BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Scratchbuilt op 17 December 2023, 14:24:13
-
Samen met andere clubleden ben ik ook begonnen met de Arduino Mega. Ik heb de dcc ex website doorgespit en de video's van 'albert' op youtube bekeken. Ik heb gewoon de dingen besteld volgens het boodschappenlijstje via Amazon.
Dat zag er zo eenvoudig uit dat ik dacht dat ik dat ook wel kan. Nou niet dus. Ik heb tevens een wifi EPS gekocht. Die doet het ook niet. Ik lees op de dcc website dat de recent gekochte eps-sen idd niet werken. Lekker dan.
Omdat ik niks digitaal had heb ik een Lokpilot 5 met een zespolige stekker gekocht en die in een voorbereidde Fleischmann 537753 gedrukt.
Op de Arduino en de motorshield branden wel vele ledjes, maar de locomotief geeft geen krimp. Niet met wifi en ook niet met de computer.
Kortom: het is een peulenschil voor mensen die snachts dromen van electronica en bij wie soldeertin door de aderen stroomt.
Voor alle anderen is het een luchtspiegeling.
Inmiddels ben ik er achter dat je het vooral niet moet doen zoals op de site en youtube is voorgespiegeld. Spijt dus.
Hoe dit afloopt? Via marktplaats in de kliko vrees ik.
Albert
-
Of we proberen er hier met elkaar uit te komen, Albert.
Jammer dat je eerste stappen op dit pad je tegen vallen. Niettemin is er vast een manier om verder te komen.
Kun je een foto maken van je opbouw van de kale DCC-EX centrale (= Arduino + Motorshield) en beschrijven hoe je e.e.a. hebt aangesloten?
Werk je met de EX-Installer of met de Arduino IDE (en dan welke versie)?
De kliko kan altijd nog.
-
Dank voor het aanbod Momfer. Ik ben idd wat gefrustreerd, gaat wel weer over. Eerst de foto's.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231217-153746-657f0927af1b5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231217-153746-657f0927af1b5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231217-153750-657f09279c876.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231217-153750-657f09279c876.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231217-153801-657f092f34a0b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231217-153801-657f092f34a0b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231217-153808-657f092f38056.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231217-153808-657f092f38056.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231217-153835-657f0936a87b0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231217-153835-657f0936a87b0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231217-153826-657f0936a2b26.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231217-153826-657f0936a2b26.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231217-153841-657f093bc1e49.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231217-153841-657f093bc1e49.jpg)
2e foto: Roco testrondje. Ik heb het condensatortje tussen de spoorstaven weggehaald.
Ik heb de Ex=installer Automated Installer gebruikt, de optie Deek-Robot motorshield stond er niet bij als keuze en koos voor 'standard motorshield' en de tweede keer voor Arduino motorshield. Op de motorshield, naast/achter het groene aansluitblok, brandden wel alle 4 de leds, maar de multimeter gaf op de sporen 0 volt. Is dat niet raar? Voeding levert wel braaf 14 volt. De locomotief deed niks, ook niet de lampjes, wat ik wel had verwacht. Ik las in de beschrijving van de Lokpilot dat het adres CV3 is? Ik heb ook gekeken of de stekker van de decoder niet verkeerd om zit.
Op de foto zie je verder een extra 5V voeding voor bij gebruik van de EPS, bij gebruik van de laptop hoeft dat niet begreep ik.
Dit alles met de laptop er aan met de EX web throttle.
Met de EPS wordt voorlopig niks vrees ik: (Ik heb wel de geadviseerde 'Engine Driver' op de telefoon.)
"......a supported WiFi shield
We recommend the Makerfabs ESP8266 WiFi Shield
WARNING: Most ESP8266 WiFi options, including the Makerfabs WiFi Shield, are now shipping with an incompatible AT firmware version. This can be corrected, but is probably beyond Conductor level and requires additional hardware.
See ESP8266 (WiFi Boards) - AT Version Issues and Solutions for more information.
We are currently investigating other options...."
Misschien is de Lokpilot niet goed? Of de loc? (analoog reed het prima) Of moet iemand anders (clubgenoot) eerst even de loc-met-decoder testen en een adres instellen?
Ik hoop dat we er uit komen.
