BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Nijboer op 20 December 2023, 15:16:12
-
Hallo,
Ik heb een aantal problemen met een Fleischmann BR80 stoomloc.
Een er van is, dat de loc zn drijfwerkschroeven is verloren tijdens het rijden.
Die zijn langzaam aan losgekomen.
Buiten de modelbouw zet ik schroeven vast met loctite 222.
Maar als ze dan toch een keertje weer los moeten, dan wordt dat gelijk weer
zo'n gemartel. Hoe doen jullie dat?
Er is helaas ook een ringetje verdwenen die tussen schroef en drijfstang zit....
kijken of ik iets heb liggen dat ook past.
Anders bestellen.
En er is ook iets geks met de tandwielen. 2 grote tandwielen maken wat lawaai.
Wat blijkt, 2 problemen:
- gietbraam aan 1 tandwiel
- het ene tandwiel raakt net het e-clipje van de ander.
Gietbraam is er nu af.
2e probleem: ik zou zo niet weten wat daar nou aan gedaan moet worden.
Heb al een ander clipje erop gezet, weinig verschil.
Als ik zoek op de onderdelenlijst, dan vind ik alleen een iets andere versie van de loc.
Verschil: opstelling van de tandwielen.
Blijkbaar heb ik een oudere variant, maar het is zeker niet de 1320.
Ik zal er nog foto's van proberen te maken.
Suggesties welkom!
Groet,
Collin
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231220-201158-65833e79b6a7d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231220-201158-65833e79b6a7d.jpg)
Gelijk ook te zien de (mogelijke) oplossing:
Het e-clipje van het ene tandwiel gewoon weglaten....
Het grote tandwiel raakt de as van het 2e net niet!
De e-clip (als die er wel op zit) raakt ie wel..
-
Ik ken het probleem. En wat bleek? Op het wiel waar de kruiskop op draait zit een soort opstaand randje. Hierdoor draait de schroef niet los. Toen ik het goede wiel (aan beide kanten erop zette, was het probleem verholpen. Ik weet niet of de wielen bij jou eraf geweest zijn?
-
(het ene tandwiel raakt net het e-clipje van de ander)zegt Collin.
Bij deze lok worden verschillende borg ringen gebruikt.
Hebben ze misschien verwisseld, of allemaal dezelfde op zitten.
Boutjes en ringetjes heb ik liggen.
Grt Jo
-
De wielen zitten op de juiste plek.
Da's het probleem niet.
Op alle wielen zaten de schroeven los. Dus er moet wel wat aan om dit in de
toekomst te voorkomen. Maar wat? ietwat lijm misschien om het wat beter te borgen?
Het is trouwens een metalen schroefje in een metalen wiel.
Ik heb dus geen ringetjes die mooi passen, wel die een beetje passen.
Maar daar gok ik niet op, geheid dat dat weer problemen geeft.
Ik meld mij bij Jo voor een stel nieuwe ringetjes... (56 4740)
Groet,
Collin
-
Hallo Collin ik denk dat er de verkeerde tandwielen in zitten.
Zie foto's van 3 loks. en van onderdelen blad.
Schroefjes met wat plastic lijm vastzetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1080860-658415a241e5c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1080860-658415a241e5c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1080862-658415a267a69.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1080862-658415a267a69.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1080861-658415a26e251.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1080861-658415a26e251.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1080863-658415a2a33b5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1080863-658415a2a33b5.jpg)
Grt Jo
-
Nou nee, de twee achterste drijfwielen hebben naast het gat om het excentriek te bevestigen echt een opstaand randje. Deze neemt de kruiskop mee tijdens het draaien. hierdoor krijg je niet dat de kruiskop zichzelf losschroeft, tijdens het rijden. Je moet daar even op letten. Deze achterste drijfwielen zijn dus anders dan de de drijfwielen op de andere assen waar de kruiskop niet op zit!! Het heeft niets te maken met de tandwielen, hoewel die tandwielen wel kunnen beschadigen doordat het mechaniek door het losdraaien van de achterste excentriek de boel gaat blokkeren! Als je de goede drijf wielen niet hebt, zou ik ze bestellen! Kost niet veel, maar je hebt veel voldoening. Vaak worden de drijfwielen losgemaakt en er later op een andere (verkeerde as) teruggeplaatst.
Overigens bestaan er meerdere versies van die Br80. Ik heb er zelf twee die qua tandwielen totaal verschillend zijn. (Een versie heeft een tandwiel minder en heeft geen gewicht en ik kon dat niet in de Fleischmann documentatie terugvinden) En dat moet je niet verwarren met de latere br81 die Fleischmann heeft uitgebracht. ;) Het lijkt dat het type met een tandwiel minder zonder gewicht een goedkopere versie van het ding was dat in een beginset zat.
-
Wat bedoel je precies met de kruiskop? Ik heb zo'n vermoeden dat je dit woord verkeerd gebruikt.
-
Ik bedoel het excentriek op de achterste as. En het gaat over de achterste as. Want die bedoel ik.
