BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Luc2000 op 16 December 2023, 09:38:09
-
Ben bezig met aansluiten van mijn fleischmann profi wissels.
Daarbij heb ik ook 2 lange wissels op 1 schakelaar gezet. De trafo trekt dit niet. Veel gezoem, maar wissels gaan niet om.
Ik gebruik de wisselstroom aansluiting van deze trafo
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0554-657d617d878e6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0554-657d617d878e6.jpg)
Is die inderdaad te “licht” ? Of is er een mogelijke andere oorzaak?
Hebben jullie een suggestie voor een goede wisseltrafo (niet te duur ;)) Bij voorkeur één die ik onder de baan kan schroeven.
-
kijk eens bij CONRAD elektro . Er zijn losse trafo's in de handel .
-
Die wisselspoeltjes trekken echt niet zoveel stroom, is er wellicht wat anders aan de hand? Blokkeren van de wissels, spoeltjes klemgezeten en nu niet soepel te bewegen of zo
-
Die wisselspoeltjes trekken echt niet zoveel stroom, is er wellicht wat anders aan de hand? Blokkeren van de wissels, spoeltjes klemgezeten en nu niet soepel te bewegen of zo
Handmatig werkt alles perfect
-
Fleischmann wisselaandrijvingen gebruiken ruimschoots meer dan een half ampère per stuk. Feitelijk wordt dit trafootje bij één aandrijving al kortstondig overbelast, maar daar kan het ding wel tegen. Denk inderdaad dat twee spoelen gewoon teveel is.
-
Dank.
Ik zie bij specs A of VA staan. Wat heb ik dan minimaal nodig?
Quote
“VA is het product van volt en ampère en heeft dus dezelfde dimensie als de watt. Spanning × stroom is immers het vermogen”
Dus bij bijvoorbeeld minimaal 2A = 32VA?
Voordeel van deze kleine trafo, met rijregelaar om led aan te sturen, is dat deze onder de plaat geschroefd kan worden (4 bevestigingspunten). Dat zie je helaas niet vaak.
-
De wisselspanningsuitgang kan nominaal 0,5A leveren. Kortstondig kan het meer zijn.
Zoals Henk zegt kan hij een enkele wisselspoel dus wel aan, maar twee tegelijk zal net te veel zijn.
Meet eens wat er met de spanning gebeurt als je die twee spoelen tegelijk aanstuurt.
-
Bij voorkeur één die ik onder de baan kan schroeven.
Ergens hier op het forum is een opmerking gemaakt of een discussie geweest over het plaatsen van een trafo onder een baan. Ik dacht dat het toen ging om een modulaire tentoonstellingsbaan.
Maar ook over brand en verzekering.
De conclusie was, voor zover ik me herinner: uit voorzorg géén trafo vast monteren onder een baan, ivm warmteontwikkeling en potentiëel brandgevaar.
-
Handmatig werkt alles perfect
Luc controleer ook eens of beide wissels het electrisch per stuk wel goed doen.
M vr groet, Marc
-
Opgelost met zwaardere trafo (y)
-
Ergens hier op het forum is een opmerking gemaakt of een discussie geweest over het plaatsen van een trafo onder een baan. Ik dacht dat het toen ging om een modulaire tentoonstellingsbaan.
Maar ook over brand en verzekering.
De conclusie was, voor zover ik me herinner: uit voorzorg géén trafo vast monteren onder een baan, ivm warmteontwikkeling en potentiëel brandgevaar.
Oeps.
Iemand hier meer info over? Overigens staan de trafo’s alleen aan als ik erbij ben…en geen uren achter elkaar ;)
-
Ergens hier op het forum is een opmerking gemaakt of een discussie geweest over het plaatsen van een trafo onder een baan. Ik dacht dat het toen ging om een modulaire tentoonstellingsbaan.
Maar ook over brand en verzekering.
De conclusie was, voor zover ik me herinner: uit voorzorg géén trafo vast monteren onder een baan, ivm warmteontwikkeling en potentiëel brandgevaar.
Volgens mij wordt een goede(!) en goed gedimensioneerde trafo echt niet zo snel warm.
Daarbij is er niets tegen vaste montage waar dan ook, zolang de ontwikkelde warmte maar ergens heen kan.
-
Blijft dan alleen het feit dat bij de meeste beurzen de voeding niet vast aan de baan mag zitten.
mvg spock
-
Heb je wel eens meegemaakt dat daar op werd gecontroleerd?
-
Blijft dan alleen het feit dat bij de meeste beurzen de voeding niet vast aan de baan mag zitten.
mvg spock
Nog nooit modelspoor politie gezien ;D De enige show waar ik ooit gecontroleerd ben was Warley Birmingham in Engeland. Daar werd je automatische zekering getest en keek men als er problemen kwamen naar je installatie. Verder zie ik persoonlijk geen kwaad in bv een Fleischmann trafootje onder mijn baan of een Meanwell voeding achter op mijn modules. Warmte kan goed weg en die dingen zijn mits gebruikt waar ze voor bedoelt zijn gewoon veilig.
