BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Remco. op 04 May 2008, 13:29:52
-
Nou heb ik me afgelopen dagen lekker druk gemaakt met van alles maar ook met een militair laadstation en daar wil ik nu even wat foto's van delen met jullie, hij is nog niet af, wat ik nog wil doen zijn o.a. verkeersborden, waarschuwingsborden aan het hek, rubberrupssporen op het beton van draaiende pantserrupsvoertuigen, mogelijk de rails nog iets bewerken en ik ben al op zoek geweest naar verlichting maar bij de winkel waar ik mijn wagon had gekocht kon ik geen goede lichtmast vinden. Verder wil ik nog boompjes proberen te maken en wat bosjes, het gras is nu wel erg strak :) .
Maar goed al met al ik ben lerende dus tips zijn van harte welkom!
En nu einde tekst begin fotos :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan_001_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan_001_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan_005_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan_005_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan_007.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan_010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan_010.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan_009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan_009.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan_011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan_011.jpg)
-
Hoi,
Ik ben bang dat de oprit naar de trein niet erg realistisch is. Een rups, en zijn beladers ,hebben graag dat zij ruim voor de wagen de boel kunnen oplijnen. In jou voorbeeld is de ruimte om te manouvreren veel ste klein. Ik voorspel dat na een of twee zware rupsen het hele platform weggedraaid is.
SK
-
Ik ben het eens met Sobat.
Ik ben net terug van Klietz ( oost duitsland) en daar was een laad peron waar een spoor links en een spoor rechts lag. Op het moment van beladen stonden en ongeveer 4 Ypr-en achter elkaar om in de lengte van de wagons op te rijden.
ik hoop dat je wat heb aan de info.
Grt Wmr Ray van de groene Kmar.
-
Hoi,
Ik ben bang dat de oprit naar de trein niet erg realistisch is. Een rups, en zijn beladers ,hebben graag dat zij ruim voor de wagen de boel kunnen oplijnen. In jou voorbeeld is de ruimte om te manouvreren veel ste klein. Ik voorspel dat na een of twee zware rupsen het hele platform weggedraaid is.
SK
Wederom foto van video getrokken. Laadplaats te Hde
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/Clip0003-1.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/Clip0003-1.jpg)
Mvg, Johan.
-
Bedankt voor de reacties, ik weet dat het oprijd stuk wat kort en haaks is maar dat was omwille van ruimte niet anders, sowieso op amersfoort is het een relatief klein oprij perron en daar heb ik me door laten inspireren.
-
Zoals je op deze plaat en vorige plaat ziet staat het voertuig in zijn volle lengte tussen betonnen geledingen. Dit impliceert dat het plaatform meer dan 1 lengte voertuig moet zijn, anders lukt het nooit om recht op de trein te komen. Zie ook het artikel in Railhobby 91/1 blz 51 en verder
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tank_1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tank_1024.jpg)
SK
-
Ja ok maar volgens mij heeft amersfoort maar 1 enkel oprijpunt zoals ik me kan herinneren. De foto die jij laat zien is van 't Harde
-
Amersfoort heeft drie laadsporen naast elkaar met een behoorlijk lang laadperron op de kop.
Kijk maar op google-maps. Daar staan er drie wagons voor op een spoor.
Jan
-
Ja je hebt gelijk, in mijn beleving was het er maar 1, maar goed dat is dan ook al weer 8 jaar geleden dat ik er voor het laatst naar gekeken heb. En ik ging ervan uit dat ik het op Google niet kon zien omdat het een mil complex is en dus gemaskeerd zou zijn. Maar het rail gedeelte kan je net zien idd. Nou ja maakt niet uit :) het is toch mijn wereld maar goed iemand nog op/aanvullingen op de technieken want dat het perron niet klopt dat is helder :)
-
Het oogt ook wat beter om matte verf te gebruiken, nu is het er wel erg regenachtig of zoiets...
-
iemand nog op/aanvullingen op de technieken want dat het perron niet klopt dat is helder :)
Zou het zo wie zo niet zwart maken, een dergelijk laadperron is nooit van asfalt gemaakt maar van beton. (Asfalt is bij de eerste de beste laadsessie er zo uit gejaagd door die rupsvoertuigen).
Maak er dus een grijze beton stuktuur van (ga anders even kijken bij Hde daar kom je er zo bij).
Mvg, Johan.
-
een dergelijk laadperron is nooit van asfalt gemaakt maar van beton. (Asfalt is bij de eerste de beste laadsessie er zo uit gejaagd door die rupsvoertuigen).
Ben ik het niet helemaal mee eens.
Hier in Assen is ook een laadperron (waar helaas nog maar zeer sporadisch gebruik van gemaakt wordt) en die is gemaakt van klinkers. Zijn wel beton klinkers overigens. In het verleden werden hier regelmatig M 109 houwitzers geladen en het perron ligt er nog steeds zonder aan gort gereden te zijn.
