BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Materieelbespreking overige merken => Topic gestart door: Andre64 op 15 December 2023, 23:08:57
-
Ik heb mezelf onlangs een startset van Hornby in de schaal 1:120 (TT) kado gedaan.
Ook een beetje uit nieuwsgierigheid en ook om te kijken of TT mij bevalt.
Hornby brengt sinds vorige jaar div Britse modellen uit in deze schaal.
Het assortiment is nog niet al te groot maar er staat nog veel moois in de planning.
Dit is The Eastener startset met stoomlok, 3 rijtuigen, railovaal met wissel en een regelaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1190604-657ccac54d217.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1190604-657ccac54d217.jpg)
Er staan op Youtube al vele reviews van het nieuwe Hornby TT spul.
En er zijn ook wel een paar dingen te benoemen die niet erg positief zijn.
Zoals de regelaar, deze is heel matig.
De lok is hier bijna niet mee te bedienen, een hoop gezoem bij lage snelheden en slecht te regelen.
Dus de regelaar weer in de doos gestopt en het geprobeerd met een normale regelbare voeding.
Hier rijdt ie prima op, bij 3v begint ie te rijden en dan kan de spanning teruggedraaid worden naar ongeveer 2,3v (dit is het laagste waar de lok op blijft rijden).
De aansluitrail bevat een kleine condensator, deze gaan we gelijk verwijderen om te voorkomen dat ie straks problemen geeft met DCC.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Aansluitrail-2-657ccac55a3ce.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Aansluitrail-2-657ccac55a3ce.jpg)
Volgende probleem zijn de bochtstukken.
Deze zouden 30 graden moeten zijn met een diameter van 35,3cm.
Nou, daar is blijkbaar iets niet goed gegaan.
Ze zijn net iets minder dan 30 graden dus het gaat een beetje wringen zo hier en daar.
Je kan het wel goed krijgen door elk bochtstuk een beetje open te buigen.
En zo komt het uiteindelijk toch wel goed te liggen.
Hier is alles vastgespijkerd op een plaat mdf en dit gaat dienen als testbaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1190613-657ccac5868b4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1190613-657ccac5868b4.jpg)
Het witte vierkant met gat is tbv een ontkoppelaar, hierover later meer.
De lok heeft al vele rondjes vrolijk rondgereden op dc, hij rijdt trouwens best wel snel.
6 Volt is al meer dan voldoende.
Volgende stap is het inbouwen van een decoder, ben benieuwd hoe de lok digitaal rijdt.
Dit staat op het programma voor morgen.
Morgenavond weer een update.
Andre
-
Wat geinig! Al wat je van Hornby verwacht, maar niet een TT programma. Jammer van die kansloze regelaar alleen. Een onervaren koper zou vanwege die regelaar zelfs de verkeerde conclusie kunnen trekken (slecht rijdende locomotief) en dat wil je niet.
-
Wat voor een decoder ga je inbouwen ,een gewone DCC decoder of een decoder met het bluetooth systeem
van Hornby ?.
-
Harryku,
Ik heb een heel klein Doehler & Haass decodertje (next18) aangeschaft.
Vanavond een update met plaatjes en meer info.
Paul,
Ja, ze hebben zeker met deze set een paar steekjes laten vallen.
Maar dat mag de pret niet drukken, die Britse modellen zien er wel fantastisch uit.
En de TT schaal vind ik ook perfect.
Link naar het Hornby TT programma : Hornby TT (https://uk.hornby.com/catalogue/hornbytt120/hornbytt120-range?langPath=hornby-uk&filters%5Bmandatory_filter_by%5D%5Bproduct_collection%5D=TT%20Collection&page_id=121449&sort-by=8&page=1)
Hier in Nederland ben ik het nog niet tegen gekomen.
Wel verkrijgbaar in Duitsland bij Modellbahnunion en Lippe Modellbahnshop.
-
Ik ga je volgen (y), veel plezier met deze set .
