BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Neurenberg => H0 => Topic gestart door: odaoda op 30 January 2024, 11:57:42
-
Nieuwe C12c's (B12) van NS, maar ook van de DR (na '45).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/zzz90-65b8ce5c36038.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/zzz90-65b8ce5c36038.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/zzz91-65b8cef9749d7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/zzz91-65b8cef9749d7.jpg)
-
Mooi zo. Dan zijn die exorbitante prijzen (al dan niet van speculanten) voor die rijtuigen ook verleden tijd!
-
Niet al te spectaculair treinen nieuws, maar dat werd natuurlijk ook niet echt verwacht van Artitec. De geruchten over de her-uitgave van de C12c's had ik al eerder gehoord.
De eerdere uitgave koppelt niet echt kort (vind ik), zal Artitec daar bij deze uitgave nog iets aan veranderen?
-
Mooi zo. Dan zijn die exorbitante prijzen (al dan niet van speculanten) voor die rijtuigen ook verleden tijd!
Zijn er al prijzen bekend dan?
Ik heb zo snel namelijk niet iets kunnen vinden hierover.
-
Helaas geen heruitgave van DDM-1 :-\
-
Zijn er al prijzen bekend dan?
Ik heb zo snel namelijk niet iets kunnen vinden hierover.
Nee, maar ik mag aannemen dat ze niet zoals onlangs op een veilingsite geboden voor €140,- in de winkel zullen komen te liggen.
-
;D Ik ben niet zo van de aannames en ga meestal liever op feiten af, maar in dit geval neem ik zelf ook wel aan dat de prijzen wel onder de 140 euro zullen liggen ja. ;D
Ben echter wel bang dat we toch nog wel op zo'n €80,= moeten rekenen.
-
Hahah leuk die van moof in 1:87
-
Links naar Pdf:
https://artitec.nl/wp-content/uploads/2024/01/Artitec_Neuheiten_figuren_2024.pdf
https://artitec.nl/wp-content/uploads/2024/01/Artitec_Neuheiten_Civiel_2024.pdf
https://artitec.nl/wp-content/uploads/2024/01/Artitec_Neuheiten_militair_2024.pdf
-
Hahah leuk die van moof in 1:87
nu nog pakjes havermelk op schaal en we kunnen een hele scene binnen de ring gaan optuigen ;)
-
Wat een mooie figuren maakt Artitec trouwens. Wat een verschil met die stomme Preisers van vroeger. Ik moet mijn mening over poppetjes eens gaan herzien. :)
-
Die conducteurs jaren 90 gaan hier wel komen net als de atlas 1302 graafmachine (y)
-
Genoeg leuke figuren dieik wel kan gebruiken alleen jammer geen NL landmacht militairen
Cor
-
Genoeg mooi en erg originele figurensetjes zo te zien! Qua detaillering ongeëvenaard! 8)
Tip: bekijk de figurenfolder eens, er staan prachtige stukjes scenery in waarin hun producten goed tot hun recht komen! (y)
Hopelijk gaat Artitec ook nog eens in het gat van goede NL overwegen springen. En in het tractorengamma mis ik nog de felgroene Deutz 06-serie tractoren met oranje velgen. Deze zeer degelijke machines rijden tegenwoordig nog op veel plaatsen in het land rond. Achja, er is altijd wel iets te wensen, maar ik ga zeker wat scenery items bestellen. :D
-
Even maar 3 x
Website geblokkeerd vanwege riskware
Website Blocked: artitec.nl
v2.6.20 | Riskware: 2.0.202401301519
Malwarebytes Browser Guard heeft deze pagina geblokkeerd vanwege potentieel kwaadaardige activiteiten.
...genegeerd....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/screenshot-artitec-nl-2024-01-30-16-48-35-65b91aac5cbbf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/screenshot-artitec-nl-2024-01-30-16-48-35-65b91aac5cbbf.jpg)
"Boer met koppige koe" Schitterend!! Hebbe (zoek wel een plekje ergens) En van C12c kunnen geen genoeg modellen verschijnen! Als er nog wat wordt geschonken aan https://www.destoomtrein.nl/over-ons/c12/ zijn we helemaal tevreden! En dan ook nog de nodige GMC-varianten. Kunnen we nog meer de optocht van 2014 van Veghel naar Nijmegen nabootsen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-9065-Gemiddeld-65b919fa5af5d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-9065-Gemiddeld-65b919fa5af5d.jpg)
Groet, Raymond van den Hoven, die nog maar geen conclusies trekt over die S100 ergens tussen de artikelen...
