BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 23 January 2024, 17:09:00

Titel: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: VAM65 op 23 January 2024, 17:09:00
Er komt meer geld om het spoorknelpunt tussen Meppel en Zwolle aan te pakken. De Tweede Kamer heeft een voorstel aangenomen om 40 miljoen euro extra uit te trekken waarmee problemen voor reizigers tussen het noorden en midden van het land kunnen worden aangepakt.

Alle treinen die tussen het noorden en midden van het land rijden, gaan via het traject Meppel-Zwolle. Vaak zijn er storingen.....

De rest kun je hier lezen: https://nos.nl/artikel/2505955-kamer-trekt-extra-miljoenen-uit-voor-spoorknelpunt-meppel-zwolle
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: Reinout van Rees op 25 January 2024, 02:06:52
In het nos.nl artikel worden, als ik goed gelezen heb, twee problemen genoemd en één oplossing:

- Te weinig sporen/perrons in Meppel. Voor meer flexibiliteit wordt hier wat bijgebouwd.
- Overwegen tussen Zwolle en Meppel met "bijbehorende" ongelukken/verstoringen.

Voor het tweede staat geen oplossing vermeld. Mag ik aannemen dat in de 40 miljoen dan ook geld zit om een paar tunnels/viaducten aan te leggen om overwegen weg te kunnen halen? Weet iemand dat?

Reinout
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: kar op 25 January 2024, 08:40:09
De genoemde 40 miljoen komt bovenop een eerder bedrag van 35 miljoen. Wat ik heb begrepen is dat het totale bedrag besteed kan worden aan het extra perron, verbeteren van overwegen (cq tunnels aanleggen) en een verbetering van de stroomvoorziening.
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: Dennis1984 op 25 January 2024, 09:39:04
Er zijn tussen Zwolle en Meppel zo te zien nog acht overwegen.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: Menno 1846 op 25 January 2024, 10:53:10
Extra perron = extra wissels = extra spoor = extra treinen = extra druk op de ketel....
Kortom: Probleem van de 'Flessenhals' blijft. Tijd voor de Lelylijn  ;)

Gr. Menno(1846)
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: iljitsch op 25 January 2024, 15:38:21
Als je op de kaart kijkt dan zie dat vanaf Zwolle het spoor richting noord-noordoost loopt. Dan gaat het richting noord-noordwest om bij Meppel te komen, dan recht naar het oosten naar Hoogeveen en dan weer terug NNO naar Beilen.

Leg spoor aan vanaf die bocht richting Meppel tot voorbij Hoogeveen en je snijdt een flink stuk omrijden en twee stations af. Dat zou echt iets oplossen.
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 January 2024, 16:22:05
Tot voorbij Hoogeveen? Heb je wel gezien wat daar in de weg zit?
Als je daar bebouwing wil vermijden, moet je met een boog oostelijk om Hollandscheveld heen.
Bovendien versnel je daarmee alleen de route naar Groningen, niet naar Leeuwarden.

Ik denk dat viersporig maken van Zwolle-Meppel beter haalbaar is.
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: timtrein op 25 January 2024, 18:12:08
Viersporig? Voor die paar treinen? Er is ook al voor een kapitaal een dive-under bij Herfte gelegd... steek dat geld dan in het opheffen van de laatste overwegen en ga 160 rijden, dat kost je maar een fractie van het geld. Of ga wat meer doorrijden, er zit 5 minuten rijtijdspeling om de dienstregeling "betrouwbaar" te maken... wees creatief, niet alles hoeft miljoenen aan geld te kosten, die betalen we allemaal zelf he  ::)
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: Sicco Dierdorp op 25 January 2024, 19:36:58
Er zijn tussen Zwolle en Meppel zo te zien nog acht overwegen.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Nou, ik kom daar nog al eens en uit mijn hoofd zijn dat er minimaal 14
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: Dennis1984 op 25 January 2024, 20:24:53
Nou, ik kom daar nog al eens en uit mijn hoofd zijn dat er minimaal 14

