BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Neurenberg => H0 => Topic gestart door: 4020 281-4 op 19 December 2023, 15:24:29
-
PIKO komt met de Metropolitan zug. Dit in samenwerking met Märklin.
https://www.piko-shop.de/de/praesenz/search.html?q=Metropolitan&b_warengruppe_id=0
Andere nieuwtjes komen waarschijnlijk 30 december online.
-
Hij zegt in het filmpje half januari.
Of zou dat alleen voor de catalogus zijn,?
-
Voorgaande jaren waren ze altijd op 30 december.
Net het nieuwste filmpje bekeken. https://youtu.be/uyBrz_RMclA?si=wGFgar56WevUKsWN
Vanaf 5:45 roept hij inderdaad wat over midden januari. Hopen op de 30e en anders wachten we rustig af.
-
Ik denk dat hij daar doelt op de neuheitenvorschau, het filmpje met de highlights uit het programma
-
Uit zeer betrouwbare bron kan ik melden dat 30/12 de grote onthulling van de 2024 neuheiten zal zijn. Het traditionele filmpje op youtube zal medio januari worden vrijgegeven.
-
Nou ik ben benieuwd!
Na de aankondiging hoop ik op een MET in de ICE-kleurstelling.
-
Toch wel serieus prijsverschil tussen de Marklin en Piko variant.
Nu weten we allemaal wel dat je met die Marklin iemand kan doodkloppen als je wil, maar zoveel duurder is het metaal nu ook weer niet tov meer plastic.
-
Ik heb toch sterk de indruk, als dit een gezamenlijk project is, dat de modellen gelijk zullen zijn qua gebruikt materiaal - want één productie
-
Loc verschilt?
-
Toch wel serieus prijsverschil tussen de Marklin en Piko variant.
Piko 58151 Piko Sound set 4-dlg: €759
Piko 28350 set rijtuigen 4-dlg: €399
Marklin MFX+ Sound set 8-dlg: €1199
Verschil is €41 op de UVP prijs.
Gr, Ben.
-
Rijtuigen zijn gezamelijk en worden door PIKO geproduceerd. De loks komen bij beide merken uit eigen huis.
-
Dit draadje is bedoeld voor aankondigingen, niet voor speculaties. vandaar dat de opmerkingen van dien aard verplaatst zijn
-
PIKO komt met een NS 1000
https://www.piko-shop.de/de/artikel/e-lok-rh-1000-ns-iii-41650.html
Overige nieuwtjes in enkele momenten via: https://www.piko.de/KAT_PDF/2024/99524.pdf
EDIT2: EN link doet het wel: https://www.piko.de/KAT_PDF/2024/99524EN.pdf
-
ICRm met BDs staat er ook bij.
-
Cool
-
hoo, piko komt met ICRmh!
portomonee gaat weer huilen
-
Ik had een hele lijstje van verwachte vorm- en kleurvarianten en merk dat daar niks van komt...
Ik ben wat teleurgesteld.... ::)
-
Niet alleen jij , ik had gehoopt op de aankondiging van de Benelux loc 11.8 :-\
-
Het valt mij ook tegen, alhoewel het wel goed is voor mijn portemonnee. De 1000 is aan mij niet besteed. Ik heb er 2 van Roco en die voldoen prima! Ik vraag me sowieso af of het slim is dat ze de 1000 uitbrengen, maar goed, men zal wel onderzoek hebben gedaan.
-
Zijn alle zwarte DB BR189's in Nederland toegelaten?
-
Niet alleen jij , ik had gehoopt op de aankondiging van de Benelux loc 11.8 :-\
Inderdaad, sowieso plotseling niks nieuws meer aan Belgisch wat de laatste jaren toch een stortvloed aan nieuwe modellen was. Zelfs gene bolle neus varianten. Maar van alle landen die ik verzamel hetzelfde laken een pak. Zo had ik onderhand wel de DB Lollo veracht.
-
hoo, piko komt met ICRmh!
portomonee gaat weer huilen
Maar maar zes ICRmh's. Dus brengen ze een stam uit die eerder reed dan 2019.
-
Die 140 van BayernBahn is wel geinig, vooral omdat ik het grote voorbeeld meermaals heb gezien en vastgelegd, ook op de locatie van de foto in de folder.
De teleskoop-staalwagens lijken me een beetje overbodig.
@Chiel: dat ligt aan het loknummer, dan is het wel op te zoeken. Zo op het oog deze wel, met Nederlands contrastvlak en DB-logo aan de zijkant.
-
Zijn alle zwarte DB BR189's in Nederland toegelaten?
Volgens de photoshop plaatje op de PIKO website is het de 189.090. Dus die kan wel op een NL baan.
Niet alleen jij , ik had gehoopt op de aankondiging van de Benelux loc 11.8 :-\
Wel de rijtuigen vorig jaar en nu geen bijpassende lok. Jammer. Gek genoeg wel weer een nieuwe Traxx lok voor bij de ICRmh rijtuigen.
Maar maar zes ICRmh's. Dus brengen ze een stam uit die eerder reed dan 2019.
7, zie het plaatje links in het midden.
-
Yes, ik zie het!
-
Inderdaad, sowieso plotseling niks nieuws meer aan Belgisch wat de laatste jaren toch een stortvloed aan nieuwe modellen was. Zelfs gene bolle neus varianten.
Op de site staan enkele NMBS goederenwagons of gaat om locs?
-
Met name ja, een enkel kleurvariantje bij goederenwagens is niet bepaald spectaculair
Er komt wel een BR 216 met sneeuwploeg, sommige locs van Oldenburg hadden die ook, dus we kunnen weer hopen op een NL nummer. Maar we weten ook wel welke kant dat telkens weer op gaat inmiddels....
Foutje in de catalogus, is ene model van 2023 en al verschenen, met ene niet NL-nummer dus :(
-
Mooi!
Voor € 620,= dit jaar klaar ;D
-
Wel slim, ze hebben nu “goedgekeurde “ decoders voor MFX
1000 is leuk voor de NL rijders.
Voor mij helaas niks, ik had op de MET in ICEkleurstelling gehoopt.
-
Die NS 1000 zag ik niet echt aankomen en staat ook niet (meer) zozeer op mijn verlanglijstje. Ik zou denken dat die markt ook wel wat verzadigd is met Roco's....(?) :-X :-\
Deze is weliswaar met sound, maar dat moet haast wel een fictief geluid worden, aangezien er al zolang geen NS 1000 meer op eigen kracht heeft gereden en er dus ook geen goede, recente geluidsopnames zullen zijn.
Ik had liever iets gezien wat er nog niet is, bijvoorbeeld een NS 450 of NS 2600(/800). De NS 600/2000 durfde Piko verrassend genoeg ook aan, dus waarom deze dan niet proberen?
Ook helaas nog steeds geen variant van een 'gewone' geel-grijze NS 2200-met-roodzwaailicht. Daarvoor ben je nog steeds op de loc's met elektrische koppelingen toegewezen. Ik had graag zo'n loc (ala de NS 2221) zonder elektrische koppeling gezien.... !
Al met al wat teleurstellend, deze nieuwigheden laat ik aan mij voorbijgaan.
-
Ik vraag me ook een beetje af wat de toegevoegde waarde is van een nieuwe 1000. Het enige wat ik zie, is dat Piko bezig is om Roco verder uit de NS markt weg te drukken, gezien de modellen die er tot nu toe zijn verschenen. Maar even terug naar de aangekondigde 1000: waarschijnlijk zal ie kloppende stroomafnemers krijgen, kloppende luiken aan de zijkanten, frontseinen die rond - en voorzien zijn van lampringen, lantaarnijzers op de bufferbalk en het geluid van de Zwitserse Ae4/6, waarop de machine destijds is gebaseerd. Maar ik betwijfel eerlijk gezegd of de Nederlandse modelspoorders nu massaal z’n Roco 1000’en gaat dumpen om in mei 2024 een Piko exemplaar aan te schaffen. We’ll see.
