BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Dennis op 26 August 2006, 17:21:02
-
Hallo,
Roco heeft enige tijd geleden een gesloten wagon uitgebracht met totaal reclame voor UTD menvoeder.
Het is de geel blauwe wagon.
Nu heb ik van een familie lid een stapeltje treinen overgenomen waaronder twee van dit soort modellen.
Nu is mijn vraag kan ik die twee modellen in mijn tijdperk (1970/1980) inzetten?
En heeft iemand nadere informatie over dit model?
Groeten,
DEnnis
-
Hoi Dennis,
Zover ik weet zijn deze wagons van +-1970 t/m 1973 ingezet geweest.
Misschien weten anderen nog aanvullende info ;)
Mvg Tino
-
Dat zou dan dus perfect in mijn tijdperk passen ;D
Bedant voor de info,
Dennis
-
In het boek "Spoorwegmaterieel in Nederland" van Hans Nahon en Gerrit Nieuwenhuis staat naar mijn weten een stukje over deze Hbis. Ik zit nu op mijn werk, dus kan het helaas niet voor je nakijken, maar de harde schijf boven mijn ogen zegt dat je maar eens in dat boek moet kijken.
-
Correct, er staat dat ze een zeer speciale luchtkussenstuurveerinrichtingsysteem kregen (iets in die richting), systeem 'Daberkov', verder staat er niks over de UTD wagens in.
-
Hoi Dennis,
Wat Tino schrijft, klopt (ongeveer ;D), deze wagens werden in 1970 in dienst gesteld en in 1972 al weer afgevoerd. Een afbeelding van beide wagens voor de loods van de wagenwerkplaats Amersfoort, kun je vinden op onderstaande link.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/atlantis_record.asp?ID=159919
-
bedankt allemaal voor de bruikbare informatie.
Weet iemand ook toevallig waarom ze zo snel werden afgevoerd?
Groeten,
Dennis
-
Het enige wat ik kon vinden was het volgende
(Citaat ROCO folder NS modellen 1989)
Koekjeswagen type HS (1963-1970)
Deze wagens reden 2 x per dag naar Wouw bij Roosendaal. Toen de NS besloot om op deze zg. raccordementen en op kleine stations nog slechts eenmaal per dag te rijden, was deze wijze van vervoer niet langer aantrekkelijk voor de UTD.
(einde citaat)
Verder weet ik dat er idd totaal 2 wagens zijn geweest.
Het Daberkow-systeem bestond uit een soort opblaasbare kussens, om te voorkomen dat de lading, om diverse redenen, zou gaan schuiven.
MVG, Arjan
-
Nog wat extra info.
Mengvoeder UT-Delfia BV (afgekort UTD) is in 1963 ontstaan uit samenvoeging van twee bedrijven, Ulbe Twijnstra en Delfia. Deze laatste verwerkte de restproducten van Calvé-Delft tot mengvoeders. De wagons zijn dus bruikbaar vanaf 1963.
Op goederenstation Wouw werd dagelijks een wagon van UTD mengvoeder geplaatst. Deze was bestemd voor de firma Gebr. Mulders. Elke ochtend omstreeks 9:00 uur werd met een Sik of Hippel een volle wagon geplaatst, en de geloste wagon van de vorige dag opgehaald.
In 1971 en 1972 werden veel kleine goederenstations, Waaronder Wouw, definitief gesloten.
Kijkend naar Wouw niet verwonderlijk. Dagelijks 1 wagon van UTD naar veevoerhandelaar Mulders vormde in 1971 85 procent van het totale goederenvervoer op station Wouw. Wouw werd op 28 mei 1972 voor goederen gesloten.
De wagons kunnen dus worden ingezet tot ongeveer 1972.
Ter illustratie:
In 1927 werden op station Wouw dagelijks nog gemiddeld 8 wagons geplaatst.
-
Blijft de vraag waarom zo snel afgevoerd? Waren ze nergens meer bruikbaar voor?
-
Nou, dan blaas ik dit draadje weer even leven in:
Ik kan 2 van die wagens aankomen, maar waar reden ze mee?
En waarheen?
En reden ze alleen met een loc en dan 2 wagens, of gecombineerd met andere hbis'sen?
Alvast bedankt!
Willem
-
Hans Nahon heeft over deze wagen in Railhobby en stukje geschreven in het artiekel over de H-bissen.
en het verhaal van elt-Mhv geeft de juistheid en inzet van de wagen weer.
SK
-
Dus een sikje met die wagens is eigenlijk maximaal, of een hippel?
Want met 2 wagens werd er dus nooit gereden.
Of snap ik het dan niet?
-
nou, er werd gezegd dat er dus een volle wagon werd weggebracht en een lege wagon werd terug gehaald, dus een sikje en 1 wagon heen en weer karren, het zal geen lang stuk spoor geweest zijn neem ik aan?
