BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: PeterC op 21 December 2023, 19:00:07
-
Geachte lezers,
Ik ben al een tijdje bezig om een Fleischmann loc die voorzien is van een Zimo MX648 sounddecoder, volgens JMRI, te laten pendelen. Ondanks diverse pogingen met cv instellingen lukt het mij echter niet, de loc blijft gewoon doorrijden.
Ik heb de volgende cv's geprobeerd:
CV 27 met 1 t/m 3, CV 59, op 10, dat is wel voor de wachttijd maar toch een waarde van 10 ingesteld,
CV 134 op 0(1-14), op1(101-114) en 2(201-2014), en ook met de default waarde van 106. CV8 geeft 145, CV7 30.
Ook staat er in de duitse beschrijving om eventueel een weerstand van 1K aan te sluiten tussen de railstaven, dat helpt ook niet.
Heeft iemand van jullie hier ook ervaringen mee en een oplossing gevonden?
Ik heb met een Lenz en een Esu decoder wel het pendelen kunnen instellen.
PeterC
-
Ik heb een Fleischmann loc met een Zimo decoder bij de fabriek ingebouwd, en als ik CV 27 op 65 zet en CV 193 op 1 dan gaat mijn loc vrij snel na het binnenrijden van een ABC-gebied de andere kant uit. Met CV 193 hoger dan 1 waarschijnlijk met wat vertraging.
-
Ik ben een en ander nog aan het nakijken, maar dit vind ik over CV59:
#59 HLU Reaktionszeit 0 - 255 5 Zehntel-sec Verzögerung für Gültigkeit HLU Limits
Dus: wat heeft dit met een ABC instelling te maken ? Het lijkt er op, dat je je vergist met een ander merk decoder, Esu misschien ?
Maar in eerste instantie moet de loc stoppen, daarna pas een tijdje stilstaan, omkeren en weer wegrijden.
Dus ik ga nu eerst het stoppen bekijken. Je hoort (leest) nog van me.
-
CV134 op 0,1 of 2 met volgens jou bijbehorende waarden is een foute aanname in mijn ogen.
De mogelijke waarden liggen tussen 1 en 214, dus je stelt niet een bit in (0 1 2) maar geeft de CV een getalswaarde.
Zo te zien heb je CV140 niet ingesteld. Daar zet je ABC aan.
Zo te zien heb je CV 193 niet ingesteld: om pendelen aan te zetten en een wacttijd in te stellen.
Dat zijn zo mijn directe bevindingen, kun je dus gaan proberen. Maar mogelijk is er nog meer nodig. Hoor graag van je.
-
Heren bedankt voor jullie reactie.
MartinRT, als ik op de duitse beschrijving kijk dan zie ik bij cv27 "aktivieren der Aufenthaltszeit in CV #59." Dus vandaar dat bij
CV 59 terecht kwam. Ik heb inderdaad CV140 en CV193 niet aangezet, heb dat ook zo niet gelezen. Ik ga dat morgen even aanpassen en laat horen of het nu goed gaat. Nogmaals mijn grote dank!
PeterC
-
#27 Positions-abhängiges Anhalten („vor rotem Signal“) bzw. Langsam fahren durch „Asymmetrisches DCC - Signal“ (ABC)
0, 1, 2, 3 0
Bit 0 = 1: Anhalten erfolgt, wenn rechte Schiene (in
Fahrtrichtung) höhere Spannung hat als linke
Schiene. DIES, also CV #27 = 1 IST DIE NOR-
MALE ANWENDUNG (wenn Decoder bezüglich
Stromabnehmer korrekt verdrahtet ist).
Bit 1 = 1: Anhalten erfolgt, wenn linke Schiene (in
Fahrtrichtung) höhere Spannung als rechte.
Wenn Bit 0 oder Bit 1 = 1, also eines der beiden Bits
(aber nicht beide): Anhalten erfolgt richtungsabhängig,
also nur in Fahrtrichtung auf das Signal zu, während die
Durchfahrt in Gegenrichtung nicht beeinflusst wird.