Mvg ook een Johan :)
-
Interresant zo'n bouwsel en wat een hoop reacties, ik zal ook even mijn mening geven.
Als ik alles hier boven zo lees en bekijk, trek ik mijn conclusie dat er veel ruimte nodig is voor zo'n laadstation. Aangezien jij op een relatief klein plankje je laadstation wilt gaan maken, lijkt het mij niet handig om hier nog evt bomen en struiken te plaatsen, maar deze te gebruiken voor het laadstation. Persoonlijk zóu ik de oprit gelijkzijdig aan het spoor maken links van het diorama en hier de gehele lengte voor gebruiken. Daarnaast zou ik het spoor voor 2 a 3 wagons helemaal omringen van beton zodat de tanks eventueel ook van opzij benadert kunnen worden of een kraan die andere voertuigen op de wagons plaatst. Buiten de hekken zou je natuurlijk wel wat groen kunnen plaatsen. Ik hoop dat je dit begrijpt en ik wil anders wel een tekening maken.
Groetjes,
Robbert
-
Het is al weer ruim 25 jaar geleden maar ik herrinner me een klein stationnetje in Duitsland waarvandaan wij ook weer alles op de trein moesten zien te krijgen. (PRTL, bergingstank en wat klein grut). Volgens mij kon je daar niet van achter oprijden maar moesten de stukken in een draaiende beweging opgesteld worden. (gelukkig was ik geen chauffeur)
Het is dus maar net waar je je laadplaats situeert
Tjibbe
-
Ach ja het is en blijft model :) maar goed, ik vind hem wel behoorlijk gelukt en al mijn diorama's die ik maak zijn trainingsbouwsels om het eea te leren qua technieken, zoals ballasten, gras aanleggen, ik heb in dit diorama het hek zelf gemaakt door ijzeren staafjes ( Uit een elektronische vliegenmepper ) aan elkaar te solderen en er hordeur gaas tegen aan te plakken. Zo probeer ik van alles uit om van te leren.
Voor dit project heb ik bijvoorbeeld ook de statische-gras-door-zeef-met-elektronische-vliegenvanger aparatus gebouwd en dat ding werkt ook fantastisch :) en het ballasten is ook een stuk beter gegaan deze keer.
Oh en @robbert ik begrijp wat je bedoeld ;) ik ga nog even kijken of het lukt om boompjes te maken maar die komen dan idd buiten het hek.
-
Ach ja het is en blijft model :) maar goed, ik vind hem wel behoorlijk gelukt en al mijn diorama's die ik maak zijn trainingsbouwsels om het eea te leren qua technieken, zoals ballasten, gras aanleggen, ik heb in dit diorama het hek zelf gemaakt door ijzeren staafjes te solderen aan elkaar en er hordeur gaas tegen aan te plakken. Zo probeer ik van alles uit om van te leren.
Voor dit project heb ik bijvoorbeeld ook de statische-gras-door-zeef-met-elektronische-vliegenvanger aparatus gebouwd en dat ding werkt ook fantastisch :) en het ballasten is ook een stuk beter gegaan deze keer.
Dit noemen ze nu "de zijdeur taktiek" aandacht van het onderwerp afleiden via een ander intressant onderwerp. :)
-
Sorry ? ik probeer technieken uit, vraag daar reacties op, krijg reacties en leg uit waarom ik het maak en dan kom jij met zo'n opmerking ? Kun je wel een smilly erbij zetten maar ik vind dat een beetje een flauwe opmerking. Alsof ik geen kritiek zou kunnen verduren ?
-
Ja zo'n opmerking is nou niet bepaald bevorderlijk voor om onze hobby te promoten SK. :-|
Groet Jaap
-
Ieder goed onderbouwd commentaar wordt steeds naar het "ja maar" vakje gedreven. Waarom vraag je dan advies als je toch niet van plan bent om het te veranderen.
SK
-
Dank voor de aanvullingen iedereen.
@SK ik vraag om meningen over mijn technieken, blijkbaar niet duidelijk genoeg, maar goed die neem ik dan voor mijn rekening, jij en een aantal anderen beginnen over een perron. Daarvan geef ik aan dat in mijn beleving het ergens anders er anders uit zag, maar uiteindelijk blijkt het niet zo te zijn wat ik ook constateer. Maar zoals ik dan aangeef dat dat voor mij nu niet van belang is omdat de technieken voor mij nu even belangrijker zijn en welke dan precies. Dat jij dan zo'n opmerking er tussen door gooit getuigt niet van klasse.
-
Dat jouw laadbordes een beetje onhandig voor de heren chauffeurs is mag bij het huidige beroepsleger toch geen probleem meer zijn? Of is dit ook al arbo-technisch niet meer verantwoord?
