BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: JREN op 30 April 2008, 17:30:00
-
Wellicht een wat onduidelijke onderwerpaanduiding, maar ik wist even niets anders te bedenken.
Als je een wisselstraat of een seinvak uitschakelt doordat je het sein op rood zet of de wissel in de andere rijrichting staat is er op het uitgeschakelde vak geen stroom.
Nu heb ik vernomen dat je ergens een weerstand tussen moet zetten om te voorkomen dat een locdecoder (digitaal dus) z'n gegevens kwijtraakt.
Weet iemand hier iets van of is dit een fabel?
-
Dit is geen fabel, maar is alleen nodig bij de eerste generatie decoders van Marklin dus de decoders welke alleen geschikt zijn voor het oude motorola format. Waarbij de decoder na enkele minuten terug gezet wordt in zijn default rijrichting vooruit.
Verder is het beter om helemaal geen stroomloze gedeeltes te maken of te gebruiken, maar door gebruik te maken van je digitale systeem en dus de decoder netjes te laten afremmen tot snelheid nul.
Hoe dat moet is afhankelijk van je digitale systeem en de decoders welke jij in gebruik hebt, maar die info mist geheel bij deze probleem stelling, dus is de vraag niet volledig te beantwoorden.
Mvg
Wim.
-
Bij mijn weten (en ik weet niet alles) had de Lokpilot-2 hier ook last van. Middels CV124 is dat te verhelpen, want het ding kan het wel goed, alleen de fabriek heeft 'm default wat rot ingesteld.
Vervolgens blijkt dat ook de Digirails 1010 het met een Multimuis met software 1.00 slecht doet. Waar dat aan ligt is nog niet uitgezocht, maar het is een feit.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat veel decoders met dit soort stroomonderbrekingen behoorlijk goed uit de voeten kunnen. Het is natuurlijk niet de optimale oplossing, maar die is ook weer niet overal uitvoerbaar.
Overigens heb ik geen enkele ervaring met het plaatsen van een weerstand waardoor dit probleem niet op zou treden, sterker nog, ik had er nog niet van gehoord :o
-
Het was inderdaad een probleem bij de oudere type (Motorola)decoders. In de praktijk viel het nog wel mee. Soms stonden ze na een half uur nog in de laatst gekozen rijrichting met de laatst ingestelde snelheid.
Maar goed, zo werk je niet meer als het goed is.
-
Louis, met alle respect, maar waar reageer je nu op? Je verhaal raakt kant nog wal, en is helemaal niet terzake doende. Waarschijnlijk een gevalletje klok en kepel??
Mvg
Wim.
-
Overigens heb ik geen enkele ervaring met het plaatsen van een weerstand waardoor dit probleem niet op zou treden, sterker nog, ik had er nog niet van gehoord :o
Louis, ik begrijp niet veel van je verhaal. De oorspronkelijke vraag was:
Nu heb ik vernomen dat je ergens een weerstand tussen moet zetten om te voorkomen dat een locdecoder (digitaal dus) z'n gegevens kwijtraakt.
Je begint een verhaal over de lp2, en dan zeg je dat je er nog niet van had gehoord. Wat moet ik hier nou mee?
-
Om even terug te keren naar de originele vraag. Kan het inderdaad kwaad om op onzichtbare stukken, bijv in het schaduwstation, gewoon stroomloze stukken in te lassen. Niets digitaal, gewoon - zonder stroom -. Als dit geen kwaad kan voor de huidige generatie decoders, waarom verkopen ze dan die 'dure' electronica?
-
Wat een aardige reacties hier ::)
Ik vind Louis z'n bijdrage wel zinvol. Het is toch handig om te weten welke decoders hier last van hebben?!?
Koen
-
Zo duur is een weerstandje toch ook niet
Welke dure electronica bedoel je, Mart?
-
Nu heb ik vernomen dat je ergens een weerstand tussen moet zetten om te voorkomen dat een locdecoder (digitaal dus) z'n gegevens kwijtraakt.
Daar ging het toch om???
