BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: henkd op 03 December 2023, 10:35:49
-
Geen idee of dit op de juiste plaats is in het forum, maar dit is de overbrenging van de 50 0073 van VSM naar de ZLSM. De rit gaat verdeeld over 2 nachten en dit is deel 1.
Zondag 3 december 2023.
22.00 uur vertrek uit Beekbergen naar Dieren;
23.00 uur aankomst Dieren;
23.40 uur vertrek uit Dieren richting Arnhem.
00.05 uur aankomst Arnhem;
00.40 uur vertrek Arnhem;
01.08 uur aankomst Nijmegen;
01.23 uur vertrek Nijmegen;
02.21 uur doorkomst Venray;
02.54 uur aankomst Venlo. ----> Einde dienst/deel 1.
-
Neem aan dat dit aansluit op dit stoffig draadje
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99343.90
-
En morgen ?
-
Net een hele aardige, maar niet heus, PM gekregen dat de stoomlocomotief om 18.30 uur al weg is uit Beekbergen en ze daar geen foto's meer konden maken. Ik heb enkel doorgegeven wat ik elders gelezen heb en ben niet verantwoordelijk als ergens iemand voor niets staat te wachten. Sorry, het waren enkel goede bedoelingen.
Waarschijnlijk is het schema met 4 uur vervroegd. Maar zeker weten doen we het niet. Het wordt dus een gokje wagen.
-
Convooi is inderdaad onderweg uit Beekbergen. 2205 samen met CTO, 50er en plan E.
-
Transport is gestrand in Nijmegen.
-
Belangrijk zeker Richard, dat je dit op alle fora nodig vindt om te plaatsen.... ::)
-
Niet iedereen leest alle fora. Overigens heb ik het hier en in een fb groep gezet. Dus 'alle fora' vind ik wat overdreven.
Maar als je je er zo aan stoort dan meld je het toch bij de moderators?
Je bereikt met jouw opmerking alleen maar dat ik dan nergens iets meer ga melden.
-
Trek het je niet aan Richard, niets mis mee.
Waarom is de overbrenging gestrand, had dat met de sneeuw te maken?
Gr, Ben.
-
Belangrijk zeker Richard, dat je dit op alle fora nodig vindt om te plaatsen.... ::)
Een stoomloc in Nijmegen is geen dagelijkse kost en niet iedereen leest elk forum.
Voor de mensen die het wel waarderen: de loc staat op spoor 150, een kopspoor richting Heyendaal.
-
Waarom is de overbrenging gestrand, had dat met de sneeuw te maken?
Een defect aan de stoomloc, welk defect weet ik niet.
-
Wat een onaardige opmerking Tjabbe Tjilper ::)
Toch juist leuk, zoiets zie je niet elke dag!
Als ze er straks nog staat en ik tussen de bedrijven door tijd heb ga ik even van dichtbij kijken ;)
-
Net een hele aardige, maar niet heus, PM gekregen dat de stoomlocomotief om 18.30 uur al weg is
Tjeezz, meen je dat nou?
-
Op Somda staat DRGL deel 2. Deze wordt vannacht (maandag op dinsdag) gereden.
Vl v 0.33, Rm 1.24/1.55, Hrl a 3.00
Hrl v 3.20, Vk a 3.38
Vk v 4.05, Sog a 4.10
Dankzij Karel1969 om 20:56 op www.somda.nl/forum/26652/Opvallende-dingen-3-december/
Edit: Transport is gisteren tot Nijmegen gekomen. Dit moet invloed hebben op de dienstregeling. Ook weet ik niet of de transport vandaag doorgaat. Op https://treinposities.nl/voertuig/vsm_br50_500073 staan foto's van de transport.
-
Hét transport vind zeker niet vannacht plaats, de loc staat voorlopig nog wel in Nijmegen
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-7131-656e19cd9b87d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-7131-656e19cd9b87d.jpg)
En ja ik sta daar veilig en ik mag dat ;)
Ze staat inderdaad helemaal “uit” langs de Maaslijn.
-
Naar het schijnt een warmgelopen en daarmee een uitgelopen lager.
-
Vandalisme proof opgesteld mag ik hopen..
Er loopt wat rond tegenwoordig helaas 🤔☺️
-
Ik ben er bang voor.
Hij staat bij het hek, naast de busbaan.
