BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: PeterNS op 06 February 2024, 14:19:58
-
Heb een nieuw baan in Scarm getekend. (Fleischmann Profi Rails) Lengte 3,1 breedte 2,1. Het bestaat uit 2 lagen nl. een schaduwstation en en station met rangeergedeelte. Het geheel wordt door iTrain bestuurd. Het rangeergedeelte ga ik zelf bedienen. Ik kan langs de rechterzijde naar de achterzijde komen zodat ik overal bij kan. De perrons moeten deze lengte hebben vanwege de loc met vijf rijtuigen. Voor het rangeergedeelte heb ik nog geen idee wat daar de invulling van moet gaan worden. Ik houd me aanbevolen voor alle tips/suggesties van dit baanplan en de invulling van het rangeergedeelte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/nieuwnieuw-65c2294e94302.bmp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/nieuwnieuw-65c2294e94302.bmp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/station-nieuw-65c2295b7121f.bmp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/station-nieuw-65c2295b7121f.bmp)
-
hallo,
Mooi plan. Zou bij het rangeergedeelte een omloopmogelijkheid voor de loc creeeren. Nu sluit je hem op bij het rangeren. Of links of rechts. Rondje rijden met de loc is not done , toch?
-
De beroemde vraag: Hoe zit het met je reikwijdte? Meestal kom je niet verder dan iets van 80 cm dus hoe ga je dat doen met de 2 meter?
-
Loki
Ik had gedacht op niveau nul 2 man gaten te maken en op niveau 1 wanneer nodig een trapje te gebruiken.
Jandcargo
Ik ben me bewust van dit probleem maar helaas zie ik geen omloopmogelijkheden (ben niet zo creatief)
Mocht jij een suggestie hebben houd ik mij aanbevolen
Peter
-
In dit geval zijn mangaten de ideale oplossing. Wel zorgen dat ze "niet zichtbaar" worden.
Zelf heb ik ook een mangat en ben er erg tevreden over.
-
Heb je wel in de gaten dat er een paar keerlussen in je plan zitten?
Waarvoor dient dat uitwijkspoortje in de route naar het schaduwstation?
-
Klaas
Het korte zijspoortje is bedoeld voor een motorpost met 2 postwagons.
Ik dacht dat er een keerlus zat tussen het engels wissel op de vrije baan rechts tot aan het wissel waar je naar het rangeeremplacement rijdt.
Heb jij nog tips/suggesties om op het rangeer emplacement een omloopmogelijkheid te creƫren gezien de beperkte ruimte die ik heb of kan ik beter een totaal nieuw emplacement tekenen?
Peter
-
Hoi Peter,
In je plan heb je de Engelse wissels verwisseld wat betreft links of rechtskruisend.
Het lange spoor (210 mm) is bedoeld als het kruisende spoor (diagonaal), het korte (200 mm) is rechtdoor.
In het station maakt het niet uit, zolang er alleen maar kopsporen op aansluiten - maar rechts onder bij de tunnelingang komt het niet mooi parallel uit zo.
Groet, Victor