BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 08 February 2024, 13:27:15

Titel: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: VAM65 op 08 February 2024, 13:27:15
De dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen gaat komend jaar flink op de schop. De grootste spoorvervoerder van Nederland spreekt van de grootste wijziging in jaren, waar veel treinreizigers iets van gaan merken. Het plan van NS is om vanaf volgend jaar 1600 extra treinen per week te laten rijden, zowel overdag als op de vroege en latere tijdstippen.

De NS doet nu een aanvraag voor deze dienstregeling, want de plannen zijn nog niet goedgekeurd. Dat gebeurt na overleg met overheden en reizigersorganisaties. Maar op een paar kleine wijzigingen na, leert de ervaring dat de plannen vaak zo goed als volledig worden overgenomen. "We vragen niet aan wat we niet kunnen krijgen", aldus de NS. De nieuwe dienstregeling gaat op 15 december van dit jaar in.

Grote rol hogesnelheidslijn
Het idee achter de nieuwe dienstregeling is dat regio's sneller met elkaar worden verbonden. Dat gebeurt onder meer door de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen.....

De rest kun je hier lezen: https://nos.nl/artikel/2508028-ns-kondigt-grootste-verandering-dienstregeling-in-jaren-aan
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: kar op 08 February 2024, 13:51:10
Zie ook het persbericht van NS: https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-2025-grootste-wijziging-in-jaren/

Het kaartje op die site geeft aardige inzichten over de implicaties.

Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: iljitsch op 08 February 2024, 15:56:46
Het idee achter de nieuwe dienstregeling is dat regio's sneller met elkaar worden verbonden. Dat gebeurt onder meer door de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen.....

Alleen Den Haag doet niet mee met het feestje, wij krijgen er twee sprinters per uur bij naar Rotterdam, terwijl er maar twee intercity's per uur rijden tussen de grootste stations van de tweede en de derde stad van het land. In snap echt niet waarom Den Haag Mariahoeve (ongeveer loopafstand naar Hollands Spoor, of in elk geval maar een paar haltes met de tram) Rijswijk en Delft Zuid/Campus al die extra treinen nodig hebben.
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: JoopSpoort op 08 February 2024, 16:41:12
Hm ongeveer 230 treinen extra per dag, dat zijn 230 extra bezettingen, dus zo'n 50 machinisten als een slag gemiddeld twee uur is. Kunnen ze zomaar een blik machinisten en conducteurs m/v optrekken?
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 February 2024, 16:55:31
Zat ik ook aan te denken. Ze hebben nu soms al moeite om de roosters rond te krijgen.
Misschien gaan ze iTrain aanschaffen? ;D
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Niels B op 08 February 2024, 18:35:13
Die provinciale informatie slaat nergens op. Lees maar eens wat er in Limburg gaat veranderen. In het stuk tekst staat vervolgens niets over Limburg....

Citaat
Alleen Den Haag doet niet mee met het feestje,

Niet alleen Den Haag niet dus.

Overigens komt ook Zeeland er bekaaid vanaf.

Wat betreft de machinisten: gaan er wellicht trajecten naar andere vervoerders?
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Dave....... op 08 February 2024, 18:40:06
Bij ons hebben we momenteel machinisten over blijkbaar.
Ze weten van gekkigheid niet wat ze met het overschot aanmoeten.

Het ene moment te kort, dan over.
Ik verbaas me al niet meer, maar verwonder me over de bedrijfsvoering.
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Daan! op 08 February 2024, 18:42:00
Er komen gewoon een heleboel mensen van de opleiding af na een zeer intensieve werving. Dat is het.
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: dh3201 op 08 February 2024, 18:44:12
Rotterdam verliest de rechtstreekste verbinding (na jaren geleden met Arnhem, nu alleen via een omweg via Schiphol weer terug...) met Amersfoort, Zwolle, Groningen en Leeuwarden.
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Menno op 08 February 2024, 20:04:56
Jammer dat Hoofddorp-Hoorn genoemd wordt als 'gewoon weer elk half uur'. Ik weet niet welke sufferd dat opgeschreven heeft, want dat rijdt 'ie nu ook al...

Ik had liever gezien dat er nu EINDELIJK (na 25-30 jaar bakkeleien) eens drie treinen per uur zouden gaan rijden, maar dat past niet met de intercity-diensten op het stuk Amsterdam Sloterdijk - Hoorn vrees ik. Jammer toch dat het derde spoor op Purmerend zo'n 40 jaar geleden opgedoekt werd, het zou nu goed van pas gekomen zijn.