-
Geweldig, maar ik heb mijn koe al jaren geleden handtam gemaakt. Len de Vries schreef in Rail Magazine een begeleidende tekst als “wandelen met je favoriete koe”.😜
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1339-65b9229e39668.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1339-65b9229e39668.jpg)
Maar, deze wordt toch wel erg moeilijk om te negeren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1332-65b92383a1eee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1332-65b92383a1eee.jpg)
Foto Artitec
-
Ach, het kamelenjong…
-
Zitten wel leuke C12c buitenbeentjes tussen voor TP3 1945-1956;
Blauwe 3de klasser.
Vooroorlogsgroen met zilver dak met hoge klasseborden.
Opgewaardeerde 2de klasser vanwege de tekorten vlak na de oorlog.
En dan nog voor na 1956 een groene 2de klasser.
Stephan.
-
De kitjes...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-20240130-185537-OpenDocument-Reader-65b93990d6399.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-20240130-185537-OpenDocument-Reader-65b93990d6399.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-20240130-190031-OpenDocument-Reader-65b93990e847b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-20240130-190031-OpenDocument-Reader-65b93990e847b.jpg)
Niet heel veel jammer genoeg
-
...En na lang wachten nu ook de C12c in meerdere DR-uitvoeringen!
-
Zal artitec nu ook weer met de verlichtingssetjes komen van dr c12c rijtuigen?
-
Vast wel. Dat hebben ze immers ook gedaan toen ze de plan E’s opnieuw uitbrachten.
-
Prachtig dat ARTITEC met de re-run van de C12 rijtuigen komt.
gr Brutus
-
De kitjes...
Niet heel veel jammer genoeg
Het jaar begint net… in dat vat in Amsterdam zit nog een heleboel. En het mooie is: het verzuurt niet ;D
Rob
-
[..]
En dan nog voor na 1956 een groene 2de klasser.
Stephan.
Ik zie ook vier blauwe voor de periode 56-66. Tenminste, dat staat er bij in het openingsbericht. Reed er dan zowel groen als blauw?
-
Halverwege de jaren 50 werden ze van groen naar blauw geschilderd en dat liep zo'n beetje gelijk met de klasseverandering in 1956 maar ze kunnen niet van de een op de andere dag allemaal blauw zijn dus waren er na 56 een aantal nog even groen en waren er vóór 56 al een aantal blauw.
Stephan.
-
Misschien toch maar een of twee C12c's kopen. Weer verkopen kan altijd nog. Of zoals een goede vriend pleegt te zeggen: Beter Artitec op de plank, dan geld op de bank ;D
-
Het jaar begint net… in dat vat in Amsterdam zit nog een heleboel. En het mooie is: het verzuurt niet ;D
Rob
Ik bedoel vooral dat een hoop van de leuke voertuigen niet als kit verkrijgbaar zullen zijn.
-
Artitec brengt lazarettwagen C12c C6458 uit.
Op railwiki (https://railwiki.nl//index.php?title=Coup%C3%A9rijtuigen_C12c) lees ik dat de 6437 als Lazarettwagen is gebruikt:
Rijtuig C 6437 is in de zomer van 1944 ingericht voor het vervoer van Duitse gewonden. Het rijtuig is geheel wit geschilderd en voorzien van het opschrift 'Lazarettzug Friesland I Wehrmachtsbefehlshaber der Niederlande'. Na de oorlog kan het rijtuig weer snel in dienst worden gesteld en op 21 mei 1945 rijdt het rijtuig alweer voor de NS. In de daaropvolgende maanden wordt het rijtuig weer terug gebracht naar de huisstijl van de NS en wordt het interieur hersteld. In juli 1945 is het rijtuig weer in de normale dienst te zien.
Waren er wellicht twee lazarettwagen?
