BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Johnny Lobo op 22 December 2023, 16:37:39
-
Hallo Iedereen,
Ik ben niet de eerste hier die zich hier aan waagt, maar het plan lag al te lang op de plank (ben al bezig met "verzamelen van onderdelen sinds januari 2015..) , dus nu toch maar goed aan de slag.
Ik ga dus een Diesel vijf bouwen, digitaal met geluid, en op schaal.
Op 29 januari 2015 dus de tekening aangeschaft bij de Nederlandse vereniging van Modelbouwers, hierna lang getwijfeld over hoe deze te gaan bouwen.
Helaas heb ik niet de middelen en de know-how om messing te gaan etsen (zoals de prachtige bouwbeschrijving van Karst Drenth in Samenwerking met Frie vanaf december 2015 hier beschreven) , heb ik ook 3d printen overwogen, maar hier gaat dan wat mij betreft teveel computertijd in zitten en 3d printen op dit formaat is ook nog prijzig.
Voorwaarde was echter wel, volledig op schaal, dus domweg ombouwen van een Lima hondekop (zoals beschreven in Railhobby januari t/m maart 2020) viel wat mij betreft ook af, het stel zou dan veel te breed en te kort worden.
Inmiddels had ik contact gelegd met Erwin Frick Messing modelbouw, en hij had nog een aantal koppen in kunststof, met nieuw zilver raamlijsten, en heb toen alle 3d geprinte stoelen en banken, de benodigde draaistelzijkanten, trekogen, lampringen aangekocht., later heb ik ook de 3d geprinte daken nog aangekocht.
toevallig kon ik aan een mastika setjes voor een Hondekop-4 en een tweetje komen, je hebt dan precies de benodigde ramen in de juiste maatvoering, vervelend is wel de wanddelen allemaal aangepast moeten worden, deze zijn nml 2 mm te hoog.
Ook heb ik een Lima catalogus 20.1643L (230.001-0), een zesassig V200 proefloc, aangekocht als donor voor de motordraaistellen, deze hebben de juiste wieldiameter en asafstand, alleen zijn de flenzen te hoog (als iemand nog tips heeft voor het afdraaien van flenzen zonder draaibank houdt ik mij aanbevolen), zie onder wat foto's van deze gedemonteerde lok
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20200530-212757-65859f97128eb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20200530-212757-65859f97128eb.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20200530-203612-65859fc3d8f83.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20200530-203612-65859fc3d8f83.jpg)
Als bodem gebruik ik in de basis een eenzijdige printplaat, dit is redelijk stevig, en ga ik nog verstevigen met koperen hoekprofielen.
Zie onder de status nu van het motorrijtuig,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20231222-140402-65859ff7f159f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20231222-140402-65859ff7f159f.jpg)
onder de printplaat komt dan een dunne polystyreen plaat waar de wanden op kunnen rusten, zie onder de status van de Bo
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20200606-202235-6585a4c5eacae.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20200606-202235-6585a4c5eacae.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20231222-140417-6585a002863cc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20231222-140417-6585a002863cc.jpg)
Wat nu in ieder geval niet gelukt was, is het ombouwen van Lima draaistellen, met de juiste draaistelzijkanten, zoals mijn oorspronkelijke plan, Ik kreeg dit niet 100% .
Dus ik zal moeten uitkijken naar messing draaistellen als basis, deze kan ik als het goed is wel verkrijgen. (volgens mij iig verkrijbaar bij MK modelbouw?, als iemand nog tips heeft?)
Ook heb ik de geprinte koppeldelen met de vouwbalg imitatie die Karst Drenth ontworpen had bij Shapeways aangekocht, dit moet ik wel aanpassen omdat hij deze heeft ontworpen voor gebruik met een dunne messing bodem. Hier kom ik wel uit, ik heb naar nu blijkt wel een kleine uitdaging hoe het motorstel te koppelen, de motordraaistellen zitten hier namelijk deze koppelingen in de weg...
.
-
He Johnny,
Veel succes en ik zal dit volgen
Groeten Gerard
-
Ja ik weet zeker dat dit goed gaat komen. (y) (y)
Ronald Visser
-
Afdraaien van flenzen: zet het wiel in een boormachine , laat hem draaien en houdt een losse vijl tegen de flens.
-
Johnny,
Wat leuk een DE-5 bouwer!! Je bent al lekker bezig zie ik. Ik kan je op een aantal punten denk ik wel verder helpen.
Voor de draaistellen denk ik dat het combineren van Limadraaistellen met gietstukken een kansloze werkwijze is. Lima plastic laat zich niet goed verwerken laat staan verlijmen.