Bit 0 und Bit 1 = 1 (also CV #27 = 3): Anhalten erfolgt
unabhängig von Fahrtrichtung bei Asymmetrie.
Lijkt mij dat hier geen woord Duits bij is. ;D Dus waar jij die andere opgave vandaan haalt blijft mij een raadsel. In ieder geval niet van Zimo. Daar staat niks bij over CV59. Ik denk van Esu.
-
In elk geval moet 193 wel op iets anders dan 0, anders stopt de loc alleen.
-
Wel typisch:
Bij de ZIMO-decoder, als je 'm instelt op pendelen en hij is automatisch gekeerd, dan rijdt-ie wel de andere kant op, maar de regelaar staat nog naar voren. Je moet die eerst naar achteruit draaien en dan weer terug naar vooruit om weer vooruit te kunnen rijden.
Maar mijn andere loc heeft een ESU-decoder. Als je die laat pendelen dan wordt vooruit/achteruit volledig omgedraaid. Dus wederom je regelaar zegt vooruit maar hij gaat achteruit, maar als je dan achteruit gaat gaat-ie vooruit...
-
Te lang geleden gelezen over de Zimo, dus ik kan het niet reproduceren.
Maar volgens mij heeft dat er mee te maken, dat Zimo decoders een soort absolute richting kennen, die ze (destijds) Oost en West noemden.
Dat zou dit verschijnsel/verschil kunnen verklaren.
-
Heren, bedankt voor jullie reactie.
Met CV 140 op 1,2 en 3 of 11, 12 en 13 geeft geen verandering. Ook met CV 193 op 5 blijft de loc doorrijden, met de waarde 0 stopt de loc niet, CV 134 staat op 106, deze wijzigen in een lagere of hogere stand heeft ook geen effect. Mis ik misschien nog een instelling?
MartinRT; Dit staat in mijn handleiding van ZImo over CV27:
Bit 0 = 1: Anhalten erfolgt, wenn rechte Schiene (in
Fahrtrichtung) höhere Spannung hat als linke
Schiene. DIES, also CV #27 = 1 IST DIE NOR-
MALE ANWENDUNG (wenn Decoder bezüglich
Stromabnehmer korrekt verdrahtet ist).
Bit 1 = 1: Anhalten erfolgt, wenn linke Schiene (in
Fahrtrichtung) höhere Spannung als rechte.
Wenn Bit 0 oder Bit 1 = 1, also eines der beiden Bits
(aber nicht beide): Anhalten erfolgt richtungsabhängig,
also nur in Fahrtrichtung auf das Signal zu, während die
Durchfahrt in Gegenrichtung nicht beeinflusst wird.
Bit 0 und Bit 1 = 1 (also CV #27 = 3): Anhalten erfolgt
unabhängig von Fahrtrichtung bei Asymmetrie.
Bit 6 = 1 (PROVISORISCH in SW-Version 38.00)
Aktivieren der Aufenthaltszeit in CV #59.
PeterC
-
In je eerste bericht geef je aan: CV7 = 30
Dat is exact de reden waarom ik de laatste 2 regels van de handleiding heb weggelaten. Die 2 regels horen bij elkaar, naar mijn mening, zo lees ik dat in ieder geval.
Dus dan heb je het over CV7 = 38, hier dus niet van toepassing. Bovendien gaat dat over het HLU systeem van Zimo.
Dat betekent terug naar af in mijn ogen. Vergeet het pendelen eerst, want de loc moet eerst gaan afremmen en stoppen.
a/ stel cv 27 in (1=rechts onderbroken, 2=links, 3=rechts en links
b/ zet ABC aan CV140 = 1
c/ rij met gematigde snelheid en CV4 laag, bijv. 2, om snel te kunnen remmen
d/ rij de loc de ABC sectie in (hoe lang is die ?)
