BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Neurenberg => H0 => Topic gestart door: Daan! op 25 December 2023, 09:40:30
-
Ik krijg net een mail van PB Models waarin staat dat ze met een DM'90 komen! Zie deze link (https://pbmodels.nl/dm90/) voor plaatjes en tekst. Maar heb de tekst ook even gepikt uit de mailing:
PB Models komt met 15 verschillende varianten van de DM'90, ook wel bekend als de Buffel.
We brengen diverse uitvoeringen van de DM'90:
NS: Meerdere varianten
Veolia
Noordned
Syntus en Syntus Grensland
RegioNS
Museum stel Spoorwegmuseum
De varianten die PB Models uitbrengt, verschillen op een aantal punten. Denk daarbij aan een wit of grijs dak, een originele raamindeling of overal klapramen, deuren met en zonder fietssymbool en een versie met groot Buffel-symbool!
In de webshop vindt u alle modellen met een nadere omschrijving.
De modellen zullen verkrijgbaar zijn in analoog gelijkstroom, DCC, AC digitaal en natuurlijk ook DCC Sound en AC Sound.
Alle digitale modellen zijn voorzien van:
ESU Lokpilot of Loksound decoder en ESU-speakersysteem voor een optimale geluidsbeleving.
Een PCB voorzien van een 21 polige decoder interface.
Stille Coreless uit het zicht geplaatste motor met dubbele cardan en twee vliegwielen.
Interieur met los ingezette stoelen en fijn uitgevoerde details.
Vele los aangezette details in kunststof en geëtst metaal.
Techniek is wederom ontworpen door YaMoRC.
Stroomafname op alle assen.
Werkende front- en sluitseinen die automatisch veranderen als de rijrichting wisselt. Daarnaast is het rangeersein te tonen en bij dubbeltractie zijn de seinen uit te schakelen.
Werkende remproefverlichting.
Cabine- en interieurverlichting zijn apart te schakelen.
Verlichte koersborden die apart te schakelen zijn.
Stuurtafelverlichting in de cabine.
De treinstellen zijn voorzien van een elektrische koppeling tussen de kortgekoppelde bakken. Beide kopbakken zijn uitgerust met een imitatie Scharfenberg koppeling. Daardoor zijn de DM'90 treinstellen onderling te koppelen, maar ook met onze Wadlopers! De minimale boogstraal waar de treinen doorheen kunnen rijden is 358mm.
-
Dit is dus een bevestiging, dat Robert39 gelijk had en helaas aan de kant werd geschoven door dit (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109342.0) naar het stationsplein te schuiven.
Ik heb gelijk er 1 besteld. Geweldig, PB Models!
-
Mooi! De laatste ontbrekende diesel! Niet helemaal mijn tijdperk maar die gaat er zeker komen! (y)
-
De site krijgt weer even een piek, dus heb wat geduld als ie traag is of plat gaat.
Komt vanzelf goed :)
Prettige Kerst :)
-
Fantastisch! Mooi bericht. Hier ook maar 1 aangeschaft :). Zal wel 2025/2026 worden, maar dan hebben we weer genoeg tijd om ons te verlekkeren.
-
Weet iemand of het spoorwegmuseum versie essentieel anders is dan een normale ns versie?
-
stukje uit de mail: Die zag u vast niet aankomen! euh jawel :D naja gehoopt !
Allereerst fantastisch nieuws! mijn 2024 kan niet meer stuk ;D, misschien heb ik er over heen gekeken maar wanneer is de planning dat ze uit komen,
mvgr Dave
-
Weet iemand of het spoorwegmuseum versie essentieel anders is dan een normale ns versie?
Als je op het betreffende model klikt zie je de detail verschillen per versie. Dast beantwoord misschien je vraag
-
Planning, planning :)
Dat proberen we te vertellen bij elk model, maar lukt toch niet.
Maar goed, eind 2024, begin 2025 lijkt het nu te worden. (onder heel veel voorbehoud)
-
Met de 3426 is nog een uitvoering mogelijk, namelijk met schuiframen in de ABk bak en allemaal klapramen in de Bk bak. Zo heeft het treinstel vanaf mei 2003 gereden. De schuiframen zijn afkomstig van het treinstel 2104. De klapramen van de ABk verhuisden hierbij naar de Bk. Dit was een proef om te bekijken welke ramen het beste geschikt waren voor ventilatie tijdens de warme zomermaanden. Uiteindelijk is er voor gekozen om alle ramen te voorzien van klapramen en de daken wit te schilderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/3426-als-tr-7952-27-7-2003-6589474b180f4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/3426-als-tr-7952-27-7-2003-6589474b180f4.jpg)
-
Planning, planning :)
Dat proberen we te vertellen bij elk model, maar lukt toch niet.
Maar goed, eind 2024, begin 2025 lijkt het nu te worden. (onder heel veel voorbehoud)
kijk dan kan ik eerst maar 1 bestellen en later een 2e, en alles komt ook in 1x uit ?.
mvgr Dave
-
Erg mooi PB Models (y) erg mooi (y)
Gaan we gelijk bestellen, mooie aanvulling van onze NS hobby.
-
Meteen een besteld voor mijn NS dieselcollectie.
Marc
-
Leuk!
Wat is de reden dat het zo slecht in te schatten is qua levertijd?
( dat vraag ik me vaak af)
-
dat je afhankelijk bent van anderen ? word het wel geleverd, gaat de productie wel goed trekken de bakken niet krom enz enz
dit is wat ik mij kan bedenken
groet Dave
-
Heren van PB........
(y)
-
Die zag u vast niet aankomen!
Jawel......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kop-DM90-cutout-61c0a83b3336c.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kop-DM90-cutout-61c0a83b3336c.png)
Gr, Ben. ;)
-
Heb de 3401 besteld deze past het beste in mijn omgeving
Cor
-
Gelukkig voor mijn bankrekening is alles wat PB Models uitbrengt te modern voor mij ('strenge' focus op 1970-1980), maar Chris c.s. is erg goed bezig!
