BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Vrijdagmorgen op 26 January 2024, 14:43:31
-
Hoi allemaal,
Na 30 jaar in een doos te hebheb gezeten wilde ik samen met mijn zoontje deze loc weer eens laten rijden. Ik heb braaf de forums doorgelezen en daarna de koolborstels vervangen. Tevens heb ik het schildje los geschroefd en met wasbenzine het motortje van binnen schoon gemaakt. Daarna heb ik wat olie op het asje in het midden gedruppeld en langs de draaiende delen.
Maar helaas, helaas, nu loopt het motortje niet meer, als ik de stroomdraad tegen de wielen houd.
Als het goed is, zou deze link naar een foto moeten wijzen: https://share.icloud.com/photos/05dgq5gqddKDWxiHXVk24wEMw
Met mijn multimeter meet ik gewoon spanning tussen de spoorstaven als de loc er niet op staat. Zet ik hem erop dan is de spanning weg. Ook als ik meet op de dopjes van de koolborstels is er 0 spanning. Is er kortsluiting ontstaan? Advies zeer welkom! :)
-
Het kan bijna niet anders dan dat er ergens sluiting is/ontstaat. Mijn advies is om het schild weer los tehalen en visueel en eventueel met een ohm meter te controleren op sluiting. Kijk wel uit dat je het miniscule platte ringetje wat op het asje zit niet kwijt raakt.
-
Op de as hoort een dun, doorzichtig plastic ringetje dat je nu mogelijk bij de demontage bent kwijtgeraakt. Met een gaatjestang of perforator in een rond geknipt stukje verpakkingsfolie *) een gaatje prikken dat iets ruimer is dan de asdkte en dat ertussen monteren. En een beetje kogellagervet op de as!
François
*) wat steviger folie dan een plastic zakje, bijv. de verpakking van voorgebakken broodjes
-
Ai, dat ringetje herinner ik me. En dat is inderdaad kwijt. Oeps. In ieder geval ben ik een stapje verder. Ik ga kijken wat ik zelf kan fabriceren....keep you posted.
-
Dat ringetje is niet de oorzaak. Als de koolborstels er in zitten drukken die het anker wel van de plaat af, sluiting zit bij deze locs meestal ergens anders. Een draad die klem zit, een wielcontact wat tegen het chassis aan komt, een beschadigde stoorspoel op de + aansluiting van de motor of een verbogen lamphouder. Ik ga er vanuit dat er geen draden opnieuw gesoldeerd zijn en de wielen er niet af zijn geweest. Houd er rekening mee dat het hele chassis en motorbehuizing de massa zijn, dus alles wat van de + zijde daarmee contact maakt is meteen sluiting.
-
Ik heb net zelf uit een stukje verpakking een ringetje gemaakt. En helaas helpt dat niet :(
En inderdaad, ik heb niks gesoldeerd.
Dus bevestigt dit, dat er ergens kortsluiting gemaakt wordt? En kan ik de locatie van de sluiting als leek opsporen met een simpele multimeter?
update: als ik mijn multimeter op 2k ohms zet, dan meet hij volgens mij de weerstand (alsolute leek hier). Hij staat dan op 1 en als ik de pennen van de meter tegen elkaar houd gaat hij naar 0,25. Maar dat doet hij ook als ik een pen op zowel een linker- als rechterwiel druk. En ook als ik een pen op elk koolborstel dopje druk. Bevestigt dit de kortsluiting? En zo ja, hoe vind je dan waar die zit?
Bedankt voor het meedenken weer!
-
Een kortsluiting moet je echt gaan zoeken. De linker koolborstel is via de linker schroef van het motorschild met het frame verbonden. Vanaf de rechter koolborstel volg je via het spoeltje de draad naar de lampjes en de stroomafnemers die tegen de wielen drukken. Kijk of er ergens iets tegen het frameblok ligt.
-
Daarmee is het einde van mijn skills bereikt ben ik bang...
In ieder geval bedankt voor het meedenken!