Albert (niet dezelfde albert als van de youtube DCC-EX filmpjes.. ;) )
-
Er is een update.... (zo snel kan het gaan)
Net, minuut geleden, was ik aan het proberen en alles was zoals ik beschreef in het vorige bericht. Maar toen deed ik iets stoms. Ik drukte op de reset knop van de motorshield. Natuurlijk deed toen de shield niks meer. Paniek. Ik heb alle stekkers losgetrokken en de voeding uitgeschakeld. En de EPS (wifi-ding) losgehaald van de Arduino. En de web-throttle opnieuw opgestart.
Na enige tijd toch maar weer wat proberen. De ledjes op de motorshield van de baan brandden weer, de ledjes van het programmeerspoor gingen aan en uit. (knipperen) foto 3
Met de multimeter gekeken of er wel weer stroom was op de motorshield en uit gewoonte ook even aan de rails gehouden. Programmeerspoor gaf 0 volt maar de baan gaf zowaar wat spanning aan! Ik dacht: het zal toch niet waar zijn? Snel de loc van programmeerspoor op de baan gezet en wat? Het reed!. Met de throttle kon ik harder en zachter, voor en achteruit, en de lichten aan en uit zetten! Voor een digitaal analfabeet als ik een adrenaline verhogende ervaring.
Maar nu: vraag 1, hoe krijg ik het programmeerspoor weer tot leven? Vraag 2: Ik heb de EPS nog niet weer geprobeerd, dat zal ik van de week doen, al verwacht ik daar niet veel van gezien het bericht op de dcc-ex website, maar vraag 3 en 3,5 heb je daar ideen over? Moet ik een andere wifi verbinder kopen? vraag 4: Kan het echt aan het resetten van de shield gelegen hebben?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231217-163040-657f1c4b9875c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231217-163040-657f1c4b9875c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231217-164159-657f1c5780a6a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231217-164159-657f1c5780a6a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231217-164204-657f1c57559ab.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231217-164204-657f1c57559ab.jpg)
Albert
-
Dank voor het aanbod Momfer. Ik ben idd wat gefrustreerd, gaat wel weer over. Eerst de foto's.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231217-153808-657f092f38056.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231217-153808-657f092f38056.jpg)
Bij de bovenstaande foto: De aansluitingen zien er goed uit, dat is fijn, Ik laat voor nu de wifi even buiten beschouwing, dat komt later wel.
Ik heb de Ex=installer Automated Installer gebruikt, de optie Deek-Robot motorshield stond er niet bij als keuze en koos voor 'standard motorshield' en de tweede keer voor Arduino motorshield.
EX-Installer is prima. Werk meestal vlekkeloos. Voor DEEK motor shield is Standard Motor Shield de juiste keuze
Op de motorshield, naast/achter het groene aansluitblok, brandden wel alle 4 de leds, maar de multimeter gaf op de sporen 0 volt. Is dat niet raar?Voeding levert wel braaf 14 volt.
1. Als de ledjes branden (alle 4) dan heb je zowel de PROG als de MAIN aanstaan en werkend. (y)
2. Het is niet raar dat je niks meet. DCC is een wisselspanning in blokvorm en de meeste multimeters kunnen er niet mee overweg. De meeste meters geven in de DC-stand 0 Volt aan. In AC-stand geven de meeste pakweg de helft van de aangeboden voedingsspanning aan, in jouw geval dus ±7V.
De locomotief deed niks, ook niet de lampjes, wat ik wel had verwacht. Ik las in de beschrijving van de Lokpilot dat het adres CV3 is? Ik heb ook gekeken of de stekker van de decoder niet verkeerd om zit.
De lok gaat pas rijden als je het lokadres (af fabriek standaard bij elke decoder adres 3) in EX webthrottle hebt ingegeven en daarna in het scherm de regelaar verschuift.
Op de foto zie je verder een extra 5V voeding voor bij gebruik van de EPS, bij gebruik van de laptop hoeft dat niet begreep ik.
Dit alles met de laptop er aan met de EX web throttle.
Met de EPS wordt voorlopig niks vrees ik: (Ik heb wel de geadviseerde 'Engine Driver' op de telefoon.)
Zoals gezegd laat ik de wifi eerst even buiten beschouwing.
Misschien is de Lokpilot niet goed? Of de loc? (analoog reed het prima) Of moet iemand anders (clubgenoot) eerst even de loc-met-decoder testen en een adres instellen?
Met de decoder is vast niks mis, je hebt geen gekke dingen gedaan.
Ik hoop dat we er uit komen.
