aan de andere kanbt... rijden ze m nou in elk geval niet nog verder in de puin.
Ze verliezen het doel van een museum een beetje uit het oog en maken er een pretpark van.Ik vrees dat jij, en velen van jullie, de exacte reden van het niet rijvaardig maken van de 3737 een beetje missen.
Kan die niet worden overgedragen aan de VSM of SSN.Er is wel gekeken naar mogelijkheden tot samenwerken, of in ieder geval is die hulp ook aangeboden door diverse museumorganisaties in Nederland, maar is niks uitgekomen. De exacte reden weet ik niet, maar ook dáár zal het SPM wel logisch over nagedacht hebben. Daarnaast, 'even overdragen' en bij een andere club laten reviseren? De kosten worden er niet minder van. Ik moet de eerste museumclub nog tegen komen die 'even' meer dan 2 ton aan euro's te besteden heeft om een lok te reviseren.
in ieder geval verliest Nederland ze laatste kans op een echte Nederlandse grote werkende stoomlocomotief en dat is erg triest.Wie zegt dat er niet over een jaar of 5 wordt besloten om de revisie alsnog uit te voeren?
Ze verliezen het doel van een museum een beetje uit het oog en maken er een pretpark van.Het doel van het museum is in elk geval nooit geweest te gaan rijden met het tentoon gestelde materieel. Dat dat nu bijvoorbeeld wel gebeurt met de Diesel I, blokkendoos en mat '54 is in dat opzicht alleen maar te prijzen...
Je kunt de NS niet beschuldigen van enig cultuurhistorisch besef.Wat is dit nou weer voor onzinnige opmerking! De kosten zijn misschien gerechtvaardigd, maar in de museumwereld is nou eenmaal niet zoveel geld voorhanden. Want let wel: het is niet alleen de restauratie die (veel) geld gaat kosten, maar ook verder onderhoud. En het museum is dan wel één van de topstukken kwijt. Want een rijvaardige 3737 zal niet in het museum staan, kan ik je vertellen.
Wat een lutsers! Alle kosten zijn gerechtvaardigd om deze lok in rijvaardige conditie aan onze klein kinderen te laten zien.
maar ik vraag me wel af, waarom in Nederland de 3737 niet kan rijden, terwijl er in Engeland tientallen, zo niet honderden stoomloks rondrijden, die al tientallen jaren gefinancierd worden, al of niet moeizaam.
In Nederland was de stoomloc slechts een gebruiksvoorwerp.
Het doel van het museum is in elk geval nooit geweest te gaan rijden met het tentoon gestelde materieel. Dat dat nu bijvoorbeeld wel gebeurt met de Diesel I, blokkendoos en mat '54 is in dat opzicht alleen maar te prijzen...Elke spoorwegmaatschappij in Europa heeft een geschiedenis wortelend vanuit de industrieele revolutie, uit cultuurhistorische overwegingen en bedrijfshistorie dien je (zeker als ex staatbedrijf) je afkomst zorgvuldig te bewaren voor het nageslacht, dat doe je door middel van musea, tentoonstellingen en het rijvaardig houden van historisch materieel. De NS heeft op dit gebied een abslouut europees diepte record. Nergens zijn er zo weinig belangrijke relikwieen bewaard gebleven als in Nederland. natturlijk moet je niet tig stoomloks in bedrijf houden maar 1 moet toch wel kunnen?
Wat is dit nou weer voor onzinnige opmerking! De kosten zijn misschien gerechtvaardigd, maar in de museumwereld is nou eenmaal niet zoveel geld voorhanden. Want let wel: het is niet alleen de restauratie die (veel) geld gaat kosten, maar ook verder onderhoud. En het museum is dan wel één van de topstukken kwijt. Want een rijvaardige 3737 zal niet in het museum staan, kan ik je vertellen.
En je opmerking richting de NS gaat helemaal nergens over!
Eelco
De NS heeft op dit gebied een abslouut europees diepte record. Nergens zijn er zo weinig belangrijke relikwieen bewaard gebleven als in Nederland.
Maar echt om met zo een stoomloc door nederland te kachelen is binnekort waarschijnlijk voorgoed geschiedenis, en dat is ook niet goed voor de SSN, want die hebben geen eigen traject.Volkomen flauwekul. Een 23'er loopt 110, een 01 zelfs 140 (of nog harder). En ook met 80 kom je overal nog tussendoor, en dat blijft ook zo. En dat populaire gezwam over een "metrosysteem" is helemaal een utopie. Kortom, geen enkel argument om de 3737 niet op de baan te brengen.
In Engeland is het een totaal ander verhaal.
Daar rijden niet zo veel treinen, je mag blij zijn als er 1x pe uur een trein langskomt.
Dus ruimte zat om met zo een stoomloc te rijden,dit heeft niet zo veel met de geschiedenis te maken.
Hier in nederland hebben we nu al bijnan een chronisch gebrek aan spoorruimte.
Jos.
@ Leen, als j de 3737 echt rijdend wil zien dan zou hij in feite eigendom moeten zijn van de ZLSM of van de VSM.Hou alsjeblieft eens op met dat gelúl dat het doel van het NSM niet is om met museummaterieel te rijden... >:(
Dan kun je er mee een museumdienstregeling rijden.
Maar dat gaat nooit gebeuren.
de loc is eigendom van het spoorwegmuseum, en die staan haar echt niet af aan een rijdende museum maatschappij.
Al eerderis al gemeld dat het doel van het spoorwegmuseum is om te conserveren en te exposeren.
En niet om er mee te rijden.
Jos
@ Timtrein.En dan nog kan je er makkelijk een stoomtrein die 80 gaat tussen doen. Of kunnen opeens alle goederentreinen ook niet meer rijden?
Ik heb de afgelopen jaren het spoornieuws goed gevolgd.
Ze beginnen in de randstad, en dan breiden ze stap voor stap uit naar de rest van het land.
Er zijn zelfs concrete plannen om vanuit zuid limburg elk kwartier eeen intercity richting de randstad te laten rijden, dat is nu nog vanuit eindhoven.
Dat wil zeggen dat tegen die tijd tussen eindhoven en de randstad zonder spoorboekje rijden.
Jos.