-
Niet zo gauw opgeven, maak eens wat foto's van alle plekken waar je draden hebt los gehad etc? kunnen wij ook meekijken
-
Dat is het probleem: er is niks los geweest en alles zit nog vast :-\.
Dus ik denk dat het lastig te vinden wordt; ik zou althans zelf niet weten waar te beginnen.
-
Dan is een mogelijke volgende vraag van ons waar je woont, want bij een modelbouwclub helpt men graag en anders is er vast wel een forumganger die je een persoonlijk zetje in de juiste richting wil geven, hier zit er in ieder geval één ;)
Wat je kan doen als stappenplan:
- Haal alles weer uit elkaar en meet of er nog steeds sluiting is tussen de wielen. Zo ja: kijken of je met wiebelen van zaken hier en daar een verschil in meetwaarde krijgt, maar vooral ook lampjes loshalen/draaien. Hoewel zeldzaam kunnen gloeilampjes sluiting veroorzaken.
Alles onder de 10 Ohm is over het algemeen foute boel.
Zo nee: motorschild ZONDER koolborstels en de veertjes daarvoor weer over het anker (dat is het draaiende deel van de motor) plaatsen en vastschroeven.
Opnieuw meten of er sluiting is: zo ja, onderzoeken wat er tussen wielen en koolborstels gebeurd door dingen te bewegen terwijl je meet (eigenlijk heb je daarvoor knijpertjes (krokodilklemmetjes) nodig, de meeste meetpennen lenen zich niet goed voor deze methode).
Zo nee, motorschild weer los en koolborstels en veertjes terugplaatsen en weer vast: weer meten en als er toch weer sluiting is, kun je altijd weer terug komen ;)
Sowieso helpen foto's een hoop: waar jij misschien niets ziet, zien anderen dat wel.
Een meter met doorpiep-stand is overigens ook handig, dat scheelt je het loeren naar een meter die altijd onder de verkeerde hoek ligt. Het is wel opletten, want niet elke meter hanteert dezelfde grens om bij te gaan piepen. Hoewel de meesten bij alles onder de 20 Ohm gaan piepen, kan dat zomaar meer of minder zijn.
Succes!
-
Zie op je foto wel dat het zou kunnen dat het onderste draadje van t rode spoeltje misschien de kortsluiting zou kunnen veroorzaken. buig het spoeltje maar wat richting voorkant van de loc, misschien helpt t.
EDIT nee wacht maakt niet uit, spoeltje is denk ik t probleem niet. De draad rechts van t spoeltje zou misschien wel t metaal van t frame kunnen raken, dat zou een probleem zijn.
-
1 of beide borstels raakt waarschijnlijk het anker niet. Gewoon even kijken of de koolborstels makkelijk door het buisje gaan ...
-
Marco, je hebt het verhaal niet goed gelezen. Een niet rakende koolborstel zou een onderbreking van de stroomkring opleveren. Maar er is geen onderbreking, er is een kortsluiting.
-
dank voor de tips allemaal! :D
ik ga er maandag mee verder: nu staat een druk weekend voor de boeg.
-
Wellicht ben je 24 feb in Houten.
Als je het model dan meeneemt, wil ik wel onderzoeken wat er mis is.
Groet
Ronald Visser
-
als ik mijn multimeter op 2k ohms zet, .........Hij staat dan op 1 en als ik de pennen van de meter tegen elkaar houd gaat hij naar 0,25.
Heeft niet met het probleem te maken, maar een multimeter die 0,25 aangeeft waar het 0 zou moeten zijn ?
Nieuwe batterij/accu nodig ? Of calibreren ?
-
Die 2k, daar had ik overheen gekeken. Je kunt de meter beter op een lager bereik zetten. 200 ohm b.v. als dat er op zit.
De weerstand van deze loc zal in de buurt van 10 of 20 ohm liggen. Daar moet je met je meetbereik zo kort mogelijk boven gaan zitten.
