BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Luc2000 op 08 February 2024, 14:46:59
-
Ik heb ook al bericht gestuurd aan fa. Van Biervliet, maar wellicht herkent iemand het probleem.
Ik enkele jaren geleden een nieuwe “Van Biervliet” NMBS Reeks 25.5 met sound gekocht. De lok heeft toen enkele testrondjes gereden en heeft daarna alleen in de vitrine gestaan.
Vandaag wilde ik de lok weer eens laten rijden. Motor draait mooi, maar….geen aandrijving op de wielen. De lok rijdt dus niet. Hebben jullie een idee wat er aan de hand is en hoe dit verholpen kan worden?
Hoe verwijder ik bijvoorbeeld veilig de kap?
PS: motor draait heel soepel. Licht en sound werkt.
-
Bekend probleem: cardan kogel, dat zwarte bolletje, is gescheurd en los van de asje met de worm. Motor draait, draaistel staat stil. Contact opnemen met van Biervliet, ik heb daar destijds een nieuwe besteld (voor de hoofdprijs....).
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q70/921/jJIkF4.jpg) (https://imageshack.com/i/pljJIkF4j)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q70/922/MgxETx.jpg) (https://imageshack.com/i/pmMgxETxj)
Hoe de kap er af moet weet ik niet meer maar staat vast in de handleiding.
Gr, Ben.
-
oud probleem dat ik heb aangekaart en daarom van een ander forum verbannen ben voor de waarheid te zeggen.Ze sturen tegen betaling nieuwe op die binnen de kortste keren weer defect zijn.Wij hebben toen met verschillende mensen samen vervangers van roco gekocht.Stukken goedkoper en goede kwaliteit.
Roco 135867
-
Graag een link dan Johnny want anders heeft de vraagsteller er niets aan: welke Roco onderdelen als vervanging? Of moet ik weer gaan googlen?
-
aangepast met artikelnummer en dit is het bewuste topic op ander forum : https://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=30173.240
-
Dank, dan heb ik lang van een rijdende lok kunnen genieten 😉
Zit in beide draaistellen zo’n kogeltje?
Iemand in omgeving Utrecht die in ruil voor wat Belgische biertjes kogeltjes wil vervangen? Zal mijn leverancier ook eens vragen (y)
Ps, zijn het dezelfde kogeltjes als bij de Roco 2200? Die heb ik volgens mij nog liggen.
-
ja in elk draaistel. Zie op de pdf spare parts van de 2200 wel andere nummers staan
-
wij stopten er een roco onderdeel in die wel en nog steeds voldoet.......
-
opmerking geld dus ook voor 22/23/25/25.5 cardankop
-
Voor de luie mensen onder ons ;D: https://www.roco.cc/rde/ersatzteile?et=135867
-
Dank allen
Zo’n “balletje” kost p st ruim euro 10. Goeie handel ;)
-
Bij Roco gaan ze soms ook kapot; ontvet en vastgezet met secondelijm. Werkt (tot nu toe) prima en bespaart je dat tientje (y)
-
Beste Luc,
Mijn oplossing heb ik al op 2 van deze locs toegepast en ze rijden nog altijd vlot rond.
Onderdeel demonteren.
Uiteinde van de as wat opruwen met een mini vijl (schuine krassen maken)
As in de kogel goed bewegen, kogel is dan wat opgeruwd en er is iets meer plaats voor de seconden lijm in de kogel
As en binnenkant van de kogel goed ontvetten met aceton (dun stukje stof met aceton erdoor duwen)
Ontvette rondel + koperen geleider terug op de as schuiven
Deze twee tegen het wormwiel houden en een beetje lijm op het uiteinde van as aanbrengen
As verticaal in de kogel schuiven (kogel met een opening op een tafel !!)