En er wonen wat creatieve, met een vrije geest in Nijmegen.
Op de A sporen ( bij ‘t station zelf zeg maar) staat bewaking om te zorgen dat “onze” treinen niet onder de graffiti worden gezet.
Is helaas nodig
-
Die bewaking staat er op vele plekken waar spoorwegmaterieel gestald word.
En met een lok met een technisch probleem heb je helaas niet veel te kiezen waar je terecht komt natuurlijk
-
Nouja er zijn een paar spoortjes waar hij niet in de weg zou staan en er bewaking is bij t station.
-
Mooie foto Dave (y)
-
Nouja er zijn een paar spoortjes waar hij niet in de weg zou staan en er bewaking is bij t station.
Met een warmgelopen en misschien wel vastgelopen lager kun je natuurlijk niet eindeloos blijven rond rangeren, en die sporen kunnen wel leeg zijn maar als die aan een vervoerder toegewezen zijn kun je er niet zomaar wat op neerzetten.
-
Wat gaan ze er straks mee doen ? Op een dieplader over de weg naar hun huis ? Lager ter plaatse vervangen ? Ben benieuwd wat ze gaan doen .
-
Misschien dat de locobuggy’s van railadventure een snelle oplossing zijn. In model werkt het in iedergeval.
-
Met een warmgelopen en misschien wel vastgelopen lager kun je natuurlijk niet eindeloos blijven rond rangeren, en die sporen kunnen wel leeg zijn maar als die aan een vervoerder toegewezen zijn kun je er niet zomaar wat op neerzetten.
Precies aan de andere kant van de lijn naar Wijchen hadden ze m op t kopspoortje kunnen plempen.
Staat nooit wat.
Soms moeten we om onbekende reden ineens roestrijden een paar weken en dan weer maanden niet haha.
Geen idee
-
Ze staat inderdaad helemaal “uit” langs de Maaslijn.
Ze/hij is toch niet rijvaardig...? Of bedoel je 'uit' het transport gerangeerd?
-
Ik gok in 'uit' alsin plat, koud, en niet opgestookt ;)
-
Oja ik wist niet dat ze hoe dan ook al uitstond ;D
Ik bedoel inderdaad helemaal uit.
-
Ik gok in 'uit' alsin plat, koud, en niet opgestookt ;)
Opstoken zonder drijfstangen is niet zo zinvol.... ;D
-
Precies aan de andere kant van de lijn naar Wijchen hadden ze m op t kopspoortje kunnen plempen.
Staat nooit wat.
Dan sta je zo te zien wel onder de bovenleiding. Kan me voorstellen dat dat niet handig is als je er wat mee moet doen...
-
Iemand een idee of de stoomloc nog steeds in Nijmegen staat?
-
Ik heb geen nieuws gehoord nog dat ie daar inmiddels weer weg is, dus dat antwoord zal nogwel 'Ja' zijn.
-
Nou, inderdaad: op een kopspoor in de spoorkuil, naast een videobewakingskamera, staat de 50.0073-2
wat te kleumen en te roesten.
Een schilderbeurt is zo te zien wel weer eens nodig!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Stoomloc-50-0073-2-658ae5fb262fb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Stoomloc-50-0073-2-658ae5fb262fb.jpg)
François
-
Bedankt voor je snelle reactie, François.
Benieuwd hoe ze dit gaan oplossen. Ter plekke repareren (hangt natuurlijk ook van het euvel af) of een dieplader inhuren?
-
Nou, inderdaad: op een kopspoor in de spoorkuil, naast een videobewakingskamera, staat de 50.0073-2
wat te kleumen en te roesten.
Een schilderbeurt is zo te zien wel weer eens nodig!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Stoomloc-50-0073-2-658ae5fb262fb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Stoomloc-50-0073-2-658ae5fb262fb.jpg)
François
Die schilderbeurt is nu niet het grootste probleem, en de lok zal bij de ZLSM eerst opgeknapt worden dus dat zal daar zeker wel gebeuren.
-
M'n dochter studeert in Nijmegen en stuurde net een foto op "er staat hier iets interessants op het rangeerterrein hierzo"... De lok staat er dus ('s avonds 11 januari) nog steeds:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/50-in-nijmegen-65a061cdbaafb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/50-in-nijmegen-65a061cdbaafb.jpg)
Reinout
-
De loc staat momenteel in Den Bosch op de voormalige sporen van de autoslaaptreinen wordt gemeld op Somda.