Laten we eerst maar zien wat er in werkelijkheid van overblijft.
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Rick op 08 February 2024, 20:52:53
In snap echt niet waarom Den Haag Mariahoeve (ongeveer loopafstand naar Hollands Spoor, of in elk geval maar een paar haltes met de tram) Rijswijk en Delft Zuid/Campus al die extra treinen nodig hebben.
Omdat er kennelijk mensen daar heen willen (of juist vandaan).

Die provinciale informatie slaat nergens op. Lees maar eens wat er in Limburg gaat veranderen. In het stuk tekst staat vervolgens niets over Limburg....
Die ene zin zie je makkelijk over het hoofd maar Venlo en Deurne krijgen in de avonduren twee uur langer een rechtstreekse IC met Utrecht in plaats van met een overstap. Schokkend.  :P
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Hans van de Burgt op 08 February 2024, 21:23:22
Bij de berichtgeving over de nieuwe dienstregeling is ook een kaartje toegevoegd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Schermafbeelding-2024-02-08-212201-65c538013ac98.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Schermafbeelding-2024-02-08-212201-65c538013ac98.png)

Wat mij aan dit kaartje opvalt is dat er geen verbinding lijkt te zijn tussen Eindhoven en Breda. Zou dat inhouden dat er geen intercity’s meer rijden tussen Eindhoven en Den Haag vv. uit de teksten is niets te halen wat duidelijkheid geeft. Wel vreemd, want nog een paar jaar geleden was er nog sprake van een intercity van Den Haag naar Aken in 2025.

Gr, Hans
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Daan! op 08 February 2024, 21:48:42
Er is ook geen lijntje tussen Amsterdam en Utrecht….
Dit kaartje geeft alleen de veranderingen aan!!
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: R1954 op 08 February 2024, 22:01:09
 ;)
Ik zie die andere lijnen wel op het kaartje.
Grijs. ;)
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 February 2024, 22:09:55
In snap echt niet waarom Den Haag Mariahoeve (ongeveer loopafstand naar Hollands Spoor,
4 km kun je inderdaad nog loopafstand noemen. Maar ik denk dat je sneller bent als je wacht op de eerstvolgende sprinter.

Zeeland komt er inderdaad wat bekaaid van af. De enige wijziging is dat de eerste trein uit Amsterdam 3 kwartier eerder in Vlissingen aankomt. Voor mij niet interessant, want op dat moment lig ik nog in mijn nest.
Voor de rest heb ik geen problemen met de huidige dienstregeling. Ik ben al blij als er b.v. in een OnTraxs weekend geen werkzaamheden zijn.
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Bahn-AG op 08 February 2024, 22:18:22
Nederland hoort blijkbaar onder de grote rivieren op te bestaan.
Het wordt tijd dat Limburg, Zeeland en Vlaanderen weer 1 gewest gaan vormen. Compleet met internationale aansluiting naar Duitsland, Luxemburg en verder.
NS kan me gestolen worden. Ik heb geen zin om 3 uur in een trein te zitten om van Vlaardingen  (via Amsterdam :o ?)tot Venlo te komen. Een beetje brommer is zelfs sneller. :(
En ik kan onderweg nog een peukje en een bakje koffie nuttigen.

Laat ik het zo zeggen: het hele OV is één grota aanfluiting. Mijn vrouw is vanaf Vlaardingen tot  Den Haag 1,5 uur met het OV onderweg. Om 30km af te leggen!
Dus die hele dienstregeling kan me gestolen worden als er geen bussen rijden en je 50x moet overstappen op een ander vervoersmiddel.

Bart
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: iljitsch op 08 February 2024, 23:04:42
4 km kun je inderdaad nog loopafstand noemen. Maar ik denk dat je sneller bent als je wacht op de eerstvolgende sprinter.

Sorry, ik bedoelde Den Haag Moerwijk. Van daar naar HS is 3 minuten met de trein of 10 met de tram. Van Den Haag Moerwijk naar Rotterdam CS is 21 minuten met de sprinter en 31 met de tram naar HS en dan de intercity.