Dat een meter in het ohm-bereik niet precies op 0 komt bij kortgesloten meetpennen is niks bijzonders. En kalibreren is bij goedkope meters niet eens mogelijk. Als het al mogelijk is, dan zijn de kosten van kalibratie vele malen hoger dan dat metertje gekost heeft.
-
OK Klaas. Maar 0,25 ? Is dat niet erg veel ? Of hebben we het hier over een ultra-goedkoop ding ? Is dat daarbij dan wel normaal, dus dat je er ook niks fatsoenlijk mee kunt meten ?
-
hoi,
even een heel korte tussenstand zo tussen de kinderen door ;)
Na wat gewiebel met de lampjes doet de verlichting het weer. Maar dat is dan ook alles. Ik hoor de loc ook licht zoemen en tevens ontstaat er een beetje vreemde geur als ik de loc op de rails laat staan zoemen. Ik pak hem er maar snel vanaf.
Hier nog plaatje: (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/38DA227A-9F8D-45CD-88EA-3DBD8EEB42BB-65b6245f4e4c8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/38DA227A-9F8D-45CD-88EA-3DBD8EEB42BB-65b6245f4e4c8.jpg)
-
Overigens meet ik met een Skandia multimeter. De laagste stand is 200ohm. Maar verder heb ik geen idee van hoe ik kortsluiting op kan zoeken ???
-
En misschien helpt een extra foto nog?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0433-65b626521e265.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0433-65b626521e265.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1617-65b629a9b9fb8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1617-65b629a9b9fb8.jpg)
Het lijkt wel dat beide draden (+ -) op de rechter koolborstel zitten.
Links zie ik niks.
Of ik kijk verkeerd.
Dat zou je kortsluiting en het niet rijden verklaren.
-
Ik zou eerder denken dat het vertinde draadeinde ( rechts in de cirkel ) te lang is waardoor het tegen de zwarte behuizing van de motor komt en daardoor kortsluitng maakt
-
Als de lampjes branden bestaat er geen kortsluiting. Ik verwacht eerder een mechanisch probleempje waardoor de beweging wordt geblokkeerd.
Zijn de wielen met de hand te bewegen?
Tom
-
Haal dat tape er eens af vooraan op het drijfwerk
-
Nog maar een vraag: als je het motorschild eraf hebt, zoals op de tweede foto, heb je dan nog hetzelfde geluid?
En met het motorschild dicht: kun je het tandwiel op de motoras bewegen en voel je dan dat de motor wil draaien?
Aanvullend: ik zie iets anders. Het achterste wiel (links van de gele cirkel in een van de foto’s) staat verder gedraaid dan de andere wielen. Dat betekent dat je koppelstang de beweging blokkeert. De wielen links en rechts staan in een verkeerde stand (niet goed gekwarteerd) waardoor de beweging niet goed doorgegeven wordt. Als je een van de tandwielen loshaalt, wil de motor vermoedelijk wel draaien?
-
Het lijkt wel dat beide draden (+ -) op de rechter koolborstel zitten.
Links zie ik niks.
Of ik kijk verkeerd.
Ja, dat zie je verkeerd. Op de rechterkoolborstel komen een paar dingen samen: de stroomafname van de geïsoleerde wielen en de draden naar de lampjes.
De linker koolborstel krijgt stroom van de ongeïsoleerde wielen via het chassis en de linker schroef van het motorschild.
Ik denk nu ook dat de zaak mechanisch is geblokkeerd door de verkeerde kwartering van de wielen.
-
Maar dan zou TS toch de boutjes van de drijfwielen losgehaald moeten hebben. Dat lees ik niet uit zijn verhaal.