Rob
-
Maar maar zes ICRmh's. Dus brengen ze een stam uit die eerder reed dan 2019.
Weet je het zeker? Ik zie toch echt 7 verschillende artikel nummers, genoeg voor een SW7
-
Ik kan de hand weer op de portemonnee houden
Had gehoopt op een hondekop in expert uitvoering
Cor
-
Ik vraag me ook een beetje af wat de toegevoegde waarde is van een nieuwe 1000. Het enige wat ik zie, is dat Piko bezig is om Roco verder uit de NS markt weg te drukken, gezien de modellen die er tot nu toe zijn verschenen. Maar even terug naar de aangekondigde 1000: waarschijnlijk zal ie kloppende stroomafnemers krijgen, kloppende luiken aan de zijkanten, frontseinen die rond - en voorzien zijn van lampringen, lantaarnijzers op de bufferbalk en het geluid van de Zwitserse Ae4/6, waarop de machine destijds is gebaseerd. Maar ik betwijfel eerlijk gezegd of de Nederlandse modelspoorders nu massaal z’n Roco 1000’en gaat dumpen om in mei 2024 een Piko exemplaar aan te schaffen. We’ll see.
Rob
De Roco heeft kloppende luiken omdat zij die met handrail op de koppen hebben uitgebracht, zo te zien levert Piko de oerversie zonder handrails en dus ook zonder extra, later aangebrachte, luiken.
Stephan.
-
Ik had liever iets gezien wat er nog niet is, bijvoorbeeld een NS 450 of NS 2600(/800).
Ben ik met je eens hoewel een Hippel uit periode 3 met sound ook zeer hoog op mijn wensenlijstje staat.
Ook een blauwe NS1200 met sound staat bovenaan mijn lijstje en zal het zelfs in het buitenland ook wel leuk doen lijkt me.
-
Een Hippel is wel weer interessant voor een fabrikant als Piko, omdat daar meerdere versies voor verschillende landen uit te halen zijn, net als de 600/2000.
Een 1000 is mooi en het zal mij benieuwen hoe de lok verkocht gaat worden. Uiteindelijk was de 2200 ook een redelijk verzadigde markt door Roco lijkt me, maar toch is het een succes. We zullen zien wat het wordt met de NS 1000. Het Roco model is natuurlijk al wel een veel oudere mal.
Toch mooi om te zien dat een fabrikant het aandurft om zo'n model uit te brengen, dat moet dan ook wel weer gewaardeerd worden.
-
De NMBS 2863 kan ook voor NS gebruikt worden, heeft blijkbaar ook de Benelux trein gereden.
Ook de PKP vectron in groen blauw is leuk, maar ga toch de eveneens door Roco aangekondigde versie daarvan nemen.
De DE18 Vossloh is ook interessant. Is dat niet basis van de NMBS 77/78'ers ? Komt dan misschien binnenkort de juiste variant uit hiervan.
Voor de Nederlanders is er ook een schienenreinigingswagen met NS logo waar je een mooie kuistrein mee kan maken.
-
Snap die gedachten gang van PIKO niet bij die NS 1000 :-\ ,...... kommie met die rooie ICR beneluxrijtugen uit had ik wel een Belgische 1100 verwacht eerlijk gezegd.
-
De DE18 Vossloh is ook interessant. Is dat niet basis van de NMBS 77/78'ers ? Komt dan misschien binnenkort de juiste variant uit hiervan.
Nee in de verste verte niet, lijkt er zelfs niet eens op
De 77 heeft ergens de BB 1700 als basis, bijna een volledige generatie eerder
-
Jouef had de DE18 al eerder aangekondigd trouwens, benieuwd wie er als winnaar uit de bus komt!
-
Ik zie trouwens nu ook Hondekop 2tje staan met 22 plux en sound
-
Bij de Hk2 staat geen plux22 hoor.
-
Die ns 1000 is wel gaaf.
Hopelijk in beide kleuren.
Welk nummer is de ns 1100 expert model
-
Weet je het zeker? Ik zie toch echt 7 verschillende artikel nummers, genoeg voor een SW7
Het zijn er 6. Het 7de artikel nummer is de wisselstroom stuurstand.
edit : Nieuwe bril en andere lenzen kopen....StefanNL heeft gelijk.
-
Het zijn er 6. Het 7de artikel nummer is de wisselstroom stuurstand.
Bij de A staan twee artikelnummers. Dus toch zeven.
-
Woeps. Inderdaad 8)
1100 met geheel gele neus is ook leuk trouwens.
Die komt in de verzameling.
-
Mooi nieuws, die 1000. Volgend jaar dus deze (1010 tijdens proefrit Tb-Ehv v.v. op 160480 na onderhoud in Tilburg):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Liempde-1010-160480-Bak-13-nr-620-65900f561cc2d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Liempde-1010-160480-Bak-13-nr-620-65900f561cc2d.jpg)
-
Jahoor, bovenstaande gaan we zeker in de verzameling opnemen.
-
Hmmm, ik had m'n hand er toch wel voor in het vuur gestoken dat er een CFL 1600 bij zou zitten voor dit jaar, na alle NMBS varianten van het afgelopen jaar. Hopelijk komt die later nog.
-
Mooi nieuws, die 1000. Volgend jaar dus deze (1010 tijdens proefrit Tb-Ehv v.v. op 160480 na onderhoud in Tilburg):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Liempde-1010-160480-Bak-13-nr-620-65900f561cc2d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Liempde-1010-160480-Bak-13-nr-620-65900f561cc2d.jpg)
Misschien zijn er dan ook wel geluidsopnames gemaakt voor de sounddecoder. (y)
-
ben benieuwd hoeveel varianten van de 1000 komen
-
Hmmm, ik had m'n hand er toch wel voor in het vuur gestoken dat er een CFL 1600 bij zou zitten voor dit jaar, na alle NMBS varianten van het afgelopen jaar. Hopelijk komt die later nog.
Daar hoopte ik ook op, de 1604 in de huidige toestand (museumloc). De Loksound 5 (aangepaste S0363, inclusief Amerikaanse horn Nathan K3-L?) heb ik al bijna een jaar klaarliggen ;D
-
ben benieuwd hoeveel varianten van de 1000 komen
Veel varianten zijn er, na de oerversie, niet: nog de blauwe zonder vignet (vanaf 1954), de blauwe met vignet (vanaf 1968) en gele cijfers op de nummerplaat (vanaf midden jaren zeventig) en tenslotte de variant met halve pantografen (NS 1008, vanaf 1972. Daarvoor kort op de 1002).
-
Nou
1000 misschien eens als in blauw en met vignet. Misschien de 1100 en een 212 voor bij de zilverlingen...
-
Veel varianten zijn er, na de oerversie, niet: nog de blauwe zonder vignet (vanaf 1954), de blauwe met vignet (vanaf 1968) en gele cijfers op de nummerplaat (vanaf midden jaren zeventig) en tenslotte de variant met halve pantografen (NS 1008, vanaf 1972. Daarvoor kort op de 1002).
Oerversie heeft ook twee varianten: met en zonder hekwerk op de neus.
-
Vergeet ook niet de Oerlikon stroomafnemers bij de eerste exemplaren: één met 1 - en één met 2 sleepstukken… Daarna kwamen volgens mij de Faively exemplaren …
Rob
-
ik had wel een 1200 of een hippel verwacht.. het enige wat ik interessant vind is de BR 101 Electric loco Train Charter VI.
Dan maar door sparen voor de koploper en alvast voor de buffel.. heb alleen de hoop op wat leuke 16,17,1800 versie's en ICRm.
-
Ik ben blij met de aangekondigde BR 62.
-
Laat op de groene 1000 in aflevertoestand de luiken voor de inductieve shunts dan ook maar weg.