Vast
Albert (niet dezelfde albert als van de youtube DCC-EX filmpjes.. ;) )
Dat is mij bekend, die spreek en zie ik regelmatig :)
Ik beantwoord straks je andere bericht, eerst even eten :)
-
Hoi,
ben met hetzelfde project bezig.
Dus ook de filmpjes gevolgd en nog een keer en keer.
Maar ik moet zeggen. Bij mij werkt het PERFECT.
Let wel. Ik volg de filmpjes tot op de komma nauwkeurig. Mijn enige probleem is dat ik met een apple werk. Das soms onhandig in dit soort projecten.
Dus volhouden of even terug.
Groet Ad
-
Ik lees een Arduino Mega gekocht via Amazon en denk dan als eerste aan een kloon (geen officiële Arduino die het platform zelf ondersteunt).
Die hebben een ander communicatie-onderdeel (CH340 als ik me goed herinner in plaats van een Atmega16U2) tussen computer-met-USB en de Arduino Mega chip (Atmega 2560). Dat leidt bij meer dingen tot problemen, omdat er dingen (intern) gewoon net even anders werken.
Omdat de WiFi-module rechtstreeks op de Arduino zit, kan ik me voorstellen dat het mogelijk aan kleinigheden in de communicatie ligt waardoor het niet werkt.
-
Ik lees een Arduino Mega gekocht via Amazon en denk dan als eerste aan een kloon (geen officiële Arduino die het platform zelf ondersteunt).
Klonen werken over het algemeen prima. Ikzelf heb 2 klonen via AliExpress, die prima hun werk doen.
Die hebben een ander communicatie-onderdeel (CH340 als ik me goed herinner in plaats van een Atmega16U2) tussen computer-met-USB en de Arduino Mega chip (Atmega 2560). Dat leidt bij meer dingen tot problemen, omdat er dingen (intern) gewoon net even anders werken.
Als de drivers voor de CH340 geïnstalleerd zijn, zal het prima werken. Ik heb wel gemerkt dat de CH340 chips nogal eens kapot gaan, dat is natuurlijk lastig maar wel oplosbaar. Ook kan het in combinatie met RocRail in eerste instantie niet werken omdat de CH340 geen CTS ondersteund (onderdeel van het communitatieprotcool). 1 vinkje zetten in de instellingen kan dat oplossen.
Omdat de WiFi-module rechtstreeks op de Arduino zit, kan ik me voorstellen dat het mogelijk aan kleinigheden in de communicatie ligt waardoor het niet werkt.
Dat is niet per sé eenvoudig oplosbaar, omdat de ESP software notoir onbetrouwbaar is en tussen veel verschillende versies zijn er steeds nieuwe issues. Het DCC-EX team heeft uitgezocht dat de AT versie 1.7.4 de meest betrouwbare versie is. Helaas zijn veel ESP chips uitgeleverd met andere versies, die allemaal hun eigen mankementen hebben. De chips kunnen een nieuwe firmware krijgen, maar dat is beslist geen beginnersklusje.
De versie van de wifichip wordt tijdens het opstarten van de centrale trouwens weergegeven. Op basis daarvan kan een uitspraal worden gedaan of het gaat werken of dat er een nieuwe firmware moet worden geflasht.
-
<knipje>
Mijn enige probleem is dat ik met een apple werk. Das soms onhandig in dit soort projecten
De nieuwe EX-Installer schijnt het ook met Apple computers goed te doen. Ik heb zelf geen Apple computer, dus niet uit eerste hand.
-
Er is een update.... (zo snel kan het gaan)
Resetten van de Arduino is niks ernstigs. De centrale start opnieuw op, meer niet.
Voor het programmeerspoor is de EX-Webthrottle nauwelijks te gebruiken. Je kunt dan alleen met zelf ingegeven commando's de opdrachten laten uitvoeren. Voor het omnummeren van de lok nog wel te doen, maar voor uitgebreide acties is DecoderPro (onderdeel van JMRI) de aangewezen software.
EX-toolbox, een Android app die afgeleid is van Engine Driver kan ook redelijk wat op dat vlak.