Voor alle duidelijkheid: in het geval de baanspanning weg is en daarna terugkeert
De ESU LP-2 heeft daar speciaal een CV voor om de zg. datenspeicherung te regelen. Wat doet de lok als de spanning weg is geweest en terugkeert en daarin heb je een aantal opties.
Als dat niet is wat JREN bedoelde met zijn vraag, dan heb ik het verkeerd begrepen; met excuses voor de overlast.
-
-
Met die dure electronica bedoel ik de aansturing voor schaduwstations van Systeme Laur, Holtermann, SBS, etc.
Drie sporen geautomatiseerd voor € 300,00, terwijl dit ook zou kunnen met een paar reed-relais en 'denkende' wissels.
-
Het gaat inderdaad om een andere kwestie Louis. Bij de eerste Motoroladecoders vergat de decoder na een tijdje stroomloos te hebben gestaan met welke instellingen er werd gereden en keerde terug naar de defaultinstellingen. Dat kon bijvoorbeeld betekenen dat de loc rechtsomkeert maakte na het inschakelen van de stroom. Maar er worden denk ik al 15 jaar geen decoders meer gemaakt die zo in elkaar zitten.
Jij hebt het over het zogenaamde Alzheimer effect. Bij een korte stroomonderbreking werd de loc stilgezet en reed daarna niet verder op de ingestelde snelheid, maar begon de snelheid weer helemaal op te bouwen. De decoder vergeet de instellingen dan niet, maar begint er weer helemaal naar toe te werken. Dat is in een schaduwstation nou net geen probleem, maar is vooral irritant op de vrije baan.
Overigens speelde het Alzheimer effect sowieso niet bij een goede stroomafname en zijn er steeds minder decoders die het nog vertonen. LP1 stond erom bekend, maar ik heb er tientallen probleemloos in gebruik. Bij LP2 kon je inderdaad instellen wat er bij een korte stroomonderbreking gebeurde en bij LP3 speelt het helemaal niet meer.
-
Met die dure electronica bedoel ik de aansturing voor schaduwstations van Systeme Laur, Holtermann, SBS, etc.
Drie sporen geautomatiseerd voor € 300,00, terwijl dit ook zou kunnen met een paar reed-relais en 'denkende' wissels.
Dan heb je het over een totaal systeem. Dat is toch iets anders dan een hulpmiddeltje van een dubbeltje per spoor.
-
Duidelijk Henk, en bedankt voor de uitleg.
A.d.h. van de originele vraag kon ik slechts het "Alzheimer effect" koppelen, vandaar mijn antwoord, want er werd niet over oude Motorola's gepraat.
Inmiddels heb ik mijn frustraties lekker op 3 bomen en boomstronken in de tuin gebotvierd, zodat er nu 1 ton boomstam/tak/stronk/wortel opgehoopt ligt om afgevoerd te wordenl.
Is de dag toch nog ergens goed voor geweest ;D
-
Dit is geen fabel, maar is alleen nodig bij de eerste generatie decoders van Marklin dus de decoders welke alleen geschikt zijn voor het oude motorola format. Waarbij de decoder na enkele minuten terug gezet wordt in zijn default rijrichting vooruit.
Verder is het beter om helemaal geen stroomloze gedeeltes te maken of te gebruiken, maar door gebruik te maken van je digitale systeem en dus de decoder netjes te laten afremmen tot snelheid nul.
Hoe dat moet is afhankelijk van je digitale systeem en de decoders welke jij in gebruik hebt, maar die info mist geheel bij deze probleem stelling, dus is de vraag niet volledig te beantwoorden.
Mvg
Wim.
Ik maak gebruik van het ROCO-digitale systeem.
Ik ben van mijn oude analoge systeem gewend dat een trein voor een seinpaal òf bij een perron stopt door daar ter plekke de stroom te onderbreken. Bij het wegrijden wordt de spanning weer op de rails gezet.
Ik heb begrepen dat dit wat problemen kan geven, vandaar deze vraag.
Echter ..... mijn vaste baan is nog niet klaar. Ik bouw af en toe een testbaantje op de grond en dan raakt geen enkele trein z'n gegevens kwijt. Waarom zou het dan wel zo zijn bij een sein/perron?
