BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Geert-Jan van Nimmerdor op 29 December 2023, 15:51:28
-
Hoi allemaal,
Ik wil een start gaan maken met een spoor nul baantje. Ik zou graag wat advies willen. Ik heb nog een witte z21 en een dr5000? Kan ik een van beide gewoon als centrale gebruiken? Of is het verstandiger naar een Lenz centrale te kijken?
En ik zou graag een V200 van MBW aanschaffen, heeft iemand hier ervaring mee? Of kun je beter locs van Lenz kopen?
Ook andere tips zijn welkom
Alvast bedankt
Geert-Jan
-
Je kunt genoemde centrales gewoon ook bij 0 gebruiken (Al zou ikzelf de DR wel even de update naar Yamorc geven). Lenz is prima spul hoor maar waarom nieuw kopen als je al prima spullen hebt? Het gaat om wat je locs verbruiken en als dat teveel is voor je centrale zet je er toch gewoon een booster naast> Geen probleem :)
Locs? Dat weten de echte Duitse 0'ers maar MBW is een goed merk. En naast Lenz zijn er nog wel meer. Daar moeten de specialisten je maar even in adviseren (y)
-
Hoi Ronald,
Dat is top. Dan ga ik de dr5000 upgraden.
Ik heb alleen nog wat randapparatuur van mijn vorige modelspoor avonturen.
Ik zal al het materiaal en de rails nieuw moeten gaan kopen.
mvg
Geert-Jan
-
Of die update direct leverbaar is weet ik niet, moet je even navragen bij of Karst of bv Marin Domburg van DTS.
-
Hoi allemaal,
Ik wil een start gaan maken met een spoor nul baantje. Ik zou graag wat advies willen. Ik heb nog een witte z21 en een dr5000? Kan ik een van beide gewoon als centrale gebruiken? Of is het verstandiger naar een Lenz centrale te kijken?
En ik zou graag een V200 van MBW aanschaffen, heeft iemand hier ervaring mee? Of kun je beter locs van Lenz kopen?
Ook andere tips zijn welkom
Alvast bedankt
Geert-Jan
Ik heb hele nare dingen gehoord over MBW locs die hun eigen aandrijving opvreten. Let wel: dat is een verhaal van horen zeggen. Geen eigen ervaring. Toch zou ik daar even wat research naar doen. Van Lenz ken ik dergelijke verhalen niet.
-
(Al zou ikzelf de DR wel even de update naar Yamorc geven)
Ik snap dit advies niet? Je jaagt nu iemand op kosten (die update is wat? €70??) terwijl je niet eens weet waarmee de TS gaat rijden.
Als hij slechts met een multimaus of WLAN multimaus gaat rijden, dan heb je die hele upgrade niet eens nodig. Die upgrade kan je altijd nog doen, daarom zeg ik: doe pas upgraden als je de upgrade "nodig" heb. Volgens mij is met voornaamste verschil dat je meer apps kan gebruiken zoals WiThrottle ofzo. Dus je kan wel leuk €70,- besteden aan een upgrade, maar als je nooit die 'features' van die upgrade gaat gebruiken.. dan is je €70,- een soort van naar de maan.
+ Die z21 is ook voldoende icm een multimausje of lenz regelaar. Ik zou die lekker gebruiken... als het werkt? (y).
Wat rails betreft, zou ik kijken bij Peco, volgens mij is dat veel goedkoper dan Lenz rails
Mvg,
Bas
-
Als je een keer met spoor 0 gaat beginnen is er geen terugkeer meer mogelijk. Mankeert niets aan de Z21 en de dr5000 voor spoor 0. Vooral omdat je het over een baantje hebt. Upgraden en een booster er tussen zetten kan altijd nog.
Over wat voor oppervlakte praat je als je het over een "baantje" hebt?
Kleine tip: Misschien ook bij het spoor 0 forum aanmelden. Een heleboel spoor 0 leden daar zitten hier trouwens ook maar het forum gaat eigenlijk alleen maar over spoor 0 en een beetje over Spoor 1 https://www.spoornul.nl/forum/index.php (https://www.spoornul.nl/forum/index.php).