Beter lijkt het mij de draaistel constructie te nemen van FRIE. Als je mijn draadje bekijkt van de bouw van een mat' 46 ElD-4 en ElD-6 dan heb ik op deze pagina beschreven hoe je deze in elkaar zet. Bouw mat' 46 ElD-4 en ElD-6 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102162.msg3222358848#msg3222358848)
Voor het afdraaien van de wielen zou ik mee wachten. N.l. heb je de V300 al eens over je baan laten rijden? Ratelden de wielen over de dwarsliggers of hoorde je niks? Indien het laatste dan zou ik er gewoon vanaf blijven. Beter goed rijdende draaistellen dan verprutste wielen.
Wat je wel even moet controleren zijn de tandwielen die op de wielassen zitten. Deze hebben nog wel eens de onhebbelijke gewoonte om te scheuren en dan los op de assen zitten. Vervangen is lastig maar er zijn wel oplossingen beschikbaar
Tekeningen van de DE-5 kan je vinden op het Utrechts archief. Hier heb je bijvoorbeeld de tekening van het rijtuig waar je mee bezig bent.
Co van de DE-5 (https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C7B87184642E0534701000A17FD)
Hier heb je mijn DE-5 in volle glorie
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0056-653566914b812.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0056-653566914b812.jpg)
Rob
-
Weer een leuk draadje om te volgen.
Zelf ben ik ook bezig met de Diesel V maar dan op basis van 3D print en een aandrijving uit de Piko BR 119
Aangevuld met onderdelen uit de handen van Erwin (Frie)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Motorwagen-Diesel-V-6585f45b9a0c7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Motorwagen-Diesel-V-6585f45b9a0c7.jpg)
De kap van de motorwagen als voorbeeld.
-
Ik ben ook met een DE V bezig, maar dat project ligt door diverse oorzaken even stil.
Die 3D print van een motorwagen is wel interessant!
-
Ik kan mij wel voorstellen dat de grotere flenzen je blijven irriteren. Ik zou ze dan niet afdraaien, maar zoeken naar vervangende asjes met het juiste model tandwiel. Er is vast wel iets dat past. Of eventueel de tandwielen overzetten, maar idealiter wil je hier gewoon niet aan klooien.
-
Zo uit mijn hoofd passen de asjes van een Rivarossi Mat46 er in. Als je deze nieuw kan kopen dan is dat makkelijk, heb je meteen nieuwe tandwielen. Of wellicht heeft iemand al eens nieuwe asjes er in gedaan en heeft de oude wielen met gebroken tandwielen over, dan wielen van de asjes pulken en omwisselen.
De Rivarossi flenzen zijn net even iets lager.
Overigens: de draaistellen van een Roco BR 232 "Ludmila" komen zeer dicht in de buurt van de as afstand van de Lima V230, en dus ook wellicht bij de gewenste as afstand van de motorwagen. Scheelt iets van 0.5 mm.
Veel plezier met bouwen (y)
Mvg,
Robert
-
Richard,
Bedankt voor de tip, dit was zelf idd ook mijn idee, dacht aan iemand met een boorkolom te vragen daar dit eens te proberen.
-
Rob,
Enorm bedankt voor je input. De flenzen van de lima wielen ratelen idd, dus ik moet dit wel oplossen.
Voor de draaistelzijkanten heb ik inmiddels contact met Frie, en met jouw bouwbeschrijving erbij moet het wel lukken
jou DE-5 in volle glorie ziet er top uit!, ik ga binnenkort jou draadjes wel een door, hier kan ik nog wel wat van leren!
-
Vandaag begonnen met 1 van de zijwanden, gangzijde, zie foto onder.
Ik heb hier een wand gesneden uit 1,5 mm evergreen, de ramen zijn mastica, de deur heb ik van Frie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240122-213322-65aed2cc62976.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240122-213322-65aed2cc62976.jpg)
ook de openingen voor de rolluiken zijn gemaakt, morgen in Groningen eens kijken of ik bij Krikke Modelbouw kan slagen voor Evergreen 4526E om deze rolluiken te immiteren.
Dan kan ik ook gelijk nog eens kijken wat er voor messing cq koper profiel te verkrijgen is voor het verstevigen van de bodem van deze motorwagen, er komt immers ook nog wel een aardig gewicht in, minimaal toch zo'n 300 gram wat de Lima Locomotief ook woog.
tevens even wat schortplaten van een aantal hondekop wagens gehaald voor bewerken en later gebruik,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240122-213525-65aed2dc21db7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240122-213525-65aed2dc21db7.jpg)
-
Ha Johnny,
Gaaf dat je met een DE-5 bezig bent! (y) (y)
Even voor alle zekerheid: als ik je zijwand van de motorwagen vergelijk met de tekening, dan lijkt het er op dat de vier ramen op de tekening op gelijke afstand van elkaar zitten en in jouw zijwand lijkt het 2e en 3e raam wat dichter bij elkaar te zitten.
Heb ik het nou mis of zit er een foutje in?
Jeroen
-
Die schorten zien er mooi uit zeg.