Er is nog altijd zo iets als historisch perspectief. at er vrijwel geen NS-stomer bewaard is gebeleven, komt doordat de NS een buitengewoon vooruitstrevend bedrijf was. Veertig jaar na dato kun je de NS niet meer verwijten dat er niet meer locs bewaard zijn...Niks vooruitstrevend, de overheid wilde gewoon de kolenmijnen sluiten, dat durfden ze o.a. in Duitsland niet ;D
Eelco
...vanwege een relatief luttel bedrag dat niet door dit zeer goed lopende museum opgehoest zou kunnen worden...In mooi Nederlands: you're missing the point here, my friend. Het gaat er niet om dat NSM het geld er niet voor heeft, het gaat er om dat NSM indien ze de renovatie inzetten méér geld kwijt is dan oorspronkelijk begroot waardoor de rest van de collectie significant minder geld (= aandacht) krijgt. Met de oorspronkelijke begroting was e.e.a. nog financieel te bolwerken uit verhuur, donateursritten, weetikveel, nu het veel meer geld kost (waar haal je "relatief luttel" vandaan?) is het kosten-baten plaatje niet positief. De kwestie is dus: één prima rijdende 3737 en verder bijzonder matig onderhouden materieel, of meer prima rijdend materieel en een stationaire 3737...? Lijkt mij een duidelijke keuze. En die heeft NSM dus ook gemaakt.
Nieuw idee:Volgens mij los het probleem daat niet mee op, als NSM kun je misschien nog wel beter fondsen werven dan als losse stichting.
Breng de 3737 onder in een aparte stichting die vervolgens geld inzameld (donateurs/subsidies) voor het opknappen.
(wordt gelijk voorkomen dat deze loc ook ingemetseld wordt ;D)
@pjotrtje: relatief luttel = € 200.000 (bron: Jorick https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15959.0). Toegegeven, ik heb het niet op de bank, maar voor een machine met een zo grote cultuur-historische waarde moet dat geen onoverkomelijke drempel zijn.
Carlo
Verder begrijp ik dat een stoomloc in vergelijking met de 273, 41 en mat.'24 een exploitatietechnisch monster is (veel meer onderhoud, geen rijtuigen), maar de functie van een museum overstijgt het louter bedrijfseconomische.
Het is natuurlijk wel heel vreemd dat er in nederland gigantische bedragen aan alerlei vage multicultie zaakjes wordt gegeven maar voor het eigen cultuurgoed is er weinig tot niets.Bah, wat een goedkope opmerking. Niks onderbouwen, alleen een suggestie wekken. Kijk nou eerst maar eens naar de cijfers voor je iets zegt: voor 2009 is 34,9 miljard gereserveerd voor OC&W, in 2008 werd nog geen 5 miljard uitgegeven aan ontwikkelingssamenwerking. Nogal een verschil, niet?
Het is een geldkwestie in combinatie met het feit dat het museum zelf niet over voldoende expertise beschikt om de 3737 te onderhouden en op de baan te houden. Moet er worden samengewerkt.
Bah, wat een goedkope opmerking. Niks onderbouwen, alleen een suggestie wekken. Kijk nou eerst maar eens naar de cijfers voor je iets zegt: voor 2009 is 34,9 miljard gereserveerd voor OC&W, in 2008 werd nog geen 5 miljard uitgegeven aan ontwikkelingssamenwerking. Nogal een verschil, niet?Ik weet niet hoor, maar voorlopig maak jij nou zelf een simpele opmerking, die 34,9 miljard waar jij het over hebt betreft de begroting van het gehele ministerie van OC&W Dus niet alleen de multi-culti onzin projecten maar ook het onderwijs, de wetenschap en cultuur moet er van betaald worden. Bovendien vergelijk je 2 verschillende cijfers over 2 verschillende jaren, zou jij toch moeten weten dat dat een beetje krom is.
Dat Meiningen voorzichtig is en dus hoog inzet kan ik me wel voorstellen, die zijn Duitse meuk gewend en dat is toch heel anders dat Britse techniek. Dat, in combinatie met de onbekendheid met het werk, maakt dat het misschien toch verstandiger was om bij York te blijven, ook al duurt het dan nog een tijdje.In Meiningen zijn ze ook Engelse meuk gewend hoor ;D ;)
*zwaaaar off topic*
@tuindert, ik chargeer, dat weet ik. Maar die (in mijn ogen) Wilderiaanse sneer richting het multiculturele gebeuren schoot mij even heel erg verkeerd. Ik had de hoop dat dit forum van dat soort opmerkingen verschoond zou blijven.
*on topic*
Eelco
Als je aan die loc blijft repareren en onderdelen vernieuwen , is er inderdaad niet zo heel veel van de orginele loc over.
Als je aan die loc blijft repareren en onderdelen vernieuwen , is er inderdaad niet zo heel veel van de orginele loc over.Wat zal er van de gemiddelde stoomloc na zo'n 30 à 40 jaar rijdende dienst dan nog werkelijk origineel zijn (dus zoals de loc uit de fabriek kwam)?
En volgens mij is een replica bouwen van de loc financieel intresanter.Zonder bedragen te kennen, zou ik vermoeden dat er in het bouwen van een replice veel meer geld gaat zitten. En helemaal als je deze loc op een aantal punten zou willen veranderen, zodat ze makkelijker te onderhouden is. Je kunt dan immers niet simpelweg de oude bouwtekeningen kopieëren, maar bouwt in principe een (deels) andere loc.
Zoals ik al een paar reacties terug als schreef.Dat geldt, als dan niet in mindere mate, ook voor de DE-I 41, de hondekoppen, en ga zo maar door. Dus alles maar oppoetsen en in een loods zetten?
Om de loc gewoon te conserveren hoe die er nu bij staat, dan hebben we in de toekomst waarschijnlijk langer plezier van haar.
Als je er mee gaat rijden slijt zo een ding enorm.
Eelco,
Als je je ongenoegen uit op diegene op een privé-bericht te sturen , zorg dan wel dat je de goede voor je hebt.
Er zijn immers hier meerdere Alexanders aktief, voorkomt een hoop misverstand.
Greetz Alexander
een actie ... waarin het personeel gevraagd werd om bijvoorbeeld € 5 of € 10 te laten inhouden van het salaris ...Ik ken ook (ex-)NS'ers die de inventaris van het spoorwegmuseum per direct als oud ijzer zouden verkopen als dat hun € 5,- of € 10,- op hun salaris zou opleveren ;D
Ik heb mijn twijfels of zelfs maar 10% van het NS personeel bereid is eenmalig 5 euro af te staan voor de restauratie van de NS 3737.
