Adriaan,
Rob,
Bedankt voor de verwijzingen. Het onderwerp van dit draadje is GLY dus laat ik daar eerst iets over vragen.
Ik heb de pagina over kolentransport op Seinarm bekeken.
-Mag ik er van uitgaan dat dit een (vrijwel) volledig overzicht is van gebruikte Nederlandse kolenwagens?
Bij MK models https://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-t14.htm (https://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-t14.htm) staat ook informatie over GLY wagens.
MK zegt dat GLY wagens geen spaakwielen hebben gehad, oftewel ALTIJD schijfwielen. Verder meen ik te lezen dat er ALTIJD korfbuffers op de wagens horen.
Dat staat dan haaks op de onderstaande afbeelding die op Seinarm geplaatst is.
afbeelding Seinarm:
(https://i.postimg.cc/90jKfpbf/GLY-seinarm.jpg)
afbeelding MK:
(https://i.postimg.cc/pd21ppRx/GLY-MK-het-geheugen.jpg)
-Wat is nu de juiste keuze voor de Nederlandse GLY wagens: ALTIJD schijfwielen, en ALTIJD korfbuffers? Of zit het toch anders?
-Hadden de remhuizen dezelfde grijze kleur als de bakken?
Afgaand op de links van Adriaan, mag ik dan het volgende stellen:
-EUROP werd in 1951 opgericht, en vanaf maart 1953 ging Nederland deelnemen aan de pool. Dus op mijn baan (TP tot 1949) kunnen geen EUROP wagens en rijtuigen rijden?
-RIV regelt het gebruik van wagens vanaf 1951. Dus op mijn baan kunnen geen wagens en rijtuigen met RIV vermelding rijden?
Groet,
Tony
Hans,
OK. Dat is dan duidelijk.
(wel omraamde T = transietteken)
Dat maakt mij dan wel weer nieuwsgierig. Want er zijn ook Duitse GLY wagens (O-wagen type "Schwerin") met het transietteken. Zouden er dan ook Duitse (dus bruine) wagens type "Schwerin" in Zuid-Limburg gereden kunnen hebben?
https://www.km-1.de/html/o_02_schwerin.html(https://i.postimg.cc/9fYqS6zt/O-wagen-Schwerin.jpg)