Even wachten en dit komt nooit meer los
Indien niet duidelijk stuur maar een pm, kan ik duidelijke foto's doorsturen
Mvg
Olivier 77
-
oud probleem dat ik heb aangekaart en daarom van een ander forum verbannen ben voor de waarheid te zeggen.Ze sturen tegen betaling nieuwe op die binnen de kortste keren weer defect zijn.Wij hebben toen met verschillende mensen samen vervangers van roco gekocht.Stukken goedkoper en goede kwaliteit.
Roco 135867
Moet die van Roco ook gelijmd worden (vraag van reparateur)?
-
neen want dat zijn metalen bolletjes maar zal VBV wel te duur vinden
-
Moet die van Roco ook gelijmd worden (vraag van reparateur)?
Het is een samenstel. Dit is het genoemde artikel. Als het niet past: niet bij mij reclameren maar bij Johnny.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q70/923/dJfFsQ.png) (https://imageshack.com/i/pndJfFsQp)
Gr, Ben.
-
neen want dat zijn metalen bolletjes maar zal VBV wel te duur vinden
Of ze probeerden iets anders, zodat het model niet nog duurder werd en wij het massaal zouden laten liggen... :angel:
-
dit is de vervanger voor de VBV loks waarvan een bevriend modelspoorder ons voorzien heeft (20 vrienden onder elkaar) :
(https://www1.picturepush.com/photo/a/16703875/1024/algemeenfoto/20240210-163926%5B1%5D.jpg)
PS : als je 20 euro bespaart op een model van vele honderden euro's ben je verkeerd bezig volgens mij.Nu hebben velen de loks verkocht of niet gekocht door dit euvel.Was niet bij 1 lok maar ganse reeksen
-
Maar om daar direct een duister complot voor financieel gewin in te zoeken, is mij wat argwanend... kan ook gewoon een verkeerd uitgepakte afweging kosten-baten zijn, met een uitkomst die zij niet hadden kunnen weten en waar zij zelf zeker ook van balen? Als ze bij alle ontwerpbesluiten voor zekerheid voor de duurste meest robuuste oplossing te gaan, wordt het onbetaalbaar.
-
dan stelde ik de vraag waarom de koper de verzendkosten moet betalen voor de vervangonderdelen. Dat het kosten baten is kan ik aannemen maar op een lok van honderden euro's zal dat wel niet veel maken als je die onderdelen aan inkoopprijs hebt terwijl ze ons 20 euro kosten per lok om deze te laten rijden voor lange tijd
-
Dan stuur je de lok toch terug of koop je m überhaupt niet... ? Ik snap dat je baalt, maar je hebt altijd een keuze. Tenzij je de lok al lang in je bezit had en garantie verlopen was..? Doe ff het hele verhaal aub
-
ga ff kijken op het modelspoor forum en daar staat het ganse verhaal in veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel pagina's.Ik baal niet want heb van hun maar 1 lok meer.De rest koop ik gewoon niet omdat ze ook hun effectieve winkel gesloten hebben kort na deze palavers met een ander excuus.De lok terug sturen onder garantie voor herstelling kost je in belgie ook 11 euro per keer en dat loopt al snel op tegen de aankoopprijs.Bij huidige modellen zijn ook al gelijkaardige problemen ontstaan.
Ps: was zoals velen lange tijd tevreden over hun uitstekende service tot dit zich voordeed.Sommigen onder ons hebben tientallen loks gekocht van de probleem types en dat kost een fortuin om die rijdende te houden.Weet dat de winkelier daar meeleest en ook andere leden doen verbannen heeft van het forum.Hun modellen worden trouwens uitgebracht onder B-models nu en ze leveren de forumlok ook. :)
Maar we wijken eigenlijk af en laat ieder zelf zijn besluit trekken want de oplossing is gegeven
-
De verbanning van het Vlaamse forum had te maken met het dreigen met onder andere "gerechtelijke stappen" jegens de winkelier. Zo ga je publiek niet met elkaar om lijkt mij.