Om de Program Track te testen kun je in EX-WebThrottle het volgende proberen (elk commando afsluiten met enter):
<R> : lees het decoderadres (lok moet op Programmeerspoor staan)
wat gebeurt er als je dit doet:
1. Er wordt spanning op de Prog Track gezet
2. Locomotief begint wat te stotteren (elk stottertje is een ACk puls)
3. Het adres wordt weergegeven of je leest een foutmelding
4. Spanning gaat weer uit.
Wil je het adres veranderen (uitlezen moet dan wel lukt zijn, anders zal het programmeren ook niet lukken)
<W address> : geef de decoder een nieuw adres
-
Net, minuut geleden, was ik aan het proberen en alles was zoals ik beschreef in het vorige bericht. Maar toen deed ik iets stoms. Ik drukte op de reset knop van de motorshield. Natuurlijk deed toen de shield niks meer. Paniek. Ik heb alle stekkers losgetrokken en de voeding uitgeschakeld. En de EPS (wifi-ding) losgehaald van de Arduino. En de web-throttle opnieuw opgestart.
Albert,
Blijkbaar heb je niks stoms gedaan, het werkt toch weer? (y)
Op de website van DCC-EX wordt aanbevolen om de Arduino seperaat te voeden met max 9v.
Nu draait ie bij jou op de 5v van de usb, weet niet of dit bezwaarlijk is mbt het wifi printje?
Ik heb beide boards van een eigen voeding voorzien (baat het niet dan schaadt het niet).
Mocht je toch graag wireless gaan dan zou je ook JMRI kunnen installeren en dan via je thuis wifinetwerk kunnen werken.
In dit geval heb je het wifi printje niet meer nodig.
Werkt ook perfect alleen moet je dan wel je JMRI server op je pc opstarten om de Engine Driver app te gebruiken.
Hier wordt een en ander uitgelegd (interessant Youtube kanaal trouwens).
https://youtu.be/CvdO3g_1sSk?si=AxjRiYQSfOvW3EXL
Andre
-
Albert,
Ik heb net op jouw foto's de bedrading naar het wifi printje nog eens bekeken maar volgens mij zitten de oranje en gele draadjes van de TX en RX precies verkeerd om.
Dat zou wel verklaren waarom de wifi niet wil werken.
Andre
-
Ik heb niet het kleurenschema aangehouden. Zolang tx aan tx zit en rx aan rx maakt de kleur niet uit. ;)
Albert
-
Albert,
Welke kleuren je gebruikt is ook niet belangrijk.
Wel dat RX naar TX gaat en TX naar RX :P
Andre
-
Ik heb de foto's ook n nog even nader bekeken en ik denk dat André gelijk heeft.
De tx/rx verbindingen zijn niet gekruist. Dat moet wel
Correct is dus:
MEGA WIFI adapter
TX1 (18) >> RX
RX1 (19) << TX
Je kunt eventueel ook doorschuiven naar TX/RX2 of TX/RX3. DCC-EX kan zelf bepalen op welke Serial de wifi=-adapter is aangesloten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/MEGA-ESP01-65817c99dffc0.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/MEGA-ESP01-65817c99dffc0.png)
Aanvulling: De dupont connector van de bruine draad op de MEGA ziet er ook niet erg betrouwbaar uit.
-
Oei. Daar heb ik niet goed opgelet. :-[
Albert
Edit: Net filmpje nr 14 van albert even nagekeken. Staat er idd duidelijk genoeg......
-
Mijn ervaring is dat de wifi verbinding alleen werkt als je een 9V voeding op de Arduino Mega zet. Blijkbaar is de 5V van de USB niet voldoende om alles van stroom te voorzien.
-
Het heeft even gewerkt, zowel via web-throttle als via wifi engine-driver maar krijg er geen beweging meer in. Verbinding maken met de telefoon ging uiterst moeizaam. Heb 'automatisch verbinding maken' van de thuis-wifi uitgezet want die drukte de engine-driver er steeds uit. (denk ik, zo leek het)
De 4 rode ledjes op de motorshield lichten af en toe even op maar verder niet.
Alles geprobeerd: resetten, stekkers er uit, pc opnieuw starten, telefoon opnieuw starten, niks.
Is de motorshield kapot?
Ik had een aditionele 6V adapter aangesloten, maar dat blijkt een 'batterycharger' te zijn. Heeft die de zaak vernield? Is toch gewoon 6V dc....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231221-153541-65844dc3ba79d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231221-153541-65844dc3ba79d.jpg)
Ik heb ook nog wel 12V adapters liggen, mag dat ook?
Albert
-
Ik raad je sterk af er 14V op te zetten. Koop een 9V voeding die geschikt is voor de Arduino Mega. Elke webshop die Arduino verkoopt heeft ook de bijbehorende voeding.
Toevoeging 1:
Ik heb net de eerste video's over DCC-EX teruggekeken en ik zie dat het daar wel werkt zonder een extra voeding aan de Arduino Mega.
