BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Jan-Evert op 01 May 2008, 20:31:15
-
Hallo -
Ik heb een set van 8 kalksteen fals wagons van Fleischmann 5752 aangeschaft, echter de koppelingen zijn "ouderwetse" haakkoppelingen. Er zitten geen nem schachten op, echter ik zou er toch graag profi koppelingen opzetten.
Heeft iemand ervaring met het omwisselen van kopplingen van Fleischmann 5752 Kalksteen fals wagons?
Kan het uberhaupt, en zo ja, hoe haal ik de wagon/koppeling uit elkaar?
Groet! Jan-Evert
-
Hoi Jan-Evert,
ik heb genoemde kalkwagens zelf niet, maar 99% kans dat deze koppelingen eronder passen.
http://www.fleischmann.de/images/products/big/6516.jpg
mvg
Sander.
-
Hoi Sander,
Ik dacht dat in eerste instantie ook, heb er al vele vervangen op deze wijze, dus geen probleem dacht ik.
Echter eea lijkt ingekapseld in metaal bij dit 5752 model, op het eerste gezicht alleen open te maken door 4 lipjes te buigen en dan een kapje eraf of zoiets. Ik heb dit nog niet gedaan, misschien kan het nl. handiger cq verstandiger. Ook geen idee welke koppeling ik eventueel kan verwachten als ik dit doe.
Jan-Evert
-
Hoi Jan-Evert,
ik heb genoemde kalkwagens zelf niet, maar 99% kans dat deze koppelingen eronder passen.
http://www.fleischmann.de/images/products/big/6516.jpg
mvg
Sander.
Nee dus. ;)
Volgens mijn oude catalogus heeft dat model nog een penkoppeling. In de profiuitvoering is dat nummer 6517.
Dan moet je inderdaad het bevestigingsplaatje verwijderen.
-
Tsja das een goeie.....
wellicht een idee om er een fotootje van de maken en die hier te plaatsen. Wellicht dat iemand dit herkent. De bewuste kalkwagens zullen niet de enige modellen zijn waar Fleischmann dit type koppeling (bevestiging) op geplaatst heeft.
Ben er wel een beetje nieuwsgierig naar eigenlijk..
mvg
Sander.
edit na het lezen van de reactie van Henk:
http://www.fleischmann.de/images/products/big/6517.jpg
Aha heb ik weer wat geleerd. Ik ken de 6517 alleen van mijn ooit lang geleden startset loc
http://www.fleischmann.de/images/products/big/4228.jpg
Staat me iets van bij dat je de buffers moest losdraaien om de koppelingen te kunnen wisselen......
Hoop iig dat je er verder mee komt Jan-Evert.
groet
Sander.
-
Dat valt wel mee. Het gaat altijd om modellen die vroeg in de jaren zestig of nog eerder zijn ontwikkeld. In de catalogus van 1987/88, waarin ik heb gekeken, stond nog maar een handvol modellen met dat type bevestiging. Daaronder dus de 5520 fads, waarvan die kalkwagen een kleurvariant was.
Je moet inderdaad dat plaatje losmaken door de lipjes te buigen Jan-Evert. Is niet anders.
De V100 had die bevestiging inderdaad ook en daar moest je de buffers losdraaien. Maar bij de fads/fals dus niet.
-
Ik heb dergelijke koppelingen ook al eens vervangen, let op bij het verwijderen van de huidige dat een klein veertje achterin de koppeling niet verdwijnt. Deze zorgt ervoor dat de koppeling na een bocht weer recht staat.
Het is moeilijk om de nieuwe koppeling op de goede hoogte te krijgen. Maar je kan ze wel uitwisselen voor nieuwe koppelingen, het type dat Sander net voorstelt is inderdaad degene die ik ook heb gebruikt.
-
Sander net voorstelt? ??? ;D
-
@Henk,
jij hebt het nummer voorgesteld, ik heb er een voorstelling van gemaakt middels een plaatje ;D ;D
Sander
-
Hallo,
Gaat denk ik inderdaad lukken met de 6517. Ik heb hem net open gemaakt (1 wiel eruit, dan lipjes met een dun mesje omhoog en het kapje komt zo los.
Ik heb 3 kleine foto's gemaakt waarop het duidelijk is te zien.
Ik ga 2 zakjes 6517 bestellen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5752_1.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5752_2.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5752_3.png)
Sander, Henk: bedankt!
-
Nog 'n kleine correctie:
* 2 lipjes per koppeling ipv 4
* Bart ook bedankt!
-
Ik heb dat ook gedaan bij een aantal wagens, ze komen iets dichter tegen elkaar aan te staan maar kunnen nog goed door alle bogen.
Het draaistel kun je los halen van de wagon, dat werkt misschien iets gemakkelijker dan enkel een as eruit te halen. Het plastic van de draaistellen kan wel wat hebben, het gaat echt niet snel stuk. Mocht het pennetje eruit vallen, dan kun je dat zonder meer weer terugplaatsen.
-
Ik heb de koppelingen nog niet binnen maar het wielstel loshalen, dat zal met het terug-samenstellen inderdaad makkelijker werken.
Gewoon het draaistel beetpakken en "lostrekken" of nog ergens een schroevendraaier tussen?
-
Liever niet het draaistel met een schroevendraaier loswrikken, je forceert de boel dan. Beter pak je met een punttang de kop van de pen beet en trekt hem los. De punten moeten tussen die sleuf in je wielstel kunnen passen. Goed bewaren en bij het terug-monteren opletten dat je hem er niet te ver in perst.
-
Ik heb net even geprobeerd, lostrekken lukt me niet zomaar, ook nog even met mijn punttang geprobeerd, maar die is niet 'puntig' genoeg - zal volg. week eens gaan kijken bij de lokale bouwmarkt.
-
Wel jammer dat je hiervoor meteen onkosten moet maken, maar... goed gereedschap heb je de rest van je leven wat aan.
Je kunt wel proberen het wielstel over de pen heen te trekken, en hem er later weer op te klikken, maar met veel risico van verbuigen.
Ook met de lipjes moet je oppassen. Vaak kun je ze eenmaal openbuigen, maar bij het terugbuigen breken ze af. Dus voorzichtig 'op een kiertje zetten' en de koppeling eruit/erin wrikken.