-
Dat risico zou ik als exposant niet willen lopen. Ik meen ook, dat het verhaal is ontstaan, doordat een baan, die niet snel aangepast kon worden, destijds in het VK op een tentoonstelling is geweigerd. Met name vanwege veiligheidseisen / verzekeringskwestie. Een dergelijk verhaal kwam ook al uit Duitsland. Broodje aap ???
Gelukkig hoef ik het huis niet uit, maar ik neem maar het zekere voor het onzekere. Stel je voor, dat er iets gebeurt en achteraf dekt de verzekering de schade niet.
In een ander item is ook al sprake van een steekvlam, dus ....... :police:
-
Heb je wel eens meegemaakt dat daar op werd gecontroleerd?
Ja, Bij Eurospoor
mvg spock
-
Dat risico zou ik als exposant niet willen lopen. Ik meen ook, dat het verhaal is ontstaan, doordat een baan, die niet snel aangepast kon worden, destijds in het VK op een tentoonstelling is geweigerd. Met name vanwege veiligheidseisen / verzekeringskwestie. Een dergelijk verhaal kwam ook al uit Duitsland. Broodje aap ???
Gelukkig hoef ik het huis niet uit, maar ik neem maar het zekere voor het onzekere. Stel je voor, dat er iets gebeurt en achteraf dekt de verzekering de schade niet.
In een ander item is ook al sprake van een steekvlam, dus ....... :police:
Totaal geen relatie met trafo die onder plank gemonteerd is😉 Betrof een losse trafo.
Overigens, waarom heeft deze trafo (en andere) dan 4 schroefgaten? ??? ??? Boven of onder plank maakt dan toch niet uit?
-
Ik neem aan dat je op de steekvlam doelde ..
Maar losse trafo of een trafo ingebouwd in een apparaat zal niet uitmaken, als de organisatie dat verbiedt.
En al hadden ze 10 schroefgaten, dan zou dat alleen betekenen dat je ze nog minder snel zou kunnen verwijderen. Dus bij een tentoonstelling wordt je dan niet toegelaten of verwijderd, tenzij je binnen een gestelde tijd wel in staat bent om de voeding om te bouwen. En bij brand: niet beginnen met losschroeven, maar de hele zaak direct naar buiten kieperen ;D
Als je wilt voorkomen, dat een trafo gaat schuiven of ergens af kan vallen dan zet je hem vast. Dat snap ik, ook met 4 schroefgaten. Maar doe dat dan niet onder of aan de baan, maar op een plank die op de vloer ligt. Dat is de strekking van het verhaal, en voor zover ik begrepen heb ook de bedoeling van de richtlijnen van de organisaties.
Nou geloof ik best, dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen, maar veiligheidseisen zijn nou juist bedoeld om de vaart er helemaal uit te halen. En je weet zelf maar al te goed (eigenlijk hoop ik van niet) hoe veel thuissituaties er uit zien. Doorlussen alom, stekkerdozen met snoer voor 3 A belast met 10A etc. Dan snap ik organisaties (en verzekeringen) heel goed, dat ze rigoureus de zaak verbieden. Ook om discussies te voorkomen.
-
Blijft dan alleen het feit dat bij de meeste beurzen de voeding niet vast aan de baan mag zitten.
mvg spock
Heb je daar een bron van?
Ik weet dat veel beurzen eisen stellen aan de gebruikte voedings kabels (geaard, geen haspels), en dat alleen goedgekeurd spul (CE) gebruikt mag worden, maar kan me niet herinneren ergens iets tegen te zijn gekomen dat voedingen niet vast aan de baan gemonteerd mogen zijn.
Groet,
Tjalling
-
Als ik het allemaal zo lees met brandgevaar , steekvlam etc. is de juiste manier om het veilig te houden, altijd iets zwaardere bedrading trafos etc aanschaffen. ( Ik ben opgeleid in Nederland in electrotechniek). In Hamburg bij MIWULA zit er om de 60 centimeter een rook melder. Als brandweerman heb ik al vaak brandjes zien onstaan door opgehoopte of opgerolde kabels, waar de temperatuur aardig kan oplopen door overbelasting. Ik heb zelf ook rookmelders onder mijn baan en alles gaat uit met een hoofdschakelaar bij de schuurdeur.
Hier in Australia zijn rookmelders al jaren verplicht in huizen, zelfs op iedere verdieping. Het scheelt al een hoop narigheid tegenwoordig.
-
..... en dat alleen goedgekeurd spul (CE) gebruikt mag worden,
Even de puntjes op de i: CE is geen keurmerk. Het is een verklaring van de fabrikant dat een apparaat voldoet aan de Europese eisen.
-
Hier in Australia zijn rookmelders al jaren verplicht in huizen, zelfs op iedere verdieping. Het scheelt al een hoop narigheid tegenwoordig.
Is in Nederland sinds kort ook verplicht. Minstens 1 rookmelder per verdieping.