BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: roco op 19 January 2024, 13:18:07

Titel: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland
Bericht door: roco op 19 January 2024, 13:18:07
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,10681928,10681928#msg-10681928

bekijk de 5e foto en je ziet NS dubbeldeksrijtuigen tussen 2 DB elok's baureihe 120 .
Titel: Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland
Bericht door: Arjan6511 op 19 January 2024, 13:39:34
Zet even het jaartal in onderwerp draadje,  ik dacht dat het nu zou zijn  ;D
Titel: Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland
Bericht door: BrightonBelle op 19 January 2024, 15:44:24
Erg leuk om nog ff verder naar beneden te scrollen trouwens! Thx for sharing!

Grtz Gerard
Titel: Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland
Bericht door: Jeronimos op 19 January 2024, 19:49:32
Aan die link heeft Ronald Halma ook wel wat (railbussen).
Titel: Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland
Bericht door: Freek Jonkers op 19 January 2024, 23:57:33
Ter info: Er zijn in 1989 een aantal DDM 1 rijtuigen een aantal maanden op proef geweest voor S-bahn verkeer. De reden daartoe was het voornemen voor de aanschaf van een serie DD rijtuigen voor de S-Bahn.

Grt. Freek
Titel: Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland in 1989
Bericht door: Arjan6511 op 20 January 2024, 09:16:08
En dat het geen succes was. De rijtuigen hadden voldoende capaciteit om personen te herbergen, een snelle haltering was door de 2 deuren per rijtuig niet mogelijk, er was te veel tijd nodig voor uit- en instappen.
Titel: Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland
Bericht door: grossraumwagen op 20 January 2024, 09:40:35
Het principe was wel degelijk succesvol, vandaar dat DB en later DB-AG massaal dubbeldekkers heeft laten bouwen.

Voor zover ik weet was het probleem bij de inzet van NS-rijtuigen in München het feit, dat er in München aparte in- en uitstapperrons zijn aan weerszijden van de trein.
De deuren moeten hiervoor onafhankelijk geopend en gesloten kunnen worden, een mogelijkheid die de NS-rijtuigen naar mijn weten niet hadden.
Titel: Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland
Bericht door: Arjan6511 op 20 January 2024, 09:47:29
OK, als het klopt wat je aangeeft is het raar dat ze er daar pas achter kwamen.

Ik moet ergens een item hebben waarin men het over de deuren had, en dat voor sommige trajecten is gekozen voor enkeldeks materieel, met extra deuren. Weet alleen niet meer of het in een boek stond of op dvd  :-\
Titel: Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland
Bericht door: Marc tramt op 20 January 2024, 09:55:21
Uit de periode dat ik per trein forenste reed tussen Barendrecht en Rotterdam zowel plan V als DDAR. Instappen van de hele meute op het perron in een dubbeldeksstam duurde altijd veel langer dan bij een setje mat ‘64. De deuren zijn beter verdeeld en je komt niet gelijk bij trappen uit bij het enkeldeksspul.
Titel: Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland in 1989!
Bericht door: Arjan6511 op 20 January 2024, 09:55:42
Google kan ook helpen, zoiets zou ik moeten hebben voor mijn boeken/dvd's  ;D

Im Frühjahr 1989 erprobte die Deutsche Bundesbahn im Bereich der S-Bahn den Einsatz von Doppelstockwagen, da schon vor 32 Jahren hier ein Kapazitätsproblem bestand. Dazu wurden von den Niederländischen Staatsbahnen 4 Dostos angemietet und ein Zug mit 2 Lok der damals neuen Baureihe 120 gebildet. Auf der östlichen Seite war es die 120 151, auf der westlichen die 120 153. Damit wurde auf der S4 zwischen Geltendorf und Ebersberg gependelt. Ein solcher Zug kommt hier gerade aus dem Stammstreckentunnel.
Diese Konfiguration konnte sich allerdings nicht durchsetzen. Der Fahrgastwechsel durch die insgesamt nur 8 Türen dauerte zu lange. Es blieb beim Versuch im Bereich der Stammstrecke. Erst ab 1993 und der deutschen Wiedervereinigung trat der Doppelstockeinzelwagen seinen Siegeszug im Regionalverkehr auch im Westen an. Und Bayern war dabei sogar Vorreiter. Aber nie wieder im Bereich der S-Bahn...

Filmpje met foute muziek, wel leuke beelden: https://www.youtube.com/watch?v=d6ABKTM8ruM
In de commentaren daaronder mensen aan het woord die de ritten hebben meegemaakt en de deurproblematiek bespreken. Mooi ook om te lezen dat de inzet van deze rijtuigen voor veel mensen sensationeel was!

En een hele draad op het DSO-forum: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,4319173url

Dat de DB daarna de wereld aan dubbeldeksrijtuigen heeft laten bouwen voor RE-verkehr is me bekend.