Wordt gestopt ? En hoe snel ? Zo niet, hoe heb je de sectie dan ingericht ? Hoeveel diodes gebruik je ? Links of rechts onderbroken (in rijrichting) ? Wat is het verval in spanning DCC - ABC sectie?
Mogelijke fout: je hebt de decoder op bijv rechts staan, maar de diodes staan in verkeerde richting. Of andersom. Of je gebruikt te weinig diodes of de verkeerde, die niet de juiste spanningsval geven.
-
Gevonden.
Software versie 30 kent mogelijk geen ABC. In ieder geval geen pendelen.
3.10 Signalhalt, Langsam fahren, Pendelbetrieb durch „asymmetrisches DCC-Signal“ (Lenz ABC)
Ab SW-Version 38.1: ABC-Pendelbetrieb durch Halteabschnitte als Umkehrabschnitte
Waar ik gegevens over Sw30 kan vinden weet ik nog niet.
SW-Version 30.7 --- 2011 07 05
Is ook wel een ouwetje
-
http://www.zimo.at/web2010/documents/DecoderSmall_151215_E.pdf
Dus SW30 kent wel ABC maar geen pendelen.
Volgens deze: CV27 = 1 CV134 op bijv. 10 (gevoeligheid) 140 = 0 (of 1 als je een vaste remafstand wil hebben. Die moet je dan apart instellen)
Die CV140 was dus ook mijn denkfout, het gaat dan niet om het aanzetten van ABC maar om het aanzetten van de vaste remafstand, zoals ik het nu lees.
Het blijft lastig, die decoders waar je veel te veel mee kunt.
-
MartinRT, je hebt er behoorlijk wat aandacht aan geschonken. Bedankt!!! Deze loc is van een goede kennis en hij wil deze op een tentoonstellings baantje gebruiken met het pendelen. Maar ik ga in ieder geval eens kijken of ik het stoppen wel kan laten lukken, ik vind het vreemd dat dat niet lukt ondanks de door jou en Iljitsch gegeven adviezen.
De gebruikte diodes zijn van N4001, zitten aan de rechterzijde, ik gebruik 5 diodes, 4 in serie, 1 anti paralel. Heb de tekening aangehouden welke op de Zimo handleiding staat. Wat mij wel is opgevallen, een poosje geleden heb ik ook deze schakeling gemaakt voor een loc met Esu decoder. Daarna maakte ik dezelfde schakeling voor een loc met een Lenz decoder, nu bleek na de nodige pogingen, dat ik toen de diodes andersom moest aansluiten voor een goede werking. Ik heb inmiddels ook een poging gedaan met diodes andersom aan te sluiten, geen verbetering.
Ik moet even kijken hoe ik het verval kan meten, heb wel een multimeter. De stopsectie is zo'n 40 cm. Ik heb CV27 in alle standen geprobeert.
Nogmaals mijn grote dank voor je inspanningen.
PeterC
-
Je kan je multimeter over de diodes zetten. Er moet wel een stroomverbruiker op het spoor staan. Als je een true rms meter heb, moet je volgens mij zo de spanning af kunnen lezen.
-
Hallo Peter,
dat er verschil is tussen Esu en Lenz klopt volgens mij wel. Eigenlijk zou ik moeten zeggen verschil tussen Lenz en Esu, want Lenz kwam er als eerste mee met bijbehorende units als de BM 1 2 en 3.
Om niet alles dubbel te moeten maken (omgekeerde verlaging) en vooral om verwarring te voorkomen heeft Lenz de éénduidigheid: alle isolatie in de rechter railstaaf in rijrichting. En niks in te stellen in de decoder.
Bij Esu kun je in de decoders wel de keuze maken tussen links en rechts (of beide) en hebben ze, maar ik ben geen Esu kenner, gekozen voor standaard links, in ieder geval de omgekeerde verlaging. Ook bij Zimo is de keuze mogelijk.
Waar het probleem aan ligt weet ik nu ook niet meer. Je rijdt toch niet met wagons met verlichting ? Je test toch alleen met de loc ? En stoppen andere loc's wel op de ABC sectie ? En weet je zeker dat de railisolatie in orde is ?