-
Jammer weer geen NS600 lijkt mij dat daar meer markt voor is dan een 1000.
-
Jammer dat er geen HLE 11.8 is zoals voorspeld door geruchten.
L.S. lijkt die van hun niet uit te willen leveren, en zo wel zijn ze nog verkeerde tijdperk ook...
Chris, mooie kans om de connecties in te zetten?
-
In N bij Piko: NS 1200, 2400/2500, 2200/2300, 1100.
Wanneer 1200 in H0?
Marc
-
Voor de HLE 11.8 komen ze hopelijk straks niet met vier fabrikanten tegelijk, net als de ICR. Of ze zijn alle 4 zo voorzichtig geworden dat er helemaal geen HLE 11.8 komt :(
De Piko 2200 was een succes omdat de Roco mal nog van 197X was of zo. De 1100 mal is ongeveer uit dezelfde periode dacht ik. De Piko is natuurlijk veel gedetailleerder en technisch van deze eeuw. De Roco 1000 is volgens mij van 1989 (kwam uit rond het 150 jarig bestaan van spoorwegen in NL dacht ik). Roco had niet al te lang geleden de mal al iets aangepast met de seinen en met LED verlichting. Maar wie weet is het tijd voor een vers exemplaar? Ik denk niet dat ik mijn blauwe 1010 weg ga doen.
De wens van een blauwe NS 1200 begrijp ik even niet. Roco heeft toch super mooie modellen van de NS 1200? Dan zou Piko flink kierewiet zijn om er ook mee te komen.
Mvg,
Robert
-
De IC(R) rijtuigen... Die zijn dan nu met een minder pokdalige outfit :-X #dtv
Gr: Menno(1846)
-
Mooi nieuws, die 1000. Volgend jaar dus deze (1010 tijdens proefrit Tb-Ehv v.v. op 160480 na onderhoud in Tilburg):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Liempde-1010-160480-Bak-13-nr-620-65900f561cc2d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Liempde-1010-160480-Bak-13-nr-620-65900f561cc2d.jpg)
Geinig, het nummer op de nummerplaat is nog niet geel geschilderd terwijl dat juist in deze periode gebeurde. Van wat ik gehoord heb, werd dat door een oudere medewerker gedaan. Waarom is me een raadsel.
-
Hier alle NL-nieuwtjes. Er komt dus ook een hondekop met sound. https://www.piko-shop.de/de/warengruppe/neuheiten-2024-428/l-18/o-artikelnr_asc.html?attribv_1_2%5B%5D=NS
-
Bij de Hk2 staat geen plux22 hoor.
In de tekst staat Plux22, in de specificaties NEM652...
Hopelijk krijgt de HK2 nu wel 3 pitten (omgekeerde L).
-
Geinig, het nummer op de nummerplaat is nog niet geel geschilderd terwijl dat juist in deze periode gebeurde. Van wat ik gehoord heb, werd dat door een oudere medewerker gedaan. Waarom is me een raadsel.
Dat had te maken met de zichtbaarheid. Waar dat blijkbaar daarvoor nooit een probleem was, ontstond dat opeens ten opzichte van gehuisstijlde locs. Omdat de 1000'en vaak mankementen vertoonden, vond men een betere herkenbaarheid belangrijk. Tenminste, zo is mij dat ooit verteld. Bij de 1010 is dat echter niet gebeurd, al kun je redeneren dat een eenling ook opvalt.
Voor wat het waard is...
-
In de tekst staat Plux22, in de specificaties NEM652...
Hopelijk krijgt de HK2 nu wel 3 pitten (omgekeerde L).
https://www.piko-shop.de/en/artikel/sound-elektrotriebwagen-hondekop-ns-iii-wechselstromversion,-inkl.-piko-sound-decoder-41788.html
Geen woord over plux22
-
Bij het analoge model staat het wel. :police:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-5769-6590628adbcec.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-5769-6590628adbcec.jpg)
Daaronder bij eigenschappen staat NEM652. Plux22 moet een foutje zijn.
-
MTE vermeld plux22 bij alle 3 de uitvoeringen.
-
Dan …. ???
-
Wat ik zo kan zien na lang inzoomen en goed kijken zie ik dat de NS1100 de nummer 1138 gaat dragen.
-
Mooie prijs ook:.216€........
-
Beter dan 215,99 inderdaad ;D
-
Och..... :angel:
-
Die 1138 is er al een poos, van Märklin
-
De wens van een blauwe NS 1200 begrijp ik even niet. Roco heeft toch super mooie modellen van de NS 1200? Dan zou Piko flink kierewiet zijn om er ook mee te komen.
Alleen is die nergens meer te krijgen.
Groet Meino
-
Alhoewel je eerdere bijdrage uit dit draadje verdwenen is denk ik dat er best wel nog blauwe NS 1200 locs van Roco te krijgen zijn. Is er een specifieke uitvoering die je zoekt?
Vroeger werden modellen in een grote oplage geproduceerd en op voorraad gehouden, nu zijn er veelal series van 500 stuks die ook nog in de verschillende systemen onderverdeeld wordt. Je moet dan wel op tijd kopen anders wordt het zoeken. Dat heb ik zelf met de de turquoise set ondervonden. Uiteindelijk heb ik in Italië een ac versie gevonden en deze omgebouwd.
Rob
-
Ik heb ook eens zitten lezen wat de nieuwtjes van Piko zijn.
Werkelijk niet te begrijpen dat ze met Benelux rijtuigen uitkomen, maar geen 11.8 aankondigen. Komt neer op ; " zoek het maar lekker uit met je ICR Beneluxrijtuigen "
Wel een 1000 die er al is van Roco. En nog steeds geen geel grijze 2200 zonder digitale koppelingen.
Ze begonnen heel sterk met Nederlandse modellen, maar lijken niet echt aan te voelen wat de behoefte van modelspoorders met een Nederlands thema is.
Jammer. Vooral voor degenen die een complete Beneluxtrein willen hebben.
Piko....wakker worden. Jullie lezen hier mee ! Ga maken wat er nog niet is in plaats van oudere Roco producten klonen.
Vriendelijke groeten Ruud B.
-
Ze hadden best de 500/600/700 mogen 'klonen', daar is volgens mij een brede markt voor. Als ik het zo lees de 1000 een stuk minder. Totdat dat model straks uit is en het een wereldmodel blijkt te zijn en dan is iedereen weer blij. De markt zal wel overspoeld worden met Roco's, nog meer dan nu.
Inderdaad, qua 2200, snap ik niet dat de gewone versie met rode zwaailichten er nog niet is, dat is nota bene de versie waarbij de gekozen tooling het beste past (met lange webasto pijp en telerail zender). Hetzelfde geld woor twee andere versies waar er veel van waren: de versie met het lage A-sein en de radioloc tweede generatie (2384 uitgezonderd).
Laten we hopen dat het wat betreft dergelijke modellen even een pauze is, zoals ik dat ook hoop voor al die Belgische modellen die ook geen nieuwe versie krijgen komend jaar.
-
Allemaal oninteressante modellen, stoom moet er komen >:(
-
En dat zit er niet bij?
-
Misschien verkeerde plaat en blijkt het de Nestor te zijn ;D - De E 1000 oeruitvoering lijkt mij de minst interessante versie (past natuurlijk wel ;D bij die te dure NS look-a-like couperijtuigen) en ipv die loc zou een nieuw ontwikkelde en goed rijdende 5/600 een zege zijn. Nummer en uitvoeringsvarianten 22/2300 en 1100 zijn altijd welkom. Verder eens qua uitblijven 11.8 ookal heb ik er geen interesse in.
-
Wat betreft de geplande interface in de hondekoppen voor 2024. De vraag staat uit bij de fabrikant en Niels van Piko Nederland komt hier op terug in dit draadje.
-
En dat zit er niet bij?
