BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: 1200blauw op 27 December 2023, 13:08:39
-
Liliput brengt in 1:160 een set met twee vierassige NAM-ketelwagens uit in Tp.III/IV. Zijn dat qua model de opvolgers van de bekende zwarte NAM-ketelwagens die al eerder in H0 door Liliput en andere merken zijn uitgebracht? Ik bedoel deze wagens in N:
(https://fotos.modeltreinexpress.nl/fotos/Liliput/260116.jpg)
-
Indien ze er hetzelfde uitzien als de in H0 uitgebrachte wagens zijn het de beste nabbotsingen van de drieentwintig NAM-vierassers die bij NS waren geïmmatriculeerd. De wagens van Piko in H0 zijn wegens de schorten niet juist en bootsen 63 kuub wagens na. Die van de NAM waren 48 kuubs.
-
Dank voor je antwoord Odaoda.
De zwarte Liliput-wagens waren in de jaren '70 bij mijn weten al buiten dienst en daarmee voor mij minder interessant. Daarom ben ik op zoek naar de ketelwagens die ze opgevolgd zijn. Ik heb ooit een foto gezien van een Br.216 met de Schoonebeek-trein in de jaren '70 met de ketelwagens waarnaar ik op zoek ben. De wagens zijn op die foto niet heel duidelijk herkenbaar. Ik kan 'm online niet meer vinden (heb 'm wel zelf veiliggesteld maar weet niet meer van wie en kan 'm dus niet plaatsen). Wèl heb ik de volgende foto gevonden van een 216 met de ketelwagens te Almelo:
(http://www.nols-maatschappij.info/Fotos/db_216_001.jpg)
www.nols-maatschappij.info
De vraag is dus eigenlijk of deze wagens nu door Liliput in N zijn uitgebracht, òf dat het gewoon grijze varianten van de al uitgebrachte zwarte H0-exemplaren zijn. Reden dat ik aansla is dat Liliput zelf meldt dat de nu geproduceerde wagens Tp.III/IV zijn. Voor mij is bovenstaande foto (en ook degene die ik heb) te onduidelijk, maar wellicht zijn hier deskundigen die meer zien dan ik.
-
Liliput brengt in 1:160 een set met twee vierassige NAM-ketelwagens uit in Tp.III/IV. Zijn dat qua model de opvolgers van de bekende zwarte NAM-ketelwagens die al eerder in H0 door Liliput en andere merken zijn uitgebracht?
Nee, dat zijn geen opvolgers, maar de N-uitvoeringen van de H0-exemplaren van Liliput. De Piko's zijn zoals al gezegd door odaoda niet juist; het zijn vernederlandste Duitse ketelwagens.
Liliput heeft de NAM's al eerder in N uitgebracht onder de nummers L265968 (508 803) en L265969 (508 813)
-
n in de jaren '70 met de ketelwagens waarnaar ik op zoek ben. De wagens zijn op die foto niet heel duidelijk herkenbaar. Ik kan 'm online niet meer vinden (heb 'm wel zelf veiliggesteld maar weet niet meer van wie en kan 'm dus niet plaatsen). Wèl heb ik de volgende foto gevonden van een 216 met de ketelwagens te Almelo:
Dat zijn niet dezelfde als die van Liliput, maar gehuurde exemplaren met VTG op de zijkant. Deze zijn echt anders, en voor zover ik weet niet in model te koop (geweest).
-
Jammer, de kleur gaf me hoop. Tot nu toe waren de opvolgers niet in model te koop inderdaad, en dus nog steeds niet helaas, zelfs niet in N. Dan blijft mijn Br.216 nog even met tweeassers van EVA rondrijden. Als je hééél snel kijkt zie je het niet ;D
-
Ah, je bedoelt deze wagens... Helaas zijn die niet in model (welke schaal dan ook) te verkrijgen. Heb Scaletrading wel op dit spoor gezet. De reactie van Piko was, doen als er tekeningen zijn met de juiste DB- en NL-opschriften qua verhuurde wagens. Series onder andere 33 80 707 6 xxx-y [p] maar ook 787 6 xxx-y [p] (zie foto verderop).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/33-80-787-6-207-1-utrecht-lun-17-7-89-658c477ce9856.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Image2-3-658c47eee683e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Image2-3-658c47eee683e.jpg)
-
Inderdaad die bedoelde ik hierboven. Die witte sticker met Schoonebeek heeft er niet altijd op gezeten. Eind jaren 70 begin jaren 80 woonde ik pal langs het spoor in Woerden. Daar kwam vaak rond 14u de olieboot voorbij, maar daar zaten ze niet op.
-
Deze lijkt mij net weer even anders, in ieder geval qua ketelbeplating (en natuurlijk het opschrift, deze met depot Loolaan). Vraag mij ook af wat die apparatuur op de kopse kant precies is. Het is net niet goed te lezen wat daar staat. Iets met Heiz... en ...druck. Op de foto van odaoda is die apparatuur rechts ook te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Rotterdam-CS-33-80-787-6-125-5-090783-Bak-51-nr-2546-658c49a8d289c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Rotterdam-CS-33-80-787-6-125-5-090783-Bak-51-nr-2546-658c49a8d289c.jpg)
Er was trouwens nóg een type in gebruik: zie onderstaande foto. De eerste ketelwagen is weer duidelijk anders, met die dikke ringen en een ander (veel kleiner) bordes bovenop bij het afsluitdeksel, bereikbaar vanaf de zijkant en niet vanaf de kopse kant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Utrecht-Lunetten-1221-150580-658c4cc58c746.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Utrecht-Lunetten-1221-150580-658c4cc58c746.jpg)
-
Onder die kap zat de stoomaansluiting om de ketel te kunnen verwarmen om het lossen van de dikke zwarte stroop ongeraffineerde aardolie mogelijk te maken.
-
Hier nog een foto uit een oud draadje.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44457.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44457.0)
-
Deze opname nog nuttig? Niet van NS, wel met Nederlandstalige opschriften. Utrecht Lunetten, 14 november 1986:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/BQ09-1986-11-14-Gemiddeld-658d6d17a76c6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/BQ09-1986-11-14-Gemiddeld-658d6d17a76c6.jpg)
Enige opname van een ketelwagen op die dag.
Groet, Raymond van den Hoven
-
Dat zijn inderdaad die die ik bedoel. dank voor de info! (y)