Ik heb vervang en verzendkosten moeten betalen aan van Biervliet, de lok was immers uit garantie. Ik sprak eerder over de "hoofdprijs" en dat sloeg op de verzendkosten: het moest via pakketdienst van BE naar NL wat ik een beetje bizar vond voor een dingetje wat in een enveloppe past. Maar met de service van van Biervliet is naar mijn mening niets mis.
Bovendien breken of scheuren van heel veel merken de cardankogels en / of tandwielen. Ik ken het van VBV maar ook van Electrotren/Rivarossi, Roco en Esu. Het kunststof spul verouderde kennelijk snel / te snel. Het is vervelend maar om daar nou zo veel lawaai over te maken. Voorts is ook op dit forum een negatieve winkelier bespreking niet toegestaan
Gr, Ben.
-
we hebben de winkelier op zijn wettelijke plichten gewezen die hij mondjesmaat nakwam en daardoor zijn mensen van het forum gegooid.Van bevoordeling gesproken.We hebben er verder geen last meer van want we kopen daar niet meer met de ganse groep. Einde discussie.
-
Dat laatste zou fijn zijn. Want het clubje had vooral de gewoonte om eindeloos door te blijven zagen, zelfs in topics die niets met Van Biervliet te maken hadden.
Overigens had mijn exemplaar het probleem binnen garantietermijn. De Vlaardingse winkel heeft het uiteindelijk door de eigen reparateur laten herstellen. (y)
-
Dank voor de aanvullingen :) zal het voorval bij gelegenheid nog eens zoeken dan.
-
Het is vervelend maar om daar nou zo veel lawaai over te maken
Ik ken persoonlijk een verzamelaar die 10+ locs heeft van VBV, die was ook.niet blij net de regeling. Voor de som dat het hem gekost heeft kon hij bijna een extra loc kopen.
En waarom geen zaak aanspannen voor ingebrekestelling.
Mvg
Dirk
-
Kijk, ik heb onlangs problemen gehad met een sounddecoder van hun nieuwste 55 reeks in garantie.
Ik had de loc gekocht in een modeltreinwinkel, dus niet bij VBV, en het probleem is opgelost door de verkoper die het met VBV geregeld heeft.
Het heeft me niks gekost.
Dus het kan voor de klant wel kosteloos in garantie geregeld worden.
-
Maar goed
Die discussie is dus elders te lezen en hoeft hier niet verder gevoerd te worden. De topicstarter is denk ik geholpen en ik zal mijn 25.5 eens uit de verpakking halen om te kijken of ie het nog doet. Mocht ik er nu achter komen dat daar ook wat moet gebeuren dan ben ik ook geholpen. Het is bij de 25.5 alleen de kardankogel of ook de tandwielen?
-
Dank allen.
Ik begrijp de frustratie ri VB wel. Lok heeft bij mij ooit 4 rondjes gereden….en nu dit.
Mijn “reparateur” gaat de Roco methode toepassen.
-
Nu
Die van mij staat dus ook stil (zelfde euvel). Ik zal de roco wijze wel bewandelen, het plakken van de kogeltjes kan als back up dienen
Zijn de roco kogeltjes/oplossingen dan van metaal?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/006A-65c8dd86a394f.jpg)[/
Bedoel je dit? In de Nohab locomotieven zitten er in met een ijzeren bol. Maar of dit dezelfde maten zijn vind ik helaas nergens terug
Eric (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/006A-65c8dd86a394f.jpg)
-
Geen idee
Het artikelnummer dat gegeven werd zat ook in de br186 van Roco.
Weet iemand de diameter van de asjes waar de kogels op zitten?
-
louter informatief https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,34929.msg511506.html#msg511506
-
Roco 135867 is niet meer leverbaar…. :'( Zijn er goede alternatieven?
Plakken is geen optie. Is volgens reparateur echt gebroken….