En heb je de decoder instellingen ook gecontroleerd na het programmeren ? Kan daar iets fout gegaan zijn ?
-
Wat ik gedaan heb is beide rails geïsoleerd, met een aftakking van de voeding rechtstreeks naar de rechterrail en via dezelfde schakeling die jij hebt naar de linkerrail.
Dit alles zit vrij ver van de plek waar de voeding normaal op de rails aangesloten is, en ik had het idee dat als ik de schakeling rechtstreeks zou voeden maar de rechterrail via de baan zou voeden het voltageverschil te klein zou zijn omdat het nikkelzilver van de sporen minder goed geleidt dan de koperdraadjes naar de voeding.
Uiteraard had voeding voor de linkerrail via de schakeling van de rails iets verderop aftappen ook gekund maar daar had ik niet voldoende aansluitspul voor.
Als het goed is is er ook een instelling voor het voltageverschil dat de decoder wil zien voor ABC. Dat zou je kunnen verkleinen.
-
Let op dat de instelling voor links/rechts verwarrend is, want dat is de instelling voor de kant met het hogere voltage, en de schakeling verlaagt het voltage dus die moet dan aan de andere kant zitten. Ben ik in eerste instantie het schip mee ingegaan.
Oh, en draai de polariteit van de schakeling eens om voor de zekerheid. Oh, dat had je al gedaan.
-
Verwarrend zeer zeker. :-[ En daarom ben ik zo blij, dat Lenz voor éénduidigheid heeft gekozen.
De verwarring is pas ontstaan toen er ook andere mogelijkheden geboden werden. Die kunnen op zichzelf misschien best positief zijn, maar dan moet je daar wel goed mee kunnen omgaan.
Ik houd het lekker op Lenz, nu nog in voorbereiding voor mijn baan.
-
ik gebruik 5 diodes, 4 in serie, 1 anti paralel.
Je zou 5 in serie en 1 anti kunnen proberen, of juist 3 en 1.
Domburg Train Support heeft hier een instelbaar printje voor gemaakt, kijk maar op hun site. (Toevallig gevonden op zoek naar informatie)
En ik kom op nog een vraag: welke centrale gebruik je (hopelijk geen Ühlenbrock 1) en als het multi-protocol is, staat die dan op alleen DCC ?
-
Heren, weer bedankt voor jullie reacties. Ik gebruik de witte z21 als centrale. Ik heb inmiddels een poging gedaan om het verschil tussen de railstaven te meten ik meet zo'n 2 volt verschil. De multimeter in de wisselstroomstand. Ik kan nog een poging wagen met een extra diode, maar ik denk toch wat Martin al oppperde, het pendelen in ieder geval hiermee niet zal lukken. Het controleren van de waardes na het programmeren zal ik ook nog gaan doen, ik programmeer met de Esu programmer. Voor alle duidelijkheid, het linkerspoor is voor zien van de diodes, gezien in rijrichting.
PeterC
-
Afhankelijk van de decoder kan je een vertraging voor het ABC-remmen en een vaste rem-afstand onafhankelijk van de snelheid instellen. Ik zou al die opties op 0 of minimaal zetten voor de zekerheid.
En: inertie bij het remmen op 0 zodat remmen ook direct stilstaan is.
Oh, en bij Zimo kan je een instelling maken waarbij met een F-toets de ABC genegeerd wordt. Ik neem aan dat je die niet per ongeluk de hele tijd aan had staan, maar ja even controleren kan geen kwaad.
En ik dacht dat ik het lastig had met ABC aan de praat krijgen...
-
Met deze decoder software versie gaat pendelen niet lukken.
En ik dacht dat ik het lastig had met ABC aan de praat krijgen...
Lenz centrale (de kleine) Lenz decoder Lenz BM1 BM2 BM3 werkend vanaf de eerste seconde ;D (y)
Ben nu een beetje de grenzen van de mogelijkheden aan het verkennen op een voorlopig baantje, zodat ik mijn definitieve ontwerp er op kan afstellen/aanpassen.
