BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: wacco op 09 December 2023, 09:49:35
-
Hallo,
Ik heb begrepen dat je voor ongedetecteerde gedeeltes van je baan, waaronder ook wissels, beter een diode schakeling toe kan toepassen.
Nu wordt bij alle voorbeelden gebruik gemaakt van de 1N4001 welke dus 1A aan kan.
Nu wil ik dit niet voor elk wissel of ongedetecteerd stuk apart gaan toepassen, maar dit via een draad in de ringleiding gaan doen.
Ik weet dus niet of dan deze diode (1A) voldoende is, ben daarom opzoek gegaan naar zwaardere uitvoeringen en kwam daarbij deze tegen...... 1N5401 welke 3A aan kan.
Omdat mijn kennis hierin te kort schiet, vraag ik mij af het verstandig is om deze zwaardere diode toe toepassen in de diode schakeling.
En of dat consequenties heeft voor de schakeling.
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft, en mij verder kan helpen.
Alvasr bedankt :)
-
Bij een gemeenschappelijke diodeschakeling voor alle secties kun je beter de 3A variant nemen.
Bij meer secties kunnen er nl. meer treinen tegelijk door die ene diodeschakeling gevoed worden.
Zelf vind ik een diodeschakeling per sectie overzichtelijker. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.
-
Kies bij een centrale leiding gewoon diodes of een brugcel met een maximale stroom gelijk of iets hoger dan de maximale stroom die de centrale of booster kan leveren. Zit je altijd goed. Qua prijs maakt het allemaal weinig uit.
-
Henk en Klaas, bedankt voor de snelle reactie.
Ook voor het prima advies.
Ga gebruik maken van digikijs centrale en boosters, die leveren max. 3A.
Dus keuze is bij deze gevallen op de 1N5401 diode.
Gr,
-
Over de diodeschakeling staat ook een verhelderend stukje in de encyclopedie.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling)
-
@Klaas,
Dankje voor de tip, hierdoor wordt mijn keuze eigenlijk bevestigd. (y)
-
Wanneer men een diodeschakeling op alle niet-gedetecteerde delen van je baan wil gebruiken om de spanningsval op te vangen, waarom maakt men dan in plaats daarvan geen extra ringleiding van rijspanning - 1,4V en voedt daarmee de ongedetecteerde delen? Het scheelt een vracht aan diodes en verstookte energie. Of zie ik iets over het hoofd?
-
Hoe wou je een spanning van -1,4V maken? Bedenk wel dat de digitale spanning een blokvormige wisselspanning is.
Met die vracht aan diodes valt het wel mee en met de verstookte energie ook.
In de stroomdetectors zitten ook diodes, en ook daar wordt energie in verstookt.
Er zijn maar 2 realistische keuzes:
- een centrale diodeschakeling en een extra draad in de ringleiding.
- of een diodeschakeling per gedetecteerde sectie.
Ik verkies de tweede optie, omdat ik dat overzichtelijker vind. Maar daarover mag je van mening verschillen.
-
Denk dat DurkVell ook de eerste optie bedoelt. ???
Ik kies voor die optie van een extra draad, via een brugcel verbinden met één van de aansluitingen van de booster, omdat ik dat overzichtelijker vind. :)
Op het plaatje de centrale voedingsleiding die onder mijn baan loopt. Rood en zwart naar de centrale. Op deze plek wordt de gele draad via een brugcel (is vier diodes) met de rode draad verbonden. Niet gededecteerde secties worden met de gele draad verbonden.
Blauw en bruin zijn voor de externe voeding van wissel- en seindecoders.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2927.jpg)
-
Ik bedoelde inderdaad de eerste optie. Ik had misschien beter kunnen schrijven: een extra draad met een spanning van (rijspanning - 1,4V).
Begrijp ik goed dat dit ook daadwerkelijk toegepast wordt?
-
Ja, zie plaatje.
-
De verlaagde spanning met een extra draad wordt bereikt met diodes.
Bij deze optie heb je een extra draad nodig, bij de andere optie heb je meer diodes nodig. Het is maar net waar je voor kiest. Qua kostprijs zal het weinig uitmaken. Koperdraad is heel duur en diodes zijn spotgoedkoop.
In energieverlies maakt het ook niks uit. Of je nou 3 A door 1 diode stuurt of 1 A door 3 diodes, komt op hetzelfde neer.