-
Johnny, geweldig dat je aan een diesel vijf begint. Aandrijfconcept ziet er echt goed uit. De wat cryptische mededeling van Modelbahnwagen wil volgens mij uitdrukken dat de eerste zijwand van de motorwagen (nog) niet strak genoeg is. Daar ga je je later aan ergeren. Het is ook heel ingewikkeld om ramen en deuren in 1 keer strak uit te snijden in 1,5 styreen. Wat beter werkt is een sandwich van 1 en 0,5 mm plaat die je op elkaar lijmt. Wat ook helpt is superstrak aftekenen. De truuk die sommigen daarbij gebruiken is een (computer) tekening onder het kopieerapparaat leggen en op het styreen fixeren met plakband en er daarna met een platte kwast ouderwetse thinner overheen te kwasten. Dan worden de zwarte lijnen overgenomen op het styreen (soort van). Ergens op deze site wordt dat foefje wel beschreven. Ik zal er eens naar zoeken. Len de Vriens heeft wel eens tegen mij gezegd: het moeilijkste aan modelbouw is het weggooien. Maar hoe dan ook ben je al tien stappen verder dan de meesten hier. Succes met de bouw van dit geweldige treinstel. Mvg, Paul
-
Hallo Paul,
Ja klopt dat de zijwand er nog niet strak uit ziet, het moet nog geplamuurd Revell Plasto en daarna geschuurd, dan zou dat er beter uit moeten komen te zien. Hiermee wil ik nog wachten tot ik de evergreen platen voor de rolluiken heb, die komen eind van de week binnen, dan ga ik er weer mee verder.
Ik zal mij eens verdiepen in de methoden die je hieronder beschrijft.
-
Jeroen,
Je hebt een timmermansoog..., scherp gezien, zo ver was ik nog niet gekomen, maar er zit idd een fout in van van 2 mm.
Ik ga kijken of en hoe ik dit ga oplossen, bedankt voor de input!
-
Measure twice, cut once. :) wees niet bang om gewoon vier of vijf zijwanden te maken en de beste twee te selecteren. Kost een beetje tijd en wat plastic, maar so what. :)
-
Johnny,
Ik zou overwegen om een nieuwe zijwand te maken en dan met potlood en een blokhaakje alle maten van de tekening als verticale streepjes neer te zetten. Dan hou je overzicht waar wat weg moet. Ik zou zelf de zijwand maken losse blokjes raam met daar tussen plaatjes. Deze kan je dan op maat vijlen totdat je de maat op je tekening hebt bereikt. Verder een verstevigingsstripje aan brengen aan de bovenkant. Daarna pas de openingen maken voor de roldeuren. Dan hou je de sterkte er in. Ter inspiratie de CDk van de mat'40 ElD-2
Hier de kap op de binnen mal. De bagageruimte heb ik grotendeels uit een plaat Evergreen gemaakt. De roldeuren heb ik gemaakt uit Evergreen groefjes plaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-1659-64caa08b8f3ed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-1659-64caa08b8f3ed.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-1660-64caa08b9592f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-1660-64caa08b9592f.jpg)
Je ziet dat de zijwand is samengesteld uit losse delen en de versterking. Ook zie je de binnenmal die ik gebruik om de zijwanden en het dak met elkaar te verlijmen.
Je bent lekker bezig (y)
Rob
-
de afgelopen week gestaag doorgeknutselt aan de MD, maar ben allereerst in het Utrechts archief op zoek gegaan naar duidelijke foto's, vooral het aanzicht van de motorruimte met de roosters onder de ramen, en er waren een paar zeer leuke maar ook duidelijke foto's te vinden, zie onder;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/X36425-806065-65d3ac71c2a95.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/X36425-806065-65d3ac71c2a95.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/X134717-NS-15183-65d3ac7fa6722.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/X134717-NS-15183-65d3ac7fa6722.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/X56602-808518-65d3ac794be0f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/X56602-808518-65d3ac794be0f.jpg)
je kunt nu ook duidelijk zien, op de wanden die ik gemaakt heb, in vergelijking met de foto van de MD in aanbouw, dat ik de deuren te laag heb gepositioneerd, dit zal ik nog aanpassen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240212-215511-65d3ad5618648.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240212-215511-65d3ad5618648.jpg)
Ook heb ik nu dus opgemerkt, zie een gedeelte van de tekening hieronder, dat de ramen gangzijde niet even ver uit elkaar staan, ik was even in de veronderstelling namelijlk dat dit door mij foutief was gemaakt, ik werk namelijk met de tekening die ik heb aagekocht bij de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers, waarin alle maten al naar 1/87 zijn omgerekend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240212-215533-65d3ad5b4fd97.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240212-215533-65d3ad5b4fd97.jpg)
Verder vandaag bezig geweest met de motorisering. Deze moest eerst verlaagd ingebouwd, ik heb een paar vierkant messing 4 X 4mm kokerbalkjes gelijmd cq gesoldeerd tegen het doorzakken van de bodem, en de cardanassen gemaakt met messing buis, zie foto's hieronder
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240219-114905-65d3ad6379944.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240219-114905-65d3ad6379944.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240219-142614-65d3ad6ba5ee3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240219-142614-65d3ad6ba5ee3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240219-142625-65d3ad71e59af.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240219-142625-65d3ad71e59af.jpg)
Het was voor mij even spannend of dit zo ging werken, maar een aantal test rondjes gereden zo, en dit ging prima (op het geratel van de iets te grote flenzen na, maar dit is voor later zorg), maar hij loopt mooi soepel, ook door de wisselstraten.