-
@ Ben: ;D ;D ;)
Leuk!
Wat is de reden dat het zo slecht in te schatten is qua levertijd?
( dat vraag ik me vaak af)
Heeft Chris al vaker uitgelegd.... ontwerp, aanpassingen, tijdsloten fabrikant, productie, transport, levering, testen, inpakken.... dan heb je al heeeeel veel factoren die jou levertijd beïnvloeden ;)
-
Jawel......
Gr, Ben. ;)
dat zeg ik ;D ???, en die foto is ook al zo oud als de weg naar rome toch.. was er niet een ander merk wat hem ooit had aangekondigd ??
-
Mooi! De laatste ontbrekende diesel! Niet helemaal mijn tijdperk maar die gaat er zeker komen! (y)
De laatste diesel? Gelul!!!
OmC 901-908 OmBC 1901-1903
OmC 911-916 OmBC 1904-1910
OmC 1921-1936 OmBC 2901-2908
Maar ja, deze zijn er nooit in het geel geweest dus tellen niet mee evenals de Diesel III
als de diesel V
-
Ik hoop dat PB dat positief in de oren knoopt. Een mat36 zou nog meer fentestic zijn dan deze buffel. 🙃 (y)
-
En de Kameel (wel geel) ook niet, maar zullen we dit topic over een mooie nieuwe aankondiging van de Buffel niet meteen alweer off topic laten gaan? ;)
-
De laatste diesel? Gelul!!!
OmC 901-908 OmBC 1901-1903
OmC 911-916 OmBC 1904-1910
OmC 1921-1936 OmBC 2901-2908
Maar ja, deze zijn er nooit in het geel geweest dus tellen niet mee evenals de Diesel III
als de diesel V
Vrede op aarde.... Ik had me beter moeten nuanceren: de 'voor mij' laatste ontbrekende diesel.
-
Keuze zat… ik heb dan maar de 3408 gekozen. (y)
-
Leuke nieuwsbrieven heeft PBmodels gestuurd deze week.
Hele fraaie ontwikkelingen.
En nog steeds ga ik geen ns rijden, maar juich deze ontwikkelingen wel toe.
Groeten,
Jelmer
-
Ik ook. Vind het echt super wat Chris en zijn team hier neerzetten! (y) Dat verdient een grote pluim en veel respect. Ze doen het toch maar :)
-
Als NS rijder is PB een zeer welkome speler op de modeltrein markt. Naast de reeds bestelde modellen ga ik ook een Buffel afnemen bij ze. Ik ben benieuwd welke mooie modellen we in de toekomst nog mogen ontvangen! (y)
-
Mooi 3D ontwerp!! kudos voor de tekenaar (y)
-
Het is dat ik geen NL baan heb ... maar anders zou ik het wel weten.
(zou bijna een NL baan gaan maken maar dan zou ik een Buffel in het Limburgse heuvellandschap moeten zetten en dat klopt volgens mij niet)
-
Heerlen -Aken daar hebben Buffels gereden
-
Het is dat ik geen NL baan heb ... maar anders zou ik het wel weten.
(zou bijna een NL baan gaan maken maar dan zou ik een Buffel in het Limburgse heuvellandschap moeten zetten en dat klopt volgens mij niet)
Frank, there is no Railroad Police ;D ;D Ik zeg; doen! ;) Alle gekheid, idd zou ik als ik NL reed zeker een goede klant bij PB Models zijn. Zij gaan maken en maken echt een mooie modellenlijn nu en voorzien ook echt in een behoefte die er al lang is bij de NL rijders.
[Barry Stevens accent]: PB, gewoon doorrgaaaan! ;)
-
Gelukkig voor mijn bankrekening is alles wat PB Models uitbrengt te modern voor mij ('strenge' focus op 1970-1980), maar Chris c.s. is erg goed bezig!
Helaas is mijn wilskracht minder sterk.. ook bij mij valt ie buiten mijn tijdperk.. maar toch 1 besteld ;D ;D
-
;D
-
15 verschillende modellen . Ik wil er 1 kopen maar welke ? De NoordNed of toch maar een NS ? Misschien van beide 1 .
-
Mooi 3D ontwerp!! kudos voor de tekenaar (y)
Dat vind ik ook ;D en complimenten aan PBModels dat ze het lef hebben om het toch maar te doen
-
Ben ook zeer blij dat zo,n fabrikant als PBm zoiets aandurft
Heb alle modellen er 1 of 2 van in bezit en besteld , en wie weer wordt er nog een keer een Sprinter getrokken
Cor
-
Ben ook zeer blij dat zo,n fabrikant als PBm zoiets aandurft
Heb alle modellen er 1 of 2 van in bezit en besteld , en wie weer wordt er nog een keer een Sprinter getrokken
Cor
Cor, maak nou geen slapende konden wakker..... ;D
-
Er is er ook een met een toelating voor Duitsland... ;D ;D
Voor mij zou er maar 1 Buffel in aanmerking komen en dat is de Noordned.
Maar eerst sparen voor een Noordned wadfietser.. :angel:
-
Ik heb even een aantal nummers naast elkaar gelegd om te kijken waar mijn voorkeur naar uit gaat. Hierbij zie ik een inzetperiode staan dat niet overeenkomt met de werkelijkheid. Dit is namelijk treinstel 3453. Er staat hierbij een inzetperiode bij van 2006 - 2016. In werkelijkheid reed de 3453 in deze uitvoering van maart 1998 tot mei 1999. Van mei 1999 tot december 2003 als Syntus 3453 en vanaf december 2003 tot en met december 2012 als Syntus 53. Daarna is het treinstel afgevoerd. Als ik naar mijn eigen foto's kijk, heeft het treinstel geen wit dak gehad.