Heel veel succes met deze stap trouwens.
-
Ik heb een muur die 370 lang is, daar wil ik 50 of 60 breed een klein kopstation opmaken, 2 sporen en een rangeerspoor, uithaalspoortje en dat is het misschien in de toekomst nog een spoortje naar een fabriekje.
En dan aan een poot van de 370 komt een klein schaduwstation van maximaal 4 sporen in de toekomst. Nu 3 sporen. Dus dat wordt een kleine L.
Ik wil zowel met de hand als met de pc rijden. Dus multimaus aan de dr5000, dr5000 aan itrain. Een of twee bezetmelders, mbt mp1 als wisselmotor en decoders en s88 van yamorc.
En ik heb mn oog laten vallen op de v200, ik weet dat die op zon klein station niet helemaal thuis hoort, maar dat is dan maar zo. Dan nog een v60 en een railbus en lekker sparen voor een grote stomer.
Dat is een beetje mn plan voor nu.
mvg
Geert-Jan
-
Ik wil zowel met de hand als met de pc rijden. Dus multimaus aan de dr5000, dr5000 aan itrain. Een of twee bezetmelders, mbt mp1 als wisselmotor en decoders en s88 van yamorc.
Ik zie hier dus 0 behoefte voor een Dr5000 upgrade. Die Dr5000 die kan dit met of zonder upgrade dat maakt niet uit. Die keuze moet je zelf maken.
Bas
-
Ik snap dit advies niet? Je jaagt nu iemand op kosten (die update is wat? €70??) terwijl je niet eens weet waarmee de TS gaat rijden.
Ik snap het wel :) Je hebt dan een volwaardige Yamorc plus bijbehorende support. Maar goed, het HOEFT niet, het MAG 8) Dit is zoals ik schreef wat IK zou doen.
-
Ik volg Karst al heel lang, dus die upgrade gaat er wel komen.
Geert-Jan
-
Ik heb een muur die 370 lang is, daar wil ik 50 of 60 breed een klein kopstation opmaken, 2 sporen en een rangeerspoor, uithaalspoortje en dat is het misschien in de toekomst nog een spoortje naar een fabriekje.
En dan aan een poot van de 370 komt een klein schaduwstation van maximaal 4 sporen in de toekomst. Nu 3 sporen. Dus dat wordt een kleine L.
Ik wil zowel met de hand als met de pc rijden. Dus multimaus aan de dr5000, dr5000 aan itrain. Een of twee bezetmelders, mbt mp1 als wisselmotor en decoders en s88 van yamorc.
En ik heb mn oog laten vallen op de v200, ik weet dat die op zon klein station niet helemaal thuis hoort, maar dat is dan maar zo. Dan nog een v60 en een railbus en lekker sparen voor een grote stomer.
Even niet op het gekibbel over DCC lettend, 370 cm is recht toe recht aan wel wat krap. Als schaduw station kun je een traverse maken in de poot van de L maar wordt een heel gepuzzel. De traverse neemt gewoon de minste ruimte in beslag. Een V200 met 2 rijtuigen kwam je vroeger nog al eens tegen in Noord Duitsland (omgeving Leer en Emden) en hadden in de nadagen maar 2 rijtuigen. Dus zou moeten kunnen op de 370 cm met boog.
-
Het gekibbel was van mijn kant niet de bedoeling, gewoon een antwoord op een wat felle reactie van Bas. Die m.i. gewoon niet nodig was.
-
zie hier de V200 van MBW, geweathered door Becasse ( Michiel )
https://becasse-weathering.blogspot.com/2013/02/die-v200-von-mbw-in-0-das-zweite.html
-
Ja, die heb ik gezien, erg mooi.
-
Het gekibbel was van mijn kant niet de bedoeling, gewoon een antwoord op een wat felle reactie van Bas. Die m.i. gewoon niet nodig was.