Nu de volgende uitdaging, namelijk er moet nog ongeveer 200 -/- 250 gram gewicht in, en dan ligt de cardan behoorlijk in de weg...
Op de planning staat nu ook om te beginnen met de ABk, en ik bestel hiervoor een Proses PTC-105-M Snijapparaat , dit lijkt mij erg handig aangezien ik veel moet aanpassen aan de Mastika wand-delen. Ik kan deze dan ook gebruiken voor het snijden van de roosters voor onder de ramen van de MD aan de motorzijde, en zal ik de draaistellen bestellen Erwin Frick, en ga ik op zoek naar dakventilatoren, die zouden er van Philotrain of Mastika zijn, dus dit wordt de eerstvolgende beurs in Assen ff struinen....
-
De zoon van de oprichter van Mastica heeft nog wat oude voorraad die hij verkoopt. Setjes voor de plan-E daken (met halve torpedos) zaten daar een tijdje geleden nog tussen. Hij had een webshop die inmiddels uit de lucht is, maar als je zijn mailadres kan krijgen dan kan je het wellicht gewoon bestellen
-
Johnny,
Ik zou met dat lood rustig aan doen, de mD hoeft alleen zichzelf en vier rijtuigjes te trekken en geen stuk of vijfentwintig onderlossers ;D
Je hebt nu al gezien dat de mD zichzelf prima over de baan voortbeweegt . Voeg het lood pas toe als je de DE-5 rijdend hebt. Mocht de adhesie onvoldoende zijn dan kan je plakjes toevoegen.
Een te zware mD geeft alleen maar extra slijtage.
Rob
-
En als je die plakjes gaat toevoegen kan dat mooi ónder je bak, tussen de schorten.
Rob
-
En: het is al vaker gezegd (maar misschien niet hier): tekeningen van de Nederlandse Vereniging voor Modelbouwers zijn notoir onbetrouwbaar. In veel daarvan staan fouten. Ik zou de originele bouwtekeningen van de DE-V uit het Utrechts Archief vissen (ze zijn gewoon digitaal ontsloten). En elke bak op schaal uitprinten dan weet je het gewoon zeker. Tenzij er van tekening is afgeweken, maar dat is toch minder waarschijnlijk.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/motorwagen-zijaanzicht-65d46ce6dff30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/motorwagen-zijaanzicht-65d46ce6dff30.jpg)
Even een relevant stukje uit de Werkspoor tekening geknipt. Ik zeg ze staan allemaal even ver uit elkaar :)
-
Die indruk had ik niet, en bij nameten blijkt de afstand tussen het 3e en 4e raam (rechts) duidelijk groter dan tussen het 1e en 2e raam. Afstand tussen raam 1 (links) en 2 en raam 2 en 3 lijkt wel hetzelfde.
Scheelt 40 pixels op deze scan, dat zou neerkomen op zo'n 38 cm bij het grote voorbeeld...
-
Dat kan. Tegelijkertijd zit er ook nog een vouw in de tekening tussen raam 2 en 3. Het blijft een interessante kwestie :)
-
Nou ja, de tekening wordt uitgevouwen (en platgedrukt?) onder de scanner, dus de invloed zal minder groot zijn dan wanneer je een boek scant.
En op de afstand tussen raam 1 en 2 en raam 3 en 4 heeft de vouw geen invloed...
-
Even ingezoomd op de tekening en het is precies zoals jij aangeeft: afstand tussen raam 1 en 2 en raam 2 en 3 zijn gelijk (3870mm) en tussen raam 3 en 4 is groter (4234mm) :)
Als ik een DE-V zou bouwen dan sluit ik niet uit dat ik stiekem toch alle ramen op dezelfde afstand van elkaar zou zetten. Ik word diep ongelukkig van die net niet symmetrie ;D
-
Ach, als je weet dat het helemaal ECHT CONFORM DE TEKENING is wordt je daar toch alleen maar BLIJ van :D :D :D (y) (y) (y)
-
Precies, als het klopt in jouw ogen dan is het altijd goed ;D
Nu was die mD een en al asymmetrisch, linker wand en rechterwand verschillend, bagage ruimte verschillend en nog veel meer. Dat maakt hem juist zo leuk ;)
Het enige wat je je moet beseffen is dat de Werkspoor tekening de oorspronkelijke uitvoering is met de Maybach motoren. De NVM tekening is de latere uitvoering met de Werkspoor RUB motoren. Voor het model aan de buitenkant betekent het dat het dak anders is, zo staat de uitlaat op een andere plaats. Deze uitvoering reed vanaf 1950 toen de mD's omgebouwd werden op de Werkspoor diesels.
