BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MopperSmurfje op 30 April 2008, 19:17:11
-
Heren,
Er zijn in het verleden Sikjes opgeleukt met een Hiab kraan. Waren dat alleen de geel-grijze of reed er ook een groene Sik met een kraan rond? Was deze kraan dan al wel geel of ook groen?
Bedankt voor antwoorden!
-
Ook groene sikken reden met een kraan rond.
Ik weet dat er sowieso een groene met een gele heeft rond gereden. Nummer moet ik je helaas schuldig blijven.
Of anders groene sikken een groene kraan hadden durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Gr,
Bart
-
Kan me vaag een foto herinneren van een groene sik met oranje kraan.
Groen waren ze niet en de kleur geel heb ik mijn twijfels. Helaas weet ik ook de nummers niet. :-|
Jeroen
-
De 360 was de enige groene sik met een gele kraan ;)
-
zie ook bijvoorbeeld:http://www.nicospilt.com/Dieselloks_sik.htm (http://www.nicospilt.com/Dieselloks_sik.htm).
hier staat een groene sik met een gele kraan van de werkgroep ijmuider spoorlijn
gr hans
-
Plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lmt_360_groen_gelekraan.jpg)
Wie weet trouwens wat de nummers van de laatste groene sikken begin jaren '80 waren?
-
zie ook bijvoorbeeld:http://www.nicospilt.com/Dieselloks_sik.htm (http://www.nicospilt.com/Dieselloks_sik.htm).
hier staat een groene sik met een gele kraan van de werkgroep ijmuider spoorlijn
gr hans
Als je de 246 bedoelt, die is zwart ipv groen. Een eigen (fantasie)kleur dus.
De 368 (met kraan dus) van de MBS is recent opgeknapt en in de groene kleurstelling teruggebracht, maar heeft de kraan pas in het geel/grijze tijdperk gehad (1975).
De eerste Sik die een kraan kreeg was de (dus inderdaad toen nog groene) 360 in 1972. De laatste van totaal 15 stuks waren de 252 en 284 in 1983.
De 360 is in 1998 overigens ontdaan van zijn/haar kraan en verkocht aan Havenbedrijf de Rietlanden (de kolenboer in de Amsterdamse Westhaven).
-
Wie weet trouwens wat de nummers van de laatste groene sikken begin jaren '80 waren?
Volgens mijn bronnen zijn de Sikken "vergeeld" tussen 1972 en 1982, en was de laatste "groene" de 357.
In datzelfde artikel is een foto opgenomen van de nog groene 203 in 1981. Verder heb ik foto's van een groene 369 en 330 in 1981.
-
Bedankt Simon... in een ander draadje was deze 314 al ter sprake gekomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1982_02_04_1_Zutphen_314.jpg)
Daar zaten op het laatst (in 1982) dus geen nummerplaten meer op.
-
Ik heb een bijna compleet overzicht van de laatst gehuistijlde sikken:
1981:
213, 241, 254, 256, 263, 278, 298, 303, 329, 330, 342, 346, 347, 349, 352, 358, 359, 369
1982:
203, 214, 218, 264, 267, 314, 332, 339, 341, 353, 360 (met kraan!)
1983:
351 en ....
Blijven nog over de sikken 297, 322, 343 waarvan ik niet precies kan achterhalen wanneer deze gehuisstijld zijn. De 343 was op 1/1/81 in ieder geval nog groen. Op 1/8/1982 waren de laatste groene sikken de volgende 267, 297, 314 (op dat moment in revisie), 322, 351 en 360.
Groet, Edwin
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beurzen_ed_019.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beurzen_ed_020.jpg)
Bij al die nummers nog een paar Sikplaatjes gemaakt in 2007 in het Spoorwegmuseum.
Groet Jaap
-
hoi,
de mensen op de site www.locomotor.nl kunnen je waarschijnlijk wel helpen.
groeten
-
Van Roco is de 355 met Hiab kraan gemaakt. Heeft de 355 in het geel gereden ZONDER die kraan of is de kraan gelijk geplaatst toen de loc vergeeld was?
-
Als je de 246 bedoelt, die is zwart ipv groen. Een eigen (fantasie)kleur dus.
Die is pas geleden weer in groene staat gebracht, heeft laast iemand ergens gemeld.
-
Van Roco is de 355 met Hiab kraan gemaakt. Heeft de 355 in het geel gereden ZONDER die kraan of is de kraan gelijk geplaatst toen de loc vergeeld was?
De 355 heeft de kraan pas in 1991 gekregen, dus denk ik dat ie eerder daarvoor wel geel/grijs geworden zal zijn.
De 355 is de enige die dit afwijkende type kraan heeft gehad. Velen denken dat onterecht dat Roco een onjuiste kraan heeft gemonteerd. Bij het Roco-model mist wel het werkbordes op het dak. Dat heb ik bij mijn model ook zelf gemaakt.
De echte 355 staat nu geloof ik in het Zuiderpark in Den Haag, maar dan zonder kraan.
-
De 355 mist momenteel wel meer onderdelen ;) want de bruikbare delen heeft de VSM eraf mogen halen voor de reserve-voorraad.
Wie een kraansik-zonder-kraan wil zien: in Amsterdam Westhaven (bij kolenboer De Rietlanden) rangeert nog altijd de 360. Waar diens kraan heen is weet ik trouwens niet.
-
Wie van de experts maakt eens een mooi boek over de sikken, niet alleen de veschillende types, maar gelijk een modeloverzicht. Wim
-
Ja, oooooit....
-
Ik wou net zeggen, degene die dat zou kunnen, heeft net boven je gepost... ;) ;D
-
Toevallig moest ik vandaag voor mijn werk op het Zuiderpark bij het treinenpark zijn en inderdaad daar staat de ex 355 van de NS.
Helaas mist de loc erg veel onderdelen, geen motor meer en nog een heleboel andere zaken, jammer dat de loc in zo'n slechte staat is!
-
Hoezo is dat jammer?
Het is een sokkellok, dan is het toch veel mooier dat die onderdelen gebruikt worden voor rjivaardige sikken ?
Anders zouden die er misschien wel minder zijn... ;)
-
is ook waar wat je schrijft.
Maar zelfs de ramen zijn er uit gehaald. Je ziet dat er teveel afgesloopt is!
-
Dat zal meer tegen vandalisme zijn vermoed ik...
-
Je vermoeden klopt niet, de loc is zonder ramen geleverd!
-
?
-
Je vermoeden klopt niet, de loc is zonder ramen geleverd!
Je bedoelt dat die er ook door de VSM uit zijn gehaald?
Dan hebben ze zelfs 2 vliegen in 1 klap geslagen: de VSM heeft reserve-ramen en in het park staat nu een loc waar vandalen de ruiten niet meer kunnen inslaan ;)
-
-- Nagekomen bericht --
Voorde goede orde:
de 246 kun je in Haarlem gewoon bekijken, heeft geen nummerplaat en en is groen
(behalve op een zwartwitfoto en toen ie nog in de grond stond)
-
Vraag ik mij eigenlijk af of er groene sikken zijn geweest zonder nummerplaten, en met NS-logo?
-
Nee, dat niet. Groen was altijd in combinatie met nummerplaat, die wellicht op het laatst verdwenen (lees: gejat) zijn. Geen (wit) NS logo zoals op de groene hippels.
-
NS-vignetten kwamen pas vanaf medio jaren '80 op de Sikken, toen waren alle groene locs al gesloopt, verkocht of vergeeld.