Toch blijf ik bij mijn advies om een geschikte 9V voeding aan te sluiten.
Toevoeging 2:
Ik heb net bij mijn Mega de 9V voeding er uit gehaald en het werkt wel met alleen een USB aansluiting, maar ik heb er geen wifi bordje aan zitten.
Ik raad je aan om het wifi bordje te verwijderen en eerst te kijken of je het via USB werkend kunt krijgen. Zo begin ik ook in de eerste video.
-
Albert (topic starter),
Hier een link naar de DCC-EX website met meer info over de voedingen.
Misschien heb je dit al gezien.
https://dcc-ex.com/reference/hardware/power-supplies.html#gsc.tab=0
Je kan eventueel de 12v voeding gebruiken voor de motorshield en ook voor het Arduino bordje als je
in de plusdraad naar de Arduino een stuk of 5 diodes (bv 1n4001) in serie zet.
Heb ik ook gedaan en daarmee wordt de spanning verlaagd tot onder de 9v.
Misschien heb jij of je clubgenoten er een paar van liggen.
Dit wist je waarschijnlijk al:
Het motorshield heeft 2 uitgangen, A en B.
A kan je aan en uit zetten met bv de Engine Driver app.
B (programmeerspoor) zet je aan en uit met bv de EX-Toolbox app
En als er een sluiting is op je baan gaan ze ook uit :)
André
-
Die voeding kom ik wel uit.
Wat mij bezig houdt is dat ik vanmiddag even heel blij was dat ik zowel met de laptop (web-throttle) als met de telefoon (engine-driver) eventjes kon spelen (met de 6V voeding er aan) en enige tijd later niet meer. Wifi wilde geen verbinding meer maken en als er verbinding was wilde de trein niet. Ik kon in web-trottle ook alles doen maar de trein reed niet.
Het zit hem in die 4 ledjes op de motorshield. Die voeding is het probleem niet want het heeft al gefunctioneerd.
Waarom wil de motorshield het ene moment wel "aan" en het volgende moment niet?
Albert
-
Albert,
Kom ik toch even terug op de voeding van de Arduino.
Jij voedt hem nu met 6v wat te laag is, misschien gaat ie daardoor wel een beetje raar doen?
Dit staat vermeldt in de link in mijn vorig berichtje.
Een te hoge spanning is niet goed, een spanning lager dan 7v ook niet.
Warning
We recommend only a 7-9V DC power supply for your Arduino because, despite what may be said on a specification sheet, anything over 5V is generates unnecessary heat in the voltage regulator on an Arduino. There is a 2V voltage drop in this regulator, so you need a minimum of 7 volts to power the board. 7-9 is perfect. If you used 12V and connected a WiFi board or other devices that also use the 5V power supply on the Arduino, the voltage regulator is likely to overheat.
-
Dat zou best kunnen Andre. Een poging waard want niet geschoten..... enz. Ik ga zorgen voor een andere voeding. Zodra ik zelf weer energie heb ga ik Albert's advies volgen en kijken of ik het zonder het wifi bordje via de laptop weer aan de gang kan krijgen. Als dat lukt weten we meteen dat het aan de 6v voeding lag, toch?
Albert
-
Vanmorgen deed alles het: via wifi alswel via laptop. Na even rijden niet meer.
Ik heb inmiddels zoveel geprobeerd dat ik het niet eens kan navertellen.
Ik doe een poging:
- nieuwe voeding 9V is binnen. (al kan ik me nog steeds niet voorstellen dat het daar aan ligt, gezien de website DCCEX het over 5-7 volt heeft...)
- in plaats van DCCE_e7e4b7 ; waar het wel op gewerkt heeft; zend de wifi-board nu ESP_E7E4B7 uit. In de Engine Driver komt dat adres niet binnen.
- Engine Driver app opnieuw geinstalleerd: helpt niet. de app ziet de esp niet.
- ik heb voor de zekerheid de software voor de Arduino opnieuw geinstalleerd om er zeker van te zijn dat ik de "standard motorshield" heb aangegeven.
Met de laptop via WebThrottle werkt het nu, de 4 rode leds op de shield gingen nu ineens aan, waar het voordien een eeuwigheid duurde.
Via wifi vergeet het maar. Niks.
Ik neem aan dat er een oplossing is, al ken ik die nog niet.
Albert
-
Als je wifi board ESP_E7E4B7 uitzendt als SSID dan is de DCC-EX software niet goed geconfigureerd.