Volgens mij is er niet veel gekibbel. Bas kennende is er geen sprake van een felle reactie en ik snap zijn inbreng wel. Diverse kanten worden belicht, wat goed is. Ik zou zelf dan weer niet zo'n beperkt baantje met een pc en iTrain willen aansturen. Maar ook dat is een persoonlijke keuze.
Veel plezier met deze nieuwe stap, Geert-Jan.
Groeten,
Werner
-
zie hier de V200 van MBW, geweathered door Becasse ( Michiel )
https://becasse-weathering.blogspot.com/2013/02/die-v200-von-mbw-in-0-das-zweite.html (https://becasse-weathering.blogspot.com/2013/02/die-v200-von-mbw-in-0-das-zweite.html)
Op mijn androidtablet werkt deze link niet. Ik kom op de startpagina van blospot terecht. Ik zie dat hij de link probeert te laden, maar hij start dan gelijk door (om het zo maar te zeggen) naar de startpagina.
Waarom?
Modbreak: er zat een tiepvout in, dit is aangepast
-
Mijn 0 module baan is 9 meter lang, gebruik gewoon roco processor met multimuis, booster niet nodig. Meeste spoor 0 locs gebruiken soms nog minder dan h0 locs.
Verder is meeste van mijn spul Nederlandsch, wel wat lenz en brawa 0 wagens, prima spul.
Edwin
-
op een wat felle reactie van Bas. Die m.i. gewoon niet nodig was
Ronald, ik wil niet op je tenen staan, echt niet, noch wil ik kibbelen. Maar ik wil 1 klein ding uitleggen, en dan 'rest ik mn case'. Ik heb ook geen zin meer in gekibbel.
Op het forum komen vragen, adviezen en antwoorden voorbij. Zo'n advies kan soms zijn, dat iemand iets moet kopen omdat die het nodig heeft om zijn probleem op te lossen. En dat zijn dan goed adviezen.
Waar ik inderdaad 'fel' op tegen ben, is dat mensen dergelijke adviezen gaan uitdelen om iets te kopen voor veel geld terwijl ze zelf niet precies weten wat dat 'iets' nou inhoudt.
Zonder te weten wat de TS wilde doen met zijn centrale, geef je tussen haakjes een advies even €70,- af te dragen voor een of andere upgrade. Voor een beetje support wat je waarschijnlijk nooit nodig heb?
(Al zou ikzelf de DR wel even de update naar Yamorc geven)
Opzich is het geen slecht advies, maar dan moet je in mijn optiek er wel ook bij vertellen waarom de TS die upgrade zou moeten aanschaffen. Want nogmaals, ik wil echt niet op je tenen staan, maar kan jij zonder op te zoeken ons vertellen wat je nu precies hebt aan die upgrade behalve 'support'? Ik kan dat namelijk niet, volgens mij kan je o.a. de WiThrottle app gebruiken... ? Maar verder.. Bas niet weet :-X
Maar dan rest eigenlijk alleen de vraag, lost die upgrade iets op? Dat doet het dus niet. Als ik lees wat de TS wilt doen, kom ik tot de conclusie dat zijn DR5000 het exact even goed zal doen met of zonder upgrade.
Dus daarom ben ik dus een beetje 'fel' tegen het advies om de TS €70,- te laten neertellen voor iets waarvoor hij wellicht nooit de vruchten zal plukken. Als puntje bij paaltje komt, zal het mij ook niet malen waar wie zijn spaarcenten naar toe brengt. Als de TS zich er goed bij voelt, dan moet hij het vooral doen. En ik gun hem het geluk. Dat is immers een beetje het doel van de hobby toch? En een YD7001 zal altijd meer waard blijven dan een DR5000.
Anyways, I rest my case... en beëindig mijn deel van het gekibbel :-X
@Geert Jan... je kan ook altijd nog Engelse treintjes kopen in 0 ::)
Mvg,
Bas
-
Bedankt voor al het advies
Fijn dat ik nu zeker weet dat ik niet in een nieuwe centrale hoef te investeren. Ik heb immers nog een dr5000 met variabele voeding.