Ik zie niet hoe dat dit station rechtvaardigt: kost veel geld en ruimte, en gaat ten koste van de snelheden en capaciteit op het spoornet. En dan heb ik plannen gezien met DRIE nieuwe stations tussen Schiedam en Rotterdam. Dus elke kilometer één. Pure waanzin.
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Niels B op 09 February 2024, 08:14:31
Omdat er kennelijk mensen daar heen willen (of juist vandaan).
Die ene zin zie je makkelijk over het hoofd maar Venlo en Deurne krijgen in de avonduren twee uur langer een rechtstreekse IC met Utrecht in plaats van met een overstap. Schokkend.  :P

Een lesje topografie is wellicht ook handig voor de NS want Deurne is geen Limburg.... :P
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Daan! op 09 February 2024, 08:27:12
Nederland hoort blijkbaar onder de grote rivieren op te bestaan.
Het wordt tijd dat Limburg, Zeeland en Vlaanderen weer 1 gewest gaan vormen. Compleet met internationale aansluiting naar Duitsland, Luxemburg en verder.
NS kan me gestolen worden. Ik heb geen zin om 3 uur in een trein te zitten om van Vlaardingen  (via Amsterdam :o ?)tot Venlo te komen. Een beetje brommer is zelfs sneller. :(
En ik kan onderweg nog een peukje en een bakje koffie nuttigen.

Laat ik het zo zeggen: het hele OV is één grota aanfluiting. Mijn vrouw is vanaf Vlaardingen tot  Den Haag 1,5 uur met het OV onderweg. Om 30km af te leggen!
Dus die hele dienstregeling kan me gestolen worden als er geen bussen rijden en je 50x moet overstappen op een ander vervoersmiddel.

Bart

Nou Bart, nu zet je het wel erg dik aan. Zeeland heeft een snellere intercity gekregen twee of drie jaar terug en mogelijk wordt Zeeland in de toekomst aangesloten op de HSL.
Voor Brabant liggen er ook plannen om de frequentie van de IC1100 te verdubbelen, maar dan moet er wel ruimte zijn om de goederentreinen om te leiden. Die plannen liggen er en gaan ook uitgevoerd worden, maar helaas kan er niet getoverd worden.

Google maps geeft momenteel voor Vlaardingen - Venlo het volgende: Auto: 2.08u en OV: 2.10.

Het OV is in Nederland helemaal geen grote aanfluiting. Het kan echter wel beter, maar dat heeft niet in de eerste plaats met NS te maken. Dat heeft te maken met hoe ons systeem is georganiseerd. Het mag allemaal niets kosten en die keuze ligt in eerst instantie bij de overheid.
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: henk op 09 February 2024, 08:57:31
Ben ook wel benieuwd hoe vaak Bart naar Venlo wil.  :) Gisteren toevallig met de auto twee keer langs gereden en zelfs vanuit Utrecht is Venlo verbazend ver weg.
En vanuit het waterweggebied naar Den Haag is met het OV traditioneel onhandig wegens gebrek aan een kustlijn, die momenteel ook bijna niemand wil. Misschien wordt dat kassengebied nog eens vervangen door woonwijken en komt er wel behoorlijk OV. Ook het wegenstelsel houdt daar trouwens niet over.

Ik constateer dat NSR het personeelsvraagstuk kennelijk in de hand heeft en nu weer aan meer ritten kan denken. Veel sectoren zullen er jaloers op zijn. Verder woon ik bewust in Utrecht en is het OV in veel gevallen top. Alleen niet als ik mijn dochter met haar hele hebben en houden naar een studentenhok in de buurt van Keulen moet brengen.  ;D

Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Rick op 09 February 2024, 09:22:35
NS kan me gestolen worden. Ik heb geen zin om 3 uur in een trein te zitten om van Vlaardingen  (via Amsterdam :o ?)tot Venlo te komen.
Dat is de treinverbinding met de minste overstappen, met overstappen duurt het 2 uur.
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Marc tramt op 09 February 2024, 09:57:50
Verder woon ik bewust in Utrecht en is het OV in veel gevallen top.
Dat ja. Bij de keuze van onze woning was de loopafstand tot station Barendrecht ook een belangrijke overweging. Ik sta in 10 minuten in hartje Rotterdam en met één overstap in hartje Londen, Parijs of Brussel.
Ik kan mij er wel eens over verbazen dat mensen een woonplaats kiezen zonder dat beschikbaarheid van OV een overweging is, en vervolgens gaan klagen dat het OV zo köt is.