Heb je bij de automatische installer aangegeven dat je wifi wilt installeren? En dan bij de wifi opties gekozen voor de eerste optie 'use my EX-Commandstation as an access point'
Het wifi password laat je leeg en dan opnieuw 'compileren en uploaden'.
-
Ik heb gedaan wat Albert zei. En het werkt! (y)
Zeer bedankt voor de steun.
Wat nu?
- proberen iets met het opstelspoor te doen, loc-adres aanpassen is wel het minste wat moet gebeuren.
Wat later?
- meer decoders aanschaffen en inbouwen. (anders heeft het niet veel zin.... ;))
- er moet iets van een kast omheen.
- ik zou graag 1 voeding gebruiken, die met 1 schakelaar zorgt voor rijspanning en de spanning voor de wifi-board.
Kortom: het moet meer plug en play worden.
Tot zover werkt het gelukkig, dat is al heel wat.
Albert
-
Nu we er toch zijn; ik heb een vraag voor de techneuten onder jullie. Ik kan wel wat zelf, maar voor de theoretische ondersteuning vraag ik het liever even na:
Ik wil een kastje maken waar de Arduino enz. in komt. Ik wil eigenlijk 1 voeding ingang en onder andere eventueel een hoofdschakelaar op het kastje.
Ik gebruik het alleen voor het rijden.
Kan ik van de grote voeding voor de rijspanning niet gewoon een aftakking maken om via een spanningsregelaar 9 volt voor de Arduino te maken? Kan dat zomaar? Of wordt dat te heet?
Dan heb ik de 9 volt adapter niet meer nodig.
De voeding die ik gebruik geeft 13,8 Volt en dat moet dan terug naar 9 volt.
Albert
-
Albert,
Dat is mogelijk met een DC-DC convertor. Een dergelijke omvormer heeft als voordeel dat ie nauwelijks warm wordt.
Voorbeeldje van een vaste 9V versie. (https://www.tinytronics.nl/shop/nl/power/spanningsconverters/buck-(step-down)-converters/dc-dc-step-down-buck-converter-4a-9v-output) Deze versie kan max 20V ingangsspanning verwerken naar een vaste 9V.
Zeker is je zaken gaat inbouwen in een kastje, is het van belang dat je zo min mogelijk warmte realiseert, Dit soort DC-DC omvormers zijn daarom zeer handig en geschikt.
Wel opletten dat de connector voor de 9V aansluiting op de Arduino goed is aangesloten: plus = centeraansluiting.
In de afbeelding hieronder zie je hoe ik het heb in mijn Kerstbaantje: 1 voor de voeding (7,5V) van de Arduino en de verlichting, 1 voor de rijspanning(15V). De converters (deze zijn instelbaar) worden gevoed met een oude laptopvoeding van 19V.
(https://i.postimg.cc/GpwZdSfd/afbeelding.png)
-
Ok, bedankt. 3 euro is wel te overzien..... en ze hebben ook behuizingen....
Albert
edit: dan heb ik toch een probeem want wat doe ik dan met de usb-b aansluiting op de Arduino. Daar moet ik toch nog bij kunnen?
-
Ik heb bij de kringloop een houten kistje van Landal greenparks gescoord.
Ding sluit met magneetjes. Geniaal.
Daar zit nu een chinese Arduino MEGA, chinese motorshield en zo'n chinese WIFI in! (y)
Ik wacht nog op een DC-DC converter, dus in de tussentijd voed ik het 'kastje'
met 15DC en USB power.
Ik heb mijn MEGA gemodificeerd. De plug steekt door het kastje heen en daarop
komt nu de 15VDC. (Afkomstig van een afgedankte Ziggo Cisco kabel-modem)
Maw ik heb het een en ander aan verbindingen op de MEGA
verbroken. Straks de DC-DC converter er bij en dan draait het geheel op 15VDC.
Een afgedankte samsung tablet voorzien van een nieuwe accu en ik kan dit nu
gebruiken op de werkbank om aan locjes te werken zonder steeds naar de baan
te moeten.
Voor de gein komt er ook nog een OLED display op.
En ik wil het LED licht van de motorshield nog naar buiten geleiden zodat ik met
de deksel dicht ook nog kan zien of de spanning uit of aan staat.
Dus op een bepaalde manier is dit een soort kringloop-pruts-project geworden....