Wim
-
ja dr kan vanalles gebeurd zijn... Het drijfwerk heeft al eens wat klappen gehad zo te zien (er ontbreekt een stangetje)
Dat de loc stilstaat met brandende lampjes en ietwat brommende motor die gaat ruiken (want geblokkeerd dus wordt heet, niet te lang stroom op laten staan) wil zeggen dat de loc elektrisch in orde is, t probleem is nu mechanisch. Je kan de loc op de baan zetten en de rijrichting omdraaien op de trafo, kijken of er dan iets beweegt. Kan m in de koppelstangen zitten, maar ook een klontje tussen de tandwielen... Wat je ook eens kan proberen is voorzichtig eens aan de tandwielen draaien, kijken of dat muurvast zit of dat de boel toch een beetje wil draaien. Gewoon met de vinger, niet met een tang gaan klooien ofzo dan gaat de boel kapot.
-
Ik snap nooit waarom een lok die al een tijd ligt eerst helemaal uit elkaar moet voordat je gaat rijden.
Ik zet ze op de baan en rij ermee. Zelfs met 70 jaar oude loks gaat dat bij mij prima.
Blijkbaar het nadeel van internet. Mensen gaan eerst lezen en doen dan dingen die totaal onnodig zijn. Vaak nog zonder verstand te hebben van wat ze aan het doen zijn.
Bart
-
wow, ik ben t een keer met je eens, bel de koning en de burgemeester! ;D
-
Net gekeken bij mijn loc
alleen het achterste wiel is aangedreven
de rest met de koppelstangen
probeer het drijfwerk eraf te halen,enkijk of de loc dan rijdt
de achterste bevestiging is een klik in het wiel bevestiging
als de koppelstang achter los is zou de loc kunnen rijden, en zie je of de rest mee draaid
-
Waar staat dat de loc helemaal uit elkaar is geweest? Hij heeft alleen het motorschild los gehad om de collector schoon te maken.
-
Als ik de solderingen zie is dat niet af fabriek klaas
-
Weet ik niet hoor. Maar zelfs al zouden de solderingen los zijn geweest, dan is dat heel wat anders dan de loc is helemaal uit elkaar gehaald.
-
Ik zie ook niet dat de kwartering fout staat,maar we zien maar 1 kant van de loc
daarom de achterste drijfwerk los en zien wat er gebeurt
Dan zou de as moeten draaien met een beetje stroom opb de rails
-
Als ik de foto in post 1 van TS bekijk ziet het soldeerwerk er netjes uit. Nmm niet los geweest.
Wim
-
...
Na wat gewiebel met de lampjes doet de verlichting het weer. Maar dat is dan ook alles. Ik hoor de loc ook licht zoemen en tevens ontstaat er een beetje vreemde geur als ik de loc op de rails laat staan zoemen. Ik pak hem er maar snel vanaf.
't Is misschien een heel domme opmerking van mij, maar voor alle zekerheid: je zet toch per abuis geen wisselspanning op die machine?
-
Bij nadere bestudering denk ik inderdaad dat er iets mis is met de drijfstangen. De stangen zijn namelijk los geschoten geweest. Vandaar ook de duct tape die ik op de loc geplakt heb. Ik heb de stangen toen zelf maar even terug geduwd. Maar inderdaad niet goed, in die zin dat ik zie dat ze niet gespiegeld staan. Dus de wielen links staan in een andere stand dan de wielen rechts. Ik zie het nu pas.
Dat zou dan ook het brommen van de motor verklaren terwijl de verlichting het wel nog doet.
Maar betekent dat dat de stangen los moeten? Geen idee hoe dat zou moeten en of je ze dan nog vast krijgt...
-
aan de wielen zitten ze vast met die mooie klik bouten
maar als er zoals bij mij een drijfstang deel in de voorkant een halve slag gedraaid is zal je het helemaal opnieuw heeeeeeel voorzichtig moeten herstellen
ik heb 1 loc staan waar een set besteld is ,maar niet leverbaar meer is
FL gaf aan dat ze eind 24 misschien weer leverbaar zijn
Anders een slooploc zoeken
ben ik ook mee bezig al 4 maanden
-
Bij nadere bestudering denk ik inderdaad dat er iets mis is met de drijfstangen. De stangen zijn namelijk los geschoten geweest. Vandaar ook de duct tape die ik op de loc geplakt heb. Ik heb de stangen toen zelf maar even terug geduwd. Maar inderdaad niet goed, in die zin dat ik zie dat ze niet gespiegeld staan. Dus de wielen links staan in een andere stand dan de wielen rechts. Ik zie het nu pas.
