BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: IJmc op 28 January 2024, 17:04:48
-
Brawa komt met de Schürzenwagen.
Google laat niks zien, maar in welke treinen -liefst met foto's- kwamen deze wagens in nederland voor?
En dan bedoel ik 60/70/80er jaren.
-
De Schürzenwagens kwamen vooral in de jaren 50 naar Nederland met de Rheingold en Loreley, in de befaamde donkerblauwe kleur met grote letters 'Deutsche Bundesbahn' (nog niet door Brawa aangekondigd). In die tijd waren de rijtuigen nog het modernste wat de DB ter beschikking had.
Toen bij de DB steeds meer 26,4m rijtuigen beschikbaar kwamen, werden vooral deze ingezet naar het buitenland en verdwenen de vooroorlogse rijtuigen w.o. de Schürzenwagen steeds meer naar binnenlandse diensten. VanafIn de loop van de jaren 70 werden de rijtuigen definitief naar het binnenland verbannen met het regiem '50' in het computernummer.
Denkbaar, maar geenszins zeker is dat de wagens nog tot begin jaren 70 als versterking naar NL kwamen of in seizoenstreinen reden zoals de Badehosezüge voor de Duitse badgasten.
Foto's of andere bewijs heb ik daar niet van...
-
Dan ga ik voor een 2e klasser voor in m'n badehosezug :laugh:.
-
De Brawa's (Epoche IV) hebben regime "51", dat zal wel voor ausland zijn.
Ik ga voor 1x
https://www.brawa.de/produkte/spur-h0/wagen/personenwagen/51083-personenwagen-buee366-db
ertussen zetten.
Kan ik geen buil aan vallen.
-
Laatste op deze foto lijkt schort te hebben:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93058.msg3222110650#msg3222110650
-
Mooi treintje en ook modelbaanvriendelijk. :)
Alle stalen rijtuigseries zijn vertegenwoordigd (muv Hechte): 2x B4üe-35/36, 1x AB4üe-29 en 1x B4üe-38.
-
Hallo IJmc,
Volgens mij brengt Brawa de "Schnellzugwagen Gruppe 39". Dat is een voor-oorlogse serie, geen na-oorlogse. Of die naar Nederland kwam, weet ik niet, maar ik heb sterke twijfel dat ie nog in de jaren 60 naar het buitenland werd ingezet.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Mooi treintje en ook modelbaanvriendelijk. :)
Alle stalen rijtuigseries zijn vertegenwoordigd (muv Hechte): 2x B4üe-35/36, 1x AB4üe-29 en 1x B4üe-38.
Gruppe 29 mag Brawa ook doen.
Volgens mij past een ander merk kwa fijnheid er niet tussen.
Ik lees graag het tegendeel.
-
Ik kwam in Miba "Zugbildung DB-Reisezüge der Epoche 3" nog een leuke trein tegen (E597)
uit 1965.
Tussen Brilon en Bad Wildungen bestond de trein achtereenvolgens uit: BR93.5 + Pw3-Pr + AB4ü Schürzenwagen +2x B4ü Hechte.
De bagagewagen begon in Brilon, de Schürzenwagen kwam uit Hoek van Holland, de Hechte uit Oberhausen en Köln, alle 3 met trein 397 (wrs in Oberhausen gecombineerd).
-
Heel erg bont :D.
-
In '65 met een 93.5 ervoor..?! Inderdaad bont...
-
Jaartal kan ik niet meer terugvinden...
Wrs ergens tussen 1956 en 1962, houten (bagage)rijtuigen waren daarna niet meer toegelaten in reizigerstreinen.
Maar desondanks een bonte verzameling...
-
Is het te doen voor je om even vlug een scan ervan te plaatsen?
(Heb voor de zekerheid ook deze besteld:
https://www.brawa.de/produkte/spur-h0/wagen/personenwagen/51087-speisewagen-wruege152-db
zat in o.a. de trein tussen Hoek van Holland en ....)
-
Geen scan maar wel een foto
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240128-214419-65b6bcd32b9c4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240128-214419-65b6bcd32b9c4.jpg)
-
(y)
-
Bij de oosterburen is een soortgelijk draadje gaande:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,10689634 (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,10689634)
-
Dank je.
Voor mij genoeg reden dit type in de hosenzug naar NL aan te haken.
-
Leuk onderwerp (y) In Railmagazine heeft rond 2009 een artikel gestaan over het grensbaanvak van Enschede naar Gronau. Daar werd ook gesproken van een sneltrein in de jaren 1960, die van Amsterdam naar Enschede reed. Deze trein had twee koerswagens naar Münster. Ik meen mij te herinneren dat het ene rijtuig een Schürzenwagen was en de andere een ABüm. Deze twee rijtuigen werden afgekoppeld van de plan E stam en gingen met een V100 verder.
Hopelijk heb je hier wat aan.
-
Ja hoor, hoe meer informatie hoe beter.
-
En in dat zelfde artikel staat ook een foto van een 78er met een schürzenwagen en een 2e DB rijtuig naar Münster d.d. 27 april 1962. Op het spoor ernaast staat de afgekoppelde 1100 die de trein uit Amsterdam heeft gebracht.......
-
Die RM uit 2009 heb ik helaas niet.
-
In RM 270 van 2009 het artikel "Enschede-Gronau 1951-1981; Gevarieerd Duits materieel in Twente". In de shop van het blad nog wel bestelbaar.