En dan heb ik plannen gezien met DRIE nieuwe stations tussen Schiedam en Rotterdam. Dus elke kilometer één. Pure waanzin.
Dan gaan we die spoorlijn binnen een grootstedelijke agglomeratie eindelijk gebruiken waarvoor hij geschikt is, als een RER, S-Bahn, veredelde metro. Zoals de meeste grote landen rondom ons al jaren doen.
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 February 2024, 10:15:04
Sorry, ik bedoelde Den Haag Moerwijk.
.........
Ik zie niet hoe dat dit station rechtvaardigt: kost veel geld en ruimte, en gaat ten koste van de snelheden en capaciteit op het spoornet.
Het nut van Moerwijk is dat daar rondom een grote bevolkingsconcentratie is. Als al die mensen met de tram naar HS moeten, dan wordt het op die tramlijn filerijden.
Zelfde hadden we in Souburg. Mensen vroegen zich af waarom alle treinen daar stoppen. (uitgezonderd de snelle intercity sinds 2 jaar) Nou, heel gewoon, de meeste inwoners van de gemeente Vlissingen wonen rondom de halte Souburg. Bij het eindpunt Vlissingen woont bijna niemand. Het is de bestemming van studenten van de Hogeschool. Die moeten vanaf station Vlissingen ongeveer een kilometer teruglopen.
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Tinus Trein op 09 February 2024, 10:23:35
knip

Nou Bart, nu zet je het wel erg dik aan. Zeeland heeft een snellere intercity gekregen twee of drie jaar terug en mogelijk wordt Zeeland in de toekomst aangesloten op de HSL.

kniperdeknip

Niet alles geloven wat ze je vertellen Daan!

Vroeger (toen alles beter was ::)) en dan meer speciefiek bijvoorbeeld 1982 was de reistijd met de intercity zonder overstappen vanuit de hoofdstad naar Vlissingen 2:38. Huidige dienstregeling 2:58 2:56 of 2:44. Via de HSL kan het in 2.26, maar wel meer overstappen en extra toeslag. Het verschil bij de normale IC's komt doordat 1 van de intercities op het zeeuwse deel op elk tussengelegen station stopt. je zou zowaar denken dat het een stoptrein is.

Rotterdam-Vlissingen 2 InterCitys per uur: 1:48 en 1:30, de traagste stopt weer op elk tussengelegen station op de zeeuwse lijn. Zelfde traject in 1982: 1:33

Ook was er een weliswaar krappe, maar haalbare aansluiting met het veer Vlissingen Breskens. Vanuit Rotterdam kom je aan om xx:51 of xx:39, Vanuit Amsterdam xx:51, xx:39 of xx:07. De boot vertrekt om xx:48 en in de zomer / spits kan er een extra boot zijn om xx:18...


Vergeef me mijn cynisme, maar ik zie de voordelen en verbeteringen van deze "snellere IC" in zeeland niet zo.

Ter overweging: de positie / rol van deze lijnen buiten de randstad is wellicht ook anders: De zeeuwse lijn is een van de weinige manieren om de provincie uit te komen met het OV. Ik ben van mening dat een "randstedelijke" frequentie niet nodig is, maar denk wel dat je op dit soor trajecten eisen mag stellen aan reisduur en stiptheid.

Daarnaast: de prijs kwaliteit verhouding van de spoorwegen is naar mijn mening ook flink zoek de laatste paar jaren. Tot een paar jaar geleden stond in de hoofstad 2x 6 bakken VIRM gereed voor de reis naar Vlissingen. Soms gesplitst in Roosendaal maar meestal niet. Momenteel wordt alles in 1 treinstel gepropt waardoor het reisconfort significant afneemt. Daarnaast is stiptheid en daarmee ook aansluitingen op ander OV ook ook waardeloos. Met geld-terug-bij-vertraging wel goedkoop reizen, dat dan weer wel.

Mvg, Tinus

Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Tinus Trein op 09 February 2024, 10:26:13
Het nut van Moerwijk is dat daar rondom een grote bevolkingsconcentratie is. Als al die mensen met de tram naar HS moeten, dan wordt het op die tramlijn filerijden.
Zelfde hadden we in Souburg. Mensen vroegen zich af waarom alle treinen daar stoppen. (uitgezonderd de snelle intercity sinds 2 jaar) Nou, heel gewoon, de meeste inwoners van de gemeente Vlissingen wonen rondom de halte Souburg. Bij het eindpunt Vlissingen woont bijna niemand. Het is de bestemming van studenten van de Hogeschool. Die moeten vanaf station Vlissingen ongeveer een kilometer teruglopen.