Wesley
-
Na verwijdering van hun UTD-outfit bleven de basiskleuren blauw en lichtgeel (Roco heeft 'm te donker, bijna huisstijlgeel gemaakt helaas) nog enkele jaren op de wagens aanwezig. Ze waren toen de Daberkov-stuwinrichting al kwijt en werden weer in het commerciele park ingezet, voorzien van een zwart NS-vignet op de zijwand (rechts op het gele vlak). Nadien zijn ze weer goederenwagenbruin geworden, ik meende ergens in 1975.
Ik heb de gele vlakken van mijn Roco-model destijds in de juiste kleur overgespoten, tussen lichtgeel en zandgeel in.
Even licht off-topic nu we het over 'reclame Hbis'en hebben:
Het plan van Heineken om de voor hun vervoer ingezette Hbis'en in firmakleuren te schilderen was overigens toen al op de tekentafel gereed. In het echt werd het last-minute afgeblazen, het kleurenschema werd destijds wel door Minitrix en Fleischmann overgenomen op fantasie bierwagentjes.
groet,
Wim
-
Nog wat extra info.
Mengvoeder UT-Delfia BV (afgekort UTD) is in 1963 ontstaan uit samenvoeging van twee bedrijven, Ulbe Twijnstra en Delfia. Deze laatste verwerkte de restproducten van Calvé-Delft tot mengvoeders. De wagons zijn dus bruikbaar vanaf 1963.
Nee, de Hbis-serie Werkspoorwagens kwamen weliswaar vanaf 1963 op de baan, de UTD-wagens (met comp.nr) met hun beschildering werden 1970 in die firmakleur als [p]-wagen geschilderd en genummerd en in dienst gesteld en reden in die outfit dus tot 1972.
Wim
-
Leuk om dat te lezen over Wouw. In het archief van Roosendaal staat een foto van het raccordementje.
Werd de landbouw cooperatie ook nog bediend? Wat werd er afgeleverd?
En wat was de firma Mulders voor een bedrijf? wat werd er afgeleverd/opgehaald?
-
Dus een sikje met die wagens is eigenlijk maximaal, of een hippel?
Want met 2 wagens werd er dus nooit gereden.
Of snap ik het dan niet?
Die Sik of Hippel is alleen voor het laatste stuk vanaf Roosendaal, voor de rest gingen de wagens met reguliere treinen mee. Genoeg mogelijkheden voor je modelbaan dus!
-
Werd de landbouw cooperatie ook nog bediend?
De Melkfabriek heeft een spooraansluiting gehad tot 1971, de firma Mulders tot 1972.
Wat werd er afgeleverd?
De Wouwsche Coöperatieve Landbouwvereniging ontplooide diverse activiteiten nabij het station van Wouw. De eerste jaren bleef het beperkt tot de aanvoer van mest (later kunstmest). In 1894 werd naast het station een fabriek gebouwd voor de verwerking van melk. Kaas en roomboter werden per spoor afgevoerd, terwijl voor de stoomketels steenkool werd aangevoerd. Later werden ook kalk, veevoer, zaai- en pootgoed en levende dieren aangevoerd. Verzonden werd later onder meer aardappelen, uien en suikerbieten.
En wat was de firma Mulders voor een bedrijf? wat werd er afgeleverd/opgehaald?
De firma gebroeders Mulders handelde in bulkgoederen zoals kunstmest, graan, veevoer en steenkool.
Andere producten die in Wouw op de trein werden gezet waren dakpannen, vloertegel, draineerbuizen, baksteen en naaldhout. Laatste 2 producten werden per smalspoor aangevoerd vanaf Steenfabriek Wouwse Plantage en landgoed Wouwse Plantage.
-
In 1941 hebben de Duitsers een aantal wissels verwijderd, waaronder de wissels die de doorgaande sporen verbonden.
Goederenwagens voor Wouw kwamen sindsdien aan in Roosendaal. Van daaruit werden zij met een Sik of Hippel naar emplacement Wouw gebracht.
De NS vond het onwenselijk dat de lok bij gebrek aan wissels 7 km over linker spoor naar Roosendaal terug zou rijden. Dus moest de lok 6 km doorrijden naar Bergen op Zoom. Vanaf Bergen op Zoom kon de lok dan weer over rechter spoor naar Roosendaal terugkeren.
Een dag later volgde weer het traject Roosendaal - Wouw - Bergen op Zoom - Roosendaal om de wagon op te halen.
De NS had hierdoor meer tijd nodig om die ene UTD wagon te brengen, dan de firma Mulders nodig had om de wagon te legen.
-
Leuk draadje! Nu ben ik wel benieuwd naar een afbeelding van het ombouwprojectje van Wim (Sneek) op zijn ex- UTD Roco wagen. Wim zou je dat met ons willen delen? Misschien dat ik ook nog zoiets gaat doen.
