BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: ArjanBr op 22 December 2023, 07:02:07
-
Hallo allemaal,
Sinds kort loop ik rond met het plan om nu 'eindelijk' toch maar eens een modelbaan(tje) te gaan bouwen. In mijn jeugdjaren heb ik veel plezier beleefd aan de treinen van Lego. Sinds enkele weken ligt een deel van dat spoor rond onze kerstboom. Toen ik daar mee bezig was, begon het toch wel te kriebelen.
Mijn idee is om een bergdorpje - in winterse sferen - te bouwen. Het is de bedoeling dat de baan op een lage kast komt te staan. De afmetingen zijn dan 140cm breed, 50cm diep. In het dorp komt een kopstation, met 2 perrons. Uit het zicht, in een 'berg' komt dan een schaduwstation met 2 of 3 opstelsporen.
Het spoor op zich hoeft niet heel groot. Het is ook met name gericht op het digitaliseren van de baan. Het leukste zou zijn dat uiteindelijk de treintjes volautomatisch zullen rijden tussen de 2 stations. En daarnaast dan het via de computer besturen van wissels, seinen, verlichting (trein en dorp).
De vragen/uitdagingen die ik nu zie is de keuze van de schaal en welk soort treintjes ik wil rijden. Het idee is dat de baan een U-vorm krijgt, waarbij het spoor in de ronding van de U een tunnel in rijdt naar het schaduwstation. Maar door de beperkte ruimte vraag ik mij af of dit realistisch te bouwen is? In schaal H0 zal dit waarschijnlijk al helemaal niet kunnen?
En dan is keuze welk soort trein ik wil gaan rijden. Het krijgt een regionaal karakter en het geheel mag niet te lang zijn, want daar is de ruimte niet voor langs het perron. Een beetje als onze Nederlandse sprinter, maar dan in de Alpen-sfeer. Wat mij betref worden het geen stoomtreinen, want het treinstel kan niet gedraaid worden op het station. Dan zou een stroomtrein achteruit moeten rijden, dat vind ik persoonlijk niet zo mooi.
Nou, dat zijn een beetje waarmee ik speel. Ik zal binnenkort eens een schets maken en hier toevoegen. Hopelijk hebben jullie hier een paar goede tips voor mij.
Groet,
Arjan
-
Welkom,
Ik denk dat h0 wat te groot is hiervoor, N zal wel gaan.
Download een gratis versie van Anyrail en ga eens wat plannen, in de gratis versie kun je een plan tot 50 stukken opslaan. Daarmee kom je een eind.
Qua materiaal: er waren ook stoomtreinen die trek-duwtreinen reden. Dan zit je alleen wel een een Silberling of Mitteleinstieg vast, dat zijn lange rijtuigen, wat misschien niet zo lekker smoelt op een kleine baan.
Er was volgens mij ook een proef met drei-assige Umbauwagen met een stuurstand, maar ik dacht niet dat die in model in N is verschenen.
-
Waarom zit je aan die types rijtuigen vast?
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar dat historische correct rijden, dat hoeft toch helemaal niet. :) Gewoon lekker wat past op dat baantje.
-
Leuk idee!
Ik denk dat H0 niet kan vanwege de lengte van de treinen en de krapte van de bocht in de U. Op schaal N kan je dan nog bogen type R2 gebruiken (straal zo'n 23 cm) wat voor de meeste treinen goed te doen is maar al te krap voor sommigen.
Ik denk dat je het best uit de voeten kan met treinstellen van 2, hooguit 3 wagons. Bijvoorbeeld de GTW waar Arriva mee rijdt maar die ook elders in Europa gebruikt worden. Zelf vind ik een trek/duw-locomotief en dan een stuurstand een leuk idee, maar met dat stuurstandrijtuig, een gewone wagon en een locomotief zit je al aan een lengte van over de 40 cm, dus bijna een derde van de breedte van je baan.
Bedenk dat digitaal / computergestuurd rijden pas echt nuttig is als er minimaal twee treinen tegelijk (kunnen) rijden. En dan is die U wel erg beperkt. Misschien een idee: trek de bocht in de U door waarmee het een volledige cirkel is zodat je rondjes kan rijden, en voeg een aftakking toe naar iets voor een vrachttrein. Wellicht een houtzagerij waar kerstbomen op een trein geladen worden? :)
Dan kan je daarna zowel een passagiertrein als die vrachttrein de lus op sturen, keren bij het uit-het-zicht station en dan weer terug naar het kopstation dan wel de houtzagerij.