-
Op de site van Martijn Haman is te lezen dat tot nu toe alleen De C 6437 bekend is als wit rijtuig. Het staat onder het kopje couperijtuigen en onder levensloop staat een linkje met de titel wit geschilderd rijtuig waar nog meer informatie is te lezen over de C 6437. Daar wordt niets gezegd over de C 6458. Maar dat hoeft niet te betekenen dat de C 6458 niet wit was geschilderd.
-
Ook Martijn Haman geeft de C12c 6437 op als het betreffende rijtuig. In het Wyt-boekje van Van Wijck Jurriaanse wordt de inzet als Lazarettrijtuig in het geheel niet genoemd.
De 6437 is overigens in de zestiger jaren verbouwd tot rongenwagen 173395 en heeft het nog tot begin tachtiger jaren als zodanig uitgehouden.
Artitec zit echter in het geheel niet fout: ook de 6458 heeft dienstgedaan als Lazarettrijtuig. Alleen niet in Nederland, maar verder naar het oosten (en daarmee commercieel ook interessanter). Op pagina 122 van het extra nummer van Op de Rails 1989-150 jaar NS staat een foto van dat rijtuig in 1946 als het is teruggekeerd uit Tsjechoslowakije, voorzien van deuren in de kopwanden (die later weer zijn verwijderd) en nog in het wit met rode kruizen. Of Artitec die deuren gaat aanbrengen, is natuurlijk de vraag. Anders wordt het pimpen...
-
Ik raak altijd in paniek als Artitec zijn/haar nieuwe producten laat zien. Zoveel prachtige modellen, hoe krijgen ze het voor elkaar! Zou het allemaal wel willen hebben, als kleine kunstwerkjes op de plank.
-
Een plaatje van een C12c van de DR in 1971 in Dresden (vm. DDR) achter een 52'er met Giesl-ejektor en UIC-nummer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/zzz93-65ba20b0c71cb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/zzz93-65ba20b0c71cb.jpg)
-
Weinig spoor nieuws van Artitec. Echter de C12 rijtuigen kan ik wel gebruiken.Past ook precies in mijn tijdperk met de 1000 ervoor.
Verder mooie nieuwe artikelen voor de boerderij. Voor mij een stukje nostalgie.
Had gehoopt op een Daf met torpedo front maar helaas, dit jaar geen Daf modellen.Misschien volgend jaar??
-
Een plaatje van een C12c van de DR in 1971 in Dresden (vm. DDR) achter een 52'er met Giesl-ejektor en UIC-nummer.
De dieven... ;)
Wel een fraaie foto uit historisch oogpunt (y)
-
Mooie foto.
Naar alle waarschijnlijkheid gaat het hier om de voormalige C6422.
In dat geval een van de laatste ritten, want in hetzelfde jaar ging het rijtuig buiten dienst.
Achter de C12c nog een aantal van de FS 'geleende' Centoporte coupérijtuigen.
-
De C12’s kosten op een dubbeltje na €75,-. Adviesprijs, dus met een beetje zoeken vind je ze voor 67,50 - 71,-
-
Het viertal blauwe B64xx staat voor 1956-66 in de lijst. Maar volgens de site van Martijn Haman is de B6410 al in 1964 buiten dienst gesteld.
-
Dan hebben diegenen die tijdperk 1965 t/m 1966 rijden nog de keuze uit 3 andere blauwen. ;).
Stephan.
-
In ieder geval meer keuze dan de vorige batch, daarvan waren maar twee blauwen inzetbaar tot 1966 (B6416 en B6424), de andere slechts tot 1964 (B6404) en 1963 (B6419).
-
Volgens mij staat er ergens een fout in de beschrijvingen van de C12c's. Of zie ik iets over het hoofd?
In de folder staan 20.254.05 en 20.254.06 als groen, tweede klasseborden wit, hoog geplaatst. Maar bij een tweetal (bekende) webshops zie ik bij 20.254.05 de beschrijving: 2e klasseborden wit, hoog, 1947 (unicum) en bij de 20.254.06 staat 3e klasseborden hoog (standaard) 47-56. Dat is dezelfde beschrijving als het rijtje 20.254.07/08. Mijn vraag is wat er dan klopt. De folder, of de beschrijving in de webshops? Misschien leest iemand van Artitec mee die uitsluitsel kan geven.