-
Het transport zal ongetwijfeld in de nacht rijden. Morgenochtend in Eindhoven of Weert? 8)
-
Wat ik er van begrepen heb, wordt de machine in 4 etappes ( 4 nachten ) overgebracht met een max snelheid van 10 km/u naar
SPV, Spv …….Simpelveld
-
Ik weet wat max is maar wat is SPV?
-
Simpelveld
Thijs
-
Ah, Thijs was net een fractie sneller.
Hier vind je die afkortingen netjes op een rij:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_huidige_en_voormalige_spoorwegstations_in_Nederland
-
Wat ik er van begrepen heb, wordt de machine in 4 etappes ( 4 nachten ) overgebracht met een max snelheid van 10 km/u naar SPV.
Als je interessant wil doen met afkortingen, doe het dan goed. Spv en niet SPV. Dat is namelijk een Sociaal-Psychiatrisch Verpleegkundige.
-
Spv en niet SVP.
SVP?
-
AUB
-
;D ;D ;D
-
AUB
Misschien dat je a.u.b. en s.v.p. bedoelt? ;D
Bart
-
:)
Ondertussen t.v.v.d.f. ff 3 netjes gemelde korzeligheden die beter via PB konden weggezamboziet (weggezambozi't?).
Reinout-als-moderator
-
Misschien dat je a.u.b. en s.v.p. bedoelt? ;D
Bart
LB
-
Misschien kunnen we weer terug gaan naar het onderwerp.
Dank U .
-
En waar is het transport dan nu?
Al zou ik vermoeden roermond,
-
(https://i.imgur.com/gCZn4y0.jpeg)
(https://i.imgur.com/XVrFkij.jpeg)
(https://i.imgur.com/5Y3ZcGG.jpeg)
De kenner weet wat het waard is! waar het is!
-
@Michiel2, bedankt voor de foto's (y) (y) .
-
Eindhoven. ;D
I s er ook bekend of transport toch via kerkrade naar simpelveld gaat of transport via maastricht(omlopen) valkenburg simpelveld?
-
Ik denk via Maastricht, spoor is via Kerkrade momenteel niet bereikbaar.
Spoor is afgesloten d.m.v. 2 bielzen .
-
Op Facebook heb ik gelezen dat ze vanavond/vannacht vanuit Eindhoven verder zuidwaarts afzakken. Op Facebook las ik dat eindpunt Sittard is voor het aankomende deel. Het laatste deel zal dan van Sittard naar Simpelveld gaan.
-
https://www.ad.nl/den-bosch/een-bijzonder-gezicht-80-jaar-oude-stoomlocomotief-pauzeert-even-op-het-station-in-den-bosch~ae8fecc9/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
Marc
-
Ik vermoed inderdaad Maastricht. Ze hebben in Tilburg al gedriehoekt. Na omlopen in Maastricht zou de locomotief meteen met schoorsteen voor naar Simpelveld staan. Dat is de standaard voor locomotieven op de Miljoenenlijn. Ik vermoed dat de 2454 dan van Maastricht richting Schin op Geul op kop gaat.
-
Kan niet wachten op de foto dat deze VSM-dame de Miljoenenlijn oprijdt :)
-
Ik vermoed inderdaad Maastricht. Ze hebben in Tilburg al gedriehoekt. Na omlopen in Maastricht zou de locomotief meteen met schoorsteen voor naar Simpelveld staan. Dat is de standaard voor locomotieven op de Miljoenenlijn. Ik vermoed dat de 2454 dan van Maastricht richting Schin op Geul op kop gaat.
Het is nou niet dat de lok direct bedrijfsvaardig is waardoor ie gelijk goedom moet staan.
Daarnaast heeft de ZLSM ook gewoon een draaischijf ;)
-
Als je de loc toch in een bepaalde positie wil hebben (kan ook makkelijk zijn voor de revisie...) dan kan dat beter gelijk, en is het niet echt logisch om dat met moeite op de draaischijf te doen (tot enige tijd geleden werkte die i.i.g. alleen nog op handkracht...). Geen idee of een BR 50/52 er in een keer op past trouwens, anders zit je daar ook nog mee.
-
De loc is inmiddels veilig gearriveerd in Simpelveld (y) .