Groet,
Collin
-
Met een vlinderboor een gat boren waar de USB connector door past is een goedkope variant. Of de behuizing wat ruimer nemen zodat je de USB connector IN de behuizing kunt aansluiten als deze tijdelijk los is.
Duurdere oplossingen zijn (omkeerbare) USB Chassis aansluiting (https://www.conrad.nl/nl/p/omkeerbare-usb-doorvoer-3-0-bus-inbouw-doorvoer-nausb3-b-neutrik-1-stuk-s-1419452.html). Flink aan de prijs en vaak moet dan in de kast nog weer een kort USB A->B kabel gebruikt worden.
-
Nu heb ik een Lokpilot 5 in de Roco 218 met 8polige stekker. Maar daar waar de Fleischmann 537753 gewoon vooruit rijdt gaat de Roco achteruit. Ik heb uren gezocht op de website van DCC-ex en in de Engine driver maar ik weet niet hoe de rijrichting te veranderen. Hoe moet dat?
Albert
-
Draai de loc 180 graden om op het spoor. ;D
Groet Meino
-
Via een kennis of modeltreinhandelaar met een LokProgrammer kan hij de rijrichting omwisselen.
-
@Meino, ja dat heb ik gedaan natuurlijk. ;) Maar dat helpt niet. Dat helpt alleen bij analoog.
Albert
-
installeer Decoder Pro op je PC, lees de decoder in, wijzig de rijrichting en schrijf weg.
https://dcc-ex.com/throttles/software/jmri.html#ex-commandstation-jmri-decoderpro-programming-station (https://dcc-ex.com/throttles/software/jmri.html#ex-commandstation-jmri-decoderpro-programming-station)
-
Heb je de decoder in meer locs getest?
Klopt de verlichting wel in de juiste richting?
Als alleen de 218 de verkeerde kant in rijd, zou je de motor 180 kunnen draaien in de lok.
-
installeer Decoder Pro op je PC, lees de decoder in, wijzig de rijrichting en schrijf weg.
Of met de laatste versie (1.3.10) van de EX-Webthrottle: https://dcc-ex.com/WebThrottle-EX/ Programmer kun je selecteren via het hamburgermenu (icoontje met de drie liggende streepjes )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Klembord02-65ca635548bcc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Klembord02-65ca635548bcc.jpg)
Als de juiste versie niet wordt getoond, even CTRL+F5 samen indrukken om het scherm te verversen.
(EX-Webthrottle werkt alleen in een chromium gebaseerde browser: Edge, Chrome of Vivaldi)
-
Beide heb ik gevonden. Zowel Decoder Pro als de Programmer. Wat ik heb gedaan weet ik niet meer maar ze rijden nu beide dezelfde kant op. In Decoder Pro zie ik door de bomen het bos niet meer. Wat een mogelijkheden. Ik zal de taal eens wijzigingen in Duits, misschien lukt dat beter.
Daar moet ik later eens naar kijken......
Albert
-
Nu ik dan de DCC-EX aan de praat heb is het tijd het ding wat meer plug-and-play te maken. Het is een oud schroevendoosje. Om de USB te kunnen gebruiken heb ik de Arduino op een plankje geschroefd zodat er niet teveel geweld op de print wordt uitgeoefend. Een spanningsregelaar is toegevoegd voor de gewenste 9 volt voor de Mega. Zo hoef ik niet een 9 volt extra voeding te gebruiken. Voila: een heuse dcc centrale. En het werkt ook nog.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240216-114346-65cfdb7a78f6f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240216-114346-65cfdb7a78f6f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240216-114044-65cfdb7a98527.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240216-114044-65cfdb7a98527.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240216-114517-65cfdb7d1ba2b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240216-114517-65cfdb7d1ba2b.jpg)
Albert
-
Da's een mooi stukje huisvlijt :)
-
Leuk idee. Knap uitgevoerd.
-
Lekker low budget, eco en functioneel.
Mooie behuizing zo (y)
-
Hoe ga je dat doen met het aansluiten van wissels en bezetmelders enz?
-
Hallo Henk (onmogelijkhier),
Welkom op het forum.
Hoe ik dat ga doen? Niet. Wissels blijven handbediend en bezet melding gaat met mijn ogen. Ik heb dcc alleen voor het rijden.
Albert
-
Oké, daar had ik niet aan gedacht maar dat kan natuurlijk ook en dan heb je een mooie oplossing.