Rob
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240220-153624-65d4fd87ef920.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240220-153624-65d4fd87ef920.jpg)
Zo eens even kijken ;D
Edit: hielp niet zoveel. De aanwezige tekening van de motorwagen heeft als opmerking dat de Maybach motoren zijn ingetekend, maar dat deze zijn vervangen door RUB. Wat wel frappant is, is dat er consequent over Mat 1938 gesproken wordt in het bedieningsvoorschrift van de DE V.
Eelco
-
Mooie olievlekken er op :)
-
Ik ben op vakantie en Portugal en dan gebeurd er niet zo veel aan model bouw maar meer ontwerpen op de computer. Nu hebben we in het verleden een start gemaakt met de bouw van de diesel vijf (https://sleutelspoor.nl/projecten/de-5-bakken-boo/) met Karst maar verder dan de Boo bak zijn we niet gekomen.
Ondertussen wel nog steeds dit materiaal in gedachten om het af te maken gebaseerd op de bouw van plan U maar met voortschrijdend inzicht. Het glas ligt aan het oppervlak van de bak en bij Plan U viel het 0,5 mm - de dikte van de folie naar binnen. Eerste gedachte was om een klein ranje aan de binnenkant te maken ramen met folie beplakken en dan rond om de folie uitsnijden en dan deze op het randje bevestigen zodat deze wel gelijk aan het oppervlak zou zijn. Echter de folie laat soms los en het is een behoorlijk werk om deze raampjes te snijden.
Andere gedachte is om transparant plastic op de plotter te leggen. Folie over de hele bak plakken en daarn de omtrek van de ramen te snijden. De rest van de folie weghalen en daarna in de kleur spuiten van de bak. Daarna rest van de plakfolie verwijderen. Dan hebben we een wand waarin de ramen transparant zijn en aan het oppervlak. Daarna plakken we zilverkleurige folie weer op de bak en snijden de raamlijsten uit die in werkelijkheid ook op de bak liggen. Voordeel is dit werkt veel sneller want scheelt veel snij werk. Je kunt op deze manier ook alle biezen meteen aanbrengen.
Hieronder een proef van het snijden van de zilveren folie
(https://sleutelspoor.nl/img/treinstellen/diesel/model/ramen/ramen%20op%20transparant.jpg)
Mocht dit gaan werken word ander stroomlijn materiaal een stuk makkelijker om te maken. Hoewel er blijven natuurlijk nog steeds genoeg problemen om op te lossen voordat we een kant en klaar model hebben.
-
Edit: hielp niet zoveel. De aanwezige tekening van de motorwagen heeft als opmerking dat de Maybach motoren zijn ingetekend, maar dat deze zijn vervangen door RUB. Wat wel frappant is, is dat er consequent over Mat 1938 gesproken wordt in het bedieningsvoorschrift van de DE V.
Eelco
De DE-V werden in 1940 en 1941 uitgeleverd, het ontwerp was van 1938, dus ik ga er vanuit dat ze het daarom Mat 1938 hebben genoemd. Dat geldt weer anders voor het elektrische Mat 40. Dit werd nog net in december 1939 aanbesteed, en werd pas in 1942/1944 uitgeleverd. Ik denk dat ze de aanbestedingsdatum hebben gelaten voor wat het is over de jaarwisseling heen getild en het Mat. 40 hebben genoemd... vermoed ik ;)
Rob
-
Mocht dit gaan werken word ander stroomlijn materiaal een stuk makkelijker om te maken. Hoewel er blijven natuurlijk nog steeds genoeg problemen om op te lossen voordat we een kant en klaar model hebben.
Gerco, als eerste een fijne vakantie, je ziet als je uit de dagelijks beslommeringen weggaat dan gaan de ideeën vanzelf komen (y)
Je voorstel voor de zijwanden vind ik een hele leuke, doet mij weer denken aan de perspex bouw methode die vele jaren gelden in de modelbouwer werd geïntroduceerd. Mijn vader heeft er toen diverse wagons mee gemaakt.
Een nadeel heeft dit wel en dat is als je binnenverlichting toepast de hele kap gaat doorschijnen. Een verschijnsel dat vele onder ons kennen van de Lima VIRM.
Wat je zou kunnen doen is aan de binnenkant ook vinyl plakken met uitsnedes van de ramen. Het uitlijnen zal wel een dingetje worden lijkt mij zo. Een stap verder zou zijn om de onderkant van de zijwand in olijfgoenvinyl te doen en de bovenkant in zandgeel maakt het wel helemaal af.