Ik zie nog best wel wat mensen verdwijnen richting bus of overig Vlissingen, maar een groot deel is ook veroordeeld tot wachten op de aansluiting met de boot naar de overkant
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: R1954 op 09 February 2024, 10:28:16
Dat ja. Bij de keuze van onze woning was de loopafstand tot station Barendrecht ook een belangrijke overweging. Ik sta in 10 minuten in hartje Rotterdam en met één overstap in hartje Londen, Parijs of Brussel.
Ik kan mij er wel eens over verbazen dat mensen een woonplaats kiezen zonder dat beschikbaarheid van OV een overweging is, en vervolgens gaan klagen dat het OV zo köt is.

Marc,
Woonplaats kiezen... dat verbaast mij ook wel. Echter misschien is Bart wel echte Vlaardinger...
Die een-overstap voor Barendrechters naar die hoofsteden is natuurlijk van de laatste jaren, dat kan zò veranderen. Vanuit Vlaardingen had dat ook geweest kunnen zijn wanneer de Hoekselijn via Rotterdam Centraal was blijven rijden, met eveneens èèn overstap richting Utrecht. 

Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: iljitsch op 09 February 2024, 10:39:56
Het nut van Moerwijk is dat daar rondom een grote bevolkingsconcentratie is.
Nee hoor. Gewoon stadswijken met vooral laagbouw, met iets verderop parken en aan de andere kant vooral bedrijven.

Citaat
Als al die mensen met de tram naar HS moeten, dan wordt het op die tramlijn filerijden.
Dit station had in 2018 3300 in/uitstappers per dag. Da's gemiddeld zo'n 30 per trein. Dat kan een beetje bus prima aan. Laat het in de spits twee of drie keer meer zijn, ook geen man overboord, er kunnen 200+ mensen in de Haagse trams.

Citaat
Zelfde hadden we in Souburg. Mensen vroegen zich af waarom alle treinen daar stoppen. (uitgezonderd de snelle intercity sinds 2 jaar) Nou, heel gewoon, de meeste inwoners van de gemeente Vlissingen wonen rondom de halte Souburg. Bij het eindpunt Vlissingen woont bijna niemand.
Zo te zien geldt voor het grootste deel van Vlissingen dat de meeste mensen aan de westkant van het kanaal wonen en dan zijn beide stations ongeveer even ver weg. Maar dat "Vlissingen" niet erg centraal ligt kan ik in meegaan.  8)

(In mijn jonge jaren speelde ik graag langs datzelfde kanaal verderop in Middelburg.)

Den Haag is een veel grotere stad dus de relatieve aantallen mensen die binnen loopafstand van een station wonen zijn kleiner. Zelf woon ik op een kilometer van LvNOI (nog wel te lopen), twee van CS en drie van HS, Mariahoeve en Voorburg... Wel erg veel van het goede.

"Heavy rail" is gewoon niet de juiste modaliteit om veel stations binnen een korte afstand te bedienen, zeker niet in gebieden met goed stadsvervoer.
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Daan! op 09 February 2024, 10:40:28
Tinus,

Ik zie de voordelen van die IC zeker wel. Het is beter dan geen snelle IC namelijk.
Prima om te vergelijken met vroeger, maar kijk ook naar de oorzaken van de ongeveer gelijke reistijd en naar wat er dan nu verbeterd kan worden in plaats van het plat te slaan tot reistijdopsommingen.
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: DH1-3104 op 09 February 2024, 10:51:54
Vanuit Vlaardingen had dat ook geweest kunnen zijn wanneer de Hoekselijn via Rotterdam Centraal was blijven rijden, met eveneens èèn overstap richting Utrecht.
Het nog steeds 1 overstap alleen in plaats van op Rotterdam centraal op Rotterdam Alexander.