Ik heb geen Nederlands exemplaar kunnen ontdekken!
-
De wens van een blauwe NS 1200 begrijp ik even niet. Roco heeft toch super mooie modellen van de NS 1200? Dan zou Piko flink kierewiet zijn om er ook mee te komen.
Als je een DC soundversie zonder vishaak kan vinden hoop ik dat je me een PB stuurt zodat niet iemand anders 'm voor me wegkaapt.
Een bruine 1200(set) ben ik ook voor te porren.
-
Hier alle NL-nieuwtjes. Er komt dus ook een hondekop met sound. https://www.piko-shop.de/de/warengruppe/neuheiten-2024-428/l-18/o-artikelnr_asc.html?attribv_1_2%5B%5D=NS
Helaas nog steeds met incorrecte cabineramen. :-\
-
Ja, die gaan ze echt niet meer aanpassen helaas. Ze melken dit model gewoon helemaal uit onder het motto 'het volk koopt het toch wel'.
Nou ik niet. Mijn hoop voor echt goede Hondekop-tweetjes is op PB Models gevestigd.
Bor
-
Dat kan nog wel even duren.
Eerst nog de ICR, ICM en Buffels met hun varianten.
-
Ik heb geen Nederlands exemplaar kunnen ontdekken!
Maar dat noemde je ook niet! ;)
-
Wat ook niet te begrijpen is dat er wel DB IC rijtuigen met graffiti erop komen maar geen schone nummervarianten van de onlangs uitgeleverde rijtuigen. Ik had toch wel het rijtuig verwacht met de fietsenafdeling erop. Dat is meer waard dan een Bvmz rijtuig die hoofdzakelijk tussen Bimz'en reden tussen Nordeich en Koblenz/Luxemburg. Van die Bvmz was overigens zeer eenvoudig een NS blauwe of geel/blauwe Avmz te maken.
Nee, zeer matige nieuwtjes bij Piko, ik had er meer van verwacht.
-
Leuke dingen gezien in de noviteiten. De BR 62 en ook de 5 delige dubbeldekker van de DR.
-
Br 62 heb ik van Liliput, prachtig model, dus waarom ze daarvoor kiezen..
Maar die 1000 snap ik helemaal niet, Roco heeft die destijds heruitgebracht en was aan de straatstenen niet kwijt te raken...
Wat de wens van een 1200 betreft, als Piko daar mee zou komen, dan kan je het antwoordt van Roco (en Marklin) wel raden... ;D
Die 1000 moet dus uitzonderlijk mooi worden, zal beter kloppen dan de Roco versie, maar de markt lijkt me erg klein.
Die BR 101 "Train Charter" is leuk, helaas niet inzetbaar in Nederland.
-
Nou… dat laatste is niet helemaal waar, Bob. Vandaag was zo’n 101 nog in Venlo ;D ;D
Jeroen
-
De enigste reden die ik kan bedenken, is dat Piko geen hippel uitbrengt omdat Roco er misschien mee komt dit jaar?
-
Nou… dat laatste is niet helemaal waar, Bob. Vandaag was zo’n 101 nog in Venlo ;D ;D
Jeroen
Wat deed ie daar?
-
De 101 komt zeker wel in Nederland.
hij stond sowieso op het lijstje, alleen deze uitvoering tot nu toe nog niet.. nu dus wel :D
https://www.flickr.com/photos/148875646@N08/53434140864/in/dateposted-public/?fbclid=IwAR1ciqG63UCTvoru9AIqkt3U960Um3wKUtVGwnJs_5s9kEKY48LhchDSCy0
groet Dave
-
Wat deed ie daar?
Een ski-trein van Train Charter Service brengen, zie de link in de post hierboven.
Jeroen
-
Ze begonnen heel sterk met Nederlandse modellen, maar lijken niet echt aan te voelen wat de behoefte van modelspoorders met een Nederlands thema is.
Ik heb zo'n vermoeden dat de tekeningen van Philotrain inmiddels bij Piko liggen. Dat verklaart in mijn ogen de keuze voor een aantal modellen (het plotselinge verschijnen van de 600/2000 en nu ook de 1000) en ook de plotselinge mate van detaillering (vergelijk Hk2 en bijv. 1100/2200). De onderzoekskosten hebben ze dan voor die modellen niet en voor modernere wel, dus dan is de keuze snel gemaakt. Die Piko 1200 gaat er dus echt wel komen. In N is 'ie er al.
-
En dat is dan een vermoeden?
-
Ik denk dat piko alles gaat uitbrengen op den duur, zelfs 16/17/1800.
Edit: ja, dat is slechts een vermoeden. Maar als ze icr uitbrengen zullen deze ook wel komen.
-
Ik heb zo'n vermoeden dat de tekeningen van Philotrain inmiddels bij Piko liggen. Dat verklaart in mijn ogen de keuze voor een aantal modellen (het plotselinge verschijnen van de 600/2000 en nu ook de 1000) en ook de plotselinge mate van detaillering (vergelijk Hk2 en bijv. 1100/2200). De onderzoekskosten hebben ze dan voor die modellen niet en voor modernere wel, dus dan is de keuze snel gemaakt. Die Piko 1200 gaat er dus echt wel komen. In N is 'ie er al.
Als ik het me goed kan herinneren heeft Philotrain ook een aantal NL stoomloks gemaakt dus kom maar op Piko.
Die 1000 heeft al een aantal keer bij Roco in de uitverkoop gelegen, vreemde keuze.
Stephan.
-
Een 1200.... dat zou dan het 13e model worden of het 14e? Spaar ze allemaal? ::)
-
Ik heb zo'n vermoeden dat de tekeningen van Philotrain inmiddels bij Piko liggen. Dat verklaart in mijn ogen de keuze voor een aantal modellen (het plotselinge verschijnen van de 600/2000 en nu ook de 1000) en ook de plotselinge mate van detaillering (vergelijk Hk2 en bijv. 1100/2200). De onderzoekskosten hebben ze dan voor die modellen niet en voor modernere wel, dus dan is de keuze snel gemaakt. Die Piko 1200 gaat er dus echt wel komen. In N is 'ie er al.
Vind ik wel heel erg ver gezocht, ik den k dat er in verste verte geen relatie is. Dat Philotrain in het verleden ook wat gemaakt heeft wat Piko nu maakt is natuurlijk helemaal niet zo bijzonder, voor een puur Nederlandse fabrikant die een groot gamma op de markt heeft gezet. En de 'plotselinge' verhoogde maat van detaillering van Piko is iets wat voor het heel internationale assortiment geldt, dat is heus niet door een Nederlandse kleinseriefabrikant in messing gekomen. Ik denk dat ze er in Sonneberg zelfs nog nooit van gehoord hebben....
-
Die relatie was ee natuurlijk wel in de persoon van Wim Wolters
-
Die 1000 heeft al een aantal keer bij Roco in de uitverkoop gelegen
Ik heb de roco nooit een goed model gevonden. Ouderwetse techniek, grof en ongedetailleerd. Er is zeker behoefte aan een nieuw model.
Dat het piko is geworden is een teleurstelling voor mij. Ik wil hem van metaal en in het blauw. Dat past bij hoe ik de lok in herinnering heb.
Bart
-
Nou… dat laatste is niet helemaal waar, Bob. Vandaag was zo’n 101 nog in Venlo ;D ;D
Jeroen
Mooi excuus om er 1 aan te schaffen ;D
-
Het leuke is dat Piko in 2024 een prachtloc uit gaat leveren maar ik er hier nog niemand over gehoord heb :)
Zie hier de Krauss-Maffei ML4000:
(https://www.data-space.eu/kramm-shop/product/images/650/97448.jpg)
Inmiddels als non-sound in Amerika in uitlevering, Europa zal zeker Maart worden. Ja, ik heb er een besteld in sound ;D ;)
https://www.piko-america.com/products/97447-sp-9002-diesel-loco-ho-scale
-
Ik vind het Roco model niet ongedetailleerd, maar ik ben ook niets gewend. Ik had wel iets tegen de kleur: blauw tegen het paarsige aan. Dat had Philotrain wel beter voor elkaar. Mooi model was dat en helemaal van metaal :angel:
-
Maar had die blauwe 1000 van Philotrain niet hardgele biezen in plaats van zandgele?