-
Van de officiële Facebook pagina Miljoenenlijn
𝗡𝗶𝗲𝘂𝘄𝗲 𝘀𝘁𝗼𝗼𝗺𝗹𝗼𝗰𝗼𝗺𝗼𝘁𝗶𝗲𝗳 𝗮𝗮𝗻𝗴𝗲𝗸𝗼𝗺𝗲𝗻 𝗯𝗶𝗷 𝗱𝗲 𝗠𝗶𝗹𝗷𝗼𝗲𝗻𝗲𝗻𝗹𝗶𝗷𝗻 🚂
Vandaag hebben we een nieuwe stoomlocomotief mogen toevoegen aan onze collectie! Loc 50 0073-2 (die vernummerd wordt naar 50 3666) is vanochtend - na een tocht van 4 nachten - overgedragen aan de vrijwilligers van de Miljoenenlijn.
De in België gebouwde locomotief uit 1943 is particulier eigendom en is in bruikleen gegeven aan onze stichting. De overeenkomst werd al in 2020 gesloten, maar bestuur en coördinatoren van de Miljoenenlijn hebben bewust nooit eerder officieel over de komst gecommuniceerd tot het moment dat de loc ook daadwerkelijk in Simpelveld is aangekomen.
Een eerdere overbrengingspoging vanuit de Veluwsche Stoomtrein Mij in Beekbergen naar Simpelveld in december vorig jaar werd gestaakt, nadat de loc problemen kreeg met één van de lagers. De stoomloc stond daarom tot begin deze week gestald op het emplacement van Nijmegen. Met een nieuw plan van aanpak is de machine gedurende 4 nachten met een maximum snelheid van 15 km/u van Nijmegen naar Simpelveld gesleept.
Loc 50 3666 zal worden gereviseerd en worden ingezet op onze museumspoorlijn. Maar eerst gaat nog alle aandacht naar de grootscheepse revisie van stoomloc 52 532, welke we dit jaar hopen af te ronden.
Wij danken al onze vrijwilligers die bij dit project betrokken zijn en tevens een speciaal woord van dank aan onze collega’s van de VSM, de medewerkers van ProRail (incidentenbestrijding), de transporteurs van Railexperts en de medewerkers van het stationsemplacement Nijmegen.
-
(y) (y) .
-
Fijn, kan de ZLSM ook eindelijk een volwaardige museumlijn worden, met rood-zwarte standaardlocs uit Duitsland...
-
Met zo'n inferieure duitse kolenslurper????
Mvrgr
-
Vergat ik te zeggen: het kan zijn dat ik sarcastisch was ;D
-
Jij sarcastisch? Sinds wanneer beschikbaar jij over die kunst?
-
Beter een rood-zwarte stoomloc dan geen stoomloc toch? Ik denk dat 80% van de bezoekers het weinig uitmaakt, zolang het maar stoomt. Ik snap de keuze van de ZLSM wel voor Duits standaardwerk, de Zweedse dames waren (begreep ik) relatief licht voor het werk en relatief complex qua opstoken en onderhoud.
Hopelijk komt tzt wel wat van het mooie Zweedse spul de baan op. Ik hoop dat ze tijd en geld kunnen vrijmaken nadat de Duitse stomers het leeuwendeel overnemen.
Groeten,
Rogier
-
Niet alleen dat, maar door de sloopwoede van de late jaren vijftig is er bitter weinig overgebleven van het arsenaal aan Nederlandse stoomlocs. Nou ja, begin jaren zestig werd ongeveer alles van de NZH ook nog eens in de fik gestoken...
-
Beter een rood-zwarte stoomloc dan geen stoomloc toch? Ik denk dat 80% van de bezoekers het weinig uitmaakt, zolang het maar stoomt. Ik snap de keuze van de ZLSM wel voor Duits standaardwerk, de Zweedse dames waren (begreep ik) relatief licht voor het werk en relatief complex qua opstoken en onderhoud.
Hopelijk komt tzt wel wat van het mooie Zweedse spul de baan op. Ik hoop dat ze tijd en geld kunnen vrijmaken nadat de Duitse stomers het leeuwendeel overnemen.
Groeten,
Rogier
Amen!
-
Is het in plaats van de Zweedse locs? Dat vond ik nou juist het pluspunt van die lijn: dat er niet met het eeuwige zwart rood werd gereden. Het waren ook elegante zweedse locs. Ok, hoef ik daar niet voor naar Limburg :(
-
Precies.