Waarom mogen alleen NS-ers meedoen?Mijn reactie was gericht op het berichtje van Ger. Die stelde voor bij NS medewerkers 5 of 10 euro op het salaris in te houden voor restauratie van de lok.
De NS was toch staatseigendom,de 3737 was toch van de NS?Is dat niet een beejte vergezochte beschuldiging... ::)
Als ik staats eigendom verniel (nadat ik ben ingelicht over de slechte staat van de lok)wat hier toch gebeurd is als ik bovenstaande lees moet ik dit toch verrantwoorden of niet?
De NS was toch staatseigendom,de 3737 was toch van de NS?Volgens mij is de 3737 eigendom van het spoorwegmuseum. En dat is geen staatsmuseum...
Als ik staats eigendom verniel (nadat ik ben ingelicht over de slechte staat van de lok)wat hier toch gebeurd is als ik bovenstaande lees moet ik dit toch verrantwoorden of niet?
Het probleem in het huidige tijdperk is dat elke investering geld moet opleveren.Dat is nou het hele principe van het kapitalisme. In beginsel is dat helemaal zo slecht nog niet. Elke investering moet winst opleveren. Van deze winst kunnen dan nieuwe investeringen gedaan worden en kunnen de aandeelhouders hun percentage ontvangen op het geld dat zij hebben bijgedragen aan de onderneming.
Korte termijn gedachte en verkwanseling aan de commercie levert afbraak van historisch erfgoed.Nonsens. Commercie en historisch erfgoed kunnen prima samen. Kijk alleen al naar het vernieuwde spoorwegmuseum. Het draait op volle toeren én het slaagt er in Nederlands spoorwegerfgoed rijdend op de rails te houden.
Bonussen van managers hangen af van winstgevendheid, lees hangen af van hoeveel de aandeelhouders opstrijken.Aandeelhouders investeren in een bedrijf. Dan is het niet meer dan logisch dat zij meedelen in de winst. Op de één of andere manier (die ik niet helemaal snap) heeft dat een vrij negatieve bijsmaak gekregen. Ook het management krijgt een bonus als het bedrijf goed draait. Daar is in mijn ogen niks mis mee. Als het spel volgens de regels gespeeld wordt, krijgen ze immers niks als het bedrijf waar ze werken verlies lijdt.
Wij moeten ons schamen!Ik moet niks.
Aandeelhouders investeren in een bedrijf. Dan is het niet meer dan logisch dat zij meedelen in de winst. Op de één of andere manier (die ik niet helemaal snap) heeft dat een vrij negatieve bijsmaak gekregen. Ook het management krijgt een bonus als het bedrijf goed draait. Daar is in mijn ogen niks mis mee. Als het spel volgens de regels gespeeld wordt, krijgen ze immers niks als het bedrijf waar ze werken verlies lijdt.
Mijn reactie is als volgt: Het probleem in het huidige tijdperk is dat elke investering geld moet opleveren. Korte termijn gedachte en verkwanseling aan de commercie levert afbraak van historisch erfgoed. Bonussen van managers hangen af van winstgevendheid, lees hangen af van hoeveel de aandeelhouders opstrijken. Dood en doodzonde dat de 3737 zo slecht wordt behandeld. Wij moeten ons schamen!Het NSM is echt niet gek en die weten ook dat een rijdende 3737 geen rooie stuiver op zal leveren.
Aandeelhouders investeren in een bedrijf. Dan is het niet meer dan logisch dat zij meedelen in de winst. Op de één of andere manier (die ik niet helemaal snap) heeft dat een vrij negatieve bijsmaak gekregen. Ook het management krijgt een bonus als het bedrijf goed draait. Daar is in mijn ogen niks mis mee. Als het spel volgens de regels gespeeld wordt, krijgen ze immers niks als het bedrijf waar ze werken verlies lijdt.
De uitleg van Bert verklaart het eigenlijk helemaal. Jammer dat de organisatie er niet is om de 3737 te kunnen laten rijden.Hoho...! Zoals gezegd zit er nu wel een andere oranisatie dan toen...
Leen.
Dat heb je me ook al per pb gemaild, dus het ontgaat me waarom dat dan ook nog een keer via het topic moet...
Eelco
Zou iemand hier eens op willen reageren?
dan mag je mij als eerste donateur à 10 euro per maand noteren.
GEEN ENKELE STOOMLOC IS SNEL OP TE STOKEN >:(
Ten eerste hoor ik van iedereen verschillende informatie, het spoorwegmuseum zegt de offerte viel hoger uit, een ander zegt (en daar bedoel ik jou mee) dat is het niet, het rijvaardig houden kost teveel.Volgens de berichtgeving van het NSM is de offerte die meer in detail de revisie beschreef te duur uitgevallen, en heeft men daarom besloten er maar vanaf te zien. Je praat dan over tonnen, als ik me niet vergis. Daarnaast wordt door een aantal mensen betwijfeld of het NSM voldoende kennis en faciliteiten heeft om de loc daarna aan de praat te kunnen houden (mede door ervaringen uit het verleden, en mede omdat stoom iets heel anders is dan diesel of elektrisch). Maar dat staat er in wezen los van.
Ja!!Dat feest is voor de bezoekers van het NSM, ik zou niet weten waarom dat voor "de buurt" is... ?
Met goed overleg zal het wel mee vallen.
Buitendat hebben ze standaard 1x per jaar een feest voor de buurt n.l: Passar perron?!
Greetz:Menno
Zou iedereen die interesse heeft en die eventueel wat zou willen doen, zich kunnen melden met een emailtje? Wellicht dat we dan eens iets kunnen organiseren, bijvoorbeeld een keer bij elkaar komen om dingen wat concreter te maken en ideeen uit te wisselen.
Ik hoor of zie graag reacties (heb er inmiddels als 2 binnen, maar er is ruimte voor meer ;D)
Tom.
Hallo Tom,
Ik vraag mij af, net als mijn voorganger, of het niet beter is , dat je eerst eens donateur gaat worden, om goed geinformeerdte zijn over wat precies de achtergronden zijn over het niet laten reviseren van de 3737.
Het zou wel eens kunnen, dat je anders gaat denken over die hele kwestie.