-
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop2/article/305805/Roco%20onderdelen%20135867
Roco onderdelen 135867
Schneckensatz Z=2 m. Kardank.
Bestelling niet annuleerbaar
Parts are only shipped to the Netherlands.
Wordt voor u besteld
Uw prijs: € 11,44
-
Kortom, MTE heeft het ook niet op voorraad en moet het onderdeel bestellen bij Roco, alwaar het nu even niet leverbaar is. Je kan het proberen, maar ik denk niet dat het opschiet.
Bij mijn exemplaar zijn er nieuwe cardankogels op het asje gelijmd.
-
Zijn er goede alternatieven?
Ja, bij van Biervliet: http://www.vanbiervliet.com/Contact.html
-
krijg je dezelfde toegestuurd met plastiek bolletje :)
-
Dat rijdt al weer jaren goed.... Maar jij hebt vast een betere oplossing, geef die dan even door aan Luc, dan is hij geholpen.
-
lees mss ff het topic door dan heb je dat al gevonden meerdere malen.Ben nu nog ff aan het zoeken voor een alternatief voor hetzelfde onderdeel.
Mss ff beleefd blijven ook dan doe ik moeite om verder te zoeken want eigenlijk is het aan VBV om die goede te leveren maar dat doen ze niet.
-
gelijkaardige gevonden op internet maar exuberante prijs : Ersatz-Schneckensatz mit Kardankugel z.B. für ROCO Elektrolok 460 Spur H0 - NEU
-
Heb je ook een link naar het artikel zodat we kunnen zien waar het te koop is en wat het kost?
-
niet gedacht dat ik de link klein kon maken : link ebay (https://www.benl.ebay.be/itm/145171386289?itmmeta=01HQ65J3ED5HX093AGCV0JRJA2&hash=item21cce38fb1:g:TNMAAOSw1FhkpAh4&itmprp=enc%3AAQAIAAABIAy9OEvN9iPXBZen%2Frw2KeNF1nc1AmM05fquezxY%2Fr%2BA4xvHN9rVvsy3O4FULevhJbhBgxwEBysnqeM9VzbY1XkOtIaX8mCaN9yJiQtJRJFfMoL1QX0YOyOZnYir61XeEU6OwywZImzDHItWYzvyEm0izT%2BO%2Bjs7zulbyciOBozw7KM4KjVoh57E58JNYc9s3w8C7uvdMtYUY2RyDIcPCyIBjUtDcxQR7ZBM5YJGEtl%2BTQ79OntEQJb4I44e4CRjshMS%2Baw5M9AGb9vblo4XDto%2FqMN2C3txde%2FH0vYMMWGUKRXtk98PBMuB%2BG8VLDJXcDoRcLiXFfDFgbb71p0Q%2FB9EhSsqLdDAtx3xf%2F4XS811DkTD7rNlfd92EPxicZoyUw%3D%3D%7Ctkp%3ABk9SR6i3yMW5Yw)
Blijkbaar zou de kogel ook alleen in messing verkrijgbaar zijn maar dan moet hij in de juiste positie gelijmd worden anders rammelt het geheel.
-
Of deze: https://modellbahnmarkt24.de/Ersatz-Schneckensatz-mit-Kardankugel-z.B.-fuer-ROCO-Elektrolok-460-Spur-H0-NEU
-
ja denk dat het de goede zouden kunnen zijn maar vind de pdf niet met de juiste maten om te zien of dit ook D=2 is.
-
Ik heb een 63508 roco bls 465, de Cardankogel is wel van kunststof maar past in de vbv reeks 25.5.
Lijkt er op dat het asje even lang is
Moet nog uitproberen.
-
Dank alleen voor het meedenken en zoeken. (y)
Reparateur heeft kogeltjes in zijn voorraad gevonden. Die passen (y) Geen idee welk artikelnummer.
Na test vallen 3 zaken op:
- max snelheid is relatief laag
- decoder (sound) wordt bovengemiddeld warm/heet
- trekkracht is relatief laag
Herkenbaar?
