BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: iljitsch op 09 January 2024, 14:57:10

Titel: Gewicht voor wagons
Bericht door: iljitsch op 09 January 2024, 14:57:10
Ik kwam een verhaal tegen over het verzwaren van te lichte wagons. Dat klinkt interessant, want mijn ervaring is dat de lichtste wagons het snelst ontsporen.

De Amerikaanse NMRA heeft de volgende aanbevelingen (https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/rp-20.1.pdf):

H0: 28 gram + 0,55 gram per millimeter lengte
N: 14 gram + 0,165 gram per millimeter lengte

De Europese NEM heeft deze aanbevelingen (https://www.morop.org/images/NEM_register/NEM_E/nem302_en_2015.pdf) als minimum:

H0: 0,4 gram per millimeter over buffers
N: 0,17 gram per millimeter over buffers

En dan + 30% als maximum.

Mijn vier N wagons (NMRA, NEM, NEM + 30%):

160 mm = 40 g (40 g, 27 g, 35 g)
105 mm = 25 g (31 g, 18 g, 23 g)
80 mm = 15 g (27 g, 14 g, 18 g)
80 mm = 11 g (27 g, 14 g, 18 g)

Wel interessant dat de langste wagon precies goed is volgens de Amerikanen en de rest (flink) te licht, maar volgens de Europese standaard zijn de twee langste te zwaar en één van de korte te licht...

Zelf zat ik te denken dat voor ontsporen de asdruk de meest relevante factor is, die respectievelijk 10, 6, 7,5 en 5,5 gram is voor deze wagons (de lange vier assen, die van 80 mm twee assen).

Maar blijkbaar maakt lengte ook nogal verschil, en natuurlijk korte wagons hebben twee assen en langere vier.

Wat zijn jullie gedachten, en zijn er modeltreiners die inderdaad wat extra gewicht aan hun wagons toevoegen?
Titel: Re: Gewicht voor wagons
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 January 2024, 15:59:34
Ik heb vroeger wel gewicht toegevoegd aan wagens, maar de laatste tijd niet meer. De meeste wagens voldoen al redelijk aan de gewichtsnormen. Daarbij komt dat niet het absolute gewicht het belangrijkst is, maar meer de gelijkmatige verdeling van het gewicht over de wagens.

Bij het samenstellen van een trein let ik er wel op dat de lichtste wagens achteraan hangen.

Dat de lengte ook van invloed is komt volgens mij door de krappe bogen op modelspoorbanen. Daardoor staan er dwarskrachten op de koppelingen en die zijn groter bij langere wagens.

Titel: Re: Gewicht voor wagons
Bericht door: Hans Reints op 09 January 2024, 16:13:48
Kwam je ze hier soms tegen?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1991-11-4-659d62864fa4c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1991-11-4-659d62864fa4c.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1991-11-5-659d6286d1f99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1991-11-5-659d6286d1f99.jpg)
Titel: Re: Gewicht voor wagons
Bericht door: iljitsch op 09 January 2024, 16:16:47
Nee, wat ik gezien had was een verhaal op Youtube.

Maar cool dat hier bijna 50 jaar geleden al over nagedacht werd, en de uitkomsten waren redelijk vergelijkbaar.  ;)
Titel: Re: Gewicht voor wagons
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 January 2024, 16:28:54
Van die 50 jaar kun je rustig 60 maken, en misschien wel 70.
Titel: Re: Gewicht voor wagons
Bericht door: hmmglaser op 09 January 2024, 17:16:26
Verzwaren is ook niet altijd de oplossing zorg dat wagens goed en soepel lopen dat zal zelfs de lichtste niet snel ontsporen!
Verzwaren heeft als nadeel hogere slijtage aspotten.
Ik heb sinds dat ik goed naar de loop van wagens en rails ben gaan kijken geen ontsporingen meer gehad!
Ben zelf een 3rail C-rails rijder.
Titel: Re: Gewicht voor wagons
Bericht door: iljitsch op 09 January 2024, 17:21:50
Ik heb nu een maand een baantje en wekelijks iets uitgebouwd. Nadeel was wel dat kabels onder het spoor door moesten en dat helpt bepaald niet voor soepel rijden... Nu bezig het spoor aan een kurk-onderlaag vast te schroeven en dat helpt, maar aandacht voor goed spoor blijft belangrijk. Die lichte wagons ontsporen het makkelijkst, maar ook locs van 100+ gram hebben problemen als het spoor niet goed is.