BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: dito op 01 May 2008, 16:45:16
-
Hallo
Als volkomen leek in de electronica heb ik nu een tillig wisselmotor aangeschaft nr 86110 en wat er aan hangt zijn 8 verschillende draden voor aansluiting.Ik zou die nu willen aansluiten op een decoder dus moet ik 3draden gebruiken.Als ik naar het schema kijk denk ik dat de rode draad
als voeding dient aangesloten te worden dus op de decoder het middenste
aansluitpunt en de rose en gele aan de beide andere kontacten.Ben ik juist of ben ik verkeerd?Als er iemand voor de andere aansluitingen ook en voor mij verstaanbare uitleg kan geven zou dat zeer welkom zijn.Ik denk dat de groene en de grijze naar de lampen gaat.Maar blauw bruin en wit weet ik niet.
Dito
-
Hallo Dito,
Heb even voor je gezocht. Op de site van Henk van de Weerdt staat het schema.
Zie: http://www.vdweerdt.nl/manuals/tillig/tillig_86110_b.html
Hopelijk kom je hier verder mee.
Mvg,
Fred.
-
Ik vraag me af of Dito met deze informatie verder komt. Want ik neem aan dat bij zijn wisselmotor een papier is meegeleverd met exact dezelfde informatie.
Dito, in die informatie staat ook dat, als je de motor aan een wisseldecoder wilt aansluiten, je een LA010 nodig hebt. Heb je dat gezien? En met wat voor wisseldecoder werk je?
-
Hallo Klaas
De decoder waarmee ik wil gaan werken is de lenz ls150.Ik heb die nog niet
want hij is een reeds 3weken in bestelling bij jocadis maar zonder antwoord.Ik heb toch reeds de gebruiksaanwijzing van de ls 150 en daaruit
kan ik reeds heel wat opmaken.Bij, voorgaande draadjes werd die zeer aangeprezen maar ik moet die nog altijd krijgen.Nu heb ik de viessmann
decoder in gebruik maar ik zou die willen vervangen door de lenz.IK heb verscheidene problemen met de 5211 zoals dat hij twee wissels tegelijk doet omslaan.Ik ga die terug naar de winkel brengen want de verkoper denkt dat die decoder fout is.
Dito
-
Hoi Dito,
Ik heb verscheidene Tillig's gehad, en was er zeker niet tevreden mee. Na een bepaalde gebruikstijd worden de contactveertjes iets verdrukt waardoor de aandrijving niet meer omgaat. Dan moet het ding uit het doosje met alle ellende van dien. De steldraad moet er dan uit, en die krijg je bijna niet meer op de plek.
Op mijn showbaan Metusa junction hebben ze 5 jaar dienst gedaan, maar wel met de nodige ergenis. Regelmatig wilde ik ze vervangen, maar was me teveel werk. Vandaar dat ze het toch nog die tijd hebben uitgehouden :) Maar het heeft veelvuldig gevloek opgeleverd als die dingen dan weer stopten met hun diensten terwijl er een man of 50 voor de baan stonden.....
Als ik jou was nam ik een fijne Tortoise of Lemaco/Fulgurex. Laatstgenoemde zouden (naar mijn weten) direkt op de LS150 aangesloten kunnen worden. Op de voorganger, de LS100, had je daarvoor nog een adapter voor nodig. En dat is de door Klaas genoemde LA010. En die zijn ook nog redelijk prijzig....
We horen het!
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Hallo
De viessmann 5211 is intussen vervangen en zijn opvolger doet het goed tot nog toe(ong 1uur).Een probleem bij en dat is dat Ronals Halma nu geen favoriet is van tillig daar waar er eerder goede aanbevelingen voor waren door anderen.Eens proberen met tortoise.
Dito
-
en dat is dat Ronals Halma nu geen favoriet is van tillig daar waar er eerder goede aanbevelingen voor waren door anderen
Ho, Ho, Dito.... Dat ik Tillig niet prettig vind is mijn mening, en hoeft niet perse jouw mening te zijn.... Als je de Tillig prettig vindt, gewoon gebruiken en verder niet als probleem beschouwen.
Even goede vrienden :) ;)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Hoi Dito,
En dat is de door Klaas genoemde LA010. En die zijn ook nog redelijk prijzig....
We horen het!
Grtz, 8) Ronald 8)
Prijzig?? Kosten ongeveer een euro. ::) Maar met een LS150 zijn ze niet nodig.
Mvg
Wim.
-
Sorry Wim, ik heb er toendertijd (2000) wat meer voor betaald... ??? ben niet meer op de hoogte wat ze nu kosten ;D
Bedankt voor de correctie ;)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Wim bedoelt ongetwijfeld de zelfbouwversie. De originele LA010 is inderdaad een stuk duurder.
Maar het is al gezegd, met de LS 150 is dat allemaal niet nodig. Daar kun je de motor direct op aansluiten.
-
Ik vraag me af of Dito met deze informatie verder komt.
@Klaas. Daar had ik ook al mijn twijfels over.
Had intussen een schema'tje gemaakt met uitleg, maar helaas....
Dito stelde hier op het forum geen nadere vragen over, anders had ik het hier wel geplaatst.
@ Dito Mocht je voor het schema belangstelling hebben, dan plaats ik
het hier alsnog.
Mvg,
Fred.
-
Hallo Fred
Dat interesseerd me zeker maar er was wel enigszins van het originele afgeweken dat ik geen reactie meer gaf.Maar het is zeker welkom met dank
Dito
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tillig_86110_schema.jpg)Hallo Dito,
Bijgaand het schema.
Is in ieder geval duidelijker dan het origineel.
Mvg,
Fred.
-
Hallo Fred
Dank voor het schema.Ik ga nu verder zien hoe het verloopt.
Dito
-
hallo FRED
De gele en de rose draad zijn de aansluitingen voor op de wisseldecoder om af te buigen of rechtdoor.Er is dan ook nog een derde aansluiting nl de spanning.Is dit dan de rode draad aansluiting?De groene en grijze zijn voor eventuele lichten.
Dito
-
Hoi Dito,
De gele, rose en rode draad sluit je aan op de wisseldecoder.
Mvg,
Fred.
-
Dito, kijk nou eens in de handleiding, afbeelding 1, rechtsboven. Daar is een voorbeeld gegeven van hoe je een motoraandrijving aansluit aan de LS150. Het is toch niet zo moeilijk om dat te vertalen naar de Tillig motor?
-
Hallo
Bedankt Fred.Sorry Klaas maar zeker is zeker. ::)
Dito
-
Sorry Klaas maar zeker is zeker. ::)
Ja, maar je kunt ook te onzeker zijn.
Voor de zekerheid ;D heb ik het plaatje van Fred en het schema uit de handleiding aan elkaar geplakt. Zie je de treffende overeenkomst tussen de aansluiting van beide motoren?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tilligaanLS150.gif)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/tilligaanLS150.gif (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tilligaanLS150.gif)
-
Hallo Klaas
Je hebt gelijk ik ben daar onzeker over.Wanneer ik nu die schemas zie dan weet ik het zeker.Zuiver technische uitleg zegt een leek niets.Zo een tekening zegt ons veel meer.
Zeker dank
Dito