-
oeh, zit te twijfelen of ik de 3426 zal doen.
Super mooi om een DM90 in H0 te zien!
-
@Martin.
We zijn er even ingedoken en passen het tijdperk nu aan op de website.
Groeten
Chris
-
ik ben hier zo blij mee. gelijk eentje in pre order geplaatst!
bedankt pb models!
-
Ben ook zeer blij dat zo,n fabrikant als PBm zoiets aandurft
Heb alle modellen er 1 of 2 van in bezit en besteld , en wie weer wordt er nog een keer een Sprinter getrokken
Cor
Of een model dat in meerdere uitvoeringen reed en nog rijdt: DD-AR / DDZ... ;)
Geweldig nieuws zo tijdens kerst. Zojuist ook eentje besteld; de 3408. Goed gezelschap voor mijn vier Wadlopers. (y)
-
@Martin.
We zijn er even ingedoken en passen het tijdperk nu aan op de website.
Groeten
Chris
Perfecte interactie tussen de fabrikant en de mensen met specifieke kennis van het origineel.
-
PB ik neem mijn petje af voor wat jullie allemaal aandurven. (y)
Slechts 1 model uitgeleverd en nu 3 modellen in de pijplijn, je moet maar durven 8)
Al eerder gezegd ik rij Zwitsers anders had ik zeker besteld!
Ik ben overigens erg benieuwd of jullie het front van de buffel in de juiste kleur weten te brengen (Het is nl geen grijs)
Mvg, Johan
-
Slechts 1 model uitgeleverd....
Twee.......
-
Heb ik wat gemist? ::)
Mvg, Johan
-
DH1 en DH2, dat zijn er twee toch?
Een sfeerplaatje uit de PBModels mailing......
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q70/924/DpZZdh.jpg) (https://imageshack.com/i/poDpZZdhj)
.....maar niettemin kan ik (nog) niet kiezen. Gelukkig heb ik nog even de tijd.
Gr, Ben.
-
DH1 en DH2, dat zijn er twee toch?
Gr, Ben.
Is maar hoe je het bekijkt m.i.z. zijn dat twee uitvoeringen van 1 type.
Van Koploper heb je toch ook drietjes en viertjes. Twee uitvoeringen van 1 type.
Mvg, Johan
-
De 3426 heb ik besteld. Wacht rustig af. Eerst de ICRmh, IC+ en koploper stellen. Dat zullen ook weer prachtige modellen worden net als de DH1 en DH2. Volgende aankondiging de SM90? (y)
-
Maar goed, eind 2024, begin 2025 lijkt het nu te worden. (onder heel veel voorbehoud)
Met in de jongste ICR mailing de termijn van de ICR: maart-zomer en een Koploper die daarna zou moeten komen, lijkt mij eind 2024 wishful thinking. Ik hou midden 2025 maar even aan in gedachten ;)
-
Joepie voor alle Buffelaars! (y)
Complimenten aan PB Models die lekker doordendert met modellen waar veel modelspoorders al jaren naar smachten. Al had ik eigenlijk eerder een Sprinter verwacht :)
Yay!
Robert (die zijn budget helaas niet verder op kan rekken)
-
Weet iemand of het spoorwegmuseum versie essentieel anders is dan een normale ns versie?
De 3426 van het Spoorwegmuseum heeft na de overdracht de logo's van de Provincie Overijssel verloren. En volgens mij is dat het enige verschil met de overige Buffels.
En ik ben ook erg enthousiast over dit nieuws van PB Models :D
Misschien nog een opvallend detail: Bij de opknapbeurt in 2013 zijn de desbetreffende treinstellen opnieuw geschilderd en zijn de niet-rokensymbooltjes niet teruggekomen. Dit is ook te zien in deze video van mij: https://youtu.be/hq8wvO0Ug3Y
-
PB-Models heeft de buffel aangekondigd met foto’s van studiemodellen. Hier word ik dan weer vrolijk van zo op eerste kerstdag.
-
Goed nieuws van PB Models ze gaan de Buffels produceren in allerlei uitvoeringen.
-
Ik had eerder nieuwe/kleur varianten van de DH2 verwacht/gehoopt maar de DM90 is ook zeer welkom! Heb inmiddels de 3401 en 3408 besteld. De elektrische versie SM90 mag ook wel komen dan komen daar ook 2 stellen hier . ;D
Ik zag trouwens dat er dit keer geen 22 plux decoder in komt klopt dit ? Aangezien de Wadlopers en Koplopers dit wel hebben/krijgen .
-
edit : Ik ben net teruggefloten door onze technische man.
Plux 22! Excuus :)
-
Klopt, daar wordt al de hele dag over gepraat in het andere draadje ;D
-
Komt er ook een Buffel-eentje? ;D ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/RK20070804-3323-6589b9828fdb4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/RK20070804-3323-6589b9828fdb4.jpg)
-
Die ga jij toch zelf maken? 😜
-
Leuk nieuwtje. Zijn er foto's van ;D
-
edit : Ik ben net teruggefloten door onze technische man.
Plux 22! Excuus :)
(y) Ik dacht al raar nu ineens 21 polig ;D
-
Ben blij met het model, maar blijf het wonderlijk vinden dat een rijtuig 80-120 euro kost en een motorwagen meer het veheel op 450 doet komen, terwijl een motorloze dummy kwa prijs op een stel het verschil niet maakt.
-
Gevraagd om samenvoeging, dit is het 3e draadje vandaag. Gewoon alles in 1 is veel overzichtelijker :)
modbreak: en dat dus ook gedaan ;)
-
Een Plux 22 heeft ook maar 21 contacten in een 22 polige stekker.
