BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: vanDyk op 30 April 2008, 21:34:55
-
Hoi,
Voor mijn baan wil ik dat de pantograven op een maximale hoogte gefixeerd kunnen worden, dit om de druk tegen de bovenleiding zo minimaal te houden.
Heeft iemand tips of een voorbeeld hoe ik dit voormekaar kan krijgen?
Graag zou ik het zo onopvallend mogelijk willen doen, dus geen draadje die de pantograaf niet verder omhoog laat gaan.
Paul.
-
Lijm in de scharnieren laten lopen. Of moeten ze ook nog "neer" kunnen?
-
Ik zou zeggen: een beetje superlijm? Kan je evt. met warm water 'm ooit weer losweken (wel eeven van je lok afschroeven, voor je de panto in een bakje water gooit ;D )
Nico
PS: ik rijd alleen stoom&diesel, dus geen panto's op mijn baan
-
als ie wel indrukbaar moet blijven zou k zeggen een stukkie heel dun visdraad.
-
@ Nico: Ja, ze moeten nog indrukbaar zijn, want ik wil af en toe wel wisselen van pantograaf, of natuurlijk de lok terzijde zetten als er geen werk is.
@ Floris: Daar had ik al veel over gehoord, maar hoe gaat dat in zijn werk? Waar monteer je het, en is het goed zichtbaar of moet je bijna met een loep gaat speuren naar de draad?
-
Arnold Rapido had vroeger pantografen die met een stelschroefje op hoogte instelbaar waren, misschien dat je dergelijke pantografen van dit merk nog ergens kunt krijgen....
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
nou, je knoopt t draadje aan de voet van de panto ergens vast, dan knoop je m onder het sleepstuk vast, daar zit vaak wel een balke oid onder waar een draadje omheen kan. Hoe zichtbaar het is hangt af van de dikte van de draad.
-
@ Floris: Is er ook een mogelijkheid om de veren van de pantograaf uit te rekken of een andere manier dan draadje?
@ Peter (MRP): Dat zou natuurlijk handig zijn, maar dat betekent dat ik alle pantograven moet vervangen, en daar heb ik niet echt zo'n zin in.
-
Net even uitgeprobeerd.
(http://i298.photobucket.com/albums/mm251/GFteA/400verenpaket3002.jpg)
Daarna het draadje tussen de panto plaatsen.
In dit geval zitten er op de Sommerfeldt een paar mooie lipjes.
(http://i298.photobucket.com/albums/mm251/GFteA/400verenpaket3001.jpg)
Hoe dit vast te zetten?
Misschien met een klein drupje 2 componenten lijm.
Bij de Sommerfeldt zit er aan de lanszijde, in de panto, ook weer een mooie vlakje.
Hier kan het draadje tegen aan worden geplakt.
Ga het voor mijn diverse E-loc's op deze wijze aanpakken.
De functie van de panto blijft op deze wijze goed.
Lengte van het draadje proefondervindelijk vaststellen.
Dan nu nog even het draadje.
Drummers onder ons nu even de andere kant op kijken :'(
Komt hier uit:
(http://i298.photobucket.com/albums/mm251/GFteA/400verenpaket3003.jpg)
Kan men prachtige greepjes uit maken.
Kost weinig en je kunt met 1 zo'n set, jaren vooruit.
Draaddikte= 0,25 mm.
Gerrit F
-
Een aanvulling.
Draadje bij de Sommerfeldt wel laag genoeg plaatsen.
Anders kun je de panto niet meer in zijn laagste stand vergrendelen!!!!
Gerrit F
-
Zonde van de brushes....
mvg,
Sander
(al 17 jaar drummer)
-
€ 13,50 per 2, made in China?
Mwa, geen verlies lijkt me.
Gerrit F
-
Let op dat je ook een van de veertjes verwijderd om de druk te verlagen.
-
Zelf gebruik ik een heel fijn koperdraadje uit een stroomdraadje dat opgebouwd is uit die heel fijne koperdraadjes ( Litze) . Deze span ik tussen de onderkant van de sleepschoen en bevestig ik dan aan de schroef waarmee de panto vast zit op het dak van de lok. Instelbaar op iedere gewenste hoogte, en zo goed als onzichtbaar.