Ik wil toch de zaak ook met iTrain automatiseren, met kleine kinderen erbij kan ik dan denk ik wat meer opletten op wat er gebeurd. Maar ik ga ook lekker zelf rijden met de multimaus en wat rangeren.
Engels spoor nul heb ik ook naar gekeken. Leuke treinen leuke kleuren, maar dat wordt het toch niet helaas.
En de dr5000 upgraden lijkt me wel de moeite. Ik heb zelf een grote H0 baan gehad en ken mensen met een grote H0 baan en de dr5000 is dan toch niet de beste centrale wat mij betreft.
Sommige V200 locs van MBW eten inderdaad de eigen motoren op, maar SB modelbouw heeft tegenwoordig een vervangingsset te koop. En ik mag er toch wel vanuit gaan denk ik dat dit niet 1,2,3 gebeurd.
Als jullie nog andere punten hebben waar ik op kan letten dan hoor ik dat graag.
groet
Geert-Jan
-
Geert-Jan, het gaat je zeker lukken. 0 is een mooie schaal. Pas maar op want voor je het weet ben je zo verslaafd ;D :) Sorry voor de ruis naast je vraag, wat ik je mee wilde geven was oprecht en goed bedoeld. Je zult daar zeker je weg in vinden. Good luck ;)
-
Op mijn androidtablet werkt deze link niet. Ik kom op de startpagina van blospot terecht. Ik zie dat hij de link probeert te laden, maar hij start dan gelijk door (om het zo maar te zeggen) naar de startpagina.
Deze:
ww1.blospot.com/?backfill=0&term=Blogging+Platform&term=Topic+Database+Management&term=Online+Photo+Gallery (https://forum.beneluxspoor.net/ww1.blospot.com/?backfill=0&term=Blogging+Platform&term=Topic+Database+Management&term=Online+Photo+Gallery)
Waarom?
Ik krijg een virus melding
-
Hallo Bijna naamgenoot,
Ik ben ergens in 2015/2016 overgestapt van h0 naar 0 en heb daar nooit spijt van gehad. Gewoon begonnen met twee wissels en een Lenz Kof op een baantje van 3.00 bij 45 cm en daarmee ook op beurzen gestaan. Ondertussen is die baan uitgegroeid tot iets groters (hier op bnls te vinden onder Ostmuhle), nog steeds ongeveer 3.60 meter lang.
Inmiddels rijden er meer loks op dan de eerder genoemde Kof en dat rijdt allemaal op een Roco multimaus, de blauwe versie, waarmee ik eigenlijk wil aangeven dat investeren in allerlei systemen niet je eerste prioriteit hoeft te zijn om over te stappen. Wat rails, een lok en een paar wagens en je bent verkocht.
Groet, Gert-Jan
-
Gratis een extra G voor je link van onder de rivieren!
https://becasse-weathering.blogspot.com/2013/02/die-v200-von-mbw-in-0-das-zweite.html (https://becasse-weathering.blogspot.com/2013/02/die-v200-von-mbw-in-0-das-zweite.html)
Op een dergelijke baan kun je toch niet met veel loks tegelijk rijden dus de centrale maakt niet zo heel veel uit. En je kunt altijd een nieuwe kopen als je tegen beperkingen aanloopt. Ik zou eerder gaan denken over welk railsysteem je wilt gaan gebruiken (Lenz/Peco/Zelfbouw), of je de wissels handbediend of elektrisch wilt hebben en of je de onderbouw gaat maken. Over enkele maanden zijn de Internationale Spoor 0 dagen in Giessen, altijd een goede plaats om inspiratie op te doen of spullen aan te schaffen!
https://www.internationale-spur-0-tage.de/ (https://www.internationale-spur-0-tage.de/)
-
Kleine tip: Misschien ook bij het spoor 0 forum aanmelden. Een heleboel spoor 0 leden daar zitten hier trouwens ook maar het forum gaat eigenlijk alleen maar over spoor 0 en een beetje over Spoor 1 https://www.spoornul.nl/forum/index.php (https://www.spoornul.nl/forum/index.php).