Een 21 MTC eveneens… is alleen geen stekker maar een stopcontact ;D ;)
( om het allemaal maar makkelijk te maken ;) )
Ben blij met het model, maar blijf het wonderlijk vinden dat een rijtuig 80-120 euro kost en een motorwagen meer het veheel op 450 doet komen, terwijl een motorloze dummy kwa prijs op een stel het verschil niet maakt.
Je zegt het zelf al… de aandrijving en daarvoor benodigde extra onderdelen kosten meer dan 3x zoveel ontwikkelTIJD als de opbouw.
Daar zit dan dus het verschil. Aan materiaal, zelfs motor etc, zitten niet zo hoge kosten als de uren die voor de ontwikkeling nodig zijn.
Grtzz,
Karst
-
Karst, niet om het 1 of ander, maar ik neem aan dat je niet iedere keer t wiel opnieuw uitvindt, maar simpelweg aanpast.
-
Perfecte interactie tussen de fabrikant en de mensen met specifieke kennis van het origineel.
Dat is absoluut één van de sterke punten van deze modelspoorfabrikant (y)
-
Karst, niet om het 1 of ander, maar ik neem aan dat je niet iedere keer t wiel opnieuw uitvindt, maar simpelweg aanpast.
Natuurlijk niet, alleen zijn er voor verschillende modellen verschillende concepten.
Maar anywee, er wordt graag vergeten, dat materiaalkosten de prijs van een model/module/centrale etc. slechts ten dele (en een beperkt deel) bepalen.
Mooi voorbeeld daarvan is als gebruikte onderdelen enigzins bekend zijn en de hobbyist de "kale" prijs kent. Zo ook b.v. bij onze YD9401 ==> Hobbyistenredenatie: ESP32 kost €2.98 bij Aliexpress, Printje laten maken bij JLCPCB, daar heb je er 5 voor $2,00 dan nog wat pinnetjes en een handvol weerstanden. Dat moet dus makkelijk onder de 10 Euro kunnen... En jullie rekenen de woekerprijs van €62,50 voor....
- €10.85 nu, daar gaat eerst de BTW af ( klachten in Den Haag aub ;)
- € 7.88 dan de Onderdelen
- € 0.65 dan de print ( worden vanwege grootschalige productie op panelen van 4x3 gemaakt )
- € 5.85 bestücking en assemblage
- € 2.00 solderen pins
- €12.50 flashen en testen
- € 1.25 inpakken en stickeren
Ontwikkeling + onderhoud: Initieele ontwikkeling ong. 600 uur á € 55 = €33000.00
Bij een te verwachten oplage van ca 5000 Stuks ( 1/3 van alle verkochte DR5000 ) is dat:
- € 6.60
dus blijven er €14.92 over voor: de dealer/handelaar en een klein beetje voor ons.... en zoals je ziet zit het leewendeel in uren, niet in materiaal. ( oh ja, en de overheid die immer de hand ophoudt...)
Zo werkt het dus als je professioneel ipv hobbymatig naar producten kijkt.
Ik zou bijna zeggen: En ik kán het weten, want ik ben ook als hobbyist begonnen, ook met electronica en ook met modellen ( Plan U b.v. ;) )
Grtzz,
Karst
-
Een Plux 22 heeft ook maar 21 contacten in een 22 polige stekker.
Een 21 MTC eveneens… is alleen geen stekker maar een stopcontact ;D ;)
( om het allemaal maar makkelijk te maken ;) )
Duidelijk (y)
-
De elektrische versie SM90 mag ook wel komen dan komen daar ook 2 stellen hier . ;D
Hier idem... Ik blijf erop hopen dat een fabrikant dit aandurft/aankan. Verder net als de meeste mensen hier blij dat alle modellen van PB schot-in-de-roos modellen zijn, nu ook weer met de DM90 aankondiging. Niet goed voor de portemonnee maar het vult wel in rap tempo de laatste gewenste modeltreinen op.
Lekker doorgaan op deze ingeslagen weg.
-
De elektrische versie SM90 mag ook wel komen dan komen daar ook 2 stellen hier . ;D
Hmmm.... dan zou ik ook uitvallende electronica moeten bedenken.... :o ::)
Grtzz,
Karst
-
sterk....... ;D
-
De laatste diesel? Gelul!!!
OmC 901-908 OmBC 1901-1903
OmC 911-916 OmBC 1904-1910
OmC 1921-1936 OmBC 2901-2908
Maar ja, deze zijn er nooit in het geel geweest dus tellen niet mee evenals de Diesel III
als de diesel V
Klopt wel hoor, de laatste diesel van de NS.
Jos.
-
Leuk nieuws voor de Nederlandse markt!.
Al zal ik er geeneen aanschaffen.
En gezien de ervaringen met de wadloper en ICR zal het wel minimaal 2025 zijn voordat deze uitkomen.
Koen
-
Leuk nieuws voor de Nederlandse markt!.
Al zal ik er geeneen aanschaffen.
En gezien de ervaringen met de wadloper en ICR zal het wel minimaal 2025 zijn voordat deze uitkomen.
Koen
Voor de portemonnee is die levertermijn wel gunstig.
Jos.
-
Joepie voor alle Buffelaars! (y)
Complimenten aan PB Models die lekker doordendert met modellen waar veel modelspoorders al jaren naar smachten. Al had ik eigenlijk eerder een Sprinter verwacht :)
Yay!
Robert (die zijn budget helaas niet verder op kan rekken)
De Sprinter (althans SGM) is er door de concurrentie al in diverse uitvoeringen uitgebracht. Zelf heb ik de flaflip en de oer-SGM, dus ik zal er geen aanschaffen.
Een grotere afzetmarkt verwacht ik voor de DD-AR/DDZ of voor de SLT en misschien ook wel voor SNG, alhoewel ik de SNG niet in mijn huis wil hebben, omdat ik het reizen erin verschrikkelijk vind. De IRM/VIRM zie ik ook als optie, maar ook die zijn er al. Echter als je op Marktplaats kijkt, dan gaan die nog voor dikke prijzen 2e hands van eigenaar naar andere eigenaar... Het Mat'36 wat hier werd genoemd, daar verwacht ik een te geringe afzetmarkt voor. Liever zie ik dan een Hondekop 2'tje. Enfin: laten we ons de komende jaren blijven verrassen door al het moois dat PBModels ons nog gaat bieden.