Functioneerd feilloos en de panto blijft beweeglijk en kan zelf zonder problemen ingeklapt worden.
Peter
-
@ Peter (Petdig1): Maak jij de bevestiging zonder soldeersel? Dus de vastdraai methode?
Paul.
-
Peter,
foto? Jou manier lijkt me een mooie oplossing, alleen geen idee hoe dit te realiseren.
mvg,
Sander
-
Bij M*-pantografen is het verwijderen van 1 veer en het proefondervindelijk uitrekken van de tweede voldoende. Bij éénbeenpanto's is het eigenlijk niet nodig, tenzij er twee veertjes zijn gebruikt. Dan zelfd methode.
Bij Sommerfeld is het probleem dan dat de panto's nogal stug zijn in het bewegen. Als je dat weet te versoepelen, is er geen probleem met de eerder genoemde methode.
De zo bewerkte panto's liepen bij mij langs zelfgemaakte bovenleiding naar Nederlands model van zeer dun zilverdraad zonder die noemenswaard te bewegen, maar wel met zekere stroomafname.
Groet,
huibert, rijdt al jaren diesel. Lekker simpel.
8)
-
Ik heb de slag bij enkele modellen gewoon beperkt door het vastknopen van een dun nylon visdraadje. Je moet het weten en normaal ziet niemand dat er een doorzichtig draadje loopt. De panto kan rustig ingedrukt worden. Met vastknopen zorg je ervoor dat de hoogte begrensd wordt tot net onder de rijdraad. Locs maar geprepareerde panto's hebben op diverse modulebanen met succes rondgereden.
Met lijm zou ik niet gaan knoeien. Je loopt kans dat bij een ontsporing dusdanige krachten op je panto werken, dat het hele zaakje gaat verbuigen.
Resultaat: panto kapot en misschien ook een deel van de rijdraad aan gort.
Gerard
-
Deze stroomafnemers zijn volgens de door Gerard van der Weerd methode behandeld, visdraad, slap veertje. Het heeft tot op de dag van vandaag tot volle tevredenheid gewerkt!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img7376yy11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img7376yy11.jpg)
SK
-
@ Peter (Petdig1): Maak jij de bevestiging zonder soldeersel? Dus de vastdraai methode?
Paul.
Dat klopt...komt geen druppel soldeer aan te pas. gewoon fijn knoopwerk, pincet en goede ogen wel noodzakelijk want is priegelwerk
Peter
-
Peter,
foto? Jou manier lijkt me een mooie oplossing, alleen geen idee hoe dit te realiseren.
mvg,
Sander
Zal eens kijken dat ik vananvond even een foto kan nemen. Het is eenvoudinger dan het klinkt hoor. eerst gewoon aan de onderkant van de panto vastmaken met klein knoopje. Draad door het schoefgat op het dak trekken tot de gewenste hoogte. Schroefje erin en alles zit vast...... ;D
Peter
-
Zo hier dan enkele foto's
Zoek de draad ;D
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/pantograaffixering/Pantograaffixering001.jpg)
Hier het verschil met 1 panto met draad en 1 zonder fixering
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/pantograaffixering/Pantograaffixering002.jpg)
Draadje is zichtbaar maar echt moeilijk te zien
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/pantograaffixering/Pantograaffixering003.jpg)
Nog eentje
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/pantograaffixering/Pantograaffixering004.jpg)
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/pantograaffixering/Pantograaffixering005.jpg)
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/pantograaffixering/Pantograaffixering006.jpg)
-
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/pantograaffixering/Pantograaffixering002.jpg)
Draadje is zichtbaar maar echt moeilijk te zien
Vin je het gek??? ;D
-
HET DRAADJE ...... voor zij die het niet konden zien...
Fotograferen is dan ook niet mijn sterkste kant ;D
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/pantograaffixering/Pantograaffixeringdetails001.jpg)
greetz
Peter