BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Motor-Jan op 29 January 2024, 20:45:26
-
Hallo,
Op dit moment ben ik een baan aan het leggen met als minimale bocht R3 van Roco line (R=42 cm)
Af en toe testen met een BR 78 en wagon 4201 , 4202 enz. ( Deze zijn uit 1979)
De wagon achter de lokomotief wordt bij achteruit rijden steeds uit de rails gedrukt. Zoals ik het nu bekijk komt dat door dat de buffers elkaar raken.
Zowel de loc als de wagon hebben wel kortkoppelingen maar geen kortkoppelingsmechanisme.
Vraag 1 is hier een oplossing voor?
Vraag 2 kan ik de wagon ombouwen met een mechanisme? Zo ja welk systeem?
Vast bedankt voor de reacties.
Jan
-
Hebben de rijtuigjes er onderling ook last van?
Destijds had Roco voor deze wagons ombouwsetjes met mechanisme onder catalogusnummer 4484. Die zijn kennelijk nog steeds te vinden al of niet onder het latere nummer 40217.
https://www.etsmodelspoor.nl/artikel/90436/roco-40217-h0-kortkoppeling-4484.html (https://www.etsmodelspoor.nl/artikel/90436/roco-40217-h0-kortkoppeling-4484.html)
Dat lijkt me de gemakkelijkste oplossing.
Een alternatief is meer universele mechanismen. Die vereisen meestal wat meer bewerking van de wagenbodem of zoiets. Ik gebruik altijd Symoba.
Onderaan deze pagina uit de encyclopedie vind je wat uitleg over Symoba.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Koppelingen_in_schaal_H0 (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Koppelingen_in_schaal_H0)
-
Onderling hebben ze er geen last van. Het is duidelijk in combinatie met de loc.
In ieder geval vast bedankt voor je suggesties.
Jan
-
Geen dank. Je kan ook proberen of je de koppeling van de loc iets meer kan laten uitsteken. Mogelijk is een millimetertje al genoeg.
Netjes kan dat met de in hoogte verstelbare koppelingsschacht. Zorgt er ook voor dat de koppelafstand net iets groter wordt.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Koppelingen_in_schaal_H0 (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Koppelingen_in_schaal_H0)