-
ik denk dat de SGM best wel welkom is vooral op basis van de huidige technieken.. maar stiekem hoop ik zelf op een plan U, kan me niet voorstellen dat maar behoefte is aan 1 serie van alle varianten.. want ik zat te wachten op een Plan U van Syntus.... maar goed om weer terug te komen op de Buffel :P komt het Syntus logo ook voor op de kop ? en ik nog een vraag kan de cabine verlichting aangezet worden tijdens het rijden ?
groet Dave
-
Ha Karst,
Ik snap je verhaal. Er komt meer bij kijken dan ik denk, zo leg je uit.
Mijns inziens maakt het echter uit of je een eerste keer dingen ontwikkeld, veel arbeidsuren hoge kosten, of gaat op ervaring. Uiteraard vergt het eerste veel ontwikkel- en testuren. Maar bij latere ontwerpen borduur je voort op wat je beproefd hebt. Dat neemt dus lang zoveel tijd niet.
Ik blijf het dus wat wonderlijk vinden, dat rijtuigprijs- en stelprijsverschil.
-
"I rest my case" ( als je het niet erg vind ;) )
Grtzz,
Karst
-
Tuurlijk niet.
-
Voor de portemonnee is die levertermijn wel gunstig.
Jos.
Maakt voor jou toch niet uit. Jij gaat toch duiven houden ;D ;D ;D
-
Hartstikke leuk, kijk, dit soort initiatieven zorgen ervoor dat je tijdperk wat gaat verschuiven, ik ben een verstokte tijdperk 3 liefhebber en ik was absoluut niet wat verschoven richting moderner als de kwaliteit niet omhoog was gegaan, voor een heruitgave van Trix was ik nooit gegaan.Ik wilde zeker wat minder treinen kopen omdat ik zat heb, maar ik heb toch twee koplopers en en wat icm rijtuigen besteld, als de kwaliteit zo goed is en digitaal is er ook veel aandacht aan besteed, waardeer je dit echt, je moet wel een erg grote liefhebber zijn om dan bijvoorbeeld de matrix koploper te kopen ,de kwaliteit gaat mijlenver uit elkaar liggen van deze twee fabrikanten , de wadloper moet ik nog maar eens tegenaan lopen zeg maar......
De Buffel vind ik weer net wat mooier dan een wadloper dus ook een mooi initiatief!óp naar sprinters en virms zou ik zeggen!!
(p.s. , dit al zeggende houdt niet in dat ze geen mat 36,40,46, asbest hondekoppen,DE5 enz mogen maken).
-
Ik heb al een PB Wadloper.
En een PB ICMm in bestelling staan...
En zojuist ook de PB Buffel besteld. 8)
Wat een leuke vooruitzichten. Ik weet nu al dat het het wachten waard is. (y) (y)
PB, you make my day!
mvg,
Martijn.
-
Nu moet ik nog langer wachten op een PB Models SGM sprinter. :'(
-
Heel mooi nieuws dit ;D
(en hopelijk ook een opmaat naar SM'90?)
-
Ik denk dat PB de komende jaren nog genoeg werk heeft.
-Sprinter SGM
-IRM/VIRM
-DDM/DD-AR
En ze kunnen het stokje van Artitec overnemen want de uitgebrachte treinstellen kunnen nog wel een update gebruiken!
-
Klein dingetje trouwens Chris, ik denk dat de afbeeldingen op de webshop van de ramen niet kloppen bij de oude versies, ze staan allemaal afgebeeld met alleen klapramen?
-
gaan ze de komende maanden allemaal voor zorgen dat het klopt,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20231226-200809-Facebook-658b256765497.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20231226-200809-Facebook-658b256765497.jpg)
-
Met dit soort initiatieven zijn klapramen natuurlijk niet genoeg. Het is minstens applausramen waardig ;D
Het blijft toch leuk om te zien dat een fabrikant dit allemaal mee kan en wil lezen en ook wat met deze kennis gaat doen (y)
Mvg,
Robert
-
En uiteraard dankbaar dat zij dergelijke modellen, de markt op slingeren (y) So keep on coming with the good stuff guys! 8)
Gr. Menno(1846)
-
En ze kunnen het stokje van Artitec overnemen want de uitgebrachte treinstellen kunnen nog wel een update gebruiken!
nou nou ::). Als je het over de lima en rivarossies hebt geloof ik je gelijk, gezien de tijd, maar dit vind ik on-fair......
-
Hallo,
Ook Bas en ik hebben een buffel besteld, was even brainstormen welke maar gekozen voor de museum uitvoering omdat deze langer inzet baar is (blijft) dat de andere buffels.
mvgr Evert en Bas
-
nou nou ::). Als je het over de lima en rivarossies hebt geloof ik je gelijk, gezien de tijd, maar dit vind ik on-fair......
un-eerlijk zelfs ;D
-
Wie de gelijkenissen tussen Artitec en PB niet ziet, is blind volgens mij......
PB heeft dat stokje allang opgepakt (y)
-
Even over dat begrip upgrade. Ik ben niets gewend, maar ik zou toch denken dat qua niveau van detaillering de laatste 20 jaar wel een plafond is bereikt. Gebeurt daarin echt nog iets en wat dan? Verschillend gevormde klinknagels op 1 model? Hoeveel verder kan je gaan. Verschil in afwerking en dat soort dingen daargelaten.