-
Dat excentriek heet de contrakruk.
-
Die 2 tandwielen moeten volgens mij gewoon van plaats wisselen om het probleem met de clipjes op te lossen.
Bart
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231224-190159-658872947ee49.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231224-190159-658872947ee49.jpg)
Andere variant dus.
Wisselen van de 2 tandwielen gaat niet, dan past het niet.
Op de foto zie je alweer dat een drijfwerk schroefje is los gegaan.
-
Ik houd bij die "diagonale" drijfstangen naar het achterste drijfwiel altijd in gedachten dat het scharnierpunt ongeveer in het verlengde van de as moet zitten. Want veel ruimte om ver uit te wijken is er niet in het drijfwerk. Dus misschien is het een kwestie van losmaken van de achterste schroef/pin in het wiel, kwartslag gedraaid terugzetten (als dat erin past). Dat zou het probleem kunnen oplossen. Je kunt allicht checken met het drijfwerk aan de rechterkant?
-
die tandwiel indeling is niet van de 4029.
Die tandwiel indeling zit op een 4018-4019-4020
Ik denk een uitvoering uit een begin set
Grt.Jo
-
Blijkbaar zijn er meerdere versies geweest.
Hier is een tandwielpositie te zien die erg overeenkomt met die van Collin:
https://mef-windischeschenbach.de/reparatur-einer-fleischmann-4029-br80/ (https://mef-windischeschenbach.de/reparatur-einer-fleischmann-4029-br80/)
Helaas waren de tandwielen er al uit toen ze foto's gingen maken...
-
De 4020 is toch weer anders dan wat ik hier voor me heb.
Dus ik kijk nog even of ik een e-clip heb dat juist wat groter is
waardoor het grootste tandwiel als het ware op die clip ligt.
Zo niet, laat ik hem weg.
Doordat de schroef weer is losgegaan, is de boel weer uit verband geraakt.
Dus dat moet echt geborgd worden.
Fijne kerstdagen!
Groet,
Collin
-
Het gaat m.i. zowel bij Collin als bij Jo om de 4029 (oud 1321).
De versies van Jo zijn ouder, waarschijnlijk heeft Fleischmann de aandrijving gewijzigd vanwege de komst van de tandradloc "Groene Karel" (4028).
De 1321/4029 kwam al in 1962 als opvolger van de 1320, de Groene Karel kwam pas zo'n 12 jaar later.
Op het wereldwijde web zijn diverse versies te zien.
Bij sommige is het grote tandwiel in de cabine te zien, ongeveer recht boven het paddestoelcontact.
Bij de versies van Jo zit daar geen tandwiel.
Verder zijn er diverse uiterlijke verschillen. Voorheen opschriften in reliëf, later gedrukt. Bij de laatste zowel BD Nürnberg/Bw Ansbach als BD Frankfurt/Bw Frankfurt.
Ook het gat in de kruiskop is gewijzigd, eerst rond, later ovaal.
Ik vraag me af of het middelste tandwiel wel een klemring nodig heeft. Het tandwiel zit immer geheel opgesloten tussen de tandwielen erboven en eronder.
Ook kan ik op de foto geen gleuf in de as ontdekken.
-
Die zit er wel.
Ik heb zowel de nieuwe versie (links, 4029*) met opschriften gedrukt, als de oude versie (rechts, 1321*) met reliëfdruk, als de Carl:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-1040-658965830e6a3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-1040-658965830e6a3.jpg)
De veronderstelling van grossraumwagen is aannemelijk als je de wielen van beide BR 80-versies vergelijkt met die van de Carl. Die van de nieuwe versie zijn hetzelfde als die van de Carl, met een dunnere wielband en fijnere spaken. Ook heeft de nieuwe al een aangepast frame (rood, links van de motor), met gaatjes op de plekken waar Carl-tandwielen horen te zitten.
De nieuwe heeft dus een afwijkende aandrijving, die ik ook nog nergens in een handleiding heb teruggevonden (zie bijvoorbeeld de Fleischmann HO-database (https://fleischmann-ho.nl/downloads/detailoverzichten/tenderlocomotieven.html)).
En er zit wel degelijk een dun borgringetje (E) op het tweede tandwiel na de motoras:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-1041-65896580a9105.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-1041-65896580a9105.jpg)
Moeilijk te zien, daarom hier even los neergelegd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-1042-65896580b90b7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-1042-65896580b90b7.jpg)
*De catalogusnummers zijn in 1971 aangepast; de Carl is van 1972. Het kan dus zijn dat de BR 80 al onder nummer 4029 werd uitgegeven, maar nog met de oude aandrijving. In de Fleischmann HO-database staat een versie van de 1321 vermeld met verschijningsperiode 1970 - 1972. Die heeft “verfijnde spaakwielen”, helaas geen vermelding van een wijziging van de aandrijving. Deze wordt ook vermeld als 4029.
Vrolijke Kerst!
-
De borgring(clip) ligt dus achter het voorste tandwiel zodat dat tandwiel er overheen glijdt.