Rob
-
Aan de binnenkant wordt een styreen wand geplakt met de raamopeningen. Zo krijgt de wand een dikte van 1 mm. Hiermee geef ik extra sterkte aan de wand en de binnenkant kan op deze manier apart gespoten worden met de interieur kleur. Bij plan U gebruikte we 3 lagen van 0,5 mm. Kijken of het met twee lagen een bevredigend resultaat geeft.
-
Een zijwand van 1mm kan maar de Lima mat'46 zijwand is 1.3 mm
Ik ben benieuwd naar je proefje, ik zie het wel vanzelf verschijnen
Rob
-
Vandaag pak ik het weer eens op. ik heb nog getest met de MD, maar deze moet wel gewicht erbij anders loopt hij niet goed.
Een collega van mij kwam met het briljante idee om hier dak-lood voor te gebruiken, dit is slechts 3 mm dik, makkelijk te verwerken, en het kleine stukje op de foto hieronder, 15X15 cm weegt ong. 500 gram..dus daar kan ik wel even mee vooruit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240311-111700-65eef6e85fe1f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240311-111700-65eef6e85fe1f.jpg)
Zoals ik eerder had gepost had ik een Proses PTC-105-M Snijapparaat besteld om de evergreen platen en de wanden makkelijk op maat te kunnen snijden, echter was deze 1 uur na ontvangst al weer retour leverancier. veel te licht uitgevoerd, kortom een prul en niet geschikt voor dit soort werk, een papiersnijder is nog steviger...
dit weekend de draaistellen van Frie binnen gekregen, zie onder
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240311-110036-65eef6db45023.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240311-110036-65eef6db45023.jpg)
en zoals gezegd ga ik nu ook verder met de ABk, hieronder een overzicht van alle te gebruiken onderdelen. dus nu aan het vijlen, lijmen en solderen, hiervan binnenkort meer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240311-111652-65eef6f0f3d61.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240311-111652-65eef6f0f3d61.jpg)
-
Andere gedachte is om transparant plastic op de plotter te leggen. Folie over de hele bak plakken en daarn de omtrek van de ramen te snijden. De rest van de folie weghalen en daarna in de kleur spuiten van de bak. Daarna rest van de plakfolie verwijderen. Dan hebben we een wand waarin de ramen transparant zijn en aan het oppervlak. Daarna plakken we zilverkleurige folie weer op de bak en snijden de raamlijsten uit die in werkelijkheid ook op de bak liggen. Voordeel is dit werkt veel sneller want scheelt veel snij werk. Je kunt op deze manier ook alle biezen meteen aanbrengen.
Een soortgelijke methode hanteer ik ook vaker, maar net iets anders.
Ik zou de ramen gelijk helemaal snijden. Dan afdektape over de ramen aanbrengen (bij mij zonder de folie uit de plotter te halen)en de buitenkant van de ramen snijden. Ik moet wel, aangezien mijn vellen "op gevoel" de plotter in gaan.
De rest is zo'n beetje hetzelfde. Wandje spuiten (zandstralen?) afdektape en de afdekking over de ruiten verwijderen.
Voordeel: je hoeft geen folie meer op een gelakte wand aan te brengen.
Bart
-
Folie aanbrengen is geen probleem met de machine. Transparant snijdt moeilijk met rondingen want plotter snijdt nooit volledig door. Vandaar deze gedachte. Raampjes kan ik ook laseren uit acrylaat (dit is dan meteen door gesneden) en dan met transportape de lijsten aan brengen. Beide methodes zijn interessant genoeg om uit te proberen
-
Ik schrijf toch ook niet dat je de ramen volledig moet uitsnijden?
Wat ik beschrijf is jouw methode op een iets andere manier.
Ik snij alles vóór het lakken.
Bart
-
Het hele ramen met folie verhaal is niet nieuw ;).
In 2014 deed ik dat al met een lasersnijmachine waar je precies het zelfde mee kunt doen als in de berichten hiervoor
Folie insnijden.
Materiaal doorsnijden.
Folie deels weghalen en daarna in de gewenste kleur spuiten.
Rest van de folie weghalen.
De tijd heeft deze techniek soms al weer ingehaald.
Toverwoord: 3D printen.
Plaatje met voorbeelden van beide methodes door de tijd heen.
(https://live.staticflickr.com/65535/53581949015_ec687ac096_c.jpg) (https://flic.kr/p/2pCRuFa) (https://flic.kr/p/2pCRuFa) (https://www.flickr.com/photos/29897166@N06/)
-
@RK: bedoel je dat je transparante ramen kunt printen? Daar ben ik dan erg benieuwd naar.
Martijn
-
Wij zijn bezig om een Motorpost (in schaal-0) te maken (zie elders op dit forum), met rechte én gebogen ramen. Mijn zoektocht naar transparant printen leidde tot de conclusie dat je wel transparant kunt printen, maar niet glashelder. De term "translucent" moet je dus goed vertalen. Ik hoop dat ik het bij het verkeerde einde heb en dat iemand mij kan zeggen welke resin er dan wel geschikt voor is.