-
Dat dan weer wel
-
Ik wil hem van metaal en in het blauw.
Zoals de Märklin 3023? :)
-
Het leuke is dat Piko in 2024 een prachtloc uit gaat leveren maar ik er hier nog niemand over gehoord heb :)
Misschien omdat geen 2024 nieuwtje is?
Als piko hem met bufferbalken maakt staat hij op mijn aanschaflijst. Zelf gaan lopen klooien om hem Europa geschikt te maken heb ik geen zin in.
Bart
-
Die relatie was ee natuurlijk wel in de persoon van Wim Wolters
Daarop is natuurlijk mijn vermoeden gebaseerd. En ja, dat is enkel een vermoeden, maar geen losse flodder dus.
-
Misschien omdat geen 2024 nieuwtje is?
Als piko hem met bufferbalken maakt staat hij op mijn aanschaflijst. Zelf gaan lopen klooien om hem Europa geschikt te maken heb ik geen zin in.
Bart
Er.komen nog wel varianten na deze... of daar een buffervariant bij zit weet ik niet. Zijn zeker meer mensen die dat zouden willen, had ik al wel gelezen :)
-
Met sound...zal een goede bak herrie gaan geven... ;D
-
Ik heb nog geen 1000 in mijn collectie, dus ben zeer benieuwd.
Ook de MFX samenwerking, blij mee.
Ik verwacht /denk dat er best wat A-C rijders alvast zeker nieuwsgierig zijn.
Hoewel ik zelf ook liefst een metalen kap had gehad, maar dat gaat voorlopig niet gebeuren denk ik.
-
Dag Allen,
Vanaf deze kant een zeer mooi, en bovenal gezond 2024 gewenst.
Helaas is er een fout opgetreden in de Neuheiten prospect. Hier wordt een Plux22 vermeld. Het treinstel zal definitief worden geleverd met de 8 polige interface.
Met hartelijke groet, Niels
-
Dank Niels voor de wens, ook voor jou de beste wensen, en de de duidelijkheid t.a.v. de NEM-aansluiting!
-
Jammer dat ook nu weer voor een dubbeling wordt gekozen, dat komt de laatste tijd wel erg veel voor, zie bijv. de ICR rijtuigen bij wel vier fabrikanten.
Een keuze voor een DElok serie 5/600 zou weliswaar ook een dubbeling betekenen, maar het huidige model van Roco kan inmiddels wel een flinke upgrade gebruiken.
Een nog veel betere keuze zou zijn om te kiezen voor de DElok serie 2600 (de Beelen). Daarbij zijn nummer (2601 - 2606) en kleur (blauw en daarna bruin) varianten mogelijk en de DE 2601 heeft aanvankelijk zelfs nog als DE 801 rond gereden. Bij de blauwe kleur was er zelfs verschil in hoogte van de gele band rondom de lok. Kortom een imposante lok, nog niet eerder verschenen en zeker gewaardeerd door de modelspoorders die sparen en/of bouwen in dat tijdperk.
gr. Rob
-
Dat 801 was echt maar heel kort, zo uit mijn hoofd zelfs alleen tijdens proefritten.
-
Die 1000 van Rco is inmiddels honderd jaar oud. Dan kun je echt niet van een dubbeling spreken.
Beel is een tip met waarde.
-
Had de Beel niet dezelfde asafstand als de DR V180?
Andere kap er op en scheenplaten en hup! ;)
-
Die 1000 van Rco is inmiddels honderd jaar oud.
So what..... Bovendien is de laatste versie uit 2009 op een flink aantal punten aangepakt.....
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q70/924/IOYNOF.jpg) (https://imageshack.com/i/poIOYNOFj)
-
Ongetwijfeld, Ben. Verbeteringen van 13-14 jr terug op basis van een veel ouder model. Ook daarom ga ik niet uit van dubbelop.
De verbeterde hippel op basis van een veel ouder model is ook geen garantie dat die net zo goed zal blijken te hebben uitgepakt als een evt volledig nieuw ontworpen model. Ook geen dubbelop, lijkt mij dan.
Maar laten we maar even afwachten hoe de Piko 1000 er uitziet en functioneert tov de Roco 1000. Kunnen we vergelijken aan de hand van beide modellen en de echte. Is zinvoller dan gesoebat over of het nou wel of geen dubbelop is, cq genoemd moet worden.
-
De Roco 1000 is van 1989. Was alweer een generatie verder dan de 2200, 1100 of het bakkie. Kan volgens mij uiterlijk nog goed mee en aan de rijeigenschappen mankeert sowieso niets. De Piko zal uiterlijk nog wat fijner zijn en uiteraard worden voorzien van alle hedendaagse digitale toeters en bellen. Zal best een markt voor zijn.
-
De groene Roco NS1008 heb ik en is zeker niet slecht maar ik verwacht van de Piko wel betere rij eigenschappen en het scheelt me weer gerotzooi met het inbouwen van een geluidsdecoder, soundfile en speaker.
Over de soundversies van de 2000 en 1100 van Piko ben ik ook zeer goed te spreken.
Offtopic : Is er bekend wanneer Roco met z'n nieuwigheden (Hippel) gaat komen?
-
De Roco 1000 is van 1989.
Dat zijn de 43xxx versies. Nogmaals, de versie die ik laat zien (62xxx) is van 2009. De groene tijdperk III versie (72xxx) dateert van 2015. Het is dus allemaal redelijk recent.
-
Dat weet ik Ben. Maar het oorspronkelijke ontwerp bepaalt in hoeverre het uiterlijk nog kan worden verfijnd door de mal voor de kap aan te passen. Jouw foto laat zien dat er met de 1000 uit 1989 duidelijk meer was te doen dan met de mallen van eind jaren zeventig.
-
De Piko zal uiterlijk nog wat fijner zijn en uiteraard worden voorzien van alle hedendaagse digitale toeters en bellen.
Met een oude 8 polige interface ben je gauw klaar met al die hedendaagse toeters en bellen.
Dat is dan weer een gemiste kans van Piko.
Onbegrijpelijk dat ze niet met de Plux22 aansluiting komen.
Dat is toch wel de standaard tegenwoordig.
En geeft wel de mogelijkheid voor die toeters en bellen met afzonderlijk schakelbare seinen.
Dat wordt dan zelf knutselen om dat mogelijk te maken. ::)
-
Precies dat Henk. Een Lima Hondkop is ook wat anders dan een Piko Hk of een Att Hk (valt dat wel te vergelijken?). Voor de 2200 pakte het ook goed uit, de 1100 had voor mij dan weer niet gehoeven. De sik vind ik een ramp.
Maar ben je er tevreden mee, prima.
Mij ging het puur om dat 'dubbelop'. En dat zal het echt niet zijn, al zullen we dat, nogmaals, pas echt kunnen constateren na het uitkomen van de 1000 van Piko. Koffie iemand? Koekje bij? :angel:
Remunj, Niels heeft het over een treinstel, de Hk dus. de 1000 staat met een plux in de cat.
-
Volgens mij gaat dat bericht van de vertegenwoordiger over de Hondekop Eric. Die 1000 krijgt echt wel een Plux22.
-
Die plux22 is ook te lezen op https://www.piko-shop.de/en/artikel/e-lok-rh-1000-ns-iii-41650.html
-
Ik was op het verkeerde been gezet door de berichten er boven die over de 1000 gingen. Maar Niels heeft het inderdaad over een treinstel. ;D
-
Ben benieuwd of de stoere US diesels snel uitgeleverd gaan worden ::)
-
Dag Wim,
Uit betrouwbare bron kan ik melden dat dit in februari gaat gebeuren.