-
Heren,
Ik zie op de Zimo gebruiksaanwijzingen blad dat er ook updates zijn voor deze decoder. Heeft iemand ervaring met het updaten van een decoder, blijft het aanwezige geluid onverandert? Met deze update zou het pendelen wel mogelijk moeten zijn. Gezien het feit dat dit geen eigen loc is ben ik toch een beetje huiverig om dit zomaar te doen.
PeterC
-
Firmware updaten gaat onafhankelijk van het geluid
Groet,
Guus
-
Maar stopt de loc nou inmiddels wel ? Anders heeft updaten in mijn ogen geen zin.
En omdat je de diodes in de linker railstaaf hebt, heb je ze dan ook omgekeerd, althans omgekeerd aan Lenz, en staat de decoder dan ook op links of allebei de richtingen ? En de andere geadviseerde instellingen ?
-
Heren,
Ik heb op het proefbaantje de onderbrekingen aan de rechterkant gemaakt. Ik had het advies van een extra diode even vergeten maar ik heb inmiddels deze erbij gezet en nu stopt de loc zodra hij op het geïsoleerde gedeelte komt, zijn nu dus 6 diodes. Dus dat werkt nu.
Dan is het de vraag hoe je een Zimo decoder kunt opwaarderen, heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb de Esu programmer en het JMRI programma.
Sorry dat ik bepaalde handelingen niet vermeld heb maar ik heb alle hier gegeven adviezen geprobeert.(Behalve de diode)
Voor alle duidelijkheid, ik gebruik dus een apart stukje rail waar ik de onderbrekingen in heb zitten, kan deze dus eenvoudig wijzigen indien noodzakelijk. Het rijden doe ik met de multi mouse.
PeterC
-
Wat wil je opwaarderen?
DecoderPro, onderdeel van JMRI, snapt zowel mijn Zimo als ESU decoders. Ik heb nu een tweede ABC-sectie ingericht en terwijl ik dit typ pendelt er een locomotief heen en weer. Werkt bij beiden. :)
(In eerste instantie had ik dezelfde schakeling op beide sporen aangesloten, maar dat betekent dat het bij de ene rechterspoor is en de andere linker. De decoders instellen dat ze op beide richtingen reageren hielp niet, dan reden ze gewoon helemaal niet meer want in beide richtingen ABC... Dus aparte schakelingen voor de twee richtingen. Je kan volgens mij de schakeling wel hergebruiken voor een ander spoor in dezelfde richting.)
Overigens ideaal bij Zimo dat je een F-toets kan instellen om de ABC te overrulen.
-
zimo firmware kun je 'opwaarderen' met een zimo programmer, de mxulfa.
Ik heb zo'n ding, je mag de decoder opsturen dan zal ik em voor je updaten
Je mag ook langskomen in Hilversum.
De zwarte Z21 schijnt ook firmware van zimo decoders te kunnen updaten, daar heb ik geen ervaring mee.
Guus
-
Iljitsch, ik zag op de Zimo site dat er updates zijn voor decoders. Ik zie daarbij ook dat na deze update het pendelen wel zou moeten werken vandaar dat ik dat wil proberen.(Als de eigenaar van wie de loc is dat goed vind natuurlijk.)
Piksov, bedankt voor je aanbod, ik hou het in gedachte, zou mooi zijn. Je hoort nog van mij.
PeterC
-
Ik bedenk met dat ik een mx640 heb, ergens, met een nem652 stekker.
Geen idee welk geluid er op staat.
Die mag je wel Lenen om mee te testen, ik kan daar de laatste firmware op zetten
Guus
-
Piksov,
hierbij laat ik je weten toch geen gebruik te maken van jouw aanbod. Ik heb hier in de buurt ook de mogelijkheid voor het laten up loaden van de firmware. Nogmaals bedankt voor je reacties en je aanbod.
PeterC