Qua digitaal heb je een hoop keuzes. Ik ben onlangs begonnen met een Z21 startset van Fleischmann. Dan heb je een locomotief, een paar wagons, wat spoor en de Z21 Start die digitaal je baanstuurt en een "multimaus" om de handel te bedienen. Zo'n pakket is veel goedkoper dan alles los te kopen. Maar let wel op of iets direct leverbaar is. De fabrikanten kondigen begin van het jaar nieuwe spullen aan maar die zijn dan pas veel later in het jaar leverbaar.
Je kan dan een extra Wi-Fi-module aanschaffen om de treinen (en, met extra hardware, ook wissels en lichtjes) ook via een app op je telefoon of tablet aan te sturen. En de gratis JRMI-software kan dan via de Z21 met je treinen en baan praten.
(Ik heb zelf niet die Wi-Fi module aangeschaft maar een unlock-code (€ 40) en met wat gepriegel de Z21 op mijn normale netwerk gekregen via een ethernetkabel zodat ik niet hoef in te loggen op een apart Wi-Fi-netwerk voor de Z21.)
Denk ook na over wat voor spoor je wilt hebben. Ik heb ooit een goede Youtube-video gezien die alle verschillen uitlegt, zeker de moeite om daar even naar te zoeken.
-
Op die afmetingen zou je ook een h0-smalspoor kunnen maken. Bochten als bij N, details als bij h0. Korte rijtuigen.
Grote sneltreinen moet je dan vergeten maar waarschijnlijk wilde je toch geen TGV laten stoppen op je kopstation.
-
Grote sneltreinen moet je dan vergeten maar waarschijnlijk wilde je toch geen TGV laten stoppen op je kopstation.
De Kato 10-1529 (schaal N TGV met 10 wagons) is 128 cm lang. :D
-
Hornby heeft een class 121 in coca Cola kleuren in 00 (y).
-
Welkom!
De tip van iljitsch om naar korte treinstellen te kijken lijkt me een aardige. Railbusje is leuk, maar zo'n standaard moderner ding met draaistellen rijdt misschien betrouwbaarder/makkelijker. "Stadler regio shuttle", dat soort spul, of een BR 628 of iets Oostenrijks.
Huib Maaskant ("prutsvlog") is op youtube bezig (https://www.youtube.com/@Prutsvlog) met een serietje over een klein baantje in N inclusief digitalistatie. En met wat treinstellen. Japans, maar goed. Geeft misschien nog wat ideeën.
Reinout
-
Er is tegenwoordig zoveel materieel te koop, ook in N.
Bedenk je eerst of je een realistisch baantje wilt (dus scenery en treinen die bij elkaar passen) of een fantasiebaan (willekeurige scenery en willekeurige treinen, gewoon omdat je die mooi vindt).
Met die input kunnen we je gerichter verder helpen.
Denk ook van te voren na of een winterlandschap echt datgene is wat je wilt. Het kan ontzettend mooi zijn, maar met veel sneeuw na verloop van tijd ook wat saaier, omdat er heel veel wit is. Gaat het puur om en baantje tijdens de donkere dagen, dan is een winterlandschap erg leuk, of wil je de baan permanent neerzetten?
Jeroen
-
Ik opereerde in de veronderstelling dat er geen passagierstreinen van maar één wagon zijn. Maar inderdaad: "railbus". Deze ziet er leuk uit: Minitrix N Serie 798. Nog geen 9 cm. Voor een GTW met twee bakken kom je uit op zo'n 25 cm. Losse passagierswagons zijn rond de 16 cm per stuk.
-
Goeiemiddag,
Sfeermatig en technisch is H0m of HOe (meterspoor of smalspoor op 1/87ste) hiervoor uitermate geschikt.
vb.: Liliput of Roco: stoom, met panto's, diesel ....
-
Ik zag in een ander item ook TT voorbijkomen. Misschien is dat ook iets, zeker om te vergelijken met smalspoor ?
H0m is bijvoorbeeld 12 mm. spoor (1:87) en TT is ook 12 mm. spoor, maar dan 1:120.
Het merk Tillig heeft daarin een zeer uitgebreid programma, maar ook andere merken (Roco, Piko) hebben voldoende keus. Naar smaak uiteraard.
Het ging om het volgende, Engelse TT.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109636.msg3222438149;topicseen#msg3222438149
-
Goeiemiddag,
TT en H0m rijden op zelfde 12mm spoorwijdte.
Klopt, maar meterspoor kan/mag een relatief kleinere boogstraal hebben.
In model zoals in werkelijkheid.
-
Nog een tip over pendelen: je kan voor een paar euro een ABC-schakeling in elkaar steken (automatic brake control) en dan de decoder in de locomotief instellen voor pendelen.
Dan detecteert de decoder de ABC-schakeling op het betreffende stuk spoor, en stop de locomotief en rijdt-ie automatisch de andere kant op na een instelbare vertraging.
