BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Hobojohn op 15 January 2024, 15:32:43
-
Beste forumleden,
Koreaanse-Japanse messingloks hebben een z.g. gearbox voor de overbrenging.
Een messing vierkant gesoldeerd "doosje" met bovenin, vanaf de motor, een as met daarop het wormwiel.
Dit wormwiel rust in het "doosje" op een tandwiel dat weer bevestigt is op een wielas die zo het geheel van de lokwielen aandrijft.
Zelfs soms via de drijfstangen.
Aan de onderkant van het "doosje" zit ter afsluiting een halfrond afdekkapje geschroefd, dat zo de hele 'gearbox' bij elkaar houdt en dat zijn werk laat doen.
Bij mij is bij een zware 0-schaal lok het wormwiel losgekomen van zijn as.
Bij de fabricage ervan is, volgens mij, het wormwiel op de stalen as geperst.
Er ligt een behoorlijk zware 'pitman' motor in de lok.
Er komt zo nogal wat kracht op de as (met het wormwiel) maar natuurlijk ook omdat de wielen ook wel wat weerstand bieden.
En ja, na al die jaren gebruik ligt dus nu het wormwiel 'los'.
Ik zie eigenlijk geen mogelijkheid om met plakmiddeltjes het wormwiel weer vast te krijgen, nog afgezien om dit zonder te morsen op de juiste plek te doen. Je kunt eigenlijk niet zien waar je binnen het doosje bezig bent.
Jullie begrijpen intussen nu wel mijn vragen: ;)
-kent iemand dit probleem? Zoja wat is er gedaan om het gerepareerd te krijgen?
zijn er misschien 'ín de buurt(=ook Europa ;D) bedrijven (-fjes) die zo'n toch wel zo'n standaard overbrenging nieuw zouden kunnen leveren?
Of ben ik toch aangewezen op een 'wereldse' zoektocht?
Ter info: gearbox's lxbxh in cm: 2,2cm X 2,2cm x2,7 cm (dat laatste is incl. dat halfronde afdekkapje).
Hartelijk dank voor jullie reacties alvast.
Vriendelijke groet,
Jan.
-
Ik snap je, maar volgens mij gebruik je het woord wormwiel verkeerd. Het wormwiel is het tandwiel waar de worm in grijpt. Laat Klaas het maar niet horen :D
De eenvoudigste oplossing is denk ik een nieuwe worm met dezelfde gang vinden. Het is allemaal genormeerd dus goed te doen
-
Sorry, maar ik heb het wel gehoord. ;D
Die vergissing wordt aan de lopende band gemaakt, zo vaak dat ik er niet meer altijd op reageer.
Toch nog een andere vergissing: Jan heeft het over drijfstangen, waar hij volgens mij koppelstangen bedoelt.
-
Dag Jan,
NWSL (NorthWestShortLine) heeft soortgelijke overbrengingen in het programma. Volgens mij heeft (had?) DJH / ModelLoco deze ook gevoerd.
Mocht de overbrenging 'eenvoudig' uit elkaar kan worden genomen dan is solderen wellicht een mogelijkheid. Als de worm een borst heeft kun je overwegen en een gat in te boren, draad te tappen en de worm vast op de as te schroeven nadat je de as van een vlakke plek voorzien hebt.
Groet,
Rob
-
Nu werkt de gearbox niet, dus uit elkaar halen kan nooit meer kwaad doen
Dan zijn er 2 opties:
1. Indien er een kraag op zit, dan een gaatje/tapje en klemboutje tegen een plat geslepen vlak op de as. (mijn 1e keus)
2. Lijmen met Loctite (doen Koreanen en vele andere modelbouwers ook). Daar is Loctite nou juist voor. (2e keus als het niet anders kan)
Klik (3x) op het plaatje voor een vergroting. Dan is het beter leesbaar.
Zo'n flesje kost 18,50 (een nieuwe gearbox kost meer denk ik) dus mijn keuze komt dan op 10ml Nr.638.
https://www.werkenmetmerken.nl/nl/loctite_638/p/12079?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIzs3KwpHggwMVUKeDBx1ung0oEAAYAiAAEgLWwvD_BwE (https://www.werkenmetmerken.nl/nl/loctite_638/p/12079?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIzs3KwpHggwMVUKeDBx1ung0oEAAYAiAAEgLWwvD_BwE)
(https://live.staticflickr.com/65535/53466415899_ee6ae39167_z.jpg) (https://flic.kr/p/2psDmGT)
-
Bij een volgende keer zal ik mijn uiterste best doen de juiste termen te gebruiken.
Jullie hebben volkomen gelijk: het beestje bij de naam noemen.
Als je Pietje heet en Jantje genoemd wordt geeft dat ook onduidelijkheden toch? :)
Het gebruik van Loctite was bij mij tot nu toe slechts beperkt tot het borgen van een moertje. :(
Op YT zag ik filmpjes van een compleet andere aard. Indrukwekkend.
Ik ga daarmee maar eens aan de slag.
-
Inderdaad wat Frits voorstelt: gearbox losschroeven en ook de motor, dan kun je die er waarschijnlijk zo uitlichten.