Je hebt gelijk! Ik had op de ProRail kaart gekeken, maar als ik naar 'overwegpunten' kijk laat hij blijkbaar niet alles zien. Nu met een andere kaartlaag tel ik er inderdaad 14.
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 January 2024, 20:50:51
Viersporig? Voor die paar treinen?
Niet vanwege het aantal treinen, maar om reserve te hebben. Kunnen er 2 sporen uitvallen en dan kunnen ze alsnog gewoon doorrijden.
Maar ze zouden ook uit kunnen zoeken waarom er op dat traject zoveel storingen optreden, en daar dan wat aan doen.
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: Dennis1984 op 25 January 2024, 20:53:57
Niet vanwege het aantal treinen, maar om reserve te hebben. Kunnen er 2 sporen uitvallen en dan kunnen ze alsnog gewoon doorrijden.
Maar ze zouden ook uit kunnen zoeken waarom er op dat traject zoveel storingen optreden, en daar dan wat aan doen.

Als er sporen uitvallen valt altijd alles uit. En die storingen gaan ze nu juist uitzoeken. Het heeft vaak met overwegen te maken, verder kan er niet zoveel storen.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: iljitsch op 26 January 2024, 09:23:49
Tot voorbij Hoogeveen? Heb je wel gezien wat daar in de weg zit?
Als je daar bebouwing wil vermijden, moet je met een boog oostelijk om Hollandscheveld heen.
Bovendien versnel je daarmee alleen de route naar Groningen, niet naar Leeuwarden.

Kan je niet tussen Echten en De Wijk door?

Tja, deze optie ziet er relatief doenbaar uit en met het afsnijden van een aardige omweg plus twee stations moet dit voor Groningen een aanzienlijke verbetering opleveren. Voor Leeuwarden lijkt zo'n optie er niet te zijn. En vergeet niet dat Groningen ruim twee keer zoveel inwoners heeft als Leeuwarden.
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: Rico [momfer] op 26 January 2024, 10:27:28
Ik denk dat dit artikel een deel van het antwoord is op de problemen tussen Zwolle en Meppel:

https://www.ad.nl/emmen/rijk-maakt-85-miljoen-euro-vrij-voor-spoorlijn-van-groningen-naar-enschede~a6bbabc4

Als dit daadwerkelijk uitgevoerd wordt kan er via Emmen doorgereden worden naar Groningen en is  er een daadwerkelijke omleiding bij een stremming.

De Lelylijn zou ook mooi zijn, maar die bestaat alleen nog maar op papier.
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 January 2024, 10:31:44
Kan je niet tussen Echten en De Wijk door?
Dat kan wel, maar daar ging het mij niet om. Je wilde ten noorden van Hoogeveen weer aansluiten, en dan moet je echt om Hollandscheveld heen.
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: Arjan6511 op 26 January 2024, 11:11:12
Kan je niet tussen Echten en De Wijk door?

Tja, deze optie ziet er relatief doenbaar uit en met het afsnijden van een aardige omweg plus twee stations moet dit voor Groningen een aanzienlijke verbetering opleveren. Voor Leeuwarden lijkt zo'n optie er niet te zijn. En vergeet niet dat Groningen ruim twee keer zoveel inwoners heeft als Leeuwarden.

misschien vind je dit een leuk draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=101333.0
en deze link: https://infrastruct.wordpress.com/tag/spoorlijn/

