BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: brutus1 op 24 December 2023, 20:56:23
-
Wat ik mij steeds afvraag als ik dit Amerikaanse locmodel van de maatschappij New Haven voorbij zie komen is of de NS1200 hierop gebaseerd is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/84002a-65888c910c367.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/84002a-65888c910c367.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0325-kopie-2-65888a668707b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0325-kopie-2-65888a668707b.jpg)
Gr Brutus
-
Klopt helemaal! Officieel was de loc ontworpen door Baldwin. Als je een beetje op Internet zoekt dan vind je dit:
From the early years of the 20th century Baldwin had a relationship with the Westinghouse Electric Company to build electric locomotives for the American market. The electric locomotive was increasingly popular; electrification was expensive, but for high traffic levels or mountainous terrain it could pay for itself, and in addition some cities like New York, were banning the steam locomotive because of its pollution and the propensity for accidents in smoke-choked terminals. Baldwin built or subcontracted out the bodywork and running gear, and Westinghouse built the electrical gear. Both combined to have a similar arrangement with the Netherlands N.V. Heemaf [nl] and Werkspoor for the foreign markets.[54]
-
Klopt helemaal!
De eerste 1200 kwam in oktober 1951 op de baan, de getoonde Amerikaanse loc in 1954. Het zal dan eerder andersom zijn.
-
Dat is waar. I.i.g. is duidelijk te zien dat het ontwerp uit een en dezelfde koker/fabriek afkomstig is. Wanneer het allereerste ontwerp op papier is gemaakt, en hoe dat eruit zag, kan ik nergens vinden.
-
Dit is idd. de NS 1200.
Ik wil nog eens een Lima 1200 ombouwen naar een Amerikaan.
Loc en Kadee koppelingen heb ik al liggen.
Weet iemand waar ik New Haven transfers kan kopen?
-
Fleischmann heeft in een ver verleden een 1200 voor de Amerikaanse markt in NH kleuren geleverd.
-
Wanneer het allereerste ontwerp op papier is gemaakt, en hoe dat eruit zag, kan ik nergens vinden.
Voor wat betreft de NS1200 staat dat in het boek "Elektrische locomotieven NS-serie 1200" van Henk Bouman: Hoofdlijnen van het ontwerp door Baldwin in 1948/1949, verder uitgewerkt en aangepast door Werkspoor. In dat boek zijn ook tekeningen van Westinghouse opgenomen uit 1949 en 1950.
En omdat Baldwin en Westinghouse zich baseerden op ervaring met eerdere locomotieven en de ervaring met de NS1200 weer meenamen in volgende ontwerpen, kan je hier n.m.b.m. niet zeggen dat de NH loc gebaseerd is op de 1200 of andersom. Ze maken gewoon allebei deel uit van dezelfde ontwikkelingslijn, waarbij de NH loc na de 1200 kwam en dus elementen daaruit meekreeg.
Meer over die ontwikkelingslijn is te lezen in een tweetal artikelen van Peter van der Mark in Op de Rails 2021-2 en -3, met de titel "De stamboom van de NS 1200".
Grtz, Ton
-
Ergens ,wss uit het artikel in OdR, weet ik alleen dat de 1200 smaller was dan zijn Amerikaanse collega.Daardoor was het in de lok wat anders ingericht.
Bedankt voor het geven van het artikel in OdR,ik ga eens ff kijken .
Peter
-
Ik heb het idee dat de NH loc ook iets langer is.
-
Misschien interessant om dit (https://petervandermark.home.blog/2019/01/22/a-new-haven-railroad-ep-5-electric-locomotive/) te lezen?
-
Inderdaad interessant leesvoer.
Maar behalve de 1200 en de New Haven loc heb ik geen andere locs gevonden met hetzelfde type draaistellen.
-
PR E2c:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pennsylvania_Railroad_class_E2c (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pennsylvania_Railroad_class_E2c)
Er waren ook varianten met 3 2-assige draaistellen, zoals er ook een Baldwin-variant rond reed in Spanje
-
Ik heb het idee dat de NH loc ook iets langer is.
Klopt. De 1200 is/was 18,086 m, en de NH 68 voet, oftewel 20,726m (bron: https://cs.trains.com/mrr/f/88/t/61696.aspx)
-
Maar behalve de 1200 en de New Haven loc heb ik geen andere locs gevonden met hetzelfde type draaistellen.
Alco PA-1?
Grtz, Ton
-
Alco PA-1 inderdaad. Maar met 4 remcilinders per draaistel en symmetrische as-afstand (want 2 assen aangedreven op buitenste assen per draaistel. De 1200 had wat extra ruimte nodig tussen 2 assen voor een extra motor per draaistel), en de 1200 en dat New Haven ding hebben 6 remcilinders zie ik. Ook heeft de Alco wat andere afwijkingen, maar in de basis hetzelfde design. Ik gebruikte een Athearn PA-1 aandrijving voor mijn oude Lima 1200en, dat klopte al veeeel beterder dan de Lima draaistellen wat as afstanden betreft 8) .
Wel apart dat de twee fabrikanten hezelfde type draaistellen gebruikten. Of werden draaistellen weer geleverd door andere bedrijven? Net zoals autofabrikanten die Bosch bougies in hun auto's schroeven (weet alleen van Tesla dat zij absoluut geen Bosch bougies gebruiken :P )
De meeste USA locs zijn breder dan Europese treinen vanwege het andere profiel van vrije ruimte. Dan moet de indeling daar wel op aangepast worden.
Mvg,
Robert
-
Vraag blijft wanneer iets eenzelfde ontwerp is.. de opvallende knik in zijwanden en de rechte neus ontbreken bij de Amerikaan. Hij heeft wat mij betrecht meer gemeen met typische US diesels dan de 1200; gelijkende draaistelarmen en wielophanging met combi blad/spiraalveer werd volgens mij inderdaad meer gebruikt door Baldwin.
Bijv: https://i.pinimg.com/1200x/89/24/c8/8924c8b90f9b05d880b2ef8e10af9cfa.jpg
-
Speurend naar info over de Chileense neef E-32 kwam ik een Flickr-account tegen met veel plaatjes van die serie: https://www.flickr.com/photos/juantrenaes/
Even een beetje rondneuzen en je loopt ze zo tegen het lijf. Veel weet ik er niet van, maar het GE-ontwerp is door de Italianen gemaakt: Fiat / Breda?