-
Ik heb mezelf onlangs een startset van Hornby in de schaal 1:120 (TT) kado gedaan.
Ook een beetje uit nieuwsgierigheid en ook om te kijken of TT mij bevalt.
@André,
Leuk dat weer iemand gevallen is voor het Britse modelspoor. Wellicht heb je al eens gekeken in de LitterBin draad. Daar hebben zich de (meeste) BNLS gebruikers met Britse treinen verzameld.
Ook bij onze groep blijkt er belangstelling te zijn voor Hornby TT.
Gr, Hans
-
Hier in Nederland ben ik het nog niet tegen gekomen.
Wel verkrijgbaar in Duitsland bij Modellbahnunion en Lippe Modellbahnshop.
Ik heb mijn Class 08 van Dapol destijds rechtstreeks bij Hattons besteld. Dat ging echt heel vlot. Daar zal je het TT programma van Hornby ook wel kunnen krijgen.
Hornby is voor mij jeugdsentiment. Ik ben niet begonnen met een klassieke Duitse of Oostenrijkse startset, maar met Hornby materieel. Een 9F class evening star met BR rijtuigen in blauw grijs. Gezinsvakantie in Engeland waarbij we langs een modelspoorwinkel kwamen die er mee ophield. Mijn vader ging heeeel even naar binnen ;D
-
@Hans,
De Litter Bin ken ik zeker.
Daar zit ik weleens doorheen te bladeren en al dat mooie UK spul te bewonderen.
Kon er nog weinig TT vinden, gaat wel komen denk ik.
@Paul,
Hattons heeft nog geen Hornby TT spul staan.
Weet ook niet of ze eraan beginnen.
Heb begrepen dat Hattons en Hornby een tijdje geleden "relatieproblemen" hadden.
Het is wel te verkrijgen bij Hornby zelf en ook bij Gaugemaster.
De lok is ondertussen digitaal gemaakt en heeft alweer de nodige meters gemaakt.
De tender opengeschroefd met het analoge printje nog op z'n plek.
Daaronder ligt het nieuwe D&H decodertje (PD18MU), alleen te koop bij Modellbahnunion en DM-Toys.
Het is een kleintje (9x9,7mm).
En er is ruimte genoeg in de tender voor een sounddecoder en luidspreker.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1190616-657db62360373.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1190616-657db62360373.jpg)
Hier zit ie op z'n plek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1190618-657db6236420b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1190618-657db6236420b.jpg)
En tenslotte nog een kort filmpje van een langzaam rijdend lokje.
De decoder staat nog in de standaard fabrieksinstellingen en hier rijdt ie al goed op.
Kan nog vast wel beter maar da's voor later.
Er wordt maar 1 wiel aangedreven en dat is goed te zien in het laatste stukje van het filmpje.
https://youtu.be/qGY1aty0U9s
Andre
-
Leuk spul hoor. (y)
De rijtuigen lijken niet erg kortgekoppeld. Komt dat door de koppelingen of is er geen mechaniek?
-
@Henk,
Je bent net iets te vroeg met jouw vraag.
Had dit al in de planning voor de volgende update.
Bij deze dan :).
De rijtuigen zijn uitgevoerd met een kortkoppelmechanisme wat in de bochten de tussenafstand nog groter maakt dan ie nu al is.
Vind het ook een beetje tegenvallen, had toch wel iets subtieler gemogen.
De koppelingen zijn trouwens wel de gebruikelijke TT koppelingen.
Deze zitten in een Nem 355 schacht en zijn makkelijk verwijderbaar.
Ik was van plan de rijtuigen te voorzien van een starre koppeling maar had geen idee welke lengte te gebruiken.
Afgelopen week weer wat besteld zoals het decodertje en ook een proefsetje met div lengtes starre koppelingen Klik (https://www.dm-toys.de/en/product-details/MU_N-A00054.html).
In dit setje zitten 6 verschillende maten oplopend van 11,5 tot 16mm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1190619-657e1da7de2ab.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1190619-657e1da7de2ab.jpg)
Blijkt dat de kortste van 11,5mm de beste keus is, had ik niet verwacht.