Het hekwerk is zonder meer fraai. Het gras is, zoals je zelf ook al zegt, te monotoon. De kleur is ook een beetje erg sappig. Gebruik liever wat meer verschillende kleuren en wissel ook de lengte van de vezeltjes. Ik strooi altijd lukraak wat materiaal (vezels en vlokjes) uit diverse potjes/zakljes door elkaar heen, spuit dat nat met de plantenspuit en druppel er dan verdunde houtlijm in.
Jan
-
Hoi Jan haha ja inderdaad dat mag geen probleem zijn nee :) Het gras inderdaad is en blijft lastig, ik gebruik wel 2 tinten door elkaar maar dat komt op de een of andere manier niet echt tot uiting. Het zijn wel 2 vezels. Jij hebt het over vlokjes, wat gebruik je dan precies als ik zo vrij mag zijn ?
Ikzelf heb 2 tinten van Busch en 4 doosjes die ik in Houten gekocht heb. Vrijwel hetzelfde spul alleen verschrikkelijk veel goedkoper :)
Ik maak mijn gras zoals op de Avontuur in Miniatuur - site word voor gedaan dus met een groene verf gemixt met houtlijm als ondergrond en dan strooien. Gebruik jij dan geen ondergrond ?
-
Leuk topic zeg.
Het gaf me inspiratie voor dit mini dio om er een militair thema van te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4968.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4968.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4969.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4969.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4970.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4970.jpg)
Nu nog opzoek naar wat Oost-Duits of russisch materiaal.
Kees-Jan
-
@Remco
Ik begin te strooien in dikke groene verf (mengverf voor latex).
Als het me na de eerste laag strooien niet bevalt, ga ik er gewoon met nog meer vezels e.d. over heen. De vlokken die ik gebruik zijn van heki of woodland turf. Dat heb je in diverse afmetingen en kleuren.
@Kees-Jan
Ziet er goed uit. Oostduits/Russisch materieel is er ook zat te koop, maar dit diorama is vrij "onpartijdig", dus je hebt alle vrijheid.
Jan
-
Jan, klopt maar Oostblok tik (snap je).
Gras:
Ik gebruik minimaal vier kleuren door elkaar en tevens lang en kort gras (zowel vlokken als vezels).
Om er dan één "geheel" van te maken spuit ik met een home made low budget airbrush er her en der een bruine waas overheen.
Kees-Jan
-
Ok duidelijk, welke bruine verf gebruik je daarvoor ?
En Kees ik volg zeg maar jouw how-to van het ballasten van rails maar dat dry brushen hoe moet ik dat precies zien ? Ik doop mijn kwast in de verf en dan ? Ik heb gelezen dat sommigen dan eerst de kwast uitdrukken op papier ofzo en dan pas over het te brushen deel heen gaan maar zoals ik jouw verhaal lees doe jij dat niet of wel ? ( Mijn rails ziet er nu uit als Stap 3 in jouw uitleg )
-
Remco,
Dry brushen kan met een droge kwas of natte kwast..
Droge kwast:
De verf minimaal op de kwast houden en daarna met de kwast "borstellen"over het object. Je krijgt dan op de hogere delen verf te zitten (heel weinig).
Natte kwast:
Met verdunde verf in de kwast een laagje op het object vegen. Je krijgt dan meer een waas op de hogere delen.
Ws ben ik op de 17e in Houten bij de stand van Anita decor zo rond 10.30 uur voor een kleine demo (maar dat is nog niet definitief).
Kees-Jan
-
Dat jouw laadbordes een beetje onhandig voor de heren chauffeurs is mag bij het huidige beroepsleger toch geen probleem meer zijn? Of is dit ook al arbo-technisch niet meer verantwoord?
Hoi Jan haha ja inderdaad dat mag geen probleem zijn nee :)
Geen Grappen over hare majesteits ARMEE ;D
Goed bezig Remco, altijd goed om te peilen wat andere er van vinden! maar uiteindelijk blijft het jouw modelwereld!
Grt Wmr Ray van de groene Kmar
-
Haha dank je Ray,
Enne groene kmar ? Wat is in vredesnaam groene kmar ? :) Kmar is toch allemaal blauw ;)
-
Behalve 3 pelotons, die als vredestaak hebben Het bergeleiden van militaire oefeningen en begeleidingen van colonne's , en als "groene Taak" onder anderen Stafwacht, opvang krijgsgevangenen ,Verkeersleiding,Orde en Tucht. Daarnaast zijn deze pelotons Groen opgeleid en uitgerust als een infantriegroep.
Zeer veelzijdig clupje jongens en meiden ;).
Grt Wmr ray van de groene Kmar.
-
Ok duidelijk, nooit van gehoord...