Conclusie is eigenlijk dat wat mogelijk 'relatief doenbaar' lijkt in de praktijk dat niet is, veelal omdat de kosten/baten-analyse zelden gunstig uitpakt voor wat wij willen: rails en rijdende treinen.
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: iljitsch op 26 January 2024, 19:17:53
Dat kan wel, maar daar ging het mij niet om. Je wilde ten noorden van Hoogeveen weer aansluiten, en dan moet je echt om Hollandscheveld heen.
Huh? Ik wil westelijk langs Hoogeveen en jij begint over oostelijk van Hoogeveen.
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 January 2024, 19:29:54
Als je westelijk langs Hoogeveen wil, dan moet je de bestaande spoorlijn kruisen. Lijkt me helemaal een vreemde constructie.
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: timtrein op 28 January 2024, 23:03:28
Ik denk dat dit artikel een deel van het antwoord is op de problemen tussen Zwolle en Meppel:

https://www.ad.nl/emmen/rijk-maakt-85-miljoen-euro-vrij-voor-spoorlijn-van-groningen-naar-enschede~a6bbabc4

Als dit daadwerkelijk uitgevoerd wordt kan er via Emmen doorgereden worden naar Groningen en is  er een daadwerkelijke omleiding bij een stremming.
Je hebt gelezen dat die 85 miljoen alleen over Veendam-Stadskanaal gaat? Voor Stadskanaal-Emmen is nog pakweg een miljard nodig. En dat zal wel geen zinvol alternatief vormen voor Meppel, want hoe had je dat gedacht? Iedereen in de Arrivatrein naar Emmen proppen en daar overstappen op de sneltrein naar Groningen? (of misschien ooit: in de rechtstreekse hybride sneltrein?). Over al dat enkelspoor kun je geen treinen gaan omleiden, nog los van wegbekendheid, beveiliging etc. En van omgeleide goederentreinen wordt iedereen natuurlijk helemaal paranoïde...  ::)
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: Rico [momfer] op 29 January 2024, 10:16:14
Als je een flessenhals als Meppel-Zwolle echt wilt oplossen ontkom je niet aan grote investeringen.

Geld stoppen in een situatie die bij een calamiteit (stroom- of storing, aanrijding) nog steeds volledig geblokkeerd is geen oplossing. Een alternatieve route is dat wel.

Dat kan via een (deels) bestaande situatie (deels aanwezig spoor. Waar geen spoor is, is de grond vermoedelijk nog wel eigendom) zoals via Emmen. Een andere oplossing is de Lelylijn, ook een alternatieve route.

De huidige treinenloop gebruiken om een situatie af te schieten snijdt geen hout. Veranderende routes vragen om een andere treinenloop.

Wat betreft de doorstroom heb je uiteraard een punt en dat zal dan moeten worden meegenomen.
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: hmmglaser op 29 January 2024, 12:36:16
Heb laatst naar een info livestream gekeken waar ze van Prorail uitleg gaven over hoe ze de capaciteit op het spoor willen verhogen.
Dit realiseren ze nu metname door veel wissel te verwijderen bij renovaties, dit had een bij komende voordeel dat ze 250.000 per wissel besparen en dat geld gebruiken ze voor aanpassingen omdat ze bijna geen geld meer krijgen van de overheid voor aanpassingen.
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 30 January 2024, 06:50:42
Ik denk dat dit artikel een deel van het antwoord is op de problemen tussen Zwolle en Meppel:

https://www.ad.nl/emmen/rijk-maakt-85-miljoen-euro-vrij-voor-spoorlijn-van-groningen-naar-enschede~a6bbabc4

Als dit daadwerkelijk uitgevoerd wordt kan er via Emmen doorgereden worden naar Groningen en is  er een daadwerkelijke omleiding bij een stremming.

De Lelylijn zou ook mooi zijn, maar die bestaat alleen nog maar op papier.
De goeiekoopste oplossing want de spoordijk ligt er al en het spoor hoeft maar tot Stadskanaal.
Het spoor is daar weg gehaald vroeger.
Ze zouden gewoon ook minder lege treinen kunnen laten rijden.
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: Jeroen Water op 30 January 2024, 08:08:45
Die lege treinen zijn vooral de overbrengingsritten naar en van de werkplaats in Onnen. Wil je van die ritten af, dan zal ook de werkplaats daar weg moeten. Niet echt bevordelijk voor de werkgelegenheid in die contrijen.