FritsT.
-
Laten we geen verdere vervuiling hier veroorzaken en de zaak helder houden.
(https://live.staticflickr.com/65535/53598071369_2c4b5a9c65_c.jpg) (https://flic.kr/p/2pEh8hM) (https://flic.kr/p/2pEh8hM)
(https://www.flickr.com/photos/29897166@N06/)
(https://live.staticflickr.com/65535/53598071359_ba3ae0a9ca_c.jpg) (https://flic.kr/p/2pEh8hB) (https://flic.kr/p/2pEh8hB) (https://www.flickr.com/photos/29897166@N06/)
Wij zijn er blij mee.
-
Ik vind het nog wat wazig. ;D
Zijn die nou geprint of gegoten?
-
Geprint
-
Dat kan dus gewoon kristalhelder. Interessant!
-
komt ie zo uit de printer of is dit na nog even insoppen met een beetje extra resin en dan onder de UV-lamp?
-
komt ie zo uit de printer of is dit na nog even insoppen met een beetje extra resin en dan onder de UV-lamp?
Komt zo uit de printer.
-
Nice.
-
Nice.
(y)
-
Wij zijn bij de Motorpost aan het testen met geprinte ramen.....
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110186.msg3222461407#msg3222461407 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110186.msg3222461407#msg3222461407)
-
Bij deze weer even een update, ik was even opgehouden ivm het superen en digitaliseren van de Holland Rail Diesel-1 (dus een verbouwde Diesel-2)
Deze heb ik destijds ongespoten gekocht van de bouwer, dus wel zelf gespoten en voorzien van decals etc. nu dus de lampen vervangen door Leds, en gedigitaliseerd.
Ik heb best wat reserve onderdelen, zoals de motoren, en de getande riemen etc, hij loopt echt nog niet geheel naar de zin...maar goed;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240429-173427-6665b6eeb98df.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240429-173427-6665b6eeb98df.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240429-173419-6665b6fb9c16a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240429-173419-6665b6fb9c16a.jpg)
Nu dus eerst verder met de DE-5, heb dus nu de Ck en de BCk kappen gelijmd, zie onder, deze moeten nu eerst geplamuurd en een eerste keer met primer gespoten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240429-173740-6665b71da25e7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240429-173740-6665b71da25e7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240429-173754-6665b7232eee7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240429-173754-6665b7232eee7.jpg)
Ik kwam er echter tot mijn schrik achter dat ik nog niet heb bedacht hoe ik de kap nu aan het chassis ga vastzetten, aangezien ik geen model verbouw is dat dus niet voorzien.
Hier moet ik nog even op broeden, of als een van jullie een tip heeft houdt ik mij aanbevolen..
Ook begonnen nmet de laatste kap, namelijk de Coo, hier zit nog even wat werk in aangezien ik net niet genoeg derde klasse ramen had, dus aan de knutsel met het aanpassen van de iets grotere eerste klasse ramen..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240429-173352-6665b7274a355.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240429-173352-6665b7274a355.jpg)
-
Johnny,
Je bent lekker bezig (y)
Ik vind die DE-1 er goed uitzien. Ik ben benieuwd welke kleur blauw je gebruikt hebt.
Rob
-
Na een lange pauze eindelijk de bouw van deze diesel vijf weer ter hand genomen.
@Rob, excuses voor mijn late antwoord, maar ik gebruik KleiNSpoor verf, in dit geval nr13 blauw voor diesel 1,2,3,5, en Vipcar.
Ik ben eerst begonnen met de draaistellen die ik bij Erwin Frick heb gekocht, eerst moest het messing bijgeslepen;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241014-152741-6759fc8d99e6c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241014-152741-6759fc8d99e6c.jpg)
Daarna de lagers er in, het was even uitvinden hoe deze het best er haaks op konden zodat ik ze kon solderen, maar met een beetje tape vastzetten was afdoende
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241014-150318-1-6759fc84d93c5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241014-150318-1-6759fc84d93c5.jpg)
En dan is dit nu het resultaat, mooi soepel lopend;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241019-155301-6759fc9a1d09b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241019-155301-6759fc9a1d09b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241019-155320-6759fc9f279f6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241019-155320-6759fc9f279f6.jpg)
Hierna begonnen met het plaatsen van de torpedo dakventilatoren en de luiken boven de WC's van de CK en de BCk, ik heb via een van de leden van dit Forum een aantal setjes van Mastika kunnen overnemen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241006-163139-6759fca6c9e1a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241006-163139-6759fca6c9e1a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241006-163206-6759fcac932fd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241006-163206-6759fcac932fd.jpg)
Nadat ik eerder met het spuiten van een Artitek Plan C de fout had gemaakt deze te primeren met een spuitbus uit een verfwinkel, deze verf is te dik, en dan loopt er snel van alles dicht, heb ik de CK en de BCk nu eerst in de primer gezet met Tamya Fine surface primer. Dit om tezien waar ik nog moet bijwerken, en hier heb ik nog wel wat te doen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241014-150332-6759fcb0b5d65.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241014-150332-6759fcb0b5d65.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241014-150337-6759fcb517850.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241014-150337-6759fcb517850.jpg)
Nu eerst weer bezig met de laatste wanden, die van de Coo, ik heb op de modelspoorclub in Leeuwarden nog een aantal derde klasse wanden van Mastika kunnen scoren, dit is beter dan het aanpassen van de tweede klasse wanden, want dat kreeg ik niet naar tevredenheid.