Er zijn Stchtingen met eigen materieel welke bv slechts euro 15,- op JAARbasis vragen, en zelfs deze hebben grote moeite dit bedrag te innen en leden vast te houden.
Ik wil niet zwart/wit kijken maar naar mijn persoonlijke idee komt die TEE motorwagen er bijvoorbeeld nooit. Tot nu toe, het stel staat al weer "even" in Nederland, is zelfs geen (stuur-) rijtuig ook maar enigzins opgeknapt.Je stoot nu toch een aantal mensen aardig voor hun hoofd, als je op de site van de TEE jongens gaat kijken zie je toch dat er meer gebeurt dan jij zal denken...
@ Marco,
Yep en hier is nog een Tom (Tomasso), ook vrijwilliger (bij de MBS), maar dan zonder H ;D
Er staat geen Tom van 31 uit Ede op de MBS ledenlijst.
, en zeker veel te snel in het openbaar!
mvg,
Robin
Zo kunnen we elkaar allemaal wel zwart maken...Ja, dat heb je nu met stoomloc's ;).
En aangezien je zelf pas net hier geregistreerd bent om te kunnen reageren, hecht ik daar erg weinig waarde aan... Vooral niet omdat je niet het fatsoen hebt om in je eerste post op z'n minst je naam te noemen. Zo kunnen we elkaar allemaal wel zwart maken...
A: of status als je al langer aktief bent op forums
Even een update, maandag een gesprek met de bank om inlichtingen in te winnen over het opzetten van een stichting/vereniging. Hier wordt weer een klein stukje meer duidelijk over kosten van zo'n pakket, boekhouding etc. Zoals je ziet ben ik er wel degelijk serieus mee bezig, maar, het is nog steeds maar een plan. Nog niets concreets, maar ik laat me wel aan alle kanten zoveel mogelijk informeren.Tom,
Trek je ook samen op met P. Bender?
Momenteel (nu, vandaag, heute, today, 22 januari 2009) is de deur dicht bij het NSM
Maar ondertussen is er al wel voorzichting naar de toekomst gekeken.
Ik dacht eigenlijk hetzelfde Thom, ik vind je erg negatief overkomen. Maar dat kan ook aan ons liggen. ;Dt'Zal niet aan jullie liggen, en mijn bedoeling is ook niet om negatief over te komen, maar ik denk dat als je mensen en gelden wilt gaan werven je die mensen wel wat moet kunnen waarmaken...
Kan de 6300 niet rijvaardig worden, dat tijdperk heb ik destijds net gemist.......
t'Zal niet aan jullie liggen, en mijn bedoeling is ook niet om negatief over te komen, maar ik denk dat als je mensen en gelden wilt gaan werven je die mensen wel wat moet kunnen waarmaken...
Als je nu een stichting opricht, mensen daar geld aan doneren en later duideljik zou worden dat het NSM vanaf begin af aan niet had willen mee werken zou ik me tochwel bedrogen voelen met alle gevolgen van dien...
Wil je zoiets bereiken moet je met een goed plan het NSM overtuigen en dan kun je ergens een basis mee starten.
Als men het hier al heeft over eventueel verder op te knappen museummaterieel in de toekomst, krijg ik het idee dat er nogal makkelijk over word gedacht en dat lijkt mij ook de plannen voor een 3737 niet ten goede te komen...
Immers was het NSM al zeker 3 jaar bezig met plannen maken, en die moet jij dus nu zien te overtreffen....
Dat zou ook een strakke actie zijn. Maar dat is volgens mij net zo realistisch als een stomende 6317... ;)
Eelco
Persoonlijk denk ik dat zowel de 3737, 6317 als de 2104 ongeveer in dezelfde staat zijn.........
Van drijfwielen, drijfwerk en frameplaten welke tegen elkaar aanlopen hebben de 2104 en 6314 in ieder geval geen last.
Misschien niet, maar de 6317 en 2104 hebben wel weer andere kwalen. De 6317 is niet bepaald in tip-top conditie in het NSM terecht gekomen en beide locs hebben al ruim 50 jaar geen onderhoud meer gehad (los van enig restauratiewerk). Je kunt zeggen wat je wil van de toestand van de 3737, maar onderhoudstechnisch vermoed ik dat deze er aanmerkelijk beter aan toe is. Al laat ik mijn woorden graag loochenstraffen door iemand die er echt iets van weet.
Eelco
PS: schiet me nu te binnen. In oude Railhobby's die aandacht besteedden aan het aankomende jubileum van de NS in 1989 werd gekeken naar de mogelijke inzet van museummaterieel. Over de NS 6317 werd toen gezegd 'men betaalt nu helaas de prijs voor het ongeconserveerd wegzetten van deze loc'. (pin me niet exact vast op de woorden)
Zal eens iemand polzen in de metaal/rvs industrie wat die kan betekenen voor de Loc.
Goed idee of wat?
Plannen moeten echt strak serieus zijn!!
Greetz:Menno
Aanvulling:
De 6305 is nog tenminste tot september 1960 (Leiden Lammerschans), maar waarschijnlijk langer, gebruikt en in januari 1962 voor sloop verkocht
Met de notaris ? ?
Je gaat de 3737 toch niet opkopen.......
Van ongeconserveerd wegzetten was geen sprake, was gewoon "zoals die nu is (toen was dus)"En wat is er bekend over de staat van bv. de 2104 als alternatieve optie? Die zou, indien rijvaardig te maken, qua inzetbaarheid toch in de buurt van een 3700 moeten kunnen komen...
De 3737 is rijvaardig het NSM in gekomen in 1958. De 6317 was hooguit versleepbaar
En wat is er bekend over de staat van bv. de 2104 als alternatieve optie? Die zou, indien rijvaardig te maken, qua inzetbaarheid toch in de buurt van een 3700 moeten kunnen komen...Ik zou zeggen, informeer eens in het NSM... Die is tenslotte de eigenaar van beide lokken...