-
Loopt tie wel soepel met de cardans verwijderd? Ja; dan iets met de motor of decoder/ Nee: dan iets met de draaistellen :angel:
-
Met nieuwe kogels loopt ie soepel
-
- decoder (sound) wordt bovengemiddeld warm/heet
Herkenbaar?
bij veelvuldig rijden blijkt dat te kloppen zie reactie eerder als louter infrormatief zelfs met stukgaan decoder als gevolg. De beste loc's daar waren die diesels reeks 60 ooit gebouwd LSModels in opdracht van ....
-
Met nieuwe kogels loopt ie soepel
Hoe bepaal je dat? Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat de wormoverbreging (of lagering) zoveel wrijving zou opwekken, maar wie weet..
Zoals je het opschrijft lijken de verschijnselen op te treden na het monteren van nieuwe cardankogels; werd tie ook al warm met de oude kogels?
-
Hoe bepaal je dat? Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat de wormoverbreging (of lagering) zoveel wrijving zou opwekken, maar wie weet..
Zoals je het opschrijft lijken de verschijnselen op te treden na het monteren van nieuwe cardankogels; werd tie ook al warm met de oude kogels?
Schijnt dus helaas bekend probleem te zijn. Gelukkig bij mij sporadische inzet op een thuis hobby baan. Hoop dat ie het houdt. Vind hem wel heel mooi met een Beneluxstam incl stuurstand
Nummer van onderdeel is ook bekend (van Roco Vectron, metaal)
Roco 147915 Schneckensatz Z=1 m. Kardank.
-
dan zit je met een verschil want de oorspronkelijke zijn d= 2m (Z=1 m) en dat verklaard mss wat meer wrijving en dus dat de decoder meer moet leveren
-
Moduul 1 of 2 met zelfde steekcirkel is denk ik niet wat meer wrijving, maar niet meer te monteren. (y)
Schijnt dus helaas bekend probleem te zijn. Gelukkig bij mij sporadische inzet op een thuis hobby baan.
En dan schijnt het dus geen probleem te zijn, dus nog steeds geen verklaring.
-
Ik vermoed dat hier het woord moduul onjuist wordt gebruikt.
-
Het was inderdaad beetje zoeken, wat er bedoeld werd; z ken ik als aantal tanden. Verder nog kan ik er niets anders van maken :angel: wellicht dat de 2de m een typo is?
Maar er gaan hier sowieso meerdere verhaallijnen door elkaar lopen; de link suggereert dat het warm worden van de decoder met degradatie van de motoren heeft te maken, vervangen van kogel zou niets veranderen aan wormoverbrenging en een wormwiel met moduul 1 of 2 lijkt mij niet te monteren bij hetzelfde rondsel. Misschien wat meer info? Of ik moet het nog eens wat beter teruglezen.
-
Heb reparateur jullie info/twijfels toch even door gegeven (y)
Reactie
Z=1 heeft betrekking op de worm. Maar de worm gebruik ik niet. Het kogeltje is eraf gehaald en op de VB wormas gezet. Afmetingen kogeltje zijn exact gelijk. Met schuifmaat gemeten: 4,00 mm.
-
Dat die kogel past twijfelde ik minder aan; het verhaal (incl alle verhaallijnen) is mij alleen erg onduidelijk geworden, dus ik haak af :angel:
-
En dan schijnt het dus geen probleem te zijn, dus nog steeds geen verklaring.
Jawel, maar als het vaker voorkomt dan heeft het geen zin om mijn reparateur op te zadelen met veel uitzoekwerk. Hij denkt overigens dat het komt, omdat de motor niet de beste kwaliteit heeft.
Voor vervangen kogel de “hitte” van de decoder waarschijnlijks niet ervaren….toen reed de lok immers nog niet.