Met hartelijke groet, Niels
-
Vanmorgen in een modelspoorwinkel een (of dé?) Piko vertegenwoordiger in Nederland gesproken. Aardige man en leuk gesprek.
Ik vroeg hem naar de NMBS/NS Benelux loc. Zijn antwoord was dat dingen altijd tijd kostten. Aan de NS 1000 hebben ze 3 jaar gewerkt. Dus met andere woorden: tussen nu en drie jaar.... :)
Koen
-
Het bericht direct voor het jouwe is van dé vertegenwoordiger.
-
Vanmorgen in een modelspoorwinkel een (of dé?) Piko vertegenwoordiger in Nederland gesproken. Aardige man en leuk gesprek.
Ik vroeg hem naar de NMBS/NS Benelux loc. Zijn antwoord was dat dingen altijd tijd kostten. Aan de NS 1000 hebben ze 3 jaar gewerkt. Dus met andere woorden: tussen nu en drie jaar.... :)
Koen
Dan moet Piko er wel nu al mee bezig zijn of aan gaan beginnen.
Jeroen
-
Ze gaan pas vertellen dat ze met een bepaald model komen als de tooling helemaal klaar is en er pré-productiemodellen gemaakt zijn. Dat hebben ze nu ook gedaan met de NS 1000 en over 4 tot 5 maanden ligt ie in de winkel.
Rb
-
Het bericht direct voor het jouwe is van dé vertegenwoordiger.
Oeps, niet eens gezien :D
Koen
-
EUROTRAIN-Exklusivmodelle 2024
71320 - Diesellok G6, Captrain, Ep.VI 'Lok-Angebot'
71321 - Diesellok G6, Captrain, Ep.VI 'Lok-Angebot', DC-Sound
71322 - Diesellok G6, Captrain, Ep.VI 'Lok-Angebot', AC-Sound
71329 - E-Lok BR 186, MFD Rail Railpool, Ep.VI
71330 - E-Lok BR 186, MFD Rail Railpool, Ep.VI, DC-Sound
71331 - E-Lok BR 186, MFD Rail Railpool, Ep.VI, AC-Sound
72237 - Taschenwageneinheit T3000e mit Sattelanhängern 'DHL', DB, Ep.VI
71323 - Diesellok BR 212, DBAG, Bahnbau, Ep.VI
71324 - Diesellok BR 212, DBAG, Bahnbau, Ep.VI, DC-Sound
71325 - Diesellok BR 212, DBAG, Bahnbau, Ep.VI, AC-Sound
71326 - E-Lok BR 187, Captrain, Ep.VI
71327 - E-Lok BR 187, Captrain, Ep.VI, DC-Sound
71328 - E-Lok BR 187, Captrain, Ep.VI, AC-Sound
Plaatjes klik hier (https://www.elriwa.de/blog/eurotrain-exklusivmodelle-2024-vom-maerklin-trix-und-piko).
Toevoeging: De MFD lok wordt de 186 432-1.
-
Leuke loc die MFD Traxx, spijtig dat die niet in België of Nederland komt.
Ik denk dat ik de 2863 wel ga bestellen, al had ik toch gehoopt op een andere 28er.
2804 tem 2813 kan je in goederen, enkeltractie en sandwich Beneluxtrein gebruiken.
-
Ik kwam op YouTube nog wel een filmpje tegen van de Fyra traxx met geluid:
https://youtube.com/shorts/QIwM6h6c0hg?si=lED4t7K60S8PDY0g (https://youtube.com/shorts/QIwM6h6c0hg?si=lED4t7K60S8PDY0g)
Wat is dat? Geluid van een br185? Gaat dat voor de Br186 van dit jaar ook zo zijn?
-
Dit is de sound van een 185, een 186 onder wisselspanning klinkt toch echt anders.
-
Morgen om 17:00u een stream/filmpje op YouTube met een presentatie van de nieuwigheden van 2024: https://www.youtube.com/watch?v=kKLsyNaM-sU
-
Zag nu pas dat ketelwagens met groot GATX-opschrift dit jaar alleen in een set met een geheel andere wagen verschijnen. Met een gifgroene Onrail bijvoorbeeld. 8)
Denk dat daarmee mijn irrationele verzamelwoede om per se alle nummers te willen hebben, wel is beëindigd. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0061-65ab7422f0687.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0061-65ab7422f0687.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0060-65ab742df2e45.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0060-65ab742df2e45.jpg)
-
Omdat je perse geen gifgroene onrail wilt hebben ??? ;D
Ik hou er ook niet van de setjes politiek van de leveranciers...
Groet Bernd
-
Geinig, het nummer op de nummerplaat is nog niet geel geschilderd terwijl dat juist in deze periode gebeurde. Van wat ik gehoord heb, werd dat door een oudere medewerker gedaan. Waarom is me een raadsel.
Eelco, bij deze 1000 (de 1010 dus) heeft ook de omgekeerde beweging plaatsgevonden. Bij de laatste revisie dus weer een normale nummerplaat, voor de revisie had ook de 1010 al gele cijfers. Te zien op deze foto, genomen te Roosendaal op 8 oktober 1978 (inclusief overvliegende duif):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Roosendaal-Pec-1010-081078-65ab9ff78e2b0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Roosendaal-Pec-1010-081078-65ab9ff78e2b0.jpg)
-
Zag nu pas dat ketelwagens met groot GATX-opschrift dit jaar alleen in een set met een geheel andere wagen verschijnen. Met een gifgroene Onrail bijvoorbeeld. 8)
Denk dat daarmee mijn irrationele verzamelwoede om per se alle nummers te willen hebben, wel is beëindigd. ;D
Gewoon de setjes kopen en de niet-GATX wagens weer verkopen?
Koen
-
Ja, zal tegen die tijd eens kijken of iemand bereid is €60 te betalen voor een Piko Ermewa ketelwagen. ;D Of dat een winkel de setjes uit elkaar haalt. Komt ook pas in het vierde kwartaal zag ik.
Weet iemand wat het “Piko shop system” inhoudt? Staat bij een deel van de nieuwtjes.
-
https://www.piko.de/DE/index.php/de/haendler/2014-06-12-10-12-15.html
Oftewel sommige modellen worden maar door een paar speciale winkels geleverd.
-
Bedankt René!
-
Ik zie dat ze een SNCF 4700 gaan uitbrengen, ben benieuwd of ze ooit ook de BB300 variant die bij de NS heeft gereden fabriceren.
Stephan.
-
https://www.piko.de/DE/index.php/de/haendler/2014-06-12-10-12-15.html
Oftewel sommige modellen worden maar door een paar speciale winkels geleverd.
Vergelijkbaar met MHI van Märklin dus.
-
Piko komt met een tweedelige set rijtuigen van de 1700 afscheidsrit van 19 november 2023:
https://www.piko-shop.de/de/artikel/2er-set-ic-personenwagen-rh-1700-abschiedsfahrt-ns-db-ag-vi-42689.html?fbclid=IwAR3mSAltEzQdAL3xxDU6EtF8vTdwvkAdkh2pm3S_3xtgMn1y5wIU_sLij9s (https://www.piko-shop.de/de/artikel/2er-set-ic-personenwagen-rh-1700-abschiedsfahrt-ns-db-ag-vi-42689.html?fbclid=IwAR3mSAltEzQdAL3xxDU6EtF8vTdwvkAdkh2pm3S_3xtgMn1y5wIU_sLij9s)
-
Cool!
-
Oh die is wel leuk ja
-
Leuk, alleen dat prijskaartje niet zo (€ 140 voor 2 rijtuigen)... :o :-X
-
Los kosten deze rijtuigen ,in de ""normale" uitvoering, € 69.99 .