Klein voorbehoud bij die suggestie: ga niet op het spoornul forum voor de levendige discussies. Daarvoor is het aantal deelnemers domweg te klein. Op de meeste bijdragen reageert helemaal niemand. Wanneer je dat voor ogen staat wacht een teleurstelling. Tegelijkertijd is het wel de plek waar de meeste nul kennis zit en er zitten daar ook mensen die niet op BNLS komen. Goede tip, maar met verwachtingsmanagement dus :)
-
Tegelijkertijd is het wel de plek waar de meeste nul kennis zit ....
Hoe moet ik dit nou weer opvatten? ;D
-
Het is in ieder geval niet een plek waar zoveel gezeurd en gekissebist wordt als op beneluxspoor.net. :-[
-
Er zit daar i.d.d. een hoop kennis op het spoor 0 gebied,maar zoals al gezegd,als je nu een vraag stelt,verwacht niet binnen een paar uur een berg reacties,geduld is een schone zaak.
( verder niks mis mee om je licht daar op te steken )
Verder is nadenken over wat je wil gebruiken qua rails en wat voor baan je wilt maken ( vast of modules) en hoe je die wil bouwen een goed plan.
Evenals goed nadenken wat je qua sporenplan wil maken,je bent met spoor 0 al snel meer ruimte kwijt dan je van tevoren had bedacht,hoe ik dat weet ? ;)
Langdurig tekenen en proberen niet al teveel willen,dat is wel een "must"
Eenmaal eraan begonnen,dan ben je al snel verslaafd,maar goed dat is dan wel een gezonde verslaving ;D
Suc6 en ik ben benieuwd welke plannen en ideeën je hier gaat tonen (y)
Hier gebruik ik overigens gewoon 2 MM de rode uitvoering en voor wat ik heb en rij,is dat meer dan zat,een draadje van m'n frutsels is hier ook te vinden,linkje vind je onderaan dit bericht.
-
Ha Geert-Jan,
Op gevaar af in herhalingen te vervallen:
Ik rijd ook al jaren 0 (Zwitsers 0m in mijn geval, beetje niche) met een klassiek thema: doorgangsstation aan een enkelsporige hoofdlijn met aftakking. Al het materieel reed probleemloos met mijn oude Intellibox II. Toen de snelheidsregeling van dat ding de geest gaf ben ik op Lenz overgestapt. Sinds die tijd rijdt het rollend materieel met Lenz en schakel ik de wissels (via een apart lijntje) met de intellibox II. Die heb ik gekoppeld aan Railware Switch (zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62429.60 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62429.60), post 67.) Kan in jouw situatie ook leuk zijn.
Ik heb op een blauwe maandag, bij wijze van 'guilty pleasure', ook wat 0 spul gekocht: van MBW een 65 met twee zilverlingen. Dat is geen succes geweest. Ik kan de ervaringen op verschillende fora onderschrijven: ook mijn lok vertoonde na korte tijd meerdere storingen, terwijl een van de zilverlingen ineens vanuit een hoek een scheur in de kap kreeg, waarschijnlijk een gevolg van opgebouwde spanning door een klemmende onderkant. (De andere wagon bleek er ook last van te hebben, die heb ik inmiddels bijgevijld.) De firma zelf is (volgens mij begin dit jaar) opgehouden te bestaan. Lenz materieel daarentegen is bij mij volledig probleemloos: één lok had kuren bij ingebruikname maar die werd direct omgewisseld door de firma. Ikzelf ben voor een V100 gegaan: die zou ook goed in jouw plannen passen, beter dan een V200.
Nog twee kleine tips.
Kijk ook eens rond op het SNM forum, daar is veel info te vinden.
