BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Marc Stevens op 05 May 2008, 09:48:43
-
Ik heb een N-spoor baan met Twin-center, waar ik nu een LDT-digitaal Booster 2 wil op aansluiten. Wanneer sommige loks van een Twin-sectie in een Booster-sectie terechtkomen slaat de stroom af en krijg ik op mijn Twin-center een foutmelding dat er een boosterkortsluiting heeft plaatsgegrepen. Ik heb al verschillende manieren van isoleren van rails uitgeprobeerd (1 rail, 2 rails, commond ground van trafo's wel of niet verbinden), maar eigenlijk verandert er niets. Het zijn vooral Minitrix loks die in de problemen komen. Wat moet ik doen. Kan ik de booster minder kortsluitinggevoelig maken, bijvoorbeeld?
-
Hoi Marc,
Hier (http://www.ldt-infocenter.com/page/page_179.zip) vind je de enige juiste manier van aansluiten.
Als je het wel correct hebt aangesloten, zou een mogelijkheid nog kunnen zijn, dat je verbindingen tussen 2 boosters via terugmelders hebt gemaakt...
Grtzz,
Karst
-
De trafo's van de booster en de Tc dienen in fase te staan.
Heb zo 1 2 3 geen plaatje van, staat op mijn pc thuis, kan ik eventueel vanavond plaatsen.
Of zoek even op de website van LDT.
mvg,
Sander
-
Daar bestaat een test met een lampje voor en daar heb ik op gelet, dus dat is het niet. De opstelling die ik gemaakt heb, komt overigens volledig overeen met die van de LDT-site, zoals Karst Drenth suggereert in zijn mail. Maar toch loopt het bij de overschrijden van boostergrens fout met sommige loks!
-
Dag marc,
zomaar een stomme vraag, maar welke decoders zitten in die trix loc's......de booster van LDT ondersteunt namelijk geen selectrix formaat enkel DCC dus misschien ligt daar je probleem.
Groetjes
Brendan
-
De trafo's van de booster en de Tc dienen in fase te staan.
Wie mij kan uitleggen waarom dat moet, die is een held.
En dan niet komen met een verhaal van: dat staat daar en daar. Nee, zelf uitleggen.
-
Anders schieten mijn locs ervandoor.
Dus heb ik nagevraagd hoe een en ander zat en kreeg ik dat als antwoord.
Wanneer je het technisch bedoelt zou ik je het niet durven zeggen.
Klok/klepel verhaal: fase verschuivingen?
mvg,
Sander
-
Sander, dat is niet het goede antwoord. Je gaat niet door voor de stofzuiger. ;D
Ik weet ook wel dat hier en daar wordt gezegd dat de trafo's in fase moeten staan. En er zijn ook sites waar ze vertellen hoe je dat kunt controleren. Maar ik heb nog nooit een uitleg gezien waarom het moet. Volgens mij is daar maar een reden voor: het is niet uit te leggen, want het slaat nergens op.
-
Gezien de structuur van de trafo: 2 spoelen 'in' elkaar, lijkt het mij dat het niet in sync zetten aan de primaire kant van de 2 trafo's, waarbij je 1 leiding van beide trafo's koppelt, dat je dubbele spanning ipv stroom krijgt. Of zelfs geen spanning ??? .
Beetje het effect van een trafo met 2 sec wikkelingen verkeerd de wikkelingen aan elkaar prakken.
-
Bas, de trafo's worden aan de secundaire zijde niet met elkaar verbonden. Het gaat hier om meerdere boosters die elk hun eigen trafo krijgen.
Jouw verhaal is in deze situatie in het geheel niet van toepassing.
-
Nu ja, ik heb de voeding van één van beide trafo's omgekeerd, maar er veranderde niets.
Dan heb ik, verder experimenterend - de trafo's zelf omgewisseld: aanvankelijk hing de 45VA aan het Twin-center en de 52VA aan de booster. Toen ik dit omwisselde beterde de situatie sterk en heb ik nog maar één keer kortsluitingmelding gehad en wel bij de lok die doorgaans het meste stroom afneemt.
Overigens rij ik met de Selectrix decoders ook in DCC-formaat, dus aan het formaat kan het niet liggen.
Zou het kunnen dat ik de beide apparaten te weinig stroom lever, want één van de trafo's komt uit een beginset en misschien is die wat krap bemeten.
Zou het ook kunnen dat die kortsluitbeveiliging enkel goed werkt wanneer de apparaten meer stroom krijgen dan wat ik lever?