€ 140.00 voor 2 rijtuigen komt neer op de normale prijs voor deze rijtuigen.
-
oh...
...dan is het niet duur!
-
Hebben deze wagons ooit met een Vectron gereden? Of zijn die stickers er na de afscheidsrit weer af gehaald?
€140 is niet niks maar vindt ze toch wel gaaf om te hebben...
-
Stickers zijn er voor de dienstregelingswissel weer afgehaald, maar het zou kunnen dat deze stam (DB7708) tussen de afscheidsrit en 10 december een keer door een Vectron is gereden ter vervanging van een 1700.
Jeroen
-
Volgens treinposities.nl heeft stam 7708 op 29 november met een Vectron gereden in tenminste de IC 242 en IC 147.
-
Leuk, alleen dat prijskaartje niet zo (€ 140 voor 2 rijtuigen)... :o :-X
Vandaag al gezien voor €126,-.
-
Welk gezond denkend mens gaat nu de adviesprijs betalen? En dat gezeur over de prijs, volgens mij kosten rijtuigen al jaren rond de 70€ per stuk. Bij lippe kan je ze ook gewoon halen voor 62.50 per stuk, dus 125€, voor diegene die op de kleintjes moeten letten.
-
Dag Wim,
Uit betrouwbare bron kan ik melden dat dit in februari gaat gebeuren.
Met hartelijke groet, Niels
In de US heeft Piko USA de Krauss Maffei's met sound inmiddels uitgeleverd. De non-sounds waren al uit.
-
Welk gezond denkend mens gaat nu de adviesprijs betalen? En dat gezeur over de prijs, volgens mij kosten rijtuigen al jaren rond de 70€ per stuk. Bij lippe kan je ze ook gewoon halen voor 62.50 per stuk, dus 125€, voor diegene die op de kleintjes moeten letten.
Welk gezond denkend mens reageert zo?
-
Welke wagons ga je bij de ic set bij doen zodat je geen verschil hebt.
-
Geen een. Waarom zou je wagons in een reizigers trein opnemen? Daar hen je goederentreinen voor.
-
Neu, dat zijn wagens. Wagons zijn gewoon veels te.oud. :angel:
-
Wagens worden gebruikt voor goederenvervoer. Voor reizigers worden in getrokken treinen rijtuigen ingezet.
Jeroen
-
Ja sorry hoor
Ik bedoel personen wagons
-
Wagens worden gebruikt voor goederenvervoer. Voor reizigers worden in getrokken treinen rijtuigen ingezet.
Jeroen
Zo is dat en wagon is dan weer een fraaie, klassieke benaming voor beide.
Wordt buiten het kringetje van spoorwegbetweters enthousiasten nog vaak en correct gebruikt. ;)
En op de vraag van Pukkie terug te komen. Ik neem aan dat de kleur van deze rijtuigen niet erg zal afwijken van de recente Piko-uitgaven van dit materieel.
-
Toch niet helemaal correct, Henk. De naam wagon werd heel vroeger gegeven aan twee-assige 'rijtuigen', in de begintijd zelfs zonder ramen. Dat is toch weer wezenlijk anders dan de rijtuigen op draaistellen zoals ICR waar het hier om gaan.
Het is bijna bizar te noemen, maar vraag een willekeurig (jong) kind om een trein te tekenen en steevast verschijnt er een stoomtrein op papier, terwijl deze treinen al generaties niet meer op het dagelijks spoor te zien zijn. M aar doordat het speelgoed maar moeizaam moderniseert blijft de stoomtrein het symbool voor een trein. Zo blijft die al lang achterhaalde en al even zolang niet meer gebruikte naam wagon ook maar voortleven. Ga het nu gewoon eens noemen zoals het genoemd wordt: rijtuig.
Jeroen
-
Vraag anders even of dit draadje weer open mag, lees vooral onderschrift moderatie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109936.0
-
Goed idee.
Toch niet helemaal correct, Henk. De naam wagon werd heel vroeger gegeven aan twee-assige 'rijtuigen', in de begintijd zelfs zonder ramen. Dat is toch weer wezenlijk anders dan de rijtuigen op draaistellen zoals ICR waar het hier om gaan.
De term wagon werd en wordt in Nederland veel breder gebruikt, zelfs door de spoorwegmaatschappijen.
Voor de goegemeente is een rijtuig ook eerder iets waar een paard voor staat en met de wagen doen ze boodschappen. Hoewel, ook het woord wagen wordt in mijn waarneming steeds minder gebruikt in de betekenis van auto.
Waar het mij om gaat. Het is natuurlijk prima om het huidige formele spoorjargon te gebruiken. Vind ik zelf ook leuk. Maar gebruikelijk Nederlands is ook correct. Nergens voor nodig om mensen te corrigeren. De vraag van Pukkie is volstrekt duidelijk.
-
Welke wagons ga je bij de ic set bij doen zodat je geen verschil hebt.
De wagons die Piko al in het assortiment heeft, of de nieuw aangekondigde ( met graffiti erop)
-
Net van de Piko site af-gekopieerd :
E-Lok Rh 1000 NS III
Artikelnummer: 97500
240,00 €
Preis inkl. MwSt., zzgl. Versandkosten
zurzeit nicht lieferbar
Voraussichtlicher Liefertermin:
Ende August 2024
-
Op de open dag bij Piko was onder andere het handmonster van de 1000 te zien:
https://youtu.be/n48WxDOAqss?t=163 (https://youtu.be/n48WxDOAqss?t=163)
En dit is niet de aangekondigde groene in de oorspronkelijke uitvoering zonder extra fronthandgrepen, maar een blauwe met eenbeenpantografen...
-
Is op zich niet gek toch? Waarschijnlijk zijn alle mogelijke varianten al ontwikkeld in de engineering fase. In de toekomst is het dan alleen nog kwestie van kiezen welke variant aankondigen en produceren.
Groeten Edwin.
-
Eh, waar ongeveer in het filmpje? Ik zie alleen in het begin een groene 1000, artikelnummer 97500 staat er bij.
-
Het filmpje begint bij de NS1000, die krijgt maar 1 seconde aandacht.
Zet het filmpje meteen op pauze en bekijk het model goed, dan is het overduidelijk niet de aangekondigde groene 97500.
-
Overduidelijk?
-
Voor de beeldvormig:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1000Piko-667a52a86712d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1000Piko-667a52a86712d.jpg)
-
Overduidelijk ook geen Tp III, want eenbeens-stroomafnemer...
Dat was de 1008 in Tp IV.
Edit: zie nu dat dit al opgemerkt was.
-
Dat was de 1008 in Tp IV.
En daarvoor de 1002 ;)
-
Hallo,
Ik kan me niet herinneren dat de ruitenwissers wit waren.
Overigens vind ik de groene kleur veel te donker.
Groet Jan
-
De bufferbalken zijn ook niet rood, het is een handmonster of pre-productiemodel.
-
Hallo,
Ik kan me niet herinneren dat de ruitenwissers wit waren.
Overigens vind ik de groene kleur veel te donker.
Groet Jan
Naar mijn idee is dit een ongespoten prototype
-
Ik hoop niet dat ze er bij Piko, in navolging hun 1100, ook van die grote dikke kunststof ruitenwissers op gaan zetten zoals nu te zien zijn op de foto van het pré-productiemodel. Dat lijkt dan weer te veel op het verhaal van de vlag en de modderschuit... Geëtste exemplaren geven een veel mooier resultaat. Kijk even hier wat ik met de 1100 van zowel Piko als Roco gedaan heb:( de twee exemplaren rechts zijn van Piko, de twee links zijn van Roco)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0971-64b3ffecd6a68.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0971-64b3ffecd6a68.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0972-64b3ffed46f60.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0972-64b3ffed46f60.jpg)
Hier ook nog even de link naar foto's plus tekstuele verklaring. Oordeelt u zelf (Piko vertegenwoordiger leest mee hoop ik...): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91035.870 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91035.870)
Rob
-
Natuurlijk zijn geëtste onderdelen mooier, maar dit is een Piko, geen LS Models of ACME.
