of de Multimaus van Roco of eventueel het Mobile Station van Trix) uitstekend voldoet voor het met de hand besturen van de treinen, zul je al snel moeten gaan uitbreiden als je met behulp van een PC je treinen (deels) automatisch wilt laten rijden. Deze systemen hebben standaard namelijk geen interface om ze op een PC aan te sluiten. Een TwinCenter heeft deze interface bijvoorbeeld wel, dus als dat is wat je wilt, dan is het misschien een beter idee om meteen voor zo'n centrale te gaan.
Of je alles los moet kopen of in een startset zal vooral afhangen van het kostenplaatje. Probeer 'ns in te schatten voor welk bedrag je de dingen uit een startset die je niet wilt kunt verkopen en of een startset dan goedkoper of duurder is dan alles los. Eventueel kun je op beurzen of in sommige winkels, bijvoorbeeld bij Modellbahnland Arts (http://www.modellbahnland-arts.de) in Vierssen (Duitsland), ook onderdelen uit startsets los kopen. Ik heb daar nog niet zo lang geleden goedkoop een Mobile Station van Trix (uit een startset) gekocht om vast m'n treintjes te kunnen laten rijden terwijl ik alle elektronica voor MRdirect in elkaar soldeer.