-
Marc,
Als ik het goed begrijp stuur je DCC vanuit je centrale. Schakel anders in de decoders selectrix eens helemaal uit (indien nog niet gebeurt). Of het helpt?
-
Hoi Marc,
Hier (http://www.ldt-infocenter.com/page/page_179.zip) vind je de enige juiste manier van aansluiten.
Als je het wel correct hebt aangesloten, zou een mogelijkheid nog kunnen zijn, dat je verbindingen tussen 2 boosters via terugmelders hebt gemaakt...
Grtzz,
Karst
Ik twijfel aan de juistheid, Het Twin-Center is een Common-Ground systeem, en dit zie ik in deze manier van aansluiten niet terug.
Mvg
Wim.
PS.:
Nog even de handleiding erbij gezocht, maar de tekst over het aansluiten is niet in overeenstemming met de tekening.
3. Booster met de rails verbinden:
Aan de klemmen KL2 naast de lichtdiode staat de digitaalstroom van de
DigitaalBoosters DB-2 ter beschikking.
Ledere booster moet een eigen stroomkring op de modelbaan voeden.
Daartoe moet bij 3-rail spoor de middenleider op de overgangsplaatsen naar de
volgende stroomkring geïsoleerd worden.
De uitgang „brown“ (braun) v/d klemmen KL2 voedt de beide spoorstaven, de
uitgang „red“ (rot) de middenleider binnen de geïsoleerde spoorbaansectie.
Bij 2-rail spoor wordt tenminste één spoorstaaf op de overgangsplaatsen
geïsoleerd. Deze spoorstaaf wordt binnen de geïsoleerde spoorbaansectie met de
uitgang „red“ (rot) van de boosterklemmen KL2 gevoed. De tweede spoorstaaf,
die niet noodzakelijkerwijs onderbroken hoeft te worden, wordt door de uitgang
„brown“ (braun) gevoed.
Zoals het hier beschreven staat is het wel goed, en in overeenstemming met de common-ground. Bruin is dus in de tekening violet.
Er wordt dus maar 1 spoorstaaf onderbroken.
-
De aansluiting die Wim in tekstformaat afdrukte heb ik ook geprobeerd, maar de booster blijft nukkig doen. Nu heb ik het volgende gedaan: de twee stroomkringen omgewisseld. Het probleem doet zich niet meer voor. Wat merkte ik ook, dat in de vorige opstelling de overgang van Twincircuït naar boostercircuït de spoorlijn sterk begint te dalen en de booster dus misschien tot een foute conclusie kwam. Maar wat ik ook doe, wanneer ik het stroomverbruik over de beide trafo's meet, dan is er steeds een meerverbruik wanneer een lok van de ene kring naar de andere gaat en dat speelt het systeem blijkbaar ook parten.
-
Marc, zoals het in de tekst staat is het wel de enig juiste manier van aansluiten.
Mvg
Wim.
-
Van Peter Littfinski ook enkele interessante tips gekregen die nieuw zijn voor mij:
Hallo Herr Stevens,
Zunächst ist es wichtig, dass sowohl das TWIN-CENTER als auch der DigitalBooster DB-2 von Trafos mit gleicher Spannung (16 oder 18 Volt) versorgt werden müssen.
Sind die Spannungen beider Transformatoren gleich, stellen Sie zum Test bitte einmal im TWIN-CENTER die Spurweite auf H0.
-
Marc, wat voor trafo's heb je dan?
-
Beste mensen
Ik heb de oplossing voor het probleem gevonden. De laatste vraag van Klaas en de opmerking van Peter Littfinski waren de sleutels. Als je het Twin-center en de booster van Littfinski voedt met verschillende transfo's (één 16,5volt, 42va), de andere (16volt, 52va), dan treden er verschillen op tussen de stroomkringen bij het overschrijden van de loks, wat kan leiden tot kortsluitingmeldingen. Ik heb nu een overeenkomstige transfo gekocht en werk bij de voeding van de boosters met twee Viessmann 5200 trafo's en het probleem is opgelost. Ik hoorde bij het overschrijden van een stroomkring naar een andere ook steeds een gezoem. Dat moet daar ook mee te maken hebben gehad.
-
Toch wel opmerkelijk dat zo'n klein spanningsverschil tot zulke problemen kan leiden. Ik had dat niet verwacht.
-
De vraag is dan natuurlijk wat de daadwerkelijke spanningen uit de trafo's waren. Het zou me niet verbazen als door de verschillende karakteristieken van de verschillende trafo's de spanningen bij een lagere belasting meer uiteenlopen dan in vollast.