Groet Ronald.
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: iljitsch op 09 February 2024, 10:54:29
Toch wel een grote fout dat de oost-west metrolijnen in Rotterdam niet langs het centraal station gaan. Als dat wel het geval was geweest was overstappen creëren in Schiedam, Blaak en Alexander veel minder nodig geweest.
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Marc tramt op 09 February 2024, 11:01:55
De metro is niet uitsluitend aanvoer naar Centraal maar heeft ook een grote rol binnen Rotterdam zelf en dan heb je meer aan een lijn zoals die nu loopt dat een dubbeling met de spoorlijn.
Blaak en Alexander bieden uitstekende verbindingen, dus Centraal is niet altijd nodig als vertrekpunt.

Dit station had in 2018 3300 in/uitstappers per dag. Da's gemiddeld zo'n 30 per trein. Dat kan een beetje bus prima aan. Laat het in de spits twee of drie keer meer zijn, ook geen man overboord, er kunnen 200+ mensen in de Haagse trams.
Alleen blijkt dat in de praktijk niet zo te werken. Biedt goed openbaar vervoer aan, en het trekt reizigers.
En dan blijkt op loopafstand in de trein stappen aantrekkelijker dan eerst in een stuk in een bus hobbelen.
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: kar op 09 February 2024, 11:39:19
Met de HSL ICs die ‘verder het land in trekken’ ben ik wel benieuwd of er dan nog met toeslagen gewerkt gaat worden voor het HSL-deel.

Voorbeeld:iemand die straks vanuit Amersfoort naar Rotterdam wil kan kiezen voor een iets kortere route mèt overstap in Utrecht of kan kiezen voor de rechtstreekse trein via Schiphol die er iets langer over doet. Mag toch hopen dat er straks geen toeslagzuilen verschijnen op alle tussenliggende stations.
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 09 February 2024, 12:06:30
Volgens mij is er toch een rekenfoutje in het bericht van de NS geslopen.
1600 extra treinen per week, dat is bijna 230 extra treinen per dag en er van uitgaande, dat ze 21 uur per dag rijden kom ik uit op
10,8843537415  treinen extra per uur plus de treinen, die er vóór de verandering van de dienstregeling al reden.
Als je 24 uur neemt, dan zouden er 9,5 treinen per uur meer moeten gaan rijden buiten de treinen die nu al rijden. ????????
Nou, ik wens ze succes.

Groetjes
Wil
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: iljitsch op 09 February 2024, 12:16:40
Wat nu als de treinen langer dan een uur rijden??
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Reinout van Rees op 09 February 2024, 12:31:03
Als je 24 uur neemt, dan zouden er 9,5 treinen per uur meer moeten gaan rijden buiten de treinen die nu al rijden. ????????
Nou, ik wens ze succes.

9.5 per uur meer, dat geldt voor het hele spoorwegnet neem ik aan? Ze bedoelen niet dat ze per individuele lijn 10 treinen extra erin prakken.

Reinout
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: puntenglijder op 09 February 2024, 14:24:53
Ben blij dat ik een auto heb. ;D

Geen gezeik met dat openbaar vervoer, geen chipkaart of poortjes, geen overvolle treinen of over stappen.
Wachten op zo een perron in de kou op een trein die lekker te laat is of helemaal niet komt. ::)

Waar zouden we zijn zonder de trein : IN DE AUTO.  ;D ;D ;D

Kees.
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Daan! op 09 February 2024, 14:31:33
Mooie zinvolle bijdrage Kees. Bedankt!
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: henk op 09 February 2024, 14:33:24
Gaap.  ::)
Gelukkig hoef je je dan ook niet druk te maken in een draadje over de nieuwe dienstregeling Kees.

Hier overigens een fiets, een OV-kaart en een meer dan comfortabele auto. Kan ik lekker het vervoermiddel kiezen dat het best bij de trip past. Dat is hier toch vaak het OV. En in de stad meestal die fiets.  ;D
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Tinus Trein op 09 February 2024, 15:03:14
Tinus,

Ik zie de voordelen van die IC zeker wel. Het is beter dan geen snelle IC namelijk.
Prima om te vergelijken met vroeger, maar kijk ook naar de oorzaken van de ongeveer gelijke reistijd en naar wat er dan nu verbeterd kan worden in plaats van het plat te slaan tot reistijdopsommingen.

Hoi Daan,

Het was geenszins mijn bedoeling om de discussie plat te slaan tot een paar reistijdsommen. Ik reageerde op de kreet “blij zijn want snellere intercity gekregen”. Dat voelt niet zo: netto heb je nog steeds elk uur een stoptrein intercity die stopt op elk tussengelegen station en een intercity om aan te komen in Vlissingen, en die reistijd is zoals aangetoond de laatste 40 jaar niet zoveel veranderd / korter geworden.