Geld stoppen in een situatie die bij een calamiteit (stroom- of storing, aanrijding) nog steeds volledig geblokkeerd is geen oplossing. Een alternatieve route is dat wel.

Dat is natuurlijk maar ten delen waar. Als je op het bestaande traject alle overwegen weg kunt halen, neemt de kans op aanrijdingen fors af. Suïcide uitgezonderd, dat voorkom je niet door overwegen weg te halen.

Jeroen
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: Rico [momfer] op 30 January 2024, 09:06:10
>knip<
Dat is natuurlijk maar ten delen waar. Als je op het bestaande traject alle overwegen weg kunt halen, neemt de kans op aanrijdingen fors af. Suïcide uitgezonderd, dat voorkom je niet door overwegen weg te halen.
Helemaal eens, maar bevestigt tegelijkertijd mijn punt.

Wisselstoring> stremming, stroomstoring > volledige stremming, suïcide > volledige stremming . Daar veranderd weinig aan met ongelijkvloerse kruisingen.

Om de bereikbaarheid van het noorden te verbeteren zal er een alternatieve route moeten komen. Een bredere of kortere flessenhals blijft hoe dan ook een flessenhals.
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: thijs op 30 January 2024, 10:32:51
Heb laatst naar een info livestream gekeken waar ze van Prorail uitleg gaven over hoe ze de capaciteit op het spoor willen verhogen.
Dit realiseren ze nu metname door veel wissel te verwijderen bij renovaties, dit had een bij komende voordeel dat ze 250.000 per wissel besparen en dat geld gebruiken ze voor aanpassingen omdat ze bijna geen geld meer krijgen van de overheid voor aanpassingen.

Wat ze er dan weer niet bij vertellen is dat het wegsaneren van die wissels een veelvoud kost.
Met name weghalen uit de beveiliging kost veel geld en daar hadden de wissels nog heel wat jaartjes voor kunnen blijven liggen. We zien op teveel plekken te veel weggesaneerde wissels. De A2 corridor is daar de afgelopen weken een “mooi” voorbeeld van. Er zou ook veel meer naar het maatschappelijk belang gekeken moeten worden.

Thijs
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: Menno 1846 op 30 January 2024, 11:44:59
@Momfer: Terechte opmerking.... De flessenhals blijft gewoon bestaan. Geen woord over gelogen. Zinloze investering, in een bodemloze put. Alternatieve route als een Lelylijn, is gewoon nodig!

Gr. Menno(1846)
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: Montanbahn op 30 January 2024, 15:01:04
De Lelylijn (als die er ooit komt) is voor mensen boven Assen en Heerenveen pas een alternatief. Voor de grote groep reizigers daaronder echt niet. En als die Lelylijn ook nog een HS-lijn moet worden is de groep reizigers die Meppel letterlijk links kunnen laten liggen, nog kleiner.

4 sporigheid tussen Zwolle en Meppel zou een goedkopere en eerder uit te voeren oplossing kunnen zijn.
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: timtrein op 30 January 2024, 19:30:26
Waar is die viersporigheid dan voor nodig? Voor al die extra en nachttreinen die Arriva, Qbuzz, Heurotrain etcetera denken te gaan rijden?
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: VAM65 op 30 January 2024, 19:50:37
4-sporigheid is inderdaad overbodig voor die paar treinen tussen Zwolle en Meppel. Er liggen bijvoorbeeld tussen Woerden en Gouda Goverwelle ook maar 2 sporen, en daar rijden "iets" meer treinen. Beter is een extra route, zoals al eerder genoemd Stadskanaal - Emmen, of de Lelylijn doortrekken naar Groningen.
Titel: Re: Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle
Bericht door: Menno 1846 op 31 January 2024, 08:14:48
@Montanbahn Voor de mensen uit de regio onder Assen, is er de Nedersaksenlijn. Beide lijnen (Lelylijn en Nedersaksenlijn) zijn geen concurrenten van elkaar. Ze versterken elkaar juist. Ieder op zijn eigen manier.

Gr. Menno(1846)