-
Mooi alweer een paar stappen gezet, ga zo door Jonny (y)
-
Na een lange pauze eindelijk de bouw van deze diesel vijf weer ter hand genomen.
@Rob, excuses voor mijn late antwoord, maar ik gebruik KleiNSpoor verf, in dit geval nr13 blauw voor diesel 1,2,3,5, en Vipcar.
Ik ben eerst begonnen met de draaistellen die ik bij Erwin Frick heb gekocht, eerst moest het messing bijgeslepen;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241014-152741-6759fc8d99e6c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241014-152741-6759fc8d99e6c.jpg)
Daarna de lagers er in, het was even uitvinden hoe deze het best er haaks op konden zodat ik ze kon solderen, maar met een beetje tape vastzetten was afdoende
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241014-150318-1-6759fc84d93c5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241014-150318-1-6759fc84d93c5.jpg)
Johnny,
Bedankt voor de informatie over de verf (y)
Ik denk dat je de lagers niet helemaal goed gemonteerd hebt in de draaistellen. Ze moeten namelijk dieper in het messing komen. Je moet daarvoor het gat iets opruimen zodat ze er in zakken tot aan het randje van het lager. Op deze wijze worden de draaistellen te breed, denk ik, zodanig dat ze uitsteken .
Rob
-
Nu de volgende stap, allereerst @Rob, je waarschijnlijk wel gelijk m.b.t. het monteren van de lagers, deze hadden waarschijnlijk dieper gemoeten, ze leken echter zo heel goed te passen. Maar goed, ik heb het nagemeten en (alleen) de veren steken nu aan weerszijden ongeveer 0,7 mm uit, de rest valt er nog mooi binnen.
Ik kan dit niet herstellen aangezien ik niet verwacht de lagers etc helemaal soldeervrij te krijgen. Ik heb helaas alle draaistellen al gemaakt, en wacht nu eerst maar af of het storend is als de trein klaar is, dus nu eerst maar door.
Ben nu begonnen met het monteren van de imitatie rubberen vouwbalgen, een ontwerp van Karst Drenth die ik bij het inmiddels ter ziele gegane shapeways had aangekocht. Nu was de uitdaging dat deze in de messing uitvoering van Frie aan de onderkant werd bevestigd, en door mijn afwijkende bodemopbouw moest dit aan de bovenkant worden gemonteerd. Toch is het me wonderwel gelukt dit mooi te krijgen zie onder;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250118-155047-678bc37f713b3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250118-155047-678bc37f713b3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250118-155055-678bc386600f3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250118-155055-678bc386600f3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250118-155102-678bc38e287b4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250118-155102-678bc38e287b4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250118-155125-678bc392e9ffc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250118-155125-678bc392e9ffc.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250118-155130-678bc39b50db5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250118-155130-678bc39b50db5.jpg)
Nu is straks wel de uitdaging deze imitatie vouwbalgen ook aan de MD te kunnen bevestigen, aangezien bij de messing DE5 van Frie de aandrijving en de motor onder de bodem had,.
Nu ga ik verder de Coo afmaken en op de draaistellen te zetten, samen met de Ck, deze koppelen om te onderzoeken of dit na tevredenheid over de baan wil bewegen.
-
Gaat goed Johny, ik wist niet dat Frie die overgangen ook had
-
Hoi Hoi
Mooi stukje modelbouw werk........een DE5 staat me nog bij uit me kindertijd op de Betuwelijn...
Een modelbouw vriend D.Viergever heeft in de jaren 50 een DE5 gebouwd op spoor0...en heeft altijd interesse gehouden in de DE5 heeft er ook lezingen over gehouden......
welke tekening gebruik je van Theo de Klerk?
Ga zo door volg dit draadje met belangstelling....
Gr Cees.
-
Gerard Moi!
Nee de overgangen zijn door Karst Drenth ontworpen voor de messing DE5 van Frie, die heb ik destijds bij Shapeways gekocht.
Ik kan mij herinneren dat jij die toen ook had gekocht?
-
Dat klopt Johny, ik was even in de war door de aanduiding van "messing" , van daar mijn misverstand