Jeroen
-
Wie meer wil weten over het station in Wouw en UTM klant Fa. Mulders kan ik de artikelen van dhr. Marius Broos aanbevelen. Deze heeft een reeks artikelen geschreven over de geschiedenis van dit station.
De artikelen zijn tussen 1986 en 1989 gepubliceerd in de kwartaaluitgaven van heemkundekring De Vierschaar uit Wouw. In de bibliotheek van Wouw heeft men (5 jaar geleden althans) de meeste van deze kwartaaluitgaven liggen.
Groeten,
Johnnie
-
Leuk draadje! Nu ben ik wel benieuwd naar een afbeelding van het ombouwprojectje van Wim (Sneek) op zijn ex- UTD Roco wagen. Wim zou je dat met ons willen delen? Misschien dat ik ook nog zoiets gaat doen.
Jeroen
Dat moet allemaal nog, die UTD afterparty uitvoering. Ik heb alleen op de bestaande Roco wagen het geel lichter van kleur gemaakt. Dit is redelijk de kleur http://www.peterelskamp.eu/images/VDB-oplegger-838-Utd.jpg
-
Bij deze nog even een luchtfoto van het Wouw raccordementje.
http://members.lycos.nl/alers/upload/p424.jpg
Op de voorgrond de Zuivelfabriek, links de CLV en de firma Mulders is die loods met twee gesloten wagens en een open wagen ervoor.
Iemand enige idee waarvoor dat huisje langs het hoofdspoor bij de wissel voor diende? Er lijkt daar ook iets over de rails te liggen, stopontspoorblok ofzo?
-
Heej dank voor de info! Dat is nog eens een leuk projectje.
RJ... het lijkt eerder op een slagboom? Eerst melden en dan mag u verder dieselen.
;)
Jeroen
-
Bij deze nog even een luchtfoto van het Wouw raccordementje.
http://members.lycos.nl/alers/upload/p424.jpg
Op de voorgrond de Zuivelfabriek, links de CLV en de firma Mulders is die loods met twee gesloten wagens en een open wagen ervoor.
Iemand enige idee waarvoor dat huisje langs het hoofdspoor bij de wissel voor diende? Er lijkt daar ook iets over de rails te liggen, stopontspoorblok ofzo?
Prachtige foto. Je kunt de gebouwen nog goed terugvinden via recente luchtfoto's. Uit welk jaar komt de foto (ongeveer)? En heeft de zuivelfabriek ook een aansluiting op het spoor gehad ooit?
Groeten,
Frank
-
De foto is dacht ik gemaakt rond 1970. Het pand van de zuivelfabriek staat op de monumentenlijst.
Bergsebaan 37 (http://www.roosendaal.nl/docs/monumenten/htmlpag/pagina0017.htm)
Bergsebaan 37a (http://www.roosendaal.nl/docs/monumenten/htmlpag/pagina0018.htm)
Bergsebaan 37b (http://www.roosendaal.nl/docs/monumenten/htmlpag/pagina0019.htm)
Of de zuivelfabriek een spooraansluiting had weet ik niet, maar aan het begin van de eeuw vermoed ik wel aangezien een eerdere reactie in dit topic:
In 1894 werd naast het station een fabriek gebouwd voor de verwerking van melk. Kaas en roomboter werden per spoor afgevoerd, terwijl voor de stoomketels steenkool werd aangevoerd. Later werden ook kalk, veevoer, zaai- en pootgoed en levende dieren aangevoerd. Verzonden werd later onder meer aardappelen, uien en suikerbieten.
-
Iemand enige idee waarvoor dat huisje langs het hoofdspoor bij de wissel voor diende? Er lijkt daar ook iets over de rails te liggen, stopontspoorblok ofzo?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wouw_emp.jpg)
Het gebouwtje bij de rode pijl is de goederenloods, welke in 1902 is gebouwd en 1965 gesloopt. Het gebouwtje bij de gele pijl is een nieuwe goederenloods, gebouwd in 1958.
Uit welk jaar komt de foto (ongeveer)? En heeft de zuivelfabriek ook een aansluiting op het spoor gehad ooit?
Gezien het bovenstaande dus uit begin jaren 60. De zuivelfabriek heeft nooit een eigen aansluiting gehad, maar wel een directe wegverbinding met het emplacement.
Werner
-
En dat kleine gebouwtje/hokje links van de oude goederenloods?
-
Dat is naar ik denk een bedieningshuisje van de weegbrug of de ladingmal.
Dat laatste lijkt mij dan weer onwaarschijnlijk , omdat ik geen ladingmal op de foto kan ontdekken.
Groeten,
Dennis
-
Wat leuk is om te weten, maar wel buiten het bestek ;), is dat wat verder op de oude SS zandgroeve was gelegen. In 1953, de watersnood, zijn daar heel wat zandtreinen vertrokken richting Zeeland en Dordecht.
SK