Dat zou dan ook het brommen van de motor verklaren terwijl de verlichting het wel nog doet.
Maar betekent dat dat de stangen los moeten? Geen idee hoe dat zou moeten en of je ze dan nog vast krijgt...
nee, de stangen links en rechts moeten een kwartslag verdraaid staan, anders werkt de boel niet. Maar tenzij de stangen wel heel erg verkeerd staan willen de wielen altijd nog wel een kwartslag of een halve slag draaien als je de loc van vooruit op achteruit zet of andersom.
-
't Is misschien een heel domme opmerking van mij, maar voor alle zekerheid: je zet toch per abuis geen wisselspanning op die machine?
en heb je dit gecheckt? tis namelijk niet zo'n heel domme opmerking, qua altijd even dit soort dingen checken voor je aan de moeilijke dingen begint
-
Nee nee, het is geen wisselspanning. Dat heb ik wel gecheckt.
En de wielen staan inderdaad een kwartslag gedraaid ten opzichte van elkaar. Maar dat hoort dus zo lees ik net. Dus dat is het dan ook niet.
Kan ik een tandwieltje los draaien om te kijken of het motortje dan draait? Is dat een slim idee?
-
Als ik de lok vergelijk met foto's van soortgenoten op het net zie ik wel wat verschillen.
Zo te zien mist er een aantal onderdelen en is het drijfwerk zoals je zelf aangaf al eens van zijn plek geweest, waardoor de resterende stangen nu opeens bewegingen kunnen maken die ze normaal niet kunnen, waardoor eea mogelijk blokkeert.
Mss helpt het om heeeeel voorzichtig de andere kant op te rijden waardoor je een blokkade van het drijfwerk weer los kunt krijgen.
Het is natuurlijk nog niet de oplossing maar weet je wel waar de fout zit.
Verdraaien van de wielen (kwarteren) zou ik als allerlaatste doen, aangezien je het hierdoor veelal eerder erger dan beter maakt.
-
Kan ik een tandwieltje los draaien om te kijken of het motortje dan draait? Is dat een slim idee?
Ja, dat is een slim idee. Dan weet je in ieder geval zeker dat de motor het doet. Zoals Floris aangeeft: als je van rijrichting verandert, zou de loc / zouden de wielen in ieder geval een klein stukje moeten draaien. Als dat het geval is, ligt het aan de stand van de wielen ten opzichte van elkaar.
Voor de duidelijkheid: de vijf wielen links moeten een kwartslag voor- of achterlopen op de vijf wielen rechts.
Waar het volgens mij misgaat is dat de vijf wielen aan de rechterkant niet allemaal in dezelfde stand staan, ten opzichte van hetzelfde wiel aan de andere kant. In de foto heeft het achterste wiel rechts, zo te zien, een iets andere stand ten opzicht van achterste wiel links. Oftewel: die twee wielen op dezelfde as zijn ten opzichte van elkaar gedraaid, vergeleken met de stand van het linker- en rechterwiel op elke andere as.
Het is lastig uit te leggen in woorden, maar ik hoop dat het iets duidelijker is. Zoals grossraumwagen zegt, is het goed eerst duidelijk te hebben dat het hieraan ligt, voordat je aan de stand van de wielen gaat sleutelen.
