BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Private SNAFU op 01 May 2008, 15:54:27
-
Hallo allemaal,
Vandaag maar eens de tijd genomen om een restauratieprojectje aan te gaan pakken.
Het betreft een Modelloco NS 6300. De kit heb ik voor een appel en een ei kunnen overnemen omdat de vorige eigenaar het niet (meer) zag zitten om de kit af te maken.
De ex-bouwer was deels gestart, maar niet naar mijn wens. Veel gelijmd met lijm en deels geplakt met soldeer. Helaas zijn daardoor diverse witmetalen onderdelen beschadigd, maar dat is van latere zorg.
Vandaag ben ik begonnen de aandrijving te restaureren. Het onderstel helemaal los en schoon gemaakt (dit zat dus gelijmd) en opnieuw opgebouwd.
De vorige eigenaar had de aandrijving ansich nog niet ingebouwd dus daar ook gelijk maar aan begonnen.
Het stel loopt zonder motor inmiddels soepel.
Toen ik de motor wilde gaan inbouwen kwam ik een probleem tegen. 1 van de 3 tandwielen past met geen mogelijkheid op de bijgeleverde as. De afstandsbussen passen zonder problemen en de as past ook zonder problemen in het frame.
Nu is mijn vraag, is dit gebruikelijk en zijn andere bouwers dit eventueel tegengekomen?
Gr,
Bart
-
Dag Bart,
Ik ben ook nog steeds bezig met de bouw van dit model. Het spuiten moet binnenkort gebeuren.
Ook ik had een probleempje met het tandwiel. Even een rond zoetvijltje gebruiken en tegen de klok in even in het gat ronddraaien. Niet te veel vijlen.
Wiebe
-
Bart,
Ik neem aan dat het een messing tandwiel is. Kijk even of het gat in het tandwiel bijna even groot is als de asdikte. Zo ja, dan kan je het volgende proberen: Het tandwiel verhitten met een soldeerbrander o.i.d. zodat het messing uitzet. Met een beetje mazzel kan je de as er dan precies inschuiven. Bij het afkoelen krimpt het tandwiel dan weer over de as heen en zit het geheel gelijk goed vast.
Succes,
Ton
-
hoe onmogelijk is het? moet er veel weg? Als t gat een millimeter te klein is is het lastig het netjes te krijgen, maar is het maar net een tiende of wat te krap dan is even uit-eikelen met een rond vijltje inderdaad genoeg.
-
Het kan ook gewoon dat je met een verkeerd tandwiel zit. Had ik ook in mijn 5500 kit. Maak anders even een fotootjen, voor ons ter beoordeling. Wellicht helpt het.
-
Bedankt voor de reacties.
Het uitvijlen was inderdaad een optie geweest als het enkele tienden van milimeters scheelt.
Echter, het scheelt iets meer (ca 0,3~0,5mm aan weerszijde van het gat)
Lijkt er dus op dat er een verkeerd tandwiel bij zit :(
Gr,
Bart
-
Als ie niet op de wielas moet is het natuurlijk ook een optie om een ander, dunner asje te gebruiken, dat je dan met busjes (stukjes buis ofzo) in het tandwielkastframe zet (even aangenomen dat je een voorraadje messingbuis in diverse maten hebt...)
Het is een wat knullige manier maar mn locjes hangen allemaal van dat soort oplossingen in elkaar en je hoeft dan in elk geval niet op een ander tandwiel te wachten.
-
Lijkt er dus op dat er een verkeerd tandwiel bij zit :(
Even mailen naar DJH, ze zijn (mijn ervaring) erg gemakkelijk. Ik kreeg zo een nieuwe toegestuurd.
-
Welk emailadres heb je gebruikt Stig?
Als ik technicalsales[a@t]djhengineering.co.uk gebruik (uit de FAQ) krijg ik hem namelijk weer terug gebounced :(
Gr,
Bart
-
En zonder "technical" ervoor? Het is alweer 2 jaar geleden, dat mailtje heb ik zelf niet meer.
-
Als je naar de site van DJH gaat en je klikt op CONTACT, dan krijg je dit email adres:
sales@djhengineering.co.uk
De rest moet je zelf doen.....
k.k.d.w.d.....
-
Ik gebruik de standaard Modelloco aandrijving niet. Mijn 6300 wordt aangedreven door een gearbox van DJH. Gearbox type GB1 (overzetverhouding 1:44). Dit heeft een veel beter rijgedrag tot gevolg.