Worm eraf en dan ontvetten, ook de as. Vervolgens met loctite vastzetten. Welke lok is het?
-
Het is een 0-schaal Camelback-switcher 2-asser van Gem Models
uit de jaren 70 van de vorige eeuw.
-
En dan is er 1 as aangedreven? Of doet de tweede via tandwielen of een riem ook mee? Maak eens een foto dat praat makkelijker
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240116-171106-65a6be7a474b7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240116-171106-65a6be7a474b7.jpg)
De gearbox met de los zittende worm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240116-171038-65a6be8195c91.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240116-171038-65a6be8195c91.jpg)
De aandrijving (wormwiel) waarboven de gearbox gemonteerd is.
-
Ziet er nog netjes uit. Geen opgegeten wormwiel en die gearbox is demontabel. Dat komt wel goed
-
Zitten die twee messing bussen naast het tandwiel ook los? Dan die ook met loctite vast aan de as en het tandwiel. En vooral bij montage niet vergeten te smeren. Voor dit soort overbrengingen kun je kogellagervet gebruiken. Geen olie!
-
Intussen heb ik een manier gevonden om de worm weer vast te zetten zonder de (gesoldeerde) gearbox uit elkaar te halen.
Aan het andere uiteinde kan ik de worm via het 'lagergat' binnen in de gearbox opvangen met een stevig eindje staaldraad.
Dat geheel kan ik dan vasthouden en richten naar de andere opening in de gearbox waardoor ik vervolgens het stalen asje steek.
Binnenin vang ik dan in het gat van de worm het stalen asje op en druk deze erdoor.
Punt is wel dat de worm dan eerst nog Loctite in de opening moet krijgen, wat dan gedeeltelijk binnenin de gearbox bij het 'lagergat' daar weer naar buiten gedrukt wordt. Wat boven staat kan dus alleen als de overbodige Loctite op die plek op een of andere manier zich laat verwijderen, liever nog oplosbaar te maken is. Het duurt wel even voordat het uithard.
Heb de beoogde Loctite leverancier (dank FritsT voorde tip en het adres!) gevraagd wat hij daarvan vindt.
-
Zitten die twee messing bussen naast het tandwiel ook los? Dan die ook met loctite vast aan de as en het tandwiel.
Dat zou ik niet doen. Zo te zien zijn dat afstandsbussen die de zijdelingse beweging van de as begrenzen. Er is geen enkele noodzaak om die vast te zetten.
-
Zo te zien zijn dat afstandsbussen die de zijdelingse beweging van de as begrenzen.
Daar kun je weleens gelijk in hebben, maar dan zitten ze zeer waarschijnlijk vast. Gezien de positie van de wielen naast het huis is de zijdelingse beweging minimaal.
Maar goed, John heeft zijn probleem in oplossing. Nog even wachten wat de leverancier zegt.
-
Ik denk niet dat ze vast zitten, volgens mij functioneren ze ook als lagers voor de gearbox. Het lijkt me niet verstandig om die vast te zetten op de as, dat veroorzaakt veel wrijving en slijtage in de gearbox.
Groet Meino
-
Ik denk niet dat ze vast zitten, volgens mij functioneren ze ook als lagers voor de gearbox. Het lijkt me niet verstandig om die vast te zetten op de as, dat veroorzaakt veel wrijving en slijtage in de gearbox.
Groet Meino
Sorry, ik had wat problemen met de site (Site to busy...) Vandaar dat deze post er nu twee keer in staat.
-
lijkt wel of ik een gaatje zie in de eerste, of laatste spoed van de worm.
Als ik dat goed zie, dan moet daar je borgschroef, of borg pen in.
-
Dat zag ik ook. En zo een borgpen hoef je niet vast te lijmen, die moet een klein beetje taps toelopen en kan je dan vast slaan/drukken.
Groet
Fred
-
De 'gearbox' heeft onderin aan beide zijden ronde uitsparingen.
Die vallen precies over de beide lagers.
De kragen op de lagers vallen binnen de 'gearbox' en houden de lagers zo 'soepel' vast.
De wiel as draait vervolgens binnenin de lagers.
Het geheel heeft dus zeker een beetje 'beweegruimte' nodig om soepel te kunnen functioneren.
Een al jaren beproefde aandrijving op dit type messing modellen. :)
Volgens opgave van de leverancier: niet uitgeharde Loctite is met aceton te verwijderen.
-
Intussen heb ik met de Loctite de worm weer op het asje kunnen vastzetten.
Wel met een mini-mini-minimale hoeveelheid. ;D
Op het randje van de worm en het asje.
Alleen maar aan één kant.
Met een speld een piepklein drupje aangebracht.
Want deze loctite blijkt, bij kleine hoeveelheden ook zo enorm sterk,
dat het, althans bij mijn klusje, geen grotere hoeveelheden nodig had om de worm weer vast te zetten.
De Camelback rijdt weer tevreden op zijn stukje rails. :)
Bedankt, nogmaal voor de tip(s) (y)
-
(y)