Echter: in mijn ogen is de kwaliteit van het product “reis Amsterdam – Vlissingen” nogal gekelderd: bijvoorbeeld de aansluitingen op andere verbindingen (wat mij een essentieel lijkt bij dit soort verbindingen, je hebt immers niet elke 10 minuten een andere aansluiting) is de laatste paar jaar niet best evenals de beschikbaarheid van een zekere mate van comfort en hygiëne, terwijl de prijs een beweging de andere kant op maakt. Ruimte genoeg voor verbetering !

Ik ben volledig met je eens dat iets beter is dan niets, maar eerst iets op 10 onderwerpen slechter maken, dan op 2 onderwerpen weer terugbrengen naar de status quo en dat dan communiceren als verbetering vind ik nogal makkelijk scoren en toch wel netto achteruitgang: geen grote blij.

Mvg, Tinus
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Daan! op 09 February 2024, 15:11:25
Welke aansluitingen zijn dan verslechterd?

En ja, het zou zeker beter zijn als er altijd twee snelle intercity's zijn en twee sprinters, maar NS vraagt dan geld aan de provincie. Het draait altijd om geld uiteindelijk.
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Karben op 09 February 2024, 15:17:18
Ben blij dat ik een auto heb. ;D

Geen gezeik met dat openbaar vervoer, geen chipkaart of poortjes, geen overvolle treinen of over stappen.
Wachten op zo een perron in de kou op een trein die lekker te laat is of helemaal niet komt. ::)

Waar zouden we zijn zonder de trein : IN DE AUTO.  ;D ;D ;D

Kees.
Bedoel je in de auto of in de file?
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: iljitsch op 09 February 2024, 15:24:43
De auto heeft ook enorme nadelen (kosten, files, parkeren), maar het voordeel is dat je zelf op de bestuurdersstoel zit en in controle bent.

Bij het OV ben je afhankelijk van beslissingen van anderen die lang niet altijd in jouw voordeel uitvallen. Dat is heel frustrerend.

Ik geloof niet dat ik ooit van Vlissingen naar Amsterdam gereisd heb, maar ik heb heel lang familie in Zeeland gehad en woon in Den Haag dus heb vaak de rit Den Haag - Middelburg / Rilland gemaakt. En daarnaast ook vaak Den Haag - Leiden en verder.

In de jaren '90 geloof ik, had je dat de intercity's uit Den Haag CS en Den Haag HS tegelijk halterden in Leiden zodat je daartussen over kon stappen afhankelijk of je richting Haarlem of schiphol moest. Dat doen ze tegenwoordig dus niet meer. Als je daarvan afhankelijk was is dit een flink nadeel.

in de jaren 2000 als je naar de kleine stations in Zeeland wilde moest je de benelux-intercity naar Roosendaal nemen en dan overstappen op de stoptrein naar Vlissingen. Overstap is vervelend, maar die benelux-intercity reed wel flink door dus netto ging dit best redelijk. Toen besloten ze een "intercity" te bouwen die er een uur over doet om van Vlissingen naar Roosendaal te komen, omdat die VIRMs op IEDER station in Zeeland stop(t)en, en dan 3 x in de regio Rotterdam en 2 x in Den Haag. Dat was/is onvoorstelbaar traag. Nu is er geloof ik 1 x per uur een intercity die z'n naam iets meer waarmaakt.

En natuurlijk in de jaren '90 kon je direct van Den Haag naar Arnhem, nu 100% van de tijd een overstap op het drukste station van het land met vaak uitvallende aansluitingen. En natuurlijk niet cross-platform, laat de NS niet lachen.

Je ziet dat ook in Eindhoven, de gedeeltelijk-HSL-intercity uit Den Haag heeft een overstap van 4 minuten op de trein naar Venlo. En dan wel aangrenzende sporen, maar verschillende perrons, dus hopen dat je dat redt met de (rol)trappen. Voorheen kon je rechtstreeks van Den Haag naar Venlo.

Prachtige nieuwe verbinding tussen Lelystad en Zwolle. Intercity's Den Haag - Groningen gebruiken die dus. Wat was het, 2 minuten, 3 minuten reistijdverbetering? Terwijl je op dat nieuwe stuk 200 kan rijden en alle huidige Nederlandse treinen behalve DDZ 160 kunnen, maar ja, dat doen we gewoon maar niet.

