BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Boerammetje op 02 February 2024, 09:11:14
-
Voor mijn jaren-60-modelbaan verzamelde ik wat NS 2200-loks van het merk BUB. Voor zover ik weet het eerste (of als je de Maple-leaf Mat. 35 meerekent tweede) NS model dat ook seriematig werd uitgebracht en om die reden erg leuk.
Om naar te kijken dan, want ze rijden voor geen meter.
Daar moet dus even wat mee.
Het makkelijkst zou zijn om de motortjes in hun geheel te vervangen door iets dat beter functioneert, maar er is relatief weinig ruimte in de lokomotiefbehuizing.
Daarom dacht ik aan Tenshodo-spuds, maar die lijken niet meer zo alomvertegenwoordigd te zijn.
Weet er iemand een goed alternatief? Of een stuk of 3 spudjes te koop?
-
Je hebt ook spuds gehad van het merk Bulls Ant. Die waren van hogere kwaliteit dan de Tenshodo Spuds. Helaas ook alweer van de markt, maar je kan er vast wel twee bij elkaar hosselen. Maak eens een foto van de Bub met de kap er af? Ik heb hem vroeger ook gehad, maar dan als dummy.
Roco draaistellen passen er zeker niet onder?
mvg, Paul
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240203-085102-65be5cd633673.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240203-085102-65be5cd633673.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240203-085056-65be5cd7d5b88.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240203-085056-65be5cd7d5b88.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240203-085041-65be5d2d640d8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240203-085041-65be5d2d640d8.jpg)
-
Ik heb even wat fotootjes gemaakt van een exemplaar dat nog opgekalefaterd moet worden. Zoals te zien is is het motortje erg smal, en zelfs dat is eigenlijk te breed, want ze kunnen nauwelijks door een bocht heen.
Ik had inmiddels de tip gekregen bij Godfather models te kijken en daar lijkt toch nog wat voorraad aan Spuds te zijn dus ik ga eens kijken of ik daar iets mee voor elkaar krijg...
-
Heeft dat ding nou serieus Minden-Siegen goederenwagen draaistellen? :D
-
Ja. Daar zoek ik nu dus nog wat flankjes van. Zijn er goedkope goederenwagens waar dat af te plukken valt? Of heeft iemand een stuk of wat draaistelletjes?
-
Kan je dan niet beter gelijk proberen om er Roco draaistellen in te zetten? Dan lijkt het nog ergens op. :)
-
Een Roco is goedkoper dan de aandrijving die er nu onder komt. Het gaat er nu om het zo goed mogelijk in stijl te kunnen laten rijden.
-
wat doet de aandrijving zo verkeerd eigenlijk? Zie wel wielen die waarschijnlijk van geperst roggebrood zijn dus de stroomafname is vast niet top maar is de motor ook echt slecht?
-
Bachmann heeft ook smalle pannekoek motortjes gehad. Zit oa in de PCC tram. Dat is in elk geval nieuwer qua ontwerp
-
Ik heb ook zo'n lok. Ik denk dat Floris gelijk heeft. De wielen zijn van een soort zink legering en zijn snel vervuild. Het motortje is redelijk luidruchtig. Als je de wielen
kan vervangen dan geeft dat denk ik een hele verbetering.
Succes, Wim
-
neemt ie stroom af op t niet-aangedreven draaistel?
-
Nee alleen van het aangedreven draaistel.
Wim
-
nou dan lijkt me wat extra stroomafnemertje op dat draaistel dat de eerste manier om die loc bruikbaarder te maken
-
De stroomafname is door de zinken wielen idd erbarmelijk. Maar de constructie van de motortjes ook nogal fragiel, en de meeste exemplaren zijn 4,5 V.
De weerstand die een extra stroomafname meebrengt maakt al dat de lokjes niet verder komen dan slippen.
Daar demontage van het motortje niet meer behelst dan een schroefje aan de bovenzijde van de lok losmaken en ik de ombouw omkeerbaar wil doen kwam ik uit bij de draaistelmotortjes.
Een tip voor goederenwagens waar ik goed gelijkende draaistelflankjes vandaan haal is welkom. Wat draaistelletjes uiteraard ook.
-
Met dit soort projecten is het altijd schipperen tussen behoud van originaliteit en het verhogen van de bruikbaarheid: een goed functionerend en rijdend model. Wanneer de motor, wielen en stroomafname altijd al prut zijn geweest kan je zonder veel scrupules gaan verbouwen want een pure revisie helpt gewoon voor geen meter. Spuds plaatsen is makkelijk en niet heel invasief, maar qua oplossing niet echt briljant. Zoveel beter dan deze motor (waarschijnlijk drie meikevers in een tredmolen) wordt het niet.
Wat ik zou doen is proberen om op basis van een smal dvd motortje en wat messingplaat een nieuw aangedreven draaistel te fabriceren. Dan blijf je qua principe dicht bij het origineel. Gebruik je goede wielen en is de stroomafname rondom in orde dan zal het best behoorlijk rijden. Qua trekkracht blijft het behelpen want het hele ding is van plastic en er zijn weinig opties op lood aan te brengen. In ieder geval niet op plekken waar je het wil hebben (laag).
Qua draaistellen zou ik op zoek gaan naar iets goedkoops met een pennsylvania achtig draagjuk. Dat is wel te vinden en dan heeft het toch meer look en feel van de 2200 dan die goederenwagenflanken. Janw heeft in het topic over een motorpost uit Karton zwanehalsjes van Jouef gebruikt. Dat lijkt er al best aardig op.
Hoe dan ook: leuk project met wat uitdagingen. :)
-
De stroomafname is door de zinken wielen idd erbarmelijk. Maar de constructie van de motortjes ook nogal fragiel, en de meeste exemplaren zijn 4,5 V.
De weerstand die een extra stroomafname meebrengt maakt al dat de lokjes niet verder komen dan slippen.
een stroomafnemertje is niet per definitie een handrem zegmaar, tis maar net hoe je ze maakt en afstelt en een beetje olie erop kan ook geen kwaad... Zal hier dan wat meer zorg vergen. andere wielen in t loopdraaistel is dan eventueel ook nog wel n idee, loopt ook wat mooier. Zit er inderdaad een 4,5v-motor in ja dan houdt t wel een beetje op natuurlijk, tenzij je t ankertje kunt vervangen door een van fleischmann ofzo. Tis maar een wild idee maar misschien past t toevallig, dan heb je nog steeds het wild geraas en kloterige rijeigenschappen van t origineel, das toch wel charmant.