BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: jjg koopmans op 29 December 2023, 20:50:56
-
(1) Ooit heb ik na het geven van een lezing bij een NVBS afdeling in de negentiger jaren een Lima 1605 E-loc op de kop getikt. Toen bedoeld voor de kinderen en nauwelijks gebruikt. Bij een poging het rijgedrag wat te verbeteren brak helaas een tand van een tandwiel uit de Lima overbrenging en verbleef de loc verder in de vitrine.
Rond 2006 heb ik een drietal Roco 53301 elocs, een als NS 1700 vermomde duitse loc, uit de Roco hobby serie aangeschaft. Ze waren toen aantrekkelijk geprijsd en waren voorzien van een decoder zodat er meerdere tegelijk op de baan konden rijden. Drie bleek teveel, eentje is er snel omgebouwd tot NS 1400, de tweede bleef op de baan en de derde ging terug in de doos.
Omdat mijn geklus aan de Twentse 1:1 TET 1 intussen over is ben ik weer gaan kijken naar de treinbaan. De werkeloze Lima 1605 en Roco 53301 vormden een uitdaging, zou de kap van de Lima op het Roco onderstel passen? Dat onderstel is van metaal, de aandrijving is met een middenmotor en een wormoverbrenging op een as van beide draaistellen.
Na wat meten bleek overzetten mogelijk, de breedte was goed en als het onderstel zou worden ingekort moest het in de kap passen. Het Roco onderstel ging dus de bankschroef in en met de metaalzaag werd een deel van beide uiteinden afgezaagd. Het hele zaakje bleek zuigend pas. Alleen zat de lichtgeleiding in de weg en is de perspex inleg pal onder de kopramen doorgezaagd. De bak zakte verder op het onderstel totdat de neuzen er op klem liepen.
-(2)-
-
Om te weten hoe die Roco loc in elkaar zit ging ik kijken op de Roco site. Maar daar kennen ze nummer 53301 niet.
-
De DB-versie is wel te vinden:
https://www.roco.cc/static/frontend/Casisoft/Roco/de_DE/doc/ET/1/DE/53300_200592.pdf (https://www.roco.cc/static/frontend/Casisoft/Roco/de_DE/doc/ET/1/DE/53300_200592.pdf)
-
(2)In eerste instantie heb ik overwogen om de originele Roco draaistellen te handhaven. Eigenlijk was dat geen optie. Door het inkorten van het onderstel staken de koppelingen veel te ver uit en ook waren de draaistel zijkanten nauwelijks gelijkend op die van een NS 1600. De vraag was dus of de Roco draaistel onderkanten in de Lima draaistellen passend gemaakt konden worden. Na wat meten zou dat mogelijk moeten zijn, maar hoe moesten beide delen aan elkaar worden vastgemaakt? Op dit forum wordt uitgebreid gemeld dat draaistel kunststof niet te lijmen valt. Dat wilde ik dan wel eerst eens proberen want het leek ook mogelijk om daarna de draaisteldelen aan elkaar vast te schroeven. Na wat rondneuzen op het web kwamen er twee lijmsoorten boven water: de Pattex secondenlijm plastics en de Loctite super glue all plastics. Wat het interessant maakte was dat zowel Pattex als Loctite onderdeel zijn van Henkel die uiteraard geen naam wil verliezen door het leveren van slechte producten. In de bouwmarkt bleek alleen de Loctite verkrijgbaar en daarmee is gelijmd. Het Lima draaistel werd ontdaan van alle binnenwerk en bij het Roco onderstel werd het bodemdeel met de stroomafnemertjes eruit gezaagd. De voor- en achterkant van dat bodemdeel is zo breed mogelijk gehouden om een zo groot mogelijk contactvlak te krijgen. Na wat pasvijlen werden de te lijmen delen behandeld met de activeerstift van de Loctite en een minuut later voorzien van een druppeltje secondenlijm. Daarna was het vol verwachting wachten of het lijmen zou lukken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/SAM-0459-1605-l-R-trucks-658f29eb1fad6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/SAM-0459-1605-l-R-trucks-658f29eb1fad6.jpg)
-
(3)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/SAM-0463-1605-onderzijde-658f2c7e67a0a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/SAM-0463-1605-onderzijde-658f2c7e67a0a.jpg)
De volgende morgen bleken de delen stevig aan elkaar vast te zitten. Daarna is het tweede draaistel, dat net weer iets afweek, behandeld. Het vastklikken van de nieuwe Lima zijkanten met Roco onderkant in het tandwielkastje van Roco bleek wat problematisch. In een draaistel wilde het niet vastklikken, waarschijnlijk door iets te weinig speling. Het resultaat is nu een goed rijdende Lima 1605 die iets te hoog staat op het onderstel. Voorlopig kan dat wel, sowieso heeft deze kap al veel afwijkingen ten opzichte van de NS 1600, het is de Franse kap in NS geel/grijs. Het verder mishandelen van het onderstel met de haakse slijper komt later nog wel een keer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/SAM-0461-658f2d328e608.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/SAM-0461-658f2d328e608.jpg)
mvrgr
-
Leuke ombouw (y)
Volgende keer wil ik best een tandwieltje of complete Lima motor ruilen met zo'n Roco 1700 voor mijn verzameling "Vaudte NS modellen". Zal mooi staan naast de Piko NS BR232, Jouef 1600 en natuurlijk de Roco 1800/BR215 en Roco 6400 ;D . Ik heb ook nog de Piko NS dubbeldekkers op basis van DR materieel en een DE2 van Piko op basis van een VT137. En natuurlijk de NS 1100 op basis van een BR 144 :P .
Ik had ooit een Lima 1601 voorzien van 2 motoren. Frames van een 1605 en de 1601 doormidden gezaagd en aan elkaar geplakt. Toen met DAS klei een 3e frontsien geboetseerd, LED verlichting er in en de Lima pantografen gepimpt met dwars stangen op het bovenste deel. Het leek toen heel wat in de ogen van 14 jarige Biesje :P .
Lima is prima!
Mvg,
Robert