Kijkend naar het OV is er altijd wel een stok om de hond te slaan. Of je dat nu opvat als "een argument er met de haren bij slepen omdat je het toch al niks vond" of als "er is veel ruimte voor verbetering".
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Marc tramt op 09 February 2024, 17:48:23
Hier overigens een fiets, een OV-kaart en een meer dan comfortabele auto. Kan ik lekker het vervoermiddel kiezen dat het best bij de trip past. Dat is hier toch vaak het OV. En in de stad meestal die fiets.  ;D
Juist ja. Hier zelfs twee auto’s voor de deur, mijn vrouw nog een business-OV-kaart en een paar fietsen in de schuur. Zojuist per trein en metro Rotterdam in geweest en een paar weken terug nog naar Scheveningen per trein en tram. Naar mijn werk ga ik meestal per auto, soms per trein (+lopen) en soms per fiets (15 km enkele reis). Net wat het beste uitkomt, het snelste of het meest relaxte is.

De auto heeft ook enorme nadelen (kosten, files, parkeren), maar het voordeel is dat je zelf op de bestuurdersstoel zit en in controle bent.
Vooral de illusie dat je zelf controle hebt.  8)
Ik hoor graag hoe je de plaats en lengte van files controleert.  ;)
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Pauldg op 09 February 2024, 17:51:07
Zouden ze het nu op het forum van Rover verwoed over modelspoor hebben?  ;)
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Marc tramt op 09 February 2024, 17:54:46
Ja het schijnt dat het stoppen van Hattons en de nieuwe modellen van PB daar hot topics zijn.
Bij De Maatschappij Voor Beter OV worden alle topics over modelspoor geveegd.

 8)


Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Pauldg op 09 February 2024, 17:57:40
 ;D
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: Rick op 09 February 2024, 19:20:04
Volgens mij is er toch een rekenfoutje in het bericht van de NS geslopen.
1600 extra treinen per week, dat is bijna 230 extra treinen per dag en er van uitgaande, dat ze 21 uur per dag rijden kom ik uit op
10,8843537415  treinen extra per uur plus de treinen, die er vóór de verandering van de dienstregeling al reden.
Als je 24 uur neemt, dan zouden er 9,5 treinen per uur meer moeten gaan rijden buiten de treinen die nu al rijden. ????????
Nou, ik wens ze succes.
9.5 per uur meer, dat geldt voor het hele spoorwegnet neem ik aan? Ze bedoelen niet dat ze per individuele lijn 10 treinen extra erin prakken.
Kennelijk moet het toch worden uitgelegd. De dienstregeling is niet elke dag of elk uur hetzelfde, doordeweeks is anders dan het weekend en zelfs de vrijdag verschilt tegenwoordig van de andere dagen. Het heeft dan ook geen zin om te berekenen hoeveel treinen er gemiddeld meer rijden. Zo rijden er op ma - do op Haarlem - Alkmaar in de spitrichting twee spitstreinen extra en op vrijdag begint de kwartierdienst tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal niet in de middag maar vanaf de ochtendspits.
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: 1200blauw op 21 February 2024, 10:25:27
Als ik het zo lees komt de Twentelijn er bekaaid vanaf. De verbinding was in de jaren '70 één van de belangrijke hoofdaders van Nederland, maar nu is het gedegradeerd tot een aftakking van de lijn naar het noorden. Alle intercity's van Enschede naar het westen gaan straks naar Den Haag, waarmee de rechtstreekse verbinding met Amsterdam CS, Schiphol èn Rotterdam komt te vervallen. Dat betekent altijd overstappen in Amersfoort of Utrecht. Dat lijkt me dolle pret voor de reizigers, vooral met slecht weer.
Vreemd eigenlijk dat daar nog niemand over begonnen is hier...
Titel: Re: NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan
Bericht door: dh3201 op 22 February 2024, 19:31:07
Dat is een tijdelijke maatregel omdat er nog niet genoeg ICNG is om helemaal naar het noorden en oosten door te rijden.
Daarom rijden die van Rotterdam via de HSL en Schiphol maar tot Lelystad en Amersfoort (Schothorst), en blijven de andere IC's via Utrecht naar Den Haag rijden.