-
Ik denk dat PB nog wel een stapje verder gaat dan Artitec maar ik vraag me tegelijkertijd af hoe wenselijk dat is. Ik vind een gimmick als een verlichte stuurstandtafel leuk hoor, begrijp me niet verkeerd, maar zou liever iets minder van dit soort (in mijn ogen overbodige) details hebben als dat de prijs van het model zou drukken.
Want hoewel ik er wel een ga aanschaffen zou mijn afname groter zijn als ze wat minder aan de prijs zouden zijn.
Voor mij zijn de Artitec modellen ook nog steeds juweeltjes en vind ik het nog steeds jammer dat ze gestopt zijn met treinmodellen. Beetje jammer om Artitec nu weg te zetten als inferieur (althans, dat gevoel bekruipt me dat dat nu gebeurt).
Maar goed, zo zal iedereen daar anders over denken en dat is ook prima. (y)
Grtz,
Niels
-
Er zijn bijna geen loc’s/treinstellen met de digitale panto’s.
Dat zou voor mij wel echt een extra reden zijn om een merk te kopen.
Bij veel ( ik rij dan Duits) hoort de panto te wisselen bij rijrichting.
Stuurtafel/meterverlichting hebben veel modellen al standaard, superleuk.
Deuren die open en dicht gaan, Roco heeft ‘t gehad, volgens mij was het te gevoelig.
Remlampen, bijvoorbeeld straks ook bij een VIRM zou ook leuk zijn.
De detaillering van het interieur, ik zie het wel
Dus ik denk dat er nog wel ruimte is haha
Maar PBM is een heeeeeel eind op weg.
-
Het zou mij niet verbazen als er in de toekomst exacte (op schaal) kopieën gemaakt worden. Discussies zijn dan niet meer nodig ... ;D
Ohja, mooi treinstel weer! Ik schrijf ook in voor een echte Sprinter !
-
Roco is destijds de eerste geweest met een aantal van die digitale gimmicks, waaronder de eerder genoemde digitaal bediende rijtuigdeuren, maar ook de schuivende huiven met sound in de staalwagensets en de E10 Bügelfalten met de digitaal bediende pantografen. Allemaal een stille dood gestorven want toch erg kwetsbaar. Oh ja, Matrix heeft de bewegende panto’s op o.a. de NS 1700, maar dat gebeurt dan weer met een nylondraadje.
Rob
-
(lange berekening)
Grtzz,
Karst
Mooi voorbeeld en goed uitgelegd Karst. En kun je nagaan wat een schappelijk uurtarief je nog voor jezelf rekent! En mooi hoor jongens, dat jullie zo druk bezig zijn mooie Nederlandse modellen te maken. Hopelijk in de toekomst nog de IRM en VIRM. Gelukkig kun je daar wel een miljard varianten van maken, dus dat is makkelijker ;).
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Zojuist de 3433 besteld. En +1 voor een sprinter, ook met tussen rijtuig!
-
persoonlijk hoop ik dat de NS flirt 3 komt na de buffel. rijden er zo veel van in nederland. genoeg versies te bedenken. en ik denk ook dat er genoeg mensen zitten te wachten op een H0 van de flirt.
-
Ik heb niets meer dan lof voor de plan X, plan U en mat 54 van Artitec. Ik heb de IC hondekop nog gekocht deze zomer, erg mooi (y)
Ik bedoel meer, als je naar de verpakking en bouwwijze van de modellen kijkt. Had het ook van Artitec kunnen zijn......
-
...persoonlijk hoop ik dat de NS flirt 3 komt na de buffel...
Oh ja... helemaal mee eens. Flirt-3, in NS kleuren, nog met blauwe kop.
mvg,
Martijn.
-
Er zijn bijna geen loc’s/treinstellen met de digitale panto’s.
Dat zou voor mij wel echt een extra reden zijn om een merk te kopen.
Denk wel dat zulk soort extra's wel enorm kwetsbaar zijn en het geen lang leven beschoren is. Zie soms al wel eens locomotieven van ESU voorbijkomen waar al het één en ander aan mankeert.
Voor iedereen is de keuze anders, maar van mij hoeft het allemaal niet. Maar snap wel dat een fabrikant niet 5 verschillende uitvoeringen gaat maken vanwege de kosten. Dan maar alles of niets.
-
PBmodels zie ik als een opvolger van Artitec ,daar kunnen we alleen maar blij van worden met ze alle ....en ze hebben de gang er goed inzitten , alweer het vierde model dat wordt aangekondigd, me portemonnee kan het niet meer bijhouwe.... ;D ..... als ze zo doorgaan is binnen 10 jaar is alles uitgebracht wat er ooit op nederlands spoor heeft gereden...... :P
Misschien dan toch iets in N gaan produceren wat hier sommige roepen :D, of tram,s gaan uitbrengen.... (y)
-
Denk wel dat zulk soort extra's wel enorm kwetsbaar zijn en het geen lang leven beschoren is. Zie soms al wel eens locomotieven van ESU voorbijkomen waar al het één en ander aan mankeert.
Dat is altijd zo met nieuwe technieken, dat het nog niet perfect is. Komt wel goed. Ik denk dat we in de toekomst elk model (waar mogelijk) met digitaal schakelbare pantograaf gaan zien. Net als dat we verlichting in elk model verwachten, of een digitale plug.
-
Misschien dan toch iets in N gaan produceren wat hier sommige roepen :D, of tram,s gaan uitbrengen.... (y)
N is leuk, en heel veel in mogelijk tegenwoordig, een kloppende 1:160 ICM zou hier dan ook meer dan welkom zijn (de minitrix heeft vreemde proporties :P)
-
In elk geval krijgt de Buffel geen digitaal beweegbare pantograven. Althans, laten we dat hopen.... :)
-
Ik lees de titel van het topic en denk, ga eens even op het gemak doorlezen. En waarachtig, het topic ontaard alweer in een wensen topic ;D
-
Toch liever een ontaarding dan een ontsporing. Ach, wat niet is kan nog komen :angel:
-
In elk geval krijgt de Buffel geen digitaal beweegbare pantograven. Althans, laten we dat hopen.... :)
Dat is dan wel weer iets wat men niet zou verwachten ;D
-
Wow! Dat hadden jullie nou niet moeten doen ;D
-
woeps, vinger uitgegleden.
heb nu "per ongeluk" maar de 3426 in bestelling gezet 8)
-
Oh ja... helemaal mee eens. Flirt-3, in NS kleuren, nog met blauwe kop.
mvg,
Martijn.