-
Tandwiel loshalen is een goed idee ja, maar tis een beetje gepulk. Ze zitten opgesloten met een knijpringetje en als je daar niet veel ervaring mee hebt zit je wellicht even te harken voor je t eraf hebt. Oh en t kreng gaat geheid proberen weg te springen. Heb je er een tandwiel tussenuit dan kun je niet alleen de motor testen, ook zouden de wielen vrij moeten kunnen draaien (en je kunt dus ook makkelijker op zoek naar waar t probleem zit als ze dat niet doen)
algemeen advies bij storingszoeken aan een locomotiefdrijfwerk: draai de wielen tot het drijfwerk vast slaat en wiebel dan met een pincet of tangetje aan alle stangen. Overal zit wat speling op en die voel je dan wel, maar de stang waar t probleem zit zal onder spanning staan en kun je dus niet bewegen.
-
Zoals ik eerder schreef
Alleen de achterste as is door de motor aangedreven
Alle andere wielen worden door de koppelstangen aangedreven
Als de wielen niet van de as los geweest zijn ,dan zit het niet in de kwartring
Haal de tape los en zet de stangen goed in destoom kasten
let opdat de stang van de 2e as die schuin omhoog naar de stoomkasten gaat niet een halve slag gedraaid zit op de as
-
Jerry, ik denk dat je je vergist. Als je naar de onderdelenlijst van deze loc (https://fleischmann-ho.nl/downloads/detailoverzichten/tenderlocomotieven/4094-1979.pdf) kijkt, zie je op de tweede bladzijde een schematische voorstelling van de tandwielen. Als ik het zo inschat, is de achterste as de enige die niet rechtstreeks met tandwielen wordt aangedreven. (In die afbeelding is de linkerkant de voorkant van de locomotief. Rechts zie je het tandwiel op de motoras.)
-
de via tandwielen aangedreven assen zijn (van voor naar achter) nummer 2 en 3. Het schemaatje van de tandwielkast in de onderdelenlijst staat andersom ten opzichte van de foto van t frame daar onder.
-
verkeerd type loc
idd 2 achterste assen aangedreven
Maar de rest wat ik schreef blijft gelijk
-
Ik ben weer een stukje wijzer. Dank voor het meedenken.
Zoals Floris schreef: als ik de rijrichting verander op de trafo, dan draaien de tandwieltjes inderdaad een heel klein beetje alvorens ze weer vastlopen. Dus dat bevestigt het vermoeden dat er iets mis is met de drijfstangen.
Goed om te weten is dat de loc 30 jaar geleden van tafel is gevallen en de drijfstangen toen beschadigd zijn. Die beschadigde stangen heb ik met een tangetje weg geknipt. Ik geloof dat hij daarna ook in de doos is verdwenen. Dus het aandrijfmechaniek is sowieso niet meer compleet c.q. origineel.
Daarbij komt dus dat de stangen los zijn geschoten toen ik vorige week aan het knutselen was.
Ik zie helaas echt niet hoe ik een tandwiel uit de aandrijflijn los krijg en ik ben bang iet kapot te maken.
Als ik met een pincet ga wiebelen zie ik ook dat de achterste twee wielen een beetje mee bewegen. Maar de voorste drie wielen zitten aan beide zijden muurvast.
Is er iemand die op basis van onderstaande foto's kan zien welke stang mogelijk verkeerd staat? En als het een oplossing is: ik ben zelfs bereid de stangen die de blokkering zouden kunnen veroorzaken weg te knippen. Ik kan me namelijk voorstellen dat de stang die de vijf wielen met elkaar verbindt echt nodig is om soepel te rijden, maar dat een deel van de stangen puur esthetiek is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0442-65b75a5ccb81d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0442-65b75a5ccb81d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0443-65b75a77b6feb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0443-65b75a77b6feb.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0444-65b75c39ddea1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0444-65b75c39ddea1.jpg)
-
Pfoe. K zie dr zo op t eerste gezicht niets mis mee, maar als er op 1 as de wielen wat verdraaid zijn ten opzichte van elkaar hoeft t maar zo weinig te zijn dat t niet opvalt op een foto om de boel vast te laten lopen. Ik lees nog niet echt expliciet wat de resultaten waren van t met een pincet de stangen wiebelen? en kun je alle assen een beetje van links naar rechts schuiven in t frame? Een loc die 30 jaar aan de kant gelegen heeft kan ook gewoon bedorven vet aan de assen hebben waardoor ze verbazingwekkend vast in t frame kunnen zitten. Druppie wasbenzine of wd40 wil dan weleens helpen om de ouwe prut een beetje op te lossen. Daarna beetje verse olie erop en gaan.