-
Of je neemt een Dampftriebwagen (https://de.wikipedia.org/wiki/Dampftriebwagen)
Bijvoorbeeld deze (http://www.modellbahnmanufaktur-crottendorf.de/unsere-fahrzeuge/0e/wuertt.-kittel.html)
-
Ik heb het item nog eens doorgenomen en zie dat het om een maximale boogstraal gaat van ongeveer 23 cm. Dan valt TT al af, maar volgens mij N-spoor ook. Want zelfs bij N is deze bocht al erg krap.
Misschien zou Nm dan nog iets kunnen zijn ? Dus meterspoor in de schaal 1:160 op 6mm. spoor ? Ik kan zo gauw niet op de naam komen, maar daar is een fabrikant van voor materiaal van de Rhätische Bahn.
-
een maximale boogstraal gaat van ongeveer 23 cm. Dan valt TT al af, maar volgens mij N-spoor ook. Want zelfs bij N is deze bocht al erg krap.
Dat is R2 van Roco, krap maar te doen voor het meeste materieel.
Gezien de sneeuw en bergen denk ik aan materieel van de RhB zoals deze https://www.dm-toys.de/en/product-details/Kato_10-1273.html
locs en wagons zijn ook verkrijgbaar en de boogstraal is geen probleem.
-
Die kende ik nog niet (y)
-
Ik opereerde in de veronderstelling dat er geen passagierstreinen van maar één wagon zijn. Maar inderdaad: "railbus". Deze ziet er leuk uit: Minitrix N Serie 798. Nog geen 9 cm. Voor een GTW met twee bakken kom je uit op zo'n 25 cm. Losse passagierswagons zijn rond de 16 cm per stuk.
De lijn Nijmegen-Kleve in de jaren 80 en 90 werd bediend door een loc met een Silberlingstiurstand. Dat kwam in Duitsland meer voor.
Ik heb het item nog eens doorgenomen en zie dat het om een maximale boogstraal gaat van ongeveer 23 cm. Dan valt TT al af, maar volgens mij N-spoor ook. Want zelfs bij N is deze bocht al erg krap.
Misschien zou Nm dan nog iets kunnen zijn ? Dus meterspoor in de schaal 1:160 op 6mm. spoor ? Ik kan zo gauw niet op de naam komen, maar daar is een fabrikant van voor materiaal van de Rhätische Bahn.
Straal 2 in N is het minimum wat geadviseerd wordt. Die is 22,5cm. Straal 1 is 19,5. Dat is erg krap en wordt meestal ontraden, maar kan wel, alleen moet je accepteren dat niet alles erdoor kan en dat hellingen zijn lastig. Maar voor een railbus oid kan het best.
Forumlid Momfer heeft een kerstbaantje op 55x55 cm. Daar zitten nog rechte stukjes en een inhaalspoor in. Dus het kan nog kleiner.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=104455.0
-
Vorig jaar rond deze tijd liep ik met het idee een tafelbaantje te maken. Ik heb toen iets getekend van 60x130 (wat de binnenruimte was van de tafel die ik op het oog had) om te zien wat mogelijk is.
Dit was waar ik op uitkwam:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Tafelbaan-6585ae0e09815.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Tafelbaan-6585ae0e09815.jpg)
Is met Arnold rails en straal 2. Er is dus nog best wat mogelijk op de ruimte. Nu is dit wel net iets breder dan wat de ruimte die Arjan heeft, maar er is nog wel wat ruimte te winnen.
-
Op de beschikbare ruimte kan zoiets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Boekenplankbaan-6585b353f0bf2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Boekenplankbaan-6585b353f0bf2.jpg)
Je kunt nog makkelijk nog een of twee sporen kwijt in het schaduwstation. Misschien kan er ook nog een omloopspoor in het station komen, als je de wissels wat naar rechts schuift. Dan kun je bij het kopspoortje nog een goederenloodsje er neer zetten en wat rangeren. Alleen wordt omlopen in het schaduwstation lastig, maar het schijnt wel te kunnen met afkoppelen en een andere loc er voor zetten. Op het N-spoorforum zijn er wat mensen die daar goede ervaring mee hebben.
-
Hallo allemaal,
Bedankt voor de vele reacties. Leuk dat hier zo enthousiast gereageerd wordt. Ik ga ze eens op het gemak doorlezen. Er zitten een paar interessante suggesties bij.
Ik begin me nu al wel af te vragen of ik het niet anders aan 'moet' gaan pakken, vooral omdat de diepte zo beperkt is. Ik ga eens kijken of ik wellicht een ander plekje heb waar ik meer diepte kan realiseren. Ik vind persoonlijk dat het spoor er ook realistisch uit moet zien, en niet dat de bochten veel te krap zijn tov van de werkelijkheid (hoewel dat volgens mij altijd behelpen blijft).
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Fijne dagen allemaal!