De kopkleurwijziging maakt dit materieel in commercieel opzicht aantrekkelijker om in 1:87 uit te brengen, want uiteraard willen sommigen alle varianten; zoals ik uiteindelijk 4 Wadlopers 1'tjes heb aangeschaft. ;D
-
Ik sluit ook niet uit dat ik naast de NS versie wellicht ook de R-Net grijs/rode koop, want die versie rijd bij mij door het dorp ;D
mvg,
Martijn.
-
Dat is altijd zo met nieuwe technieken, dat het nog niet perfect is. Komt wel goed. Ik denk dat we in de toekomst elk model (waar mogelijk) met digitaal schakelbare pantograaf gaan zien. Net als dat we verlichting in elk model verwachten, of een digitale plug.
Heeft Märklin al op een Duitse loc, zag het
van de week voorbij komen in een filmpje
van Pijplines. Dat word voor den hobbyist
dan toch waslijn trekken.
-
Was ook niet de eerste keer. Zelfs al in een N model gespot.
-
Er viel mij iets op aan stel 3401.
Dit stel heeft de introductiesticker "Buffel" op de kop staan.
Echter staat op de andere wagen ook de sticker "Achterhoek".
Hebben die er gelijktijdig op gestaan?
Bovendien hebben op de Maaslijn ook enkele DM90's gereden met de introductiesticker, maar niet met de "Achterhoek" sticker erbij.
Jos.
-
Klopt, Achterhoek stond er op toen hij dienst deed op de lijn Arnhem - Winterswijk. De term Achterhoek is later verwijderd. De introductie van DM 90 ging niet heel erg voorspoedig kan ik me nog herinneren. Daardoor kwamen ze pas later op de Maaslijn dan oorspronkelijk de bedoeling was.
-
@Chris van Diesen,
Geen idee om bij de 4301 de Achterhoeksticker als losse decal mee te leveren?
Zo kan de Introductie-Buffel breder ingezet worden dan alleen in de Achterhoek.
Jos.
-
Toen de 3401 (in ieder geval in 1997) naar Friesland kwam, zaten de Achterhoek stickers er nog op.
Dus in Friesland is de 3401 inzetbaar met de Achterhoek stickers.
-
3401 met Buffelstickers heeft volgens mij ook zo op de maaslijn gereden heel even.
-
Kep me ook altijd afgevraagd waarom de buffels nooit blauwe reclamebanen hebben gehad .... ik heb het nooit gezien in ieder geval.
-
Omdat ze te recent waren voor die banen?
-
Inderdaad het eerste mat in de 'nieuwe' huisstijl met donkerder geel, blauwe in plaats van zwarte accenten en geen reclamebanen
-
Ok , bedankt voor de info, ik wist het niet.... (y)
-
En misschien oogt het wel helemaal niet, die schuine banen op een wand met een knik
Al zie ik nu dat de Railhoppers die banen wel hadden dus dat was geen argument
-
3401 met Buffelstickers heeft volgens mij ook zo op de maaslijn gereden heel even.
Die wel, maar niet de Achterhoek er op.
Jos.
-
Nou hoop ik alleen maar, dat ze de Buffel niet te realistisch maken, want dan ligt hij meer op mijn werktafel voor reparatie als, dat hij rijdt. ;D
-
Ben je niet in de war met de Railhopper, SM’90?
De Buffels, DM’90, waren juist heel betrouwbare treinstellen!
Jeroen
-
eindelijk de buffel, en ook de versie erbij met klaptreden die in het zuiden des lands heeft gereden.
past niet echt in mijn tijdperk maar dit treinstel heeft voor mij toch een extra lading.
Nu maar eens kijken of het door de feestcommisie ga krijgen. ;D
-
Voor degene die nog twijfelen om een stel aan te schaffen maar geen Nederlands getinte baan hebben, is er een mogelijkheid. In 1996 reed de 3419 na aflevering te Venlo vanaf de fabriek, niet verder Nederland in maar reed naar... Luxemburg! Daar werd het stel getoond aan het publiek in het kader van de festiviteiten rondom "50 jaar CFL" (de oprichtingsdatum van de CFL is hier genomen, dus niet het begin van de spoorwegen in Luxemburg). Het stel werd in de folder, waarin al het tentoongestelde materieel was opgenomen, voorgesteld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-tekst-1-65ad0072d354c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-tekst-1-65ad0072d354c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-tekst-2-65ad0072ef7f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-tekst-2-65ad0072ef7f2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-tekst-3-65ad00730a585.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-tekst-3-65ad00730a585.jpg)
Op zaterdag 5 oktober 1996 heb ik de hele dag besteed aan het maken van foto's op het feestterrein. Hierbij enkele foto's van de 3419 in combinatie met ander materieel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-2-65ad00724b6d7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-2-65ad00724b6d7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-1-65ad0072465e5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-1-65ad0072465e5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-4-65ad00727f9af.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-4-65ad00727f9af.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-3-65ad0072804a0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-3-65ad0072804a0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-8-65ad0072b6101.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-8-65ad0072b6101.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-5-65ad0072b32c4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-5-65ad0072b32c4.jpg)
(Alle foto's zijn scans van mijn dia's) Wordt vervolgd in een volgend bericht.