Maar goed .... ik lees en hoor dat je eventuele storingen simpel met een weerstandje kan voorkomen. Mijn vragen dus ....
1. Klopt dit?
2. Zo ja, wat voor weerstand heb je dan nodig?
-
JREN, dan is heeft het bij jouw geen nut om een stroomloos deel bij een sein of wissel te overbruggen met een weerstand. En is het probleem opgelost.
Mvg
Wim.
-
Het probleem is, volgens mij, een beetje dat je twee verschillende technologieen door elkaar wilt toepassen.
In de analoge wereld is het heel gebruikelijk een spoor stroomloos te maken en dan stopt de trein vanzelf.
In de digitale wereld is de eerste stelregel dat altijd spanning op de baan staat. Altijd ! En via digitale 'informatie' vertel je iedere afzonderlijke trein wat hij moet doen.
De 'besturing' van je sein zal dus (A) het sein moeten aanzetten en (B) de trein digitaal opdracht geven te stoppen of te rijden.
-
@WIM
Wim bedankt. Ik weet genoeg.
@SANTERDAM
Klopt, ik wil twee technologieën door elkaar toepassen. Tenminste .... in eerste instantie. Ik wil eigenlijk alles gewoon zelf kunnen schakelen maar wel gebruik kunnen maken van de rijeigenschappen en voordelen van het digitaal rijden. Uiteindelijk zal ik misschien wat ombouwen zodat alles digitaal wordt. Maar zover is het nog niet.
-
Voor die combinatie zijn ook al wel oplossingen bedacht. M.b.v. enkele diodes per sein kan de digitale rijstroom bij een rood sein zodanig veranderd worden dat een aantal decoders de trein doen stoppen.
Dit systeem is niet geschikt voor alle decoders.
-
Bij het stroomloos schakelen van je baanvakken, doe je gelijk al je voordelen van digitaal rijden te niet. Dus gewoon niet doen en gelijk het zo aansluiten dat je via de deocder zelf in de lok kunt afremmen, stoppen en optrekken. De baan moet dus onder volle spanning blijven, dus niets niet stroomloos.
Er zijn voldoende technieken en methodes om dit te doen. En zijn simpeler en goedkoper dan je zou verwachten.
Kwesite van de juiste keuzes maken.
Mvg
Wim.
-
Voor m'n gevoel geef je nu een hoge bal voor open doel, Wim. OK, ik zal hem inkoppen : "Welke technieken en methodes zijn er om dit te doen ? En hoe simpel en goedkoop is dat dan ? En wat zijn dan de juiste keuzes ?"
-
Het is een ABC-tje dus kijk bij Umelec. Lenz, Zimo. naar dit systeem.
Met een paar simpele diodes is het voor de bakker. Het relais wat je zou gebruiken voor het stroomloos zetten, gebruik je nu om de diode schakeling te laten werken. Maar hier zijn al meerdere draadjes over opgezet, dus even zoeken op het forum.
Mvg
Wim.
-
Dank je Wim. Ik heb even rond gekeken en wat over de ABC-tjes gelezen. Het systeem wordt kennelijk warm ontvangen, gezien de reactie van Klaas Zondervan :
Louis, in forums (ook hier) heb ik tot nu toe alleen maar ellende gelezen over Lenz ABC decoders. Ze doen gewoon niet wat je verwacht dat ze moeten doen.
Nog niet iemand gehoord die zegt dat het bij hem prima werkt, alleen maar kommer en kwel.
-
Lenz is en was eigenwijs en moest het wiel opnieuw uitvinden, gebruik de decoders van Zimo, en de problemen zijn opgelost. ::)
Mvg
Wim.
-
Het idee van de ABC-tjes begon als "(...) En zijn simpeler en goedkoper dan je zou verwachten.(...)"
Nu bekruipt me het gevoel dat JREN wel even overal nieuwe decoders in moet zetten. Wellicht simpel, maar of het ook goedkoop is .....
Interpreteer ik al die verhalen over asymetrische DCC juist ?
-
Nee, Santerman, er zijn nog meerdere oplossingen, maar die zijn vrij recent allemaal besproken. Dus zoek ze even op rembooster LG100 enz enz enz enz enz.