Marcel
-
@Scratchbuilt ik ben volledig leek als het gaat om DCC-EX maar heb met wat belangstelling het draadje gelezen. Wat ik mij nu afvraag (off-topic) is wat voor jou/jullie de redenen waren om te beginnen aan DCC-EX; gaat het om kosten, functies/uitbreidbaarheid, hobby, ...? Om even te schetsen ik startte pas recent met DCC mbv een minitrix startsetje, en ik weet dat daar heel wat functies niet in zitten maar als start valt het mij niet tegen tot nu toe, voor mij zou DCC-EX een vervolg stap kunnen zijn (of een Z21 of anders).
Paul
-
Albert,
Mooi dat het uiteindelijk goed gekomen is en leuk opgelost met die behuizing.
Ik moet die van mij ook nog steeds ergens inbouwen.
De Arduino zit nu nog op een plankje geschroefd maar dat gaat natuurlijk een keer fout.
Paul,
Voorheen gebruikte ik met veel plezier de z21 centrale.
Vorig jaar heb ik uit nieuwsgierigheid de DCC-EX centrale gebouwd met de Arduino Mega.
Met behulp van deze Youtube instructiefilmpjes (https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR6Rey6GnF_sW_FqAPShW081) was dit prima te doen.
Deze DCC-EX centrale is heel betaalbaar en heeft van alles in huis.
Je kan uiteraard de loks bedienen (bv via een app) en er zitten behoorlijk wat ingangen op tbv bezetmelders en uitgangen om bv wissels aan te sturen via een relaisbordje.
Ben er nog steeds heel blij mee.
André
-
Paul,
Ik ben altijd een analoge man geweest. En ik ben niet echt een rijder, meer een prutser/knutselaar. Maar op de treintjes club is het digitaal wat de klok slaat. En dat vind ik dan wel erg leuk, ook al heb ik thuis niet eens een serieuze modelbaan. En toen riep iemand iets over dcc-ex. Ik wist niet eens wat dat was. Maar ik ben er eens naar gaan kijken en toen ben ik er mee begonnen. Ik bedenk zelf niks, ik kijk af wat een ander doet en doe dat na en als het dan ook nog functioneert is de vreugde groot. Niet dat ik nu een modelbaan moet hebben met 25 locomotieven en 500 meter rails maar ik wilde dit ook gewoon geprobeerd hebben en nu het werkt is het eigenlijk ook klaar. Nog wat decoders inbouwen en verlichting in de locs en dat is het dan wel. Dus de weg (knutselen) is het doel. Op naar een volgende knutsel uitdaging; ik wil nog wat H0 materieel zelf bouwen in plaats van kopen.
Albert
-
Even een vraagje tussendoor als dat mag: ik heb een Macbook Pro, OS is Monterey versie 12.7.2.
Heb ik dan wat aan voorgaand verhaal, of moet ik dan alternatieven gaan zoeken?
M.vr.groet,
Aad
-
Hallo Aad,
Als ik je vraag goed begrijp is of je wil weten of je met je Macbook ook met DDC-EX kunt werken. Jazeker wel, de installer werkt ook op een Macbook. En mocht je tegen problemen aanlopen dan staat er een team van techneuten klaar om je te helpen.
Ik heb het nu wel puur over de centrale van DCC-EX en weet dus niet wat voor wilde plannen je nog hebt. Maar vraag rustig wat je wil, hier op BNLS zitten nog een aantal andere DCC-EX liefhebbers.
Ik hoop dat hiermee je vraag voldoende is beantwoord.
-
Hallo Albert,
Dat is wel een heel goede instelling; technisch / nieuwsgierig zijn, iets proberen, kleinschalig en dan weer door.
Een valkuil voor velen (ook voor mij :o) is dat je "online" heel erg veel moois ziet en alles is dan ook wel weer handig maar daarmee leg je voor jezelf erg snel de lat veel te hoog en wordt de fijne hobby opeens een mega uitdaging.
Paul
-
Ik heb sinds de laatste keer een nieuwe laptop aangeschaft. Ik heb JMRI gedownload maar ik krijg geen verbinding met mijn Ex-commandstation. Ik wil namelijk een decoder programmeren met JMRI via de Ex-commandstation.
Wat moet ik doen?
Albert
-
Java versie ook up-to-date?
juiste Centrale en Com poort geselecteerd?
zijn er foutmeldingen bij opstarten?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-1-679cca792cedd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-1-679cca792cedd.jpg)
-
Goeie tip! Dank Hans.
Hij doet het nu. Ik kan programmeren... (y)
Albert
-
mooi Albert. (y)