Addi! Raymond van den Hoven
-
Het wordt echter nog mooier met die 3419 in Luxemburg! Om het publiek écht kennis te laten maken met het buitenlandse materieel, reed men er ritten mét publiek mee vanaf het tentoonstellingsterrein naar Bettembourg en terug. Ik heb op zondag 6 oktober 1996 mij bezig gehouden met die ritten (er reed meer), de eerste slag meegereden en de foto's van de 3419 onderweg van de 2e slag hier bijgevoegd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-9-65ad02280946f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-9-65ad02280946f.jpg)
Passage te Berchem (toendertijd het enige station onderweg). Het meegedraaide plaatje is mislukt door het donkere weer (en de ondeskundigheid van de fotograaf...)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-10-65ad0228095a0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-10-65ad0228095a0.jpg)
Aankomst te Bettembourg. Het plaatsnaambord moest er uiteraard bij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-11-65ad02283e0c8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-11-65ad02283e0c8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-12-65ad02284bd69.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-12-65ad02284bd69.jpg)
We zien de 3419 weer bij vertrek richting Luxemburg. De slagen zijn gereden met een Nederlandse machinist en een pilot van de CFL voor de wegbekendheid. Let op: In Nederland had de 3419 dus nog geen 'betalende reiziger' vervoert!! Pas na terugkomst vanuit Luxemburg en na de officiële indienststelling bij NS werd het in Nederland ingezet voor het publiek.
Als je het stel 'correct' wilt gebruiken moet je dus de versie hebben met de "lege" deuren, dus zonder gele stickers. Je zult (als PB geen nummervariant uitbrengt) uiteraard het nummer moeten veranderen. Maar doe gerust wat jij op jouw baan wilt, het is maar een tip.
Addi, Raymond van den Hoven (koopt er, ondanks de fraaie uitvoering, geen. Ik beperk me tot een eerdere periode van de CFL)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-5-65ad0072b32c4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1996-05-10-Lux-3419-5-65ad0072b32c4.jpg)
Naast de Buffel in Luxemburg valt mij die DB-“touringcar” op. Het blijkt de geflopte bouwserie 670 (https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_670), inderdaad een soort dubbeldeks touringcar, op twee assen.
-
Martijn, als je met “deze” bedoelt de 670 en met “hier” de materieelshow van de CFL, neem ik aan dat het is “omdat” die show het nieuwste van het nieuwste aan spoorwegmaterieel van 1996 wilde laten zien, waar de Buffel en de 670 toe behoorden.
Maar daar ging je vraag niet over, begrijp ik nu :-[. De aanleiding is al weggehaald.
-
Nieuwsbrief ontvangen. Prognose is 2025.
-
Wat morgen al ? Dan is het al 2025 . Of nog 365 dagen wachten tot het einde van 2025 . Ik wacht het wel rustig af . ;)
-
Ik zou aan PB Models willen zeggen,
allereerst een goed 2025,
Goed dat er nieuws is, maar kondig geen nieuwigheden aan vóór de andere projecten zo goed als afgewerkt zijn en in productie kunnen.
We horen b.v.b. nog altijd niets over de ICR Benelux rijtuigen, die toch al bijna 3 jaar aangekondigt zijn, ( en ook zolang besteld ), zelfs nog géén definitieve foto's.
Anders gaan jullie vervallen in een positie zoals LS Models, véél aankondigen, maar niet uitleveren, en dan haken de modelspoorders uiteindelijk af, wat wel jammer zou zijn.
-
Die foto’s van de ICR Benelux, buurland en binnenland komen vandaag stond in de nieuwsbrief
-
Ja ? komt er dan vandaag nog één ?
Ik heb vanmorgen de nieuwsbrief gekregen waarin vermelding staat van die foto's,
Ik reageerde dan ook op die brief omdat het de laatste dag is ( vermoed ik toch ) van dit jaar, en ik géén foto's of nieuws hierover kon vinden.
grtjs,
Saskia
-
Zoals gezegd staat het in die nieuwsbrief. Dus als je die nieuwsbrief zelf ook gekregen hebt, dan kun je het terugvinden. Helemaal onderaan. :)
-
Op 8 februari te bezichtigen op de beurs in Houten.
Maar dan gemaakt van plastic blokjes.
Ronald Visser
-
Ik zou aan PB Models willen zeggen,
allereerst een goed 2025,
Goed dat er nieuws is, maar kondig geen nieuwigheden aan vóór de andere projecten zo goed als afgewerkt zijn en in productie kunnen.
We horen b.v.b. nog altijd niets over de ICR Benelux rijtuigen, die toch al bijna 3 jaar aangekondigt zijn, ( en ook zolang besteld ), zelfs nog géén definitieve foto's.
Anders gaan jullie vervallen in een positie zoals LS Models, véél aankondigen, maar niet uitleveren, en dan haken de modelspoorders uiteindelijk af, wat wel jammer zou zijn.
Misschien moet je even stilstaan bij het verlies van Chris zijn partner in 2024 en de daarbij behorende onrust en problemen. Zijn geliefde Joost was onderdeel van PB en samen deden ze veel van het werk. Dus enig geduld en begrip is hier wel op zijn plaats!
-
Laten we alsjeblieft blij zijn met een bedrijf als pbmodels dat zulke prachtige modellen op de markt brengt in plaats van te zeuren als iets eens wat langer duurt dan eerst was aangekondigd.
Wat pbmodels maakt is echt topkwaliteit en daar gaan ze ook voor, want ze zijn niet te beroerd om een serie die niet helemaal perfect is terug te sturen naar de fabrikant voor verbetering.
-
Precies dat. En een prima bereikbaarheid. De vergelijking met LS Models raakt daarom kant noch wal.
-
Die foto’s van de ICR Benelux, buurland en binnenland komen vandaag stond in de nieuwsbrief
Inmiddels is die nieuwsbrief er ook!
-
Fraaie modellen.
Op naar een mP3000 ;D.