BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: bask185 op 11 December 2023, 14:19:08
-
Ik kreeg een mailtje van een collega met een interessant artikel.
https://social.hackerspace.pl/@q3k/111528162462505087 (https://social.hackerspace.pl/@q3k/111528162462505087)
Naar het schijnt, doet dit Poolse bedrijf hun eigen treinen sabboteren met 'bogus error codes' met als doel 3e partijen, die onderhoud plegen aan hun materieel, in een kwaad daglicht te zetten.
These trains were locking up for arbitrary reasons after being serviced at third-party workshops. The manufacturer argued that this was because of malpractice by these workshops, and that they should be serviced by them instead of third parties.
We found that the PLC code actually contained logic that would lock up the train with bogus error codes after some date, or if the train wasn't running for a given time. One version of the controller actually contained GPS coordinates to contain the behaviour to third party workshops.
It was also possible to unlock the trains by pressing a key combination in the cabin controls. None of this was documented.
\
Het leek me eerst wat sterk, maar toen ik ging googlen, lijkt dus echt een ding te zijn. :o
Mvg,
Bas
-
ben benieuwd wat er gaat gebeuren. newag zegt naar de rechtbank te gaan vanwege laster.
After those findings were made public the former Minister of Digital Affairs Janusz Cieszyński confirmed the Polish government had known since May.
de overheid wist daar dus al een tijdje vanaf blijkbaar.
-
Beetje hetzelfde als een printer op slot gooien als je niet de originele inktpatronen gebruikt. Daar hadden / hebben(?) sommige printermerken ook een handje van (al mag dat niet).
-
Dit lijkt een Engelse vertaling (https://badcyber.com/dieselgate-but-for-trains-some-heavyweight-hardware-hacking/) van het grotere Poolse artikel te zijn. Ben het nu a/h lezen; interessant leesvoer.
Reinout
-
Het hangt er ook allemaal vanaf wat er in het koop- of leasecontract staat. Stadler investeert bijvoorbeeld in onderhoudswerkplaatsen, dan mag je ook verwachten dat de treinen daar in onderhoud zijn. Maar dan nog mag je als verkopende partij niet zo handelen. Ze krijgen vast en zeker een standje van de EU, als het allemaal bewezen is. Bewijzen is in zo'n geval erg moeilijk, de informatiestroom is asymetrisch, d.w.z. de treinenboer weet of er al dan geen verborgen software in de treinen zitten en waar die dan zitten.
-
Deze video op Youtube sluit hierbij goed aan en legt het voor een groot deel uit.
https://www.youtube.com/v/w8NqBXT6Kos
En ik denk dat ze laster wel kunnen vergeten als de bewijzen gewoon hard in de code zijn gevonden.
Het gaat nog verder dan alleen maar de trein op slot gooien bij het gebruik van niet originele onderdelen.
De treinen worden geprogrammeerd om op bepaalde gps coördinaten en binnen bepaald datum bereik 'foutmeldingen' te geven. Ook al is er niets mis met de onderdelen.
-
Hm ja, wat Apple betreft kan ik daar over meepraten. Ik heb zelf een hd vervangen door een ssd in het Macbook en vrijwel direct werkte de trackpad niet meer. Dan maar een muis erin geprikt. Voor een ander Apple apparaat hetzelfde euvel.