Trouwens jammer dat het NSM niet eens een stukje plaatst, kunnen we lezen hoe ze nu eigenlijk werkelijk denken over dit particuliere idee.In alle ernst, ik denk dat de initiatiefnemer degene is die met NSM in overleg is met plannen, haalbaarheid, en de uitwisseling van elkaars denkbeelden over de toekomst. Als iedere organisatie 'maatschappelijk verplicht' zou zijn om over alle particuliere initiatieven die hen aangaan aan de complete goegemeente verantwoording af te leggen kunnen we de PR budgetten van NSM, maar ook van het Aviodrome, Militaire Luchtvaart Museum, (in de luchtvaart zijn ook heel veel hobbyisten die vinden dat er een F-4E moet komen en dat het MLM zijn best niet doet, dat er een vliegende F-104 Starfighter moet komen, dat er een vliegende DC-8 moet zijn) etc.etc. behoorlijk gaan ophogen. En die budgetten gaan dan weer ten laste van het daadwerkelijk aankopen en onderhouden van materieel dan we met z'n allen zo graag (in een museum, op de baan, in de lucht) zien! Dus, laten we met z'n allen Tomasso gewoon lekker zijn ding laten doen zonder dat hij of NSM in deze fase al te veel naar buiten moeten treden...
Vanuit het SNM is besloten de loc niet op te knappen. Tomasso is een particulier initiatief begonnen om de loc alsnog op te knappen.Wie heeft wat besloten?
Eelco
Hehe ;DWie heeft wat besloten?
Volgens mji is het nog altijd het NSM, of SPM, maar SNM heb je volgens mij ter plekke verzonnen.... ???
en nu nog de laatste Nederlandse stoomlok als oud vuil aan de kant zetten.
Ik was vanmiddag in het NSM en de 3737 stond binnen. Opvallend : groot deel van het remwerk was losgenomen en lag deels voor de lok, deels in de kuil en deels in het machinistenhuis. Dus er word nog wel naar gekeken?
Nee, dat is er gewoon afgevallen. Gaf mee n klap zeg, donderdag (vandaar de naam) toen we aan het opbouwen waren... ;D
Volgens mij is het NSM een Museum, en geen excursiebedrijf.Ohw gaan we weer... ::)
Een museum conserveert en bewaart materieel, maar gaat daar toch niet mee rijden.
En als je toch met dat ding gaat rijden kan de loc beter worden onder gebracht bij de SSN ZLSM of VSM.
Ik zie geen taak voor het NSM om met de locs te gaan rijden.
eerder om ze goed te conserveren en ze tentoon te stellen. (en dat hoeft beslist niet rijvaardig)
Jos.
Ze gaan bij het NSM immers 100 % voor de attractiewaarde...
En als je toch met dat ding gaat rijden kan de loc beter worden onder gebracht bij de SSN ZLSM of VSM.
@ Menno
Als de loc niet rijvaardig word gemaakt, dan betekend het toch nooit automatisch dat het ook verdwijnt.
Juist door er af en toe mee te gaan rijden dan kan de staat van de loc er op achteruit gaan.
En dat is vooral het geval met stoomloc's
Electrische en diesel locs hebben hier minder tot bijna geen last van.
Een goed geconserveerde loc gaat jaren mee zonder dat er al te veel kosten in gestoken hoeven te worden.
Jos.
Heren,
Zullen we dit onderwerp voorlopig niet laten voor wat het is? Volgens mij heeft iedereen in de afgelopen 17 pagina’s wel z’n zegje gedaan.
Het NSM is eigenaar van de loc en heeft besloten dat de loc voorlopig niet rijvaardig hersteld gaat worden. Of we dat leuk vinden of niet, daar zullen we het mee moeten doen. Een toekomstig rijvaardig maken wordt niet expliciet uitgesloten, maar een heroverweging lijkt de komende jaren niet aan de orde.
Het heeft in mijn ogen weinig zin om allerlei standpunten te blijven herhalen. De kans dat hier (onbedoeld) op iemands tenen wordt gestaan is groot en zal een toekomstige heroverweging geen goed doen.
Laten we met z’n allen genieten van wat het NSM in huis heeft en vooral blij zijn met wat wel rijvaardig is en gebruikt wordt. Dit is een lange en nog steeds groeiende lijst.
Wat mij betreft mag dit onderwerp op slot.
Er is al te veel verloren gegaan dus dit stukje oud hollands goed mag niet verdwijnen.
Waarom op slot, riekt een beetje naar de mond snoeien van mening van andere mensen op het forum. Sorry dan had u zelf ook niet moeten reageren in dit draadje.
doont wurry, teek it eesy en releks, then het touwtje wont breek :)
Er is al te veel verloren gegaan dus dit stukje oud hollands goed mag niet verdwijnen.
Je Engels is een stuk beter als je Duits....... ;D ;D ;) Maar je hebt helemaal gelijk; een ieder mag reageren, maar het hoeft niet...... ;)
Alle mogelijke meningen zijn al te berde gebracht en de afgelopen twee pagina's is er inhoudelijk niks nieuws toegvoegd. Het heeft niks met 'de mond snoeren' te maken om er dan een dikke streep onder te zetten.
Jos dat is niet helemaal juist. Juist door het in bedrijfhouden van in dit geval stoomloc 3737 is juist beter, dan statisch te houden. Door de dan constant onderhoud is de conditie over het algemeen in een betere conditie dan een die stil staat en af en toe naar wordt omgekeken. Het in bedrijfhouden van de 3737 was dit keer ook beter geweest. In iedergeval had zij niet rijklaar hoeven te worden gebracht. Door de constante aandacht komen gebreken sneller naar voren waardoor reperaties sneller kunnen worden uitgevoerd. Nu is het maar afwachten welke gebreken er naar boven komen. Het is dan eigenlijk ook een schande dat de 3737 nooit in bedrijf is gehouden al was het dan maar voor korte ritten.
Groetjes Ben.
Het is: "Je Engels is een stuk beter dan je Duits."
Anders klinkt het zo Duits!
Je zegt zelf:
Waarmee je m.i. suggereert dat de loc gesloopt gaat worden of op een andere wijze gaat verdwijnen.
Eelco
PS: Maar ik neem aan dat je zelf ook wel begrijpt dat wat er ook gebeurt, de NS 3737 niet zal verdwijnen.
Voor stoomloc's is dat net effe anders.Uhm. Je verhaal is maar voor een zeer beperkt deel waar. 6-7 keer per jaar met een stoomloc rijden is geen enkel probleem, ik zou niet weten waarom. Corrosie in je ketel krijg je alleen als je verkeerd voedingswater gebruikt. 't Is natuurlijk wel zaak om goed met de loc om te gaan, dus de loc goed weg te zetten. En van water en waterdamp heb je niet specifiek extra last als je de loc gewoon droog binnen zet. Maar alles staat of valt met goede zorg...