Wil dr trouwens gerust ff zelf naar kijken hoor, als t haalbaar is om met de loc naar utrecht te komen, heb vandaag tijd zat. Stuur me in dat geval maar ff een priveberichtje hoe en wat.
-
Wanneer ik de foto's vergroot zie ik veel
vetresten, gewoon het ding uit elkaar
halen en alles reinigen. Daarna met wat
nieuw vet (zuinig zijn) en de lagers een
drup olie snort je lok weer zijn rondjes.
Op YouTube kun je bij Dan's modelrail
zien hoe je het moet doen. Ook erg
rustgevende video's :)
-
Dat zou ik dus pas als aller-aller-allerlaatste optie doen, want bij die oude fleischmanns moeten dan de wielen van de assen en moetbje dus alles opnieuw kwarteren en dat zie ik zo niet goedkomen als dit allemaal al spannend is.
-
Een tandwiel er tussenuit halen is niet zo gek ingewikkeld hoor. Ik zie naast het rondsel van de motor twee tandwielen die vastzitten met een zg. e-clip:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/e-clip-5mm-10pcs-1-65b76fa298853.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/e-clip-5mm-10pcs-1-65b76fa298853.jpg)
Zet een hele kleine schroevendraaier op een van de twee kleine ruimtes aan de bovenkant van de clip en draai de schroevendraaier voorzichtig een stukje zodat de clip vanaf de opening loskomt over de as. Daarna kan je het tandwiel er vanzelf afschuiven.
Oh ja: de clip springt waarschijnlijk weg en is daarna onvindbaar en terugzetten is ook een leuk klusje, maar loshalen lukt wel degelijk! ;)
-
@vrijdagmorgen
Als het lukt kan je hetzelf doen.
Zoals al eerder aangegeven ik wil hem wel voor je nakijken.
Ronald Visser
-
Oh ja: de clip springt waarschijnlijk weg en is daarna onvindbaar en terugzetten is ook een leuk klusje, maar loshalen lukt wel degelijk! ;)
Gewoon een vinger paraat houden op het clipje, dan springt 'ie niet weg. Ik moet die dingen regelmatig loshalen op m'n werk en het is me nog maar 1 keer gebeurd dat 'ie wegsprong.
(https://www.m-voorloop.nl/benelux/wielen-kwartering.jpg)
@ Vrijdagmorgen: ik zet m'n geld op deze twee wielen, maar ik kan uit de foto niet opmaken of van de wielen met pijl het linker of rechterwiel het probleem is. Ik kan uit de foto gewoon niet goed genoeg opmaken of het rechterwiel afwijkt ten opzichte van de rest, of het linkerwiel afwijkt ten opzichte van de rest.
Ik ken deze lok niet, maar hoe zitten die stangen vast? Bij een Piko lokje wat ik heb kun je de bouten van de drijfstangen losdraaien: áls er een probleem met de kwartering is, kun je dat op die manier gemakkelijk opsporen, want als het model zonder drijfstangen prima loopt, maar mét niet of sterk bokt, dan weet je dat je het in de kwartering moet zoeken.
Wegknippen zou zonde zijn!