Er moet natuurlijk wat te pimpen overblijven anders wordt het forum zo saai met alleen berichten in "Wat hebben we gekocht":P
De reden van deze stroomafnemers is wellicht dat ze de ouderwetsche schaar stroomafnemers nog niet klaar hadden en deze er maar opgeprakt hebben?
Verder afwachten of deze super veel mooier gaan worden dan mijn Roco. Tot nu toe heb ik alleen mijn Roco 2200en vervangen door Piko.
Mvg,
Robert
-
Ook Piko heeft modellen met fijne of ge-etste ruitenwissers, dus dat zou het probleem niet moeten zijn...
Het lijkt me eerder dat, zoals eerder geopperd, ze de verschillende varianten al uitgewerkt hebben. Dit proefmodel heeft wel meer kenmerken van de latere uitvoeringen immers...
-
Zoals de 101 en 111
-
Dat zijn Duitse locs, daar moet Piko wel flink hun best op doen want iedereen en zn grootmoeder brengt die locs uit en dan moeten ze zich wel onderscheiden met superieure details en concurrerende prijsstelling.
De concurrentie is niet heel erg groot bij een NS 1000. De Roco versie heeft niet eens losse ruitenwissers. Eigenlijk zou Piko dat moeten aangrijpen om dan inderdaad direct uit te pakken met super fijne geëtste details, maar is dat de moeite voor een kleine Nederlandse markt? Er was bij de introductie al verbazing dat ze met een NS 1000 kwamen. De Roco versie lijkt al bij iedereen thuis te staan immers.
Mvg,
Robert (die eigenlijk nog best tevreden is met de Roco maar stiekum nieuwsgierig is hoe mooi de Piko gaat worden)
-
Mvg,
Robert (die eigenlijk nog best tevreden is met de Roco maar stiekum nieuwsgierig is hoe mooi de Piko gaat worden)
Daar sluit ik me bij aan Robert. Als verschil even groot wordt als tussen de 2200's van Roco en Piko zou er best eens 1 ( of een paar ) in de collectie kunnen komen :angel:
Vriendelijke groet Ruud B.
-
oh, ik denk zeker dat er de nodige dingen verbeterd gaan worden. Denk alleen al aan de ovale frontseinen en het ontbreken van lampringen bij de Roco 1000....
-
Herbstneuheiten
56637 PSD XP S Herkules PluX22 & Lautsprecher
56638 PSD XP S Taurus PluX22 & Lautsprecher
21687 CD E-Lok Vectron BR 193 290 Ep.6 DC
21688 CD E-Lok Vectron BR 193 290 Ep.6 DC Sound
21689 CD E-Lok Vectron BR 193 290 Ep.6 AC Sound
51170 WFL Piko Diesel-/E-Lok BR 248 066 Ep.6 DC
51171 WFL Piko Diesel-/E-Lok BR 248 066 Ep.6 DC Sound
51172 WFL Piko Diesel/E-Lok BR 248 066 Ep.6 AC Sound
97450 D&RGW Diesellok ML 4001 - Ursprung DC
97451 D&RGW Diesellok ML 4001 - Ursprung DC Sound
97452 D&RGW Diesellok ML 4001 - Ursprung AC Sound
97453 D&RGW Diesellok ML 4002 - Ursprung DC
97454 D&RGW Diesellok ML 4002 - Ursprung DC Sound
97455 D&RGW Diesellok ML 4002 - Ursprung AC Sound
97456 D&RGW Diesellok ML 4003 - Ursprung DC
97457 D&RGW Diesellok ML 4003 - Ursprung DC Sound
97458 D&RGW Diesellok ML 4003 - Ursprung AC Sound
De twee onderstaande zijn een hobby uitvoering op basis van een BR185.0
57947 NS E-Lok BR 186 Ep.6 DC Link naar PIKO (https://www.piko-shop.de/de/artikel/e-lok-br-186-ns-vi-43841.html)
57948 NS E-Lok BR 186 Ep.6 AC Link naar PIKO (https://www.piko-shop.de/de/artikel/e-lok-br-186-ns-vi-wechselstromversion-43842.html)
97524 PKP IC E-Lok EP09-046 Ep-6 DC
97525 PKP IC E-Lok EP09-046 Ep-6 AC
28303 DBAG IC Personenwagen-Set 2-tlg. Ep.6 Link naar PIKO (https://piko-shop.de/de/artikel/2er-set-personenwagen-bahn-azubis-gegen-hass-und-gewalt-db-ag-vi-43838.html)
24624 GATX ChemOil Kesselwagen Zacens Ep.6
De XP Sound decoders zullen wel 8-polige worden ipv Plux22.
-
Je vergeet o.m. de hondekoppen in N (met sound).
-
En niet te vergeten het nieuwe Jubileumboek
#99875 Das PIKO Buch II.
-
Oei, ik dacht dat dit enkel het H0 topic was.
-
Je vergeet o.m. de hondekoppen in N (met sound).
Die zijn aan het begin van het jaar al aangekondigd, de analoge versie is net leverbaar.
-
Oei, ik dacht dat dit enkel het H0 topic was.
Dat is het ook. Voor N-spoor is een ander topic: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109825.0
-
Excuus, ik had niet goed gekeken op mijn telefoon. :-[ :-X
-
Zie dat Piko met een BR 101 in de uitvoering van TCS komt:
https://www.piko-shop.de/en/artikel/ger-e-lok-br-101-train-charter-vi-41118.html
Gezien de Sziget- treinen van dit jaar ook te gebruiken op een Nederlandse baan ;)
Martijn
-
Alleen grensstations dan..? De 101 is standaard 15kV wisselstroom?
PS ik zie inderdaad foto's in Deventer :D :D Daar panto's omlaag, maar ook foto's in NL met panto's omhoog; hoe zit dat?
EDIT; dacht panto's omhoog, maar nee. Wordt 'tie mee gesleept?
-
Kan alleen in Venlo komen. Nergens anders in Nederland (ja, gesleept).
-
Bij beide extra treinen die deze week naar het Sziget-festival reden, werd een TCS 101 in opzending meegenomen. Dus de opmerking van Martijn klopt, maar is wat beknopt: de locs reden dus niet zelf. Dat kan ook niet, want de 101 kan alleen met Duitse bovenleidingsspanning overweg.
Zoals Spoorzevenal berichtte kan dd 101 zelfstandig alleen vanuit Duitsland tot in Venlo komen.
Jeroen
-
Waarbij men alleen de vraag moet stellen of een BR 101 wel Nederland in mag..
De lok heeft geen Nederlandse toelating op het spoor...
Als hij mee gaat in opzending( als wagon) zal hij toch ook NL toelating moeten hebben...
Hoop dat ze dat dat bij Traincharter toch wel ff hebben geregeld, anders zal IL&T niet zo blij zijn met deze actie...
-
Daar werden op Somda ook al vragen over gesteld en voor de 101 was 'iets geregeld', kennelijk niets aan de hand dus. Ik denk ook niet dat de loc een toelating had gekregen, eerder een ontheffing.
-
Highlights voor nederland.
https://www.piko.de/DE/images/Galerien/2024/Highlights_NL/2024-08-26_99579_Landerflyer_Niederlande_2024_final.pdf
-
(y) (y) (y) .
-
Voor de volledigheid alle folders:
Generiek:
https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/view/2452/piko-herbstneuheiten-2024_pdf
België:
https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/view/2565/piko-points-forts-du-modelisme-ferroviaire-modelspoor-hoogtepunten-belgique-belgium_pdf
Nieuwigheden uitlevering oktober 2024:
https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/view/2588/piko-neuheiten-auslieferung-oktober-2024_pdf