Groet, Mathyn
-
Idd vreemd, een groene 2e klasser zou bovendien als B6400 genummerd moeten zijn.
Zou wel fijn zijn, een groene 2e klasser want die waren er bij de 1e oplage niet.......
-
Die 20.254.05 is een C maar werd ingezet als B wegens gebrek aan tweede klasse rijtuigen in die periode, als ik het me goed herinner.
-
Niet alle C12c werden blauw geschilderd en sommige hebben zelfs nog tot in de 60er jaren in het groen dienst gedaan; bijv. trein 3211 van Harlingen naar Leeuwarden d.d. 20 april 1962 met 3 groene B6400en in de trein........
-
Vandaar 20.254.09 ;)
-
Dat lazarett geval is trouwens nog een flink stuk duurder :-X
Kleinere oplage wellicht?
-
En een afwijkend interieur (bedden i.p.v. banken), neem ik aan
-
Vandaar 20.254.09 ;)
De 20.254.09 staat aangekondigd als C6460(?) in de 2e klasse uitvoering vanaf 1956.
Na WO2 en de omnummering in 1952 bestond de serie echter nog maar uit 53 rijtuigen B6401-B6453 en zodoende heeft er dus na die tijd geen B6460 bestaan.
Hopelijk is het een typefout en wordt dit op het uiteindelijke model nog gecorrigeerd.
-
Dat lazarett geval is trouwens nog een flink stuk duurder :-X
Kleinere oplage wellicht?
Dat niet alleen, aangezien er daar in het echt maar een van was, zul je er niet snel 2 of meer kopen voor op de baan.
-
Nee, er waren er dus twee. Dat heb ik al eerder aangegeven. Die andere heeft (uiteraard) een ander nummer, maar dat geldt voor alle rijtuigen. Artitec maakt er maar een, dus je kunt, als je er zelf niet eentje omnummert, inderdaad maar eentje gebruiken. Nog los van de vraag of die twee ooit bij elkaar in de buurt zijn geweest (wat ook minder voor de hand ligt).
-
De 20.254.09 staat aangekondigd als C6460(?) in de 2e klasse uitvoering vanaf 1956.
Na WO2 en de omnummering in 1952 bestond de serie echter nog maar uit 53 rijtuigen B6401-B6453 en zodoende heeft er dus na die tijd geen B6460 bestaan.
Hopelijk is het een typefout en wordt dit op het uiteindelijke model nog gecorrigeerd.
Betreft dit niet een rijtuig dat vòòr 1952 tijdelijk als tweedeklas rijtuig heeft gereden om het ontstane tekort aan tweedeklas rijtuigen op te lossen?
-
Die is er ook, maar dat is zo te zien de 20.254.05 (in de folder ook 20.254.06).
Daar staat bij: 2e klasse, 1947, dus net na WO2, toen men behoefte had aan extra 2e klasse-rijtuigen. Deze heeft witte klasseborden (met zwarte 2'en).
Bij de 20.254.09 staat 1956, dus van na de omnummering. Deze heeft zwarte klasseborden.
Is er eigenlijk bekend welke rijtuigen tot het einde groen waren? (afgezien van de rijtuigen die voortijdig de NS hebben 'verlaten')
-
Is er trouwens ergens al een verwachte uitleverdatum?
-
Antwoord van Arietek: Nee.
-
In de Artitec nieuwsbrief lees ik net dat ze nu ook recent Russisch en Oekraïens oorlogsmateriaal uitbrengen. Dat vind ik toch wel een enigzins gewaagde en discutabele actie. :-X
-
Want?
-
Dat doen ze al een tijdje hoor, zoals b.v. de HIMARS met smily opdruk e.d.
Stephan.
-
In de mail van Artitec staat dat de c12c rijtuigen bij ze is aangrkomen. En dus zeer binnenkort leverbaar is bij de winktls en hun webshop. Voor wie dus nog twijfelt :D
-
https://artitec.nl/in-januari-leverbaar-c12c/
Eindelijk! (y)
-
En volgens de Artitec-nieuwsbrief zijn de coupeetjes komend weekeinde al in Rijswijk te koop!