-
Dat die kogel past twijfelde ik minder aan; het verhaal (incl alle verhaallijnen) is mij alleen erg onduidelijk geworden, dus ik haak af :angel:
Toch dank voor meedenken
-
Dank voor je toffe reactie (y) en veel plezier met de 25.5; blijft een gave lok en (ondanks de eventuele mankementen) model!
-
Dank voor je toffe reactie (y) en veel plezier met de 25.5; blijft een gave lok en (ondanks de eventuele mankementen) model!
👍
Laten we ook initiatieven zoals die van Van Biervliet blijven koesteren (y) Ze hebben toch maar lef getoond om zo’n model in eigen beheer te ontwikkelen.
-
ik heb via via vernomen dat een motor daar een fractie kost van die van LSModels( trouwens niet iemand van één van de beide firma's), als je mijn eerder posting leest(link msm forum) zou je gelezen hebben dat nieuwe onderdelen niet de reden zijn maar de motor van bepaalde modellen (behalve die reeks 60-61, nog gebouwd door LSModels en eigenlijk ook niet van de 62,63,65,75 tot op heden)
-
Ok, even wat extra vragen
- Kan iemand wat vertellen over dat Z1 en Z2 ? Ik kom beide namelijk tegen op de Roco site en wil wel eens weten wat het betekent
- Naast 147915 zijn er nogal wat schneckenstaze. Is dit dan de goede of zijn er nog andere opties?
- Moet ik er dan dus 2 bestellen ?
Aangezien ik ze niet terug kan sturen, toch maar even vragen voordat ik 20 euro weggooi
-
NIemand?
-
Ik vind het altijd best puzzelen; de Ersatzteilblatter zijn ook niet altijd even duidelijk...
Maar volgens mij duidt Roco met de Z waarde het moduul aan = de verhouding tussen de steekcirkel en het aantal tanden van een tandwiel. (Klopt niet; zie hieronder :angel:) Een tandwiel met hetzelfde moduul en dezelfde staakcirkel of aantal tanden, is dus in feite het hetzelfde tandwiel. Maar Roco geeft vaak alleen z1 of z2 en geen aanvullende info ... :-[ (Klopt niet; zie hieronder :angel:)
Dus het is mijns inziens meer een kwestie van goed de Ersatzteilblatter uitzoeken, eventueel kijken of onderdelen uitwisselbaar zijn met andere modellen in je verzameling en dan kijken welke onderdelen daarvoor worden opgegeven.
-
Nog niet gefixt?
Roco 86877 is op voorraad. En als dat niet past reclameren bij de Vlamingen op dit forum want daar komt het weg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/s-l1600-65eedbf2d0c65.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/s-l1600-65eedbf2d0c65.jpg)
-
De Z staat voor Zahn, oftewel het aantal tanden. Bij een worm betekent Z=1 dat de worm 1 gang heeft. Z=2 is een dubbelgangige worm.
Ik wist niet dat Roco dubbelgangige wormen heeft.
-
De Z staat voor Zahn, oftewel het aantal tanden.
Ja, je hebt gelijk en blijkbaar laat mijn geheugen mij nog meer in de steek, net heel snel voorbeeld gezocht: ze geven soms wel meer bijv "Zahnrad Z=18 gerade M=0.4" recht tandwiel met moduul 0.4 en 18 tanden.
Maar dan zou het dus ook betekenen dat Roco maar 2 exacte geometrien voor hun wormwielen gebruiken..?
PS goed mogelijk aangezien dikte Getriebegehause max diameter wormwiel bepaald; nooit bij stil gestaan.
Ik wist niet dat Roco dubbelgangige wormen heeft.
Gelukkig hebben we de foto's nog ;D
In welke modellen wordt die z=2 toegepast?
-
Nog niet gefixt?
Roco 86877 is op voorraad. En als dat niet past reclameren bij de Vlamingen op dit forum want daar komt het weg.