Denk dat 11mm ook nog wel zou passen.
Het ziet er in ieder geval stukken beter uit op een recht spoor.
In de bochten gaat ie best wel weer ver open staan, het kortkoppelingsmechanisme werkt een beetje te goed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Kortkoppel-2-657e1da7ef774.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Kortkoppel-2-657e1da7ef774.jpg)
Zo, dat was hem weer voor vandaag.
-
(y)
Sorry voor te snel. :)
Fleischmann Profi geeft een te korte afstand?
-
Blijkt dat de kortste van 11,5mm de beste keus is, had ik niet verwacht.
Denk dat 11mm ook nog wel zou passen.
Volgens NEM355 (https://morop.org/downloads/nem/de/nem355_d.pdf) zou het 12 mm zijn.
-
Ongetwijfeld, maar het kan in de praktijk anders uitpakken. Daarom is het handig dat er een trial and error set bestaat :)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8112-657f2da7da647.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8112-657f2da7da647.jpg)
@André,
Dit is een prima afstand.
Gr, Hans
-
@Henk,
Weet niet wat de lengte is van de Profi koppelingen, die 11,5mm is al erg kort.
@Klaas,
Bedankt voor de link.
PDFje ga ik bewaren, altijd handig.
Ik ga morgen de afstand eens opmeten tussen de koppelingsschacht en einde buffer.
Denk dat het wel iets minder is dan die 6mm volgens de norm.
@Hans,
De tussenafstand is nu heel acceptabel.
Van een afstandje lijken ze echt aan te sluiten.
Bij de Pullman rijtuigen van Hornby ziet het er beter uit, die sluiten weer mooier aan.
Heb nog een dingetje mbt het motortje in de lok.
Volgens de specs zou er een 3 polige motor in moeten zitten.
Ik heb al jaren lang allerlei 3 en 5 polige motors met de oude vertrouwde Weistra pwm regelaar perfect kunnen laten draaien.
Dat ging bij deze lok echt totaal niet, bij lage snelheden liep ie te schudden, piepen en kraken.
Vooral bij het optrekken vanuit stilstand.
Misschien dat daarom de bijgeleverde regelaar ook niet fatsoenlijk wilde regelen, deze schijnt ook pwm te zijn met een lage frequentie zoals de Weistra.
Heb nog een filmpje gevonden met zo'n motortje wat ook zo tekeer gaat.
https://youtu.be/2PmZR9WCVv0?si=phAO1cxHRiBrhYJQ
De lok heeft nu een dcc decoder ingebouwd en rijdt prima.
Dat wil zeggen op 16 en 32khz doet ie het heel goed en kan heel langzaam kruipen.
Als ik de decoder op een lage frequentie zet gaat het motorje weer slecht lopen.
Het lijkt wel of er ipv een 3 polige motor een klokanker / coreless motor in zit.
Is verder niet zo belangrijk, ik ben allang blij dat alles mooi rijdt maar vind het toch raar.
-
Nog een kleine update mbt de koppelingen.
Net nog even een meetlatje erlangs gelegd en ik meet 3,5mm van koppelingsschacht tot einde buffer.
Is toch wel wat korter dan die 6mm volgens de norm maar dat mag de pret niet drukken.
-
Heb je de regelaar trouwens al eens uitgeprobeerd met een andere locomotief op een ovaaltje H0 of zo? Altijd goed om te weten of iets echt waardeloos is of dat het vooral aan de combinatie ligt.
-
Hoi Paul,
Vanmiddag een wat ouder n-spoor lokje met een 5 polige motor laten rijden op de Hornby regelaar.
Dat ging wel een stuk beter, vanuit stilstand goed te regelen.
Nog niet zo mooi als met de oude Weistra pwm regelaar.
Alleen die herrie uit de lok was niet om aan te horen, leek een beetje op het geluid van de trilfunctie op je telefoon maar dan hard ;D.