-
Ik zet het klipje er met de hand op en druk hem later midden op aan met een schroevendraaier. Dan klikt ie erop zo op. (y)
-
De R kant zal het niet zijn,daar isalles weg op de koppelstangen na
De L kant lijkt ook goed
Maar hij melde dat de loc is gevallen
Kan het zijn dat het frame zelf krom is ,en dus de koppel stangen soms tekort en een halve slag verder te lang zijn
Alle koppel stangen loshalen i.p.v de tand wielen
-
Goedemiddag,
Er valt me één ding op. Bij oudere Fleischmann locomotieven zitten de koppelstangen met boutjes vast. Op een gegeven moment zijn ze overgestapt op pinnetjes die je in een gat in de wielen drukt. Deze loc heeft boutjes. Echter, bij het achterste wiel aan de rechterkant (bij de linker pijl op Menno zijn foto) heeft iemand de koppelstang zo te zien met een pinnetje vastgezet. Dikke kans dat deze te ver is doorgedrukt waardoor de koppelstang niet meer vrij kan bewegen ten opzichte van dat wiel. Probeer eens of er speling zit tussen dat wiel en de koppelstang. Indien niet, probeer of je dat pinnetje een stukje kan los wrikken.
Groet, Peter
Nabeschouwend (bestaat dat woord?) klets ik uit m'n nek. Het ding heeft geen boutjes... Fijn voor je dat het drijfstang probleem is opgelost!
-
Als je aan één kant een deel van de koppelstang mist loopt het vast; simpel.
Wil je dit oplossen dan knip je aan de andere kant hetzelfde deel ook van de stang af. Of je herstelt de defecte zijde.
Overigens: als ik die fotos bekijk zit het collector onder de bagger. Dan zitten de spleten tussen de lamellen waarschijnlijk ook vol met koolgruis en zal het lokje ook niet (fatsoenlijk) lopen.
Bart
-
Eén ding tegelijk, zou ik zeggen. Die motor schoonmaken kan later nog wel eens. En alles helemaal uit elkaar halen om schoon te maken lijkt me helemaal onnodig, in ieder geval voor het oplossen van dit probleem.
Volgens mij zijn bij deze locomotief alle koppelstangen met pinnetjes vastgezet, niet met boutjes. Ik zou ze laten zitten totdat je weet welke los zou moeten. Aan de linkerkant is het stelsel van drijfstangen nog helemaal compleet. Daar zou ik nu ook niets gaan afknippen.
Op een van de foto’s lijkt de koppelstang naar het wiel linksachter krom, maar het is moeilijk te beoordelen of de stangen krom zijn of dat het door vervorming van het beeld komt. Dat geldt ook voor wat ik zie op deze foto, bij de rode pijl:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0100-65b7d37309d7f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0100-65b7d37309d7f.jpg)
Dat wiel lijkt niet meer midden recht op de as te zitten. Bovendien staat het verder van het frame af. Op de andere foto’s is dit niet te herkennen, dus zeker weet ik het niet. Het is wel hetzelfde wiel dat op een eerdere foto niet gelijkloopt met het wiel ernaast.
Net als Floris denk ik dat je beter kleine stapjes kunt nemen. Ik zou dus, als ik jou was, toch dat tandwiel loshalen, de boel voorzichtig met de hand draaien zoeken waar spanning is en waar speling.
-
Dank allen voor de input!
Laatste stand van zaken is dat het drijfstang probleem is opgelost. De kortsluiting moet ik nog achteraan gaan, zodra ik daar weer tijd voor heb. Fijne avond allemaal!
-
(y)
Maar, hoe dan?! Zo kan ik niet slapen ;).
-
ik keek ff mee via de telefoon. Mechanisch lijkt het ding me gewoon in orde, want aan tandwiel draaiend gaat de zaak gewoon rond. Ik denk dat er bij de stroomafnemers eea niet lekker zit want soms draait ie even maar na een halve wielomwenteling ist weer kortsluiting... Dat soort fijn geprul overal achter-tussen-onder op afstand wordt m niet dus misschien komt ie nog es hier op tafel te liggen, of bij een van jullie. ;D
-
Als TS verteld in of bij welke stad hij woont is er vast iemand in de buurt die wil /kan helpen
-
Hoi,
Het heeft geen haast, maar Ronald Visser heeft aangeboden om er eens naar te kijken als we bij elkaar in de buurt zijn. Dus met een beetje geluk, komt hij weer aan het rijden.
Fijne avond!