Of een normale gelijkspanning, is ook een mogelijkheid.
Te samen met het ABC-tje drie mogelijkeden, om je lok te laten stoppen op een digitale baan zonder computersturing.
Mvg
Wim.
-
Dank je, ik ga morgen eens wat lezen over de LG100. Ik was over de ABC-tjes gaan lezen omdat je die even geleden noemde als oplossing.
Weet je wat het is : Voor jou is "(...) rembooster LG100 enz enz enz enz enz. Of een normale gelijkspanning (...)" gesneden koek, maar iemand die zich probeert wegwijs te maken komt met zoeken naar 'enz enz enz enz enz' niet erg snel bij het juiste draadje.
-
Ik heb het vrij recent plus minus 2 weken geleden ook al eens helemaal compleet uitgelegd, ik kan me herinneren dat je daar ook in mee hebt geschreven. Helemaal nieuw is het dus niet.
En ja voor mij is het gesneden koek, heb het ook al ontelbare keren uitgelegd en besproken.
Mvg
Wim
-
Louis, ik begrijp niet veel van je verhaal. De oorspronkelijke vraag was:
Nu heb ik vernomen dat je ergens een weerstand tussen moet zetten om te voorkomen dat een locdecoder (digitaal dus) z'n gegevens kwijtraakt.
Je begint een verhaal over de lp2, en dan zeg je dat je er nog niet van had gehoord. Wat moet ik hier nou mee?
Naar Louis toe wil ik even m'n verontschuldiging maken. Ik begrijp nu pas dat het hier om 2 verschillende onderwerpen gaat.
- een stuk spoor stroomloos maken in een digitale baan. Dit moet dus
niet omdat de voordelen van digitaal rijden dan te niet gedaan worden.
- decoders die bij een korte stroomonderbreking hun info verliezen of
opnieuw opbouwen.
Dit laatste is wat Louis bedoelde in z'n antwoord. Ik werd bij het lezen hiervan in de war gebracht door het verhaal over het plaatsen van een weerstand. Begrijp nu waarom dat laatste compleet overbodig is bij digitaal rijden, tenminste in mijn geval (multi-mouse).
@Wim: ik kan Santerdam wel volgen. Ik probeer alle draadjes over het digitale gebeuren te lezen en te 'begrijpen' wat er nu precies bedoelt wordt. Maar op het moment dat ik denk het plaatje compleet te hebben sla ik de plank weer mis omdat ik als digibeet op elektronica gebied antwoorden totaal verkeerd begrepen heb.
-
Misschien een beetje O.T. maar als je meerdere systemen door elkaar heen wilt gebruiken is misschien Dinamo een goed alternatief.
Ik heb er echter geen ervaring mee.
mvg
Arthur
-
@ Esperopt: no problems.
V.w.b. de originele vraag, nl. het spanningsloos schakelen van een stuk rail als rudimentair stopstuk bij ofwel een sein ofwel een fout staand wissel: het is zoals ik al zei niet de mooiste oplossing, wel een funktionele.
Een lok die in zo'n stopsectie loopt valt stil, pats-boem, inclusief een mcn door de voorruit. Gaat de sectie weer "op spanning", dan zal doorgaans de lok weer aanzetten vlgs CV3 naar voorheen ingestelde snelheid. Ik heb daar tot dusverre nog nooit problemen mee gehad in de zin dat decoders daar niet tegen zouden kunnen; ze moeten tenslotte ook kunnen leven met kortsluit/overbelastingbeveiligingen die de centrale uitvoert. Is wezenlijk niets anders. Al mijn wisselbeveiligingen werken nog steeds zo en dat doen ze al sinds 2003.
Voor de hoofdbaan (met een bloksysteem) heb ik het wel "verfraaid" door een gemodificeerd Lenz ABC systeem te gebruiken, waarbij loks dus mooi afremmen tot stop of langzaam rijden en vervolgens weer mooi aan te zetten bij "veilig". Daarbij heb ik dus bewust gekozen om al m'n decoders te vervangen door exemplaren die met ABC overweg kunnen.