Maar dat is nu weer een ander nummer. Welke is het nu? Edit: Ik zie dat dit ook een Z=2 is, dus ik ga daar denk ik maar voor
-
Of de bestaande worm een z=1 of z=2 is, kan je makkelijk zien; als je 1 keer rondgaat, zit je resp 1 of 2 gangen verderop.
Eerdere foto lijkt zoals gezegd een z=2.
-
reeds gezocht want het bolletje is D=4 mm en het asgat 2 mm. Niet gevonden behalve 10 stuks in gele plastiek in zwitserland voor 15 euro maar daar komen dan denk ik nog kosten bij.Vind wel in messing maar hebben niet de juiste maat bij dccservice
-
Nja
Die van dcc was ik inmiddels zelf ook achter... mijn stommiteit, niet goed gekeken.
Die zak van 10 heb ik ook gezien, wil ik ook wel proberen.
-
Wederom, als je geen risico wilt; bolletje ontvetten en met secondelijm terugplaatsen (y)
-
Krachten zijn groot: als de lok rijdt en de centrale gaat op noodstop (om wat voor reden dan ook) scheurt het bolletje wellicht weer..........
-
Ik ken ook een aantal mensen die het zo opgelost kregen. Ik had er niet zoveel vertrouwen in, samen met clubleden AMSAC samen met wat forumleden MSM meteen een paar 10tallen besteld en de kosten gedeeld.......Ik heb nog voor 1 loc maar ga die houden mocht er voor een appel of een ei zo'n loc aangeboden al dan niet met dat mankement. Van al probleem- loc's komt er niet 1 hier meer binnen voor de normale aankoopprijs. Wanneer je als fabrikant begint te besparen op goedkopere onderdelen/motoren dan ga je op den duur in je eigen vel snijden. De dienst waarborg/na verkoop(van zijn eigen gamma) stelt er ook niet veel voor althans niet als je bij hem aankoopt. Een aantal andere handelaars maken er wel een erezaak hun klanten WEL KOSTELOOS TE HELPEN. IK heb de meest idiote uitvluchten al gehoord om NIET je gekochte loc na breuk op zijn kosten zijnde waarborg"GRATIS GEMAAKT TE KRIJGEN, zowel hier als op andere fora.
Je hebt dan nog en zeker in Belgie en aantal idioten die afkomen "we mogen blij zijn dat hij Belg.modellen maakt"
Nee hij zou eerder blij moeten zijn dat mensen zijn aangemaakte zaken wil kopen!
-
internet afgeschuimd en de bolletjes zijn te krijgen (helaas in plastiek) als roco 87137. Metalen versies nog niet gevonden
-
Roco 87137: niet meer leverbaar........
-
Krachten zijn groot: als de lok rijdt en de centrale gaat op noodstop (om wat voor reden dan ook) scheurt het bolletje wellicht weer..........
De grootste reden dat het bolletje scheurt is niet door krachten, mijns inziens; dan zou eerder nog een pin afbreken. En krachten waar we het over hebben: de massa van de lok wordt door de worm niet doorgegeven aan de as, daarvoor is de spoed te klein. Dus hoeft tie 'alleen' rotatietraagheid van anker op te vangen.
Bolletje scheurt volgens mij door of 'slecht' plastic of dat de passing op as erg krap/ verkeerd is gekozen. Dit is net kritiek; krachten kunnen scheur initieren, maar bijdrage is denk ik klein. Door 'm met secondelijm op het aanlegvlak tussen as en bol te verbinden, heb je een groot oppervlak voor krachtoverdracht dat onafhankelijk is van passing, en blijven schuifspanningen in lijm laag.
PS zelf ook al een aantal loks zo gerepareerd; blijft allemaal prima zitten :angel:
-
leverbaar met nieuw nummer : Roco H0 108614
-
Ook niet leverbaar
-
Waarschijnlijk door Belgen opgekocht... trouwens sommige Roco's schijnen ook diezelfde ziekte te hebben
-
modeltreinexpress proberen .BWbahn 5 stuks beschikbaar
-
Ik heb het tandwiel een beetje verder op de as richting kardankogel verplaatst nu is die hetzelfde als de originele.
werkt! Is een alternatief.