-
Oke, dat gaat hem dus gewoon niet worden. Jammer dat er van die losse eindjes in zitten in wat echt leuke modellen zijn. De sets zijn ook gewoon goed aan de prijs dus dan mag je verwachten dat alles ook gewoon goed is.
-
Men schrijft op div Britse fora ook dat Hornby de kwaliteitscontrole wel wat mag verbeteren.
En mijn ervaring met de Britse merken is dat ze vaak qua techniek tientallen jaren achterlopen op de merken van het vasteland.
Zoals het toepassen van 3 polige motortjes en soms geen verlichting in de loks.
Maar dat mag de pret niet drukken, het is wel heel mooi spul allemaal.
Ik zit op internet ook graag naar allerlei plaatjes en filmpjes te kijken van het Britse modelspoor.
En nu weer verder met mijn lokje en rijtuigen.
De TT modellen van Hornby zijn allemaal voorzien van Nem 355 koppelingsschachten die ook in N-spoor gebruikt worden.
Peco heeft ook een paar TT wagonnetjes te koop maar deze hebben weer geen Nem 355 schacht, beetje jammer.
Dapol heeft div Easi-Shunt koppelingen (kort, medium en lang) geschikt voor bovengenoemde schacht.
Deze werken bijna hetzelfde als de Kadee koppelingen in de grotere schalen.
Boven de medium Dapol Easi-Shunt en onder de standaard TT koppeling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1190639-6585851caee33.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1190639-6585851caee33.jpg)
Hier is één rijtuig al voorzien van zo'n koppeling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1190625-6585851cc69ae.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1190625-6585851cc69ae.jpg)
Het spul kan worden ontkoppeld dmv een magneet onder de rails.
Ik heb hier een originele Kadee magneet voor gebruikt.
Deze is doormidden gesneden, 2 voor de prijs van 1 :).
Het magneetje is opklapbaar gemaakt, hoeft niet per se maar ik vind het wel beter werken.
Morgen meer plaatjes van de ontkoppelmagneet.
Alvast een kort filmpje gemaakt van de ontkoppelaar in actie.
https://youtu.be/gjSaslqEK9o (https://youtu.be/gjSaslqEK9o)
André
-
De rijtuigen zijn uitgevoerd met een kortkoppelmechanisme .....
Is moeilijk zichtbaar, maar hebben deze TT-rijtuigen effectief een KKK, een kortkoppelkinematiek ofte -mechaniekje ?
Lijkt slechts een vertikaal asje met schachtje en 'vleugeltjes' , dat beperkt links/rechts (héén/wéér) kan draaien. Maar niet achteruit/vooruit zoals bij een volwaardige KKK. Maar misschien zie 'k het verkeerd op de foto's.
-
Even naar het filmpje gekeken en daar valt me op, dat na het ontkoppelen de koppeling van de wagon weer teruggaat naar de uitgangspositie.
Dat kan natuurlijk alleen als de magneetkracht uitgeschakeld wordt, in dit geval dus door het verwijderen/naar beneden brengen van de magneet.
Normaal gesproken blijft de koppeling in de stand "ontkoppeld" staan en kun je, als de loc even naar voren getrokken is zoals in het filmpje, de wagon terugduwen ZONDER aankoppelen. Vóórontkoppeld dus.
Overigens is het natuurlijk wat vreemd, als je eerst iets wil met korter koppelen, en dan iets met deze koppeling zou gaan doen, want het is geen kortkoppeling. Die andere vermoed ik wel. Dus daar zou ik ook graag een plaatje of filmpje van willen zien.
Zou dat kunnen ???
-
Ik vond het in de jaren tachtig het technische verschil al bizar. Waar een Roco locomotief standaard met vijfpolige motor verlichting, lage flenzen, aangezette details ed kwam was het Hornby materieel een soort Lima. Zonder verlichting, simpel uitgevoerd en met een vergelijkbare pannenkoekmotor. Dat is blijkbaar nog steeds niet helemaal voorbij. En dat in het land met de hoogste modelspoordichtheid ter wereld. Misschien juist daardoor wel omdat er weinig eer te behalen viel in ready to run. Als het mooi moest zijn bouwde men het wel zelf van een kit.