En koop wat poppetjes in schaal 1:45. In het begin van mijn 0 tijd namelijk bleef ik heel lang denken vanuit mijn oude (en hardnekkige) H0 perspectief, waardoor ik de neiging had alles net wat kleiner en wat krapper te maken dan eigenlijk zou moeten in deze schaal. Door daar die poppetjes bij te plaatsen (en eventueel een autootje) kom je daar heel snel achter en kun je nog aanpassingen maken. (Aan de andere kant: misschien ben ik de enige die daar last van heeft.)
Ik hoop je verdere activiteiten straks op dit forum te lezen!
-
En het hoeft niet duur te zijn........ https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=104433.0
Voor branchlines en sidings gewoon code 100 rails op kartonnen dwarsliggers.... enz.
Albert
-
Een tijdje geleden heb ik een baanontwerp gemaakt met behulp van 1:1 uitgeprinte rail en wissels van Peco. Weet niet of die nog op de site van Peco te downloaden zijn, maar het was wel erg handig. Je denkt als nieuwe spoornuller vaak nog in 1:87 wat meestal leidt tot een spoorplan met teveel wissels en veel te krappe bogen. Je kan dan wat mogelijkheden snel en makkelijk uitproberen ( en er een foto van maken) en wennen aan de grote en vereiste lengtes voor bijvoorbeeld een inhaalspoor .
Kijk ook maar eens op de site van Lenz wat zij aanbevelen als kleinste boogstraal voor hun loks.
Voor een kleine baan zou ik een Lenz V100 of een BR64 kopen, geen V200..
En hier op de site: De aanpassing van een Engels Dapol Class 08 naar een Nederlandse 5/6/700. Deze loks zijn voor een leuke prijs aan te schaffen .
Het gebruiken van figuren en auto's als referentie is inderdaad een goed idee voor de grote van perrons , huizen en wegen.
In het algemeen: je rijdt met spoor nul minder vaak met meerdere loks tegelijk en hebt dan ook niet zoveel vermogen nodig.
Veel succes en plezier met deze stap, het is, zoals al eerder genoemd, best verslavend dat
Spoor 0
Met vriendelijke groet,
Vincent
-
De 1e serie van de V200 van MBW, de V200.1 was inderdaad niet geweldig, maar de 2e serie, de V200.0 heeft kogellagers in de aandrijving en rijdt bij mij al zeker 10 jaar op de baan zonder problemen, net als de V80 van MBW overigens.
Let op: de 1e serie van de V 60 van Lenz was ook niet best: teveel speling in de aandrijving, maar de laatste versie is weer prima.......
-
Een tijdje geleden heb ik een baanontwerp gemaakt met behulp van 1:1 uitgeprinte rail en wissels van Peco. Weet niet of die nog op de site van Peco te downloaden zijn, maar het was wel erg handig. Je denkt als nieuwe spoornuller vaak nog in 1:87 wat meestal leidt tot een spoorplan met teveel wissels en veel te krappe bogen. Je kan dan wat mogelijkheden snel en makkelijk uitproberen ( en er een foto van maken) en wennen aan de grote en vereiste lengtes voor bijvoorbeeld een inhaalspoor .
Dacht t wel maar zijn altijd wat lastig te vinden.. Even weer opgezocht. Peco site -> Products -> Categories -> Turn out & Crossing plans: https://peco-uk.com/collections/turn-out-crossing-plans
Ook handig zijn de templates van Fast Tracks. Wel US maten maar zeker handig als je plannen wilt. In alle gangbare schalen te downloaden: https://handlaidtrack.com/shop/?v=796834e7a283&wpf_filter_cat_list_0=1481
Bij beide wel even checken of je goed afdrukt, bedoel daarmee fit to page option. Check voor het printen of die aan- of uit moet staan.
-
Weet even niet of spoor 0 in de railbibliotheek zit (dacht het wel) maar je zou ook even wat in anyrail kunnen tekenen. Kan gratis tot iets van 25 railstukken, denk dat je daar in spoor 0 een eind mee komt.
Kun je desgewenst dan ook nog 1:1 uitprinten
-
Zelfs 50 railstukken ;)