Wat denk je hoe het staal gaad lijden als je dat ding eens af en toe aanmaakt om eens er mee te gaan rijden.
Voor het chassis en de lagers is het inderdaad beter om er effe mee te rijden.
Maar Bij een stoomloc komt er ook water en waterdamp tussen verschillende onderdelen.
En je zegt het zelf, als de loc continu in bedrijf is dan maakt het niet uit.
maar om een keer of 6 - 7 per jaar mee te rijden, nee dat is beslist niet goed.
En voor korte ritten al helemaal niet.
Dun kun je waarschijnlijk elke 3 jaar de ketel helemaal binnenste buiten keren om hem helemaal te ontdoen van corosie.
Dat gaat je juist klauwen vol geld kosten.
En er is genoeg Nederlands stoom op de baan te zien. Kijk maar bij de MBS, SHM, SGB of RTM. Wees blij met wat je hebt en koester dat meer in plaats van dat eeuwige azijngezeik.Nou,gnoeg Nederlands stoom???? Ja,van dat kleine spul wat met een vrachtauto verplaatst moet worden. Beetje jammer,had best leuk geweest eindelijk weer eens een echte grote NL stoomloc op de hoofdbaan. Maarja,wie gaat dat betalen!!
Ik snap wel waarom er zo gejankt moet worden. Alles wat ze daar aan de Maliebaan doen is fout, verkeerd, stom enz. enz. Zoals alle musea op spoorweggebied moet ook het NSM het hebben van de dagjesmensen en de familie's. Het NSM is een mooi museum geworden waar IK trots op kan zijn.
Wat betreft de 3737. Zolang er geen exploitatieplan is, staat ie mij er best. Zie wat dat betreft mijn vorige posting, ca. 5 pagina's terug. Begrijp me niet verkeerd, de 3737 op de baan lijkt me een erg mooi gezicht! Maar dan wel op een verantwoorde manier. En er is genoeg Nederlands stoom op de baan te zien. Kijk maar bij de MBS, SHM, SGB of RTM. Wees blij met wat je hebt en koester dat meer in plaats van dat eeuwige azijngezeik.
Eelco, het blijft een kwestie van lezen. De suggestie komt helemaal van jouw zijde.... ;)
Nou,gnoeg Nederlands stoom???? Ja,van dat kleine spul wat met een vrachtauto verplaatst moet worden. Beetje jammer,had best leuk geweest eindelijk weer eens een echte grote NL stoomloc op de hoofdbaan. Maarja,wie gaat dat betalen!!Jij niet blijkbaar.....
Het is dan eigenlijk ook een schande dat de 3737 nooit in bedrijf is gehouden al was het dan maar voor korte ritten.Weleens gehoort van het spreekwoord
Groetjes Ben.
voor de mensen die het herhaling ven zetten vinden, zet er voor jezelf een denkbeeldige streep onder en laat de andere , die zichzelf willen herhalen hun gang gaan, ieder zijn meug.
Om slotjes vragen doe je alleen met sporten, namelijk vragen aan de scheidsrechter of hij een gele kaart aan zijn tegenstander wil geven.......
doont wurry, teek it eesy en releks, then het touwtje wont breek :)
Even een vraag.
Wat is het verschil tussen een museum en een Historische spoorwegmaatschapij?
Jos.
Helemaal juist.Meestal binnen. Belangrijke woorden in het antwoord zijn 'over het algemeen'.
En waar staat de 3737?
En er is genoeg Nederlands stoom op de baan te zien. Kijk maar bij de MBS, SHM, SGB of RTM.
Het geld waarmee het NSM opgeknapt is, en dat was geen 50 miljoen
Het geld (...) is verkregen uit subsidie en schenkingen bedoeld voor de verbouwing van het museum.
Dan kun je moeilijk ineens een half miljoen in een lok gaan stoppen...
Klopt, het was geen 50 miljoen maar 70 miljoen (bron: persdienst spoorwegmuseum)Hou het maar op 32 miljoen, is duur zat... ;)
Hoe kom je daarbij want het bedrag komt "gewoon" van de Nederlandse Spoorwegen volgens de website van het NSM.Da´s toch ook schenking of zie ik dat verkeerd... ?
Nee, dat zijn zaken die in het hele ontwikkelingsplan hadden moeten worden meegenomen. Ik ken het plan niet, maar in de diverse persberichten wordt alleen maar gesproken over gebouwen die de collectie tegen weersinvloeden moeten beschermen. En het aantrekkelijk maken van het museum voor een groot publiek. Over eventuele restauraties van materieel e.d. wordt niets gezegd. Men geeft kennelijk de voorkeur aan het behoud (en niet verbetering) van de huidige status quo wat de collectie betreft. Daarbij worden alle opties voor de toekomst open gelaten. Wie weet komt er eens een gigantische schenking.....Natuurlijk neem je het restaureren van een lok niet op in ontwikkelingsplan van je huisvesting, het heeft ansich niets met mekaar te maken anders dan dat eht de collectie onderdak biedt.
Groeten,
Leo
Nee, dat zijn zaken die in het hele ontwikkelingsplan hadden moeten worden meegenomen. Ik ken het plan niet, maar in de diverse persberichten wordt alleen maar gesproken over gebouwen die de collectie tegen weersinvloeden moeten beschermen. En het aantrekkelijk maken van het museum voor een groot publiek. Over eventuele restauraties van materieel e.d. wordt niets gezegd. Men geeft kennelijk de voorkeur aan het behoud (en niet verbetering) van de huidige status quo wat de collectie betreft. Daarbij worden alle opties voor de toekomst open gelaten. Wie weet komt er eens een gigantische schenking.....
Hou het maar op 32 miljoen, is duur zat... ;)Da´s toch ook schenking of zie ik dat verkeerd... ?
Wat de kosten betreft lees ik op de website van het NSM lees ik bij pers-perberichten-persarchief in het persbericht van 11 april 2001 het volgende:
"Het Nederlands Spoorwegmuseum heeft in mei 2000 een bedrag van 70 miljoen gulden ontvangen van de NV Nederlandse Spoorwegen. Met dit geld moet het plan 'Het Nieuwe Museum' gerealiseerd worden. "
Het gaat als ik het zo volg eigenlijk maar om twee standpunten.