Ook de 3700 en 3900 kunnen gebruik maken van zo'n gearbox, alleen vanwege andere wieldiameter dient dat GB2 te worden (overzetverhouding 1:67).
Deze gearboxen zijn leverbaar bij Piet Peetoom van GM&S in Haarlem (staat ook altijd in Houten) of anders rechtstreeks bij DJH te bestellen.
Gerard
-
@Wijktrein,
Mail is onderweg, even afwachten of en wanneer ik iets terug hoor. Bedankt voor het juiste adres.
@Gerard,
Dat is eventueel ook een goede. Bij mijn 3900 (die ik nog moet bouwen) zit inderdaad al zo'n gearbox.
Ik moet binnenkort toch nog eea bij Piet bestellen. Kan ik die gelijk meenemen.
Gr,
Bart
-
Hoe'st verder met dat hok, laat eens wat zien! ;)
-
Volgt ;)
Gr,
Bart
-
(http://www.h0gerbosch.nl/images/stories/materieel/verbouwingen/NS6300/NS6300_onderstel.jpg)
As requested ;)
Is het enige dat nu in elkaar zit. Kan er ook niet verder mee omdat de cilinders door de vorige eigenaar vern**kt zijn.
Nieuwe cilinder zijn in bestelling bij DJH. Krijg deze week te horen of ze leverbaar zijn.
Gr,
Bart
-
De cilinders van dat ding zijn toch exact op schaal? Ik herinner me nog wel dat de 6300 van gert arkema (van arkema, arkema, arkema en arkema producties) hier op de baan stond maar die was daarom dus geen bocht door te krijgen, zelfs geen wissel... de bogie heeft gewoon geen ruimte. Mn eigenste 6300 van styreen heb ik meteen met een wat te breed cilinderblok gebouwd zodat ie met knikframe en al net door een 45 cm-bochtje wil, t gaat netaan. Wil je er dus een rij-loc van maken dan moet je daar even goed op letten...
-
As requested ;)
Altijd leuk om te zien! ;)
-
Of ze exact op schaal zijn weet ik niet. Voorals nog loop het onderstel nu door de krapste boog heen die ik heb (R5 rocoline)
Maar ik zal eens kijken of het nog past als de cilinders en de bogie geplaatst zijn.
Thx in ieder geval voor de waarschuwing Floor.
Gr,
Bart
-
geen dank. Maar zet m maar eens op t spoor en kijk langs de frameplaten naar beneden als ie in een boog staat, dan krijg je een aardig idee hoe ver t frame voor uitzwaait. zal je nog vies tegenvallen. Een typisch trekje van de 3700 en latere min of meer afgeleiden, de cilinders drijven de voorste as aan en moeten dus ver naar voren zitten. Voordeel bij een 6300 is in elk geval dat de cilinders een beetje schuin staan, daardoor gaat de verlengde zuigerstang net over de voorste loopas heen. Bij 3700'en en zo zit die ook nog in de weg.
-
Is de oplossing dus die dingen aan de binnenzijde af te vijlen oid? Of praat ik nou fecaliƫn?
-
Hoi,
Zo zien de cilinderblokken van mijn 6300 uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2150.jpg)
Plaats genoeg voor een fikse uitslag, verder dan dat de drijfwielen aankunnen. Als het goed is ziet je nieuwe onderdeel net zo uit.
Grt,
Ger.
-
hum, das een ander cilinderblok dan ik gezien heb, is dit t originele blok van de tweede oplage van de kit? die van Gert was van de eerste serie.
-
Hey Floris,
Klopt, kitnummer E172. Die zal ook wel toegestuurd worden. Lijkt mij dat ie' gewoon past.
Grt,
Ger.
-
Okee, volgend probleem.
Nieuw tandwiel is binnen, past allemaal. Aandrijving loopt ook netjes en soepel.
Echter de assen van de tandwielen lopen met enige regelmaat uit de gaten in het frame. Moeten deze nog op enige manier worden vast gezet of moet dit anders opgelost worden?
Gr,
Bart
-
Dag Bart,
Die heb ik even vastgezet met een tipje secondenlijm van Olba.
Ben benieuwd hoe het afbouwen bij jou gaat. Ik zit nog steeds in het spuitwerk. Weinig tijd en er is ook een paar keer iets mis gegaan door het gebruiken van een verkeerde verdunning.
Wiebe