-
@Pauldg ze hebben een hele sprong gemaakt sinds de 80er jaren,De modeltreinen die onder andere Bachmann,Dapol en Hornby uitleveren kunnen zich met gemak meten met de Europese merken, En dat vaak nog voor een fractie van de prijzen die hier gevraagd worden,Het klopt dat Hornby wat issues heeft gehad met kwaliteit en levering
-
@Hervé
Vanavond nog een paar foto's gemaakt van de rijtuigkoppelingen.
Deze zijn zeer zeker van het kinematische type.
Ze werken een beetje te goed want de afstand tussen de rijtuigen wordt wel erg groot in de bochten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hornby-koppelingen-2-65860584d701c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hornby-koppelingen-2-65860584d701c.jpg)
@Martin
Dat voorontkoppelen wat jij bedoeld werkt wel bij de grotere Kadee's.
Bij Kadee wordt de klauw opzij getrokken en ook draait de hele koppeling een klein stukje.
Dat laatste gaat niet bij deze schaal N koppelingen, ze gaan dus niet ver genoeg open om voor te ontkoppelen.
Deze Easi-Shunt koppelingen wil ik alleen gaan gebruiken op de lok en aan de voor- en achterkant van een stam rijtuigen.
De rijtuigen wil ik wel zo dicht mogelijk tegen elkaar hebben.
Op mijn nog te bouwen baan is het de bedoeling om een kopstation in te rijden, lok afkoppelen, rondlopen, keren op een draaischijf en
weer aan te koppelen aan de andere zijde van de rijtuigen.
-
@André,
Zo gebruik ik de Kadee koppelingen ook op mijn OO materieel. Alleen op de loc, eerste en laatste rijtuig.
Gr, Hans
-
Goeienavond,
Duidelijk. Dit zijn functionele KKK's, zoals bij H0-materieel.
-
Lekker weertje vandaag.
Mooi excuus om even te rommelen met de lok.
De afstand tussen lok en tender best wel groot dus even een proefje gedaan met een kortere koppeling.
In het echt is de tussenafstand veel kleiner, de groene deurtjes horen de tender bijna te raken.
Dat is hier duidelijk een stuk groter.
Boven de standaard afstand en onder met een iets korter plaatje tussen de lok en tender.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Lok-Tender-1-65883d93978a7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Lok-Tender-1-65883d93978a7.jpg)
Veel korter kan de nieuwe koppeling niet worden, nog 1 mm korter en de tender raakt de lok als ie door een boog gaat.
Heel misschien kan ik nog 0,5mm eraf snoepen maar of dat nou de moeite is?.
Links weer de standaard afstand en rechts een aangepaste koppeling.
Het groene deurtje raakt nu de tender net niet bij het ingaan van een boog.
(Ik zie nu ook pas dat één foto bewogen is >:().
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Lok-Tender-2-65883d93826cf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Lok-Tender-2-65883d93826cf.jpg)
De afstand tussen de schroefjes is normaal 12mm, bij het alu proefplaatje is dat nu 10mm.
Die 2mm lijkt niet veel maar in het echt is dat toch alweer 24cm.
Op deze foto zijn ook duidelijk de wielen zonder flens te zien, in een krappe boog steken ze behoorlijk ver uit zoals ook in de foto hierboven te zien is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1190666-65883d93ec5d7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1190666-65883d93ec5d7.jpg)
-
Ik heb nog een paar plaatjes geschoten van de ontkoppelaar.
Heeft verder weinig met Hornby TT te maken maar het zit nu eenmaal op mijn testbaantje.
En het is van toepassing op de Dapol koppelingen.
Als magneet heb ik de grote Kadee #308 gebruikt.