De een wil een NL hoofdlijn machine rijdend zien en de ander vindt opgesteld goed.
De eerste groep ziet alleen maar buitenlands materieel rondrijden (BR 23, BR44,BR5? of een zweed).
Door de tweede groep is een vermaaks expositie het hoogst mogelijke voor de stoom liefhebbers.
Het blijft altijd moeilijk met wat er gedaan moet worden. Maar een rijvaardige lok zal ook moeten rijden en is dan niet in het NSM te vinden.
En het NSM zal zeker haar best hebben gedaan met een plan voor Meiningen maar ik heb nooit iets gelezen over acties om geld van buiten te genereren. Geeft toch het gevoel dat een rijvaardige lok niet het doel was.
Terwijl er laats nog een complete lok door dat zelfde Meiningen is gebouwd.
En ja het is allemaal handwerk (y) en dat zijn uren en maakt het duur.
Stoomliefhebbers zullen hun liefhebberij buiten dit museum moeten zien te vinden want de loopgraven zijn ondertussen erg diep geworden in het hullie en zullie gedoe. :(
PS. laats gezien hoe de oer porsche opgebouwd werd uit aluminiumplaat. Inderdaad allemaal handwerk. Heen en weer door de rollen en dan maar weer kloppen.Maar het mocht wat kosten.
gekke vraag: Hoe lang kampt de 3737 al met problemen?Het onderstel is bij de revisie in '96 nooit goed aangepakt, begreep ik. Daar begint het probleem al. Verder komt het volgens mij vooral door matig onderhoud.
Het is een discussie zonder kans op een uitkomst.
Net een godsdiensttwist. Mijn god bestaat en de jouwe is vals.
Einde
Even een update, heb van de week een gesprek met de bank gehad waar mij weer een hoop duidelijk is geworden. Heb inmiddels ook een notaris gesproken en mij verdiept in statuten. Best een taaie kwestie, maar er is weer wat meer mist opgetrokken. Volgende week een gesprek met Paul Bender om e.e.a. wat meer vorm te geven, wat dingen met elkaar te bespreken en te kijken naar de te plannen denktank vergadering.
Meld u allen aan bij Paul Bender! ;D
M.v.g.
Tom.
De loc heeft al een paar keer onder stoom gestaan voor excursieritten of voor NS Chartertrains.
Nu is mijn vraag?
Hoe lang werd er over gedaan worden om de ketel op te stoken?
En hoe lang werd er over gedaan over het laten afkoelen van de ketel?
Jos.
Geef hem in bruikleen aan een van de particuliere organisaties, zoals de VSM, de ZLSM,de SHM....oftewel bij clubs die de afgelopen jaren bewezen hebben hun eigen " eigendom" met veel liefde, kennis, inzet, geld en weet ik niet wat iets schitterends op te bouwen.
Zo kan het toch niet waar zijn, dat het NSM fondsen werft tbv de renovatie van de 3737, en daar vervolgens iets anders mee gaat doen!!
Als het NSM zelf niet in staat is, de 3737 rijvaardig te houden heb ik een tip:
Geef hem in bruikleen aan een van de particuliere organisaties, zoals de VSM, de ZLSM,de SHM....oftewel bij clubs die de afgelopen jaren bewezen hebben hun eigen " eigendom" met veel liefde, kennis, inzet, geld en weet ik niet wat iets schitterends op te bouwen.
Zo kan het toch niet waar zijn, dat het NSM fondsen werft tbv de renovatie van de 3737, en daar vervolgens iets anders mee gaat doen!!Dat is ook pertinent onzin dus waar je dat vandaan haalt ::)
Als het NSM zelf niet in staat is, de 3737 rijvaardig te houden heb ik een tip:
Geef hem in bruikleen aan een van de particuliere organisaties, zoals de VSM, de ZLSM,de SHM....oftewel bij clubs die de afgelopen jaren bewezen hebben hun eigen " eigendom" met veel liefde, kennis, inzet, geld en weet ik niet wat iets schitterends op te bouwen.
Zo kan het toch niet waar zijn, dat het NSM fondsen werft tbv de renovatie van de 3737, en daar vervolgens iets anders mee gaat doen!!
Als het NSM zelf niet in staat is, de 3737 rijvaardig te houden heb ik een tip:Hebben deze organisaties ervaringen met deze "Engelse" machines?
Geef hem in bruikleen aan een van de particuliere organisaties, zoals de VSM, de ZLSM,de SHM....oftewel bij clubs die de afgelopen jaren bewezen hebben hun eigen " eigendom" met veel liefde, kennis, inzet, geld en weet ik niet wat iets schitterends op te bouwen.
En dan trek ik de stoute schoenen aan, begeef me als, zoals eerder gezegd, technisch onbenul me aarzelend in deze discussie omdat het me werkelijk raakt, en dan wordt, geheel volgens de huidige mores in dit land, mijn kop eraf gehakt...
Knip=
een loc als de 3737 is niet geschikt om af en toe eens te rijden
Stilstand is achteruitgang, de loc zou elke twee weken minstens moeten rijden anders onherroepelijk achteruitgang.
Wat gaat dat kosten?
Is Chartertrains in staat om elke twee weken een rit voor de 3737 te organiseren? Knip=
als je zo graag een Nederlandse hoofdlijnstomer wil zien, trek dan allemaal de knip om een replica van een hoofdlijnstomer te kunnen bouwen.
Ik heb ooit eens een offerte gedaan naar de 3700 bij het NSM voor een korte rit door Holland en Utrecht.
Mijn commentaar op de offerte was, datik hem wilde huren, niet kopen!!!
Stop de knip maar weer in je binnenzak, want er is geen instelling die van plan is binnenkort werk hier van te maken.
Het volgende idee schiet me te binnen, even in telegramstijl;
Het ophalen van geld via het creeren van een stichting e.d. is puur geld doneren zonder dat daar wat tegenover staat, dat is niet leuk. En wat is straks het eind van het verhaal? De 3737 is gerestaureerd en wordt verhuurd voor hoge prijzen aan bedrijven die goede sier willen maken en met hun klanten een ritje met deze loc gaan maken. Liefhebbers hebben het nakijken (letterlijk, langs de baan, als je tenminste weet wanneer de ritten zijn).