Of deze: https://modellbahnmarkt24.de/Ersatz-Schneckensatz-mit-Kardankugel-z.B.-fuer-ROCO-Elektrolok-460-Spur-H0-NEU
-
zojuist verschenen op ebay : link (https://www.benl.ebay.be/itm/325745189671?itmmeta=01HRVRM001SJHDASD081FQHC44&hash=item4bd7ed2327:g:R2EAAOSwKwlkwCSy&itmprp=enc%3AAQAIAAAAwJ7HLlmUZWUkafIEzhkIhfkXFlDlz%2BjswUZRMa6bHXlqSwvcn5XmE82xbR135gVlyVfHQxr6fbwxtbuodJWHrFEEDXRHnodO4jdvYRWAuOx%2BMTuVE9Xkpk%2FM%2FlMTNjPSnwQLx0LXJ%2FIIKSMhJcawnsfMeGR215iNdPMSc6JKMr2JxTGuUSnsWpeTfhDjjHS2PKKkBcezadq8ULoY--YQ4TE9D%2BJiXCCtEh3MpUPSQb9b6IIOP3fKgjEFX9iu5VKEwQ%3D%3D%7Ctkp%3ABk9SR4aA0PjGYw)
-
Zijspoor over Roco Schneckensatze; ik kom er net achter dat de nieuwe Roco 2400 oplage een worm met andere spoed heeft dan de eerdere oplage, maar de er op volgende rondsels zijn bij beide oplagen identiek. Dus volgens mij kan de enige conclusie zijn dat voor dezelfde snelheid het motortje met een dubbel toerental moet draaien, maar dat lijkt mij eigenlijk sterk...? Volgens mij draaien die dingen allemaal zeg rond de 15.000 rpm bij 14V.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240315-124504-65f45c4db81cc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240315-124504-65f45c4db81cc.jpg)
PS ik had de draastellen uit een eerste oplage DC lok gewisseld met die van de recente oplage AC (2435); beide voorzien van de juiste cardans, de lengte is namelijk verschillend vanwege de andere motor. Maar de nu DC 2435 lok rijdt relatief langzaam, vandaar een onderzoekje en de ontdekking van het verschil in spoed van de worm.
PS2 hoge spoed is de eerste oplage.
PS3 Aan de andere kant, die motor in de eerste oplage is wel een apart niet-Roco-typisch lang motortje... Wellicht toch andere toerentallen?
https://www.modellbahnunion.com/HO-gauge/Motor-with-2-Schwungmassen.htm?shop=modellbahn-union-en&a=article&ProdNr=Roco-124227&p=802
-
Kleine update
Inmiddels de weg bewandeld van nieuwe onderdeeltjes bestellen bij Roco, en hij snort er weer lustig op los.
Martijn
-
Gisteren bleef bij mij de Biervliet 25.5 na een aanrijding ook stilstaan.
Oorzaak doorslippende kunststof kogels op de asjes waar het wormwiel aan vast zit.
Gelukkig had ik op voorhand al 2x Roco 86877 op voorraad liggen.
Montage was binnen 5 minuten gebeurd.
De loc loopt hiermee weer als een zonnetje...
-
Goedenavond,
Ik heb zojuist ook een van Biervliet 25.5 gerepareerd met het Roco setje 86877.
Dat gaat inderdaad heel gemakkelijk. Kap gaat gemakkelijk open (beetje uit elkaar trekken, wel eerst front schorten verwijderen) Dan kapje boven wormwiel met schroevendraaiertje verwijderen en nieuwe worm leg je er dan zo in.
Loc rijdt dan snel weer als nieuw.
Grt
Jaap