Deze zijn 2"x1,5" (ongeveer 50x38mm voor de moderne mens ;D).
Best wel groot en daarom is ie hier gehalveerd en zo heb ik er 2 voor de prijs van 1.
De magneet zelf is heel makkelijk met een scherp mes door te snijden.
Voorzichtig een paar keer snijden en steeds een beetje openbuigen.
Het is ook geen hard materiaal, het lijkt net een soort hard rubber.
Het stalen plaatje is wel hard en moet in een bankschroef worden doorgezaagd.
In het plaatje is nu een gat geboord van 3mm en daarna verzonken.
Dan het M3 schroefje erin en de magneet plaatsen op het plaatje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Clipboard-2-658bfd4810687.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Clipboard-2-658bfd4810687.jpg)
De M3 draadeind steekt door de voorzijde en heeft een houten kraal als draaiknop.
Het spul wordt op z'n plek gehouden door 2 kunststof hoekprofieltjes en een paar M3 borgmoertjes zorgen ervoor dat het zijdelings niet kan verschuiven
De houtschroefjes zijn een beetje te lang / de mdf plaat is te dun dus even wat getruukt met een paar moertjes.
Hier is de ontkoppelaar in rust.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1190646-658bfd4887085.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1190646-658bfd4887085.jpg)
En hier is ie in actie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1190645-658bfd4865ad3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1190645-658bfd4865ad3.jpg)
André
-
Vanmiddag weer een pakketje ontvangen met daarin weer wat nieuw TT spul.
Twee MK1 rijtuigen als aanvulling op de drie uit de startset.
Een paar wagonnetjes en een Class 08 diesellokje waar ik echt heel nieuwsgierig naar was.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190673-659f0ae2f40f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190673-659f0ae2f40f2.jpg)
De Class 08 vanmiddag uitgepakt een natuurlijk gelijk een paar rondjes laten rijden.
Vond hem eerst niet zo bijzonder goed rijden maar dat kwam blijkbaar doordat de loopvlakken van de wielen niet schoon waren.
Dus deze eerst schoongemaakt met een glasvezelpotlood tot ze weer mooi glimmen.
Nu rijdt ie perfect, zelfs kruipend over de Hornby wissel met geïsoleerd hartstuk.
Zeg nou zelf, mooi lokje toch?
Een hoop details en dan te bedenken dat ie maar 75mm lang is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190675-659f0ae33a8d5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190675-659f0ae33a8d5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190674-659f0ae2d1d5a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190674-659f0ae2d1d5a.jpg)
Omdat het met de stoomlok uit de startset niet wilde lukken met de Weistra pwm regelaar heb ik vanavond het eens met dit lokje geprobeerd.
Nou, hij rijdt prachtig hierop en kan heel langzaam kruipen.
Ben erg blij met deze aankoop, morgen nog even goed inrijden en dan een decodertje erin proppen.
Komende weekend meer plaatjes en info over het nieuwe spul.
André
-
Die 08 ziet er mooi uit. Hoe bevallen die koppelingen?
-
Een class 08.... kunnen we weer een bakkie in TT gaan bouwen :laugh:
-
De Class 08 zou inderdaad niet misstaan op een NL baantje in TT.
Mooi dat die Britten nu eindelijk eens iets uitbrengen in een universele schaal ipv 00-gauge en N-gauge
De koppelingen schijnen hetzelfde te zijn als die van de andere TT merken.
Ik weet het niet zeker, heb nog nooit eerder TT materieel van dichtbij gezien.
Had ik dat maar eerder gedaan want het is een prachtige schaal, niet te groot en niet te klein.
Net nog even een filmpje gemaakt van het soepele aankoppelen, het wagonnetje wordt zelfs niet naar achter gedrukt.
Het lokje rijdt hier nog analoog op de pwm regelaar.
https://youtu.be/pnJDEmGQxSY
-
Leuk filmpje, rijdt inderdaad heel soepel met die PWM regelaar.
Heb je dit lokje ook als eens laten rijden met de bijgeleverde Hornby-trafo van de beginset ? .
