BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Materieelbespreking overige merken => Topic gestart door: Andre64 op 27 January 2024, 13:59:04

Titel: Peco's TT rails
Bericht door: Andre64 op 27 January 2024, 13:59:04
Peco heeft sinds eind 2022 ook een railsysteem voor TT (1:120) in het programma.
Deze rails ziet er een stuk slanker uit dan de code 83 rails van bv Tillig en Hornby.

Peco gebruikt voor deze TT rails dezelfde spoorstaven als voor code 55 N-spoor.
Links de Peco en rechts de Hornby rails (Hornby schijnt dezelfde geometrie als Tillig te gebruiken).
Het onderste deel van de Peco spoorstaaf loopt door een "gootje" en daarom blijft er maar 1,4 mm zichtbaar.
Dus het zichtbare deel is code 55 en de totale hoogte van de spoorstaaf is eigenlijk ongeveer code 83 (hier gemeten op 2,15 mm).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190697-65b4f7d54160c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190697-65b4f7d54160c.jpg)

Hier is het verschil duidelijk te zien.
Nu valt het des te meer op dat de code 83 rails eigenlijk véél te hoog is voor TT.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190706-65b4f7d5546b2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190706-65b4f7d5546b2.jpg)

Om de Peco rails te koppelen kunnen Peco's N-spoor raillasjes gebruikt worden (deze passen niet op de Hornby rails).
Het is wel een heel gepriegel om deze raillasjes erop te krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190715-65b4f7d5d7773.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190715-65b4f7d5d7773.jpg)

En om het mooi af te werken zijn er aangepaste dwarsliggers te verkrijgen.
Deze hebben 2 uitsparingen waar de raillas mooi invalt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190714-65b4f7d5c1977.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190714-65b4f7d5c1977.jpg)

Twee Peco rails gekoppeld zonder en met extra dwarsligger.
Best wel netjes toch? (y).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190713-65b4f7d5a6e05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190713-65b4f7d5a6e05.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190711-65b4f7d56a6da.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190711-65b4f7d56a6da.jpg)

In de volgende update meer info over de wissels en stootjukken.

André




Titel: Re: Peco's TT rails
Bericht door: Andre64 op 28 January 2024, 12:05:58
Peco heeft al het TT-spul milieuvriendelijk verpakt, dus geen plastic meer.
De overgebleven verpakking kan zo de papierbak in (y).

De stootjukken zijn per vier verpakt en moeten nog in elkaar worden gezet en eventueel naar smaak worden geverfd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190717-65b62cf2b4070.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190717-65b62cf2b4070.jpg)

En zo zit ie op z'n plek.
Nu ziet het er nog een beetje raar uit maar na het ballasten zal dat best wel goedkomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190724-65b62cf2a59d8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190724-65b62cf2a59d8.jpg)

Alle TT wissels en kruisingen zijn van het Unifrog type, er zijn dus geen geïsoleerde raillasjes meer nodig.
Het hartstuk kan als men dit wil van spanning worden voorzien.
Dit is niet noodzakelijk maar wel aan te raden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190726-65b62cf3062ff.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190726-65b62cf3062ff.jpg)

De medium (18cm) Unifrog wissel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Peco-TT-wissel-2-65b62cf319488.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Peco-TT-wissel-2-65b62cf319488.jpg)

Dit is er tot nu toe verkrijgbaar:

SL-310 Raillas (24x)
SL-1200 Flex rail 91,4cm
SL-1208 Dwarsliggers (24x)
SL-1240 Stootjukken (4x)
SL-U1291 Wissel kort rechts 13,5cm 11 graden
SL-U1292 Wissel kort links 13,5cm 11bgraden
SL-U1294 Kruising 18cm 11 graden
SL-U1295 Wissel medium rechts 18cm 11 graden
SL-U1296 Wissel medium links 18cm 11 graden

Hopen dat dit lijstje in de toekomst wat uitgebreid wordt met lange wissels, Engelse wissels en Y-wissels.
Titel: Re: Peco's TT rails
Bericht door: Andre64 op 04 February 2024, 11:31:21
De flexrail is vrij stug en kan moeiteloos kaarsrecht worden neergelegd.
Het is natuurlijk ook prima te buigen en blijft netjes in de gebogen stand liggen.

De dwarsliggers zijn opgebouwd in groepjes van 4.
Aan één kant zijn deze groepjes aan elkaar gekoppeld, aan de andere zijn ze los.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190728-65bf648070b76.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190728-65bf648070b76.jpg)

De flexrail is daarom beter de ene kant op te buigen dan de andere kant op.
Voorbeeld met boven de gekoppelde bielzen aan de buitenkant en onder aan de binnenkant van de boog.
De rail in de "vaste" bielzen verschuift totaal niet tijdens het buigen, de andere rail is makkelijk te verschuiven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190729-65bf648084ee4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190729-65bf648084ee4.jpg)

Titel: Re: Peco's TT rails
Bericht door: MartinRT op 04 February 2024, 11:47:42
Dit is er tot nu toe verkrijgbaar:
Peco Raillas SL-311 (geïsoleerd) ook   :D
Titel: Re: Peco's TT rails
Bericht door: MartinRT op 04 February 2024, 11:50:41
Hopen dat dit lijstje in de toekomst wat uitgebreid wordt met lange wissels, Engelse wissels en Y-wissels.
Kruising 22 graden ?  Dan kun je een echte kruiswissel maken, zowel met de medium als de korte wissels.  Geef jij het aan ze door ? (y)
Titel: Re: Peco's TT rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 February 2024, 12:56:21
Het is wel een heel gepriegel om deze raillasjes erop te krijgen.
Bekend verschijnsel bij Peco. Ik gebruik standaard code 75 (in H0) en die railverbinders zitten ook heel strak. Daarom buig ik ze met een Stanleymes voorzichtig een stukje open omdat ze anders niet op de spoorstaaf willen.
Titel: Re: Peco's TT rails
Bericht door: Ronald Halma op 04 February 2024, 13:27:45
Klopt.... maar dan zitten ze ook :) En je vingertoppen zijn ineens heel anders van vorm en kleur!  ;D
Titel: Re: Peco's TT rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 February 2024, 13:30:24
Ik duw ze ook nooit met mijn vingers aan, maar met een stukje hout.