Dan zou ik eerder zeggen, verkoop kaartjes! Verkoop rittenkaarten met de 3737. We gaan dus nu ritten plannen met de 3737 voor het moment dat deze loc gerestaureerd is.
Hoe lang duurt de restauratie? Zodra de loc gerestaureerd is kunnen de donateurs een rit maken met de 3737. Daar betaal je nu voor en geniet je dan over een paar jaar van. Wanneer kan die loc klaar zijn, wie weet dat?
Hoe hoog is het bedrag van de restauratie? Het bedrag dat hier uitrolt is het totaalbedrag. Dat is dus een bedrag dat zo hoog ligt dat het Spoorwegmuseum er (op dit moment!) niet aan wilde. Maar welk bedrag was dan wél acceptabel voor het Spoorwegmuseum? Ik ga er niet vanuit dat ze helemaal niets wilden betalen.
Er is dus een (behoorlijk) beginbedrag dat niet door de donateurs hoeft te worden opgehoest. Dat trek je alvast van de kosten af, Het resterende bedrag moet dan door middel van kaartverkoop (en donaties) bijeenkomen. Verder heb je straks kosten van de beloofde ritten, maar dat moeten natuurlijk kosten zijn zonder winstoogmerk voor de specifieke "donateursritten".
Als die ritten voorbij zijn verhuren ze maar voor bloedgeld aan bedrijven etc. Het grote voordeel is en blijft dat de 3737 dan tenminste weer rijdt!
(Er zitten wel wat haken en ogen aan dit idee; ik denk aan btw op verkochte kaartjes en het risico dat de 3737 na een aantal ritten andere defecten vertoont waardoor er niet meer gereden kan worden. Dan zou er een rit met een vervangende loc aangeboden moeten worden.)
Dat weet ik maar wat het frustrerender maakt is dat er volgens mij veel mensen zijn die het idee op zich wel zien zitten, maar dat elke discusssie die over replicabouw onstaat verzandt in een wedstrijdje 'wie weet de meeste tegenwerpingen op te werpen'.
Terwijl een replica volgens mij best een reeële optie kan zijn.
Eelco
In een ver verleden is het al eens aan de div museumlijnen/organisaties gevraagd om de 3700 rijvaardig te maken/houden. In het kort kwam het hier op neer dat de museumorganisatie tijd, geld en energie in het onderhoud mochten steken, maar dat de verantwoording over het inzetten van de lok door (de toen zittende) verantwoordelijke aan de Malibaan werdt bepaald. Je begrijpt dat geen enkele org. hier trek in had.-SK
Dan zou ik eerder zeggen, verkoop kaartjes! Verkoop rittenkaarten met de 3737. We gaan dus nu ritten plannen met de 3737 voor het moment dat deze loc gerestaureerd is.Ga dan eerst maareens een realistisch én onderbouwt lijstje maken wat zo´n ritje aan kosten meebrengt, want ik ben bang dat je daar geen benul van hebt en dus ook niet van het resultaat wat zo´n ritje zal opleveren...
De heimwee express kost geld, zelfs als ie helemaal vol zit. en daar hoeven niet een de kosten van af van een restauratie/APKMijn hemel... Wat een kortzichtige praat af en toe! Correct me if I'm wrong: maar het SpM levert IN op de Heimwee ritten. Het KOST geld, in plaats van dat het wat oplevert. Wat denk je dat drie slagen Maarn-Goederen - Hilversum v.v. kost? Chartertrains is geen non-profit organisatie.
Je zegt nu wat Marty al zei.You're so damn right... Excuseer, ik ga mijn bed opzoeken...... :-X :'(
23-02-09 op blz 17 van deze discussie:CitaatHeren,
Zullen we dit onderwerp voorlopig niet laten voor wat het is? Volgens mij heeft iedereen in de afgelopen 17 pagina’s wel z’n zegje gedaan.
Het NSM is eigenaar van de loc en heeft besloten dat de loc voorlopig niet rijvaardig hersteld gaat worden. Of we dat leuk vinden of niet, daar zullen we het mee moeten doen. Een toekomstig rijvaardig maken wordt niet expliciet uitgesloten, maar een heroverweging lijkt de komende jaren niet aan de orde.
Het heeft in mijn ogen weinig zin om allerlei standpunten te blijven herhalen. De kans dat hier (onbedoeld) op iemands tenen wordt gestaan is groot en zal een toekomstige heroverweging geen goed doen.
Laten we met z’n allen genieten van wat het NSM in huis heeft en vooral blij zijn met wat wel rijvaardig is en gebruikt wordt. Dit is een lange en nog steeds groeiende lijst.
Wat mij betreft mag dit onderwerp op slot.
Restauraties van stoomlocs zijn ook niet gratis. Denk bijvoorbeeld aan de Kikker (nieuw cilindergietstuk) en de Bello (zowat alles vervangen, als ik het goed begrepen heb). Toch redden de clubs dat. Hetgeen een hele prestatie is. Nu is de SHM bezig de 6513 en daar zie je dat er hele slimme vondsten gedaan worden om het maken van dure mallen te vermijden. Blijkbaar is er heel wat mogelijk.Uit jouw reactie begrijp ik dat je totaal geen idee hebt hoe de wereld van fondsenwerven in elkaar zit
Groeten,
Marco
hallo,
laat hem gewoon naar de zlsm gaan.
die weten teminste hoe je een stoomlok moet reviseren (hebben ze ja al vaker gedaan)
en de lok heeft er al vaker gereden en zal ook dan vaker rijden.
Stomer 2010 zit nog op school... En heeft nog heel wat te leren.Des te meer reden voor de betreffende corrigerende reactie.
hallo,Oh is dat zo ?
laat hem gewoon naar de zlsm gaan.
die weten teminste hoe je een stoomlok moet reviseren (hebben ze ja al vaker gedaan)
en de lok heeft er al vaker gereden en zal ook dan vaker rijden.
Nu dit topic is afgestoft, Ik heb in januari een foto gemaakt tussen het frame van 3737. Op de foto lijkt het alsof een groot deel van het binnenliggend drijfwerk ontbreekt. Kan dit kloppen?als je met het ding heen en weer gaat sjouwen is het beter om al dat spul los te halen, minder slijtage etc.
mvg
Rick
Maarre, ben je niet bang dat het ding daar rood met zwart geverfd wordt? ::)Of grijs ;D