-
Harry,
Goed idee, ik heb het net nog even geprobeerd met de originele Hornby regelaar.
En zie / hoor hier het resultaat.
https://youtu.be/_Boz7R-2LgM
De lok is wel iets beter regelbaar als de grote stoomlok.
Het geluid is gewoon belachelijk, denk dat er toch een ontwerpfoutje in zit.
Er is op internet ook al een en ander te vinden over deze regelaar (hornby r7229).
Het ding kost ook maar ongeveer 15 Euro, voor de helft bouw je zelf de perfecte Weistra regelaar.
André
-
inderdaad geluid is belachelijk .
Dit is zo jammer van Hornby dat ze een trafo bij hun beginsets leveren die van een belachelijk
slechte kwaliteit is.
Dit soort van dingen weerhoudt mij ervan om te beginnen met Hornby TT, het is niet alleen de
slechte trafo maar ook dat gedoe met die bochten en hoe ik lees dat bij een splinternieuwe loc
je eerst de wielen moet schoonmaken voor hij goed rijdt.
Ik blijf je draadje volgen .
-
Ik weet niet of het aan mij ligt, dat kan ::). Maar die frequentie klinkt mij hoog. En dan bedoel ik > 100Hz
-
Vanmiddag nog zitten spelen met de nieuwe aankopen.
Het lokje is inmiddels lekker ingereden en is klaar voor de decoder.
Maar eerst nog even een filmpje gemaakt van het langzaam laten rijden op een regelbare dc voeding.
Hier rijdt ie zelfs nog redelijk op 2,5v, ik vind het heel acceptabel.
https://youtu.be/jT8yq1I7aVI
Dit waren z'n laatste analoge meters, op naar digitaal.
De kap is heel makkelijk te verwijderen, 4 hele kleine schroefjes losdraaien en klaar.
Hier is het kleine 3 polige motortje te zien (zonder vliegwiel), heel modern ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190686-65a14e3836c0a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190686-65a14e3836c0a.jpg)
De decoder is heel makkelijk te plaatsen.
Je moet hem wel ondersteboven erin prikken, vraag niet hoe ik daar achter kwam :)
Hij rijdt nu zelfs prachtig met de standaard instellingen, heb alleen de max snelheid gehalveerd.
Dat is snel genoeg voor dit rangeerlokje.
De decoders voor de stoomlok (Next18) en voor de Class 08 (nem651) zijn van Doehler & Haass.
Deze PD18MU en PD10MU4 kosten maar 23,00 Euro en zijn alleen verkrijgbaar bij DM-Toys / Modellbahnunion
Ze voldoen prima voor deze loks.
Morgen een paar plaatjes van de rijtuigen.
-
Uit nieuwsgierigheid één van de Mark 1 rijtuigen voorzichtig gedemonteerd.
De kap is makkelijk los te maken en het interieur bestaat uit 1 deel.
Hier is de 1e klas afdeling te zien met de luxe stoelen en de 2e klas voor het gewone volk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190689-65a3b9e568259.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190689-65a3b9e568259.jpg)
Het kortkoppel mechanisme is simpel maar effectief.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190690-65a3b9e5b09a1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190690-65a3b9e5b09a1.jpg)
Ook maar gelijk de onderzijde van een wagonnetje op de foto gezet.
Deze hebben ook allemaal een kortkoppel mechanisme.
De wieltjes mogen ook een kleine poetsbeurt hebben, het is net of er een laagje op het metaal zit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190692-65a3b9e5ebe31.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190692-65a3b9e5ebe31.jpg)
En ook nog een plaatje van het rangeerlokje.
De gele koppelstangen steken best wel een beetje ver uit.
Ik neem aan dat ze in het echt wel wat verder aan de binnenkant zitten.
Maakt mij niet veel uit hoor, vanaf de zijkant ziet het er prima uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190695-65a3b9e69b79b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/P1190695-65a3b9e69b79b.jpg)