-
Is het in plaats van de Zweedse locs? Dat vond ik nou juist het pluspunt van die lijn: dat er niet met het eeuwige zwart rood werd gereden. Het waren ook elegante zweedse locs. Ok, hoef ik daar niet voor naar Limburg :(
De 52'er wordt niet het standaard duitse zwart-rood. Dus kun je straks wel naar Limburg ;D
-
Wacht ff: gaat die loc een Belgische jas krijgen (want: made in Belgium)?
-
Ah, zwatt-geel-rood dus. Spannend. En de tender wordt een frietkot ;D
-
Moet ie wel eerst omgebouwd worden op oliestook ;D…
-
Plaatjes aub ;D
-
De 52'er wordt niet het standaard duitse zwart-rood. Dus kun je straks wel naar Limburg ;D
Het is toch echt een 50, geen 52. ;)
Standaardkleur voor een 52 is overigens grijs.
Bart
-
Ik doelde op de 52 532 waar ze nu mee bezig zijn. Die wordt niet standaard zwart-rood. Hoe de 50'er wordt weet ik niet.
-
Nou ja, de kleur is een ding, maar de totaalindruk is een andere. Ik heb zelf niet zoveel met stoom, maar ik vind de Zweedse machines visueel wel heel aantrekkelijk. Niet dat plompe van de Duitse machines. Elegant en het doet mij (als niet kenner) ook denken aan Nederlandse stoomlocomotieven. Die gedachte krijg je echt niet bij een Duitse eenheidstype locomotief.
Anyway, uiteindelijk is het een lijn die geëxploiteerd moet worden en geen statisch museum. Dat betekent keuzes
-
De 52 532 wordt niet standaard zwart rood, beetje ( donker ) rood en veel zwart ;-)
Wat ik er van begrepen heb, blijft de 50 Oost-Duits en olie stook ( wellicht “ lichte olie stook “ ) met het oog op de toekomst ( prijs en beschikbaarheid kolen ), maar dat laatste kan onderhevig zijn aan veranderingen…
-
Het uiterlijk van de 52 532 zal gaan lijken op een CSD 52er,donkerrode wielen en de rest zwart .
-
Ben benieuwd. Nou ja, het is ook niet dat ik de deur plat loop bij de ZLSM. De laatste keer dat ik daar een ritje maakte was Bokito net ontsnapt. Daar maakten medepassagiers grappen over. Dat is alweer even geleden ;D
-
Moet ie wel eerst omgebouwd worden op oliestook ;D…
Wat ik er van begrepen heb, blijft de 50 Oost-Duits en olie stook ( wellicht “ lichte olie stook “ ) met het oog op de toekomst
Er is dus al mee rekening gehouden. ;D
-
Nou ja, de kleur is een ding, maar de totaalindruk is een andere. Ik heb zelf niet zoveel met stoom, maar ik vind de Zweedse machines visueel wel heel aantrekkelijk. Niet dat plompe van de Duitse machines. Elegant en het doet mij (als niet kenner) ook denken aan Nederlandse stoomlocomotieven. Die gedachte krijg je echt niet bij een Duitse eenheidstype locomotief.
Sluit ik me bij aan.
-
Zover ik weet wordt de 50er terug gebouwd naar kolenstook en krijgt dan weer t nummer 50 3666.
Ik vind het een beetje onzin dat de zweden te licht zouden zijn voor het werk. Ze rijden er al meer als 20 jaar mee. Ook ik vond dat nou juist het leuke van de ZLSM. Daarnaast als je kijkt hoeveel werk en nieuw aanmaken van onderdelen in de 52er zijn gegaan en dat ze al zes jaar bezig zijn hadden ze, hoewel misschien een lastiger loc, datzelfde tijd en geld beter in een van de Zweedse locs kunnen stoppen. Maar goed dat is mijn mening.
Groeten Edwin.
-
Dat ze jaren ergens mee rond gereden hebben, zegt natuurlijk niets over hoeveel moeite dat gekost heeft om dat mogelijk te houden.
En dat een revisie 6 jaar kost zegt eigenlijk ook niet zoveel, dat is ook afhankelijk van de staat die de machine bij aanvang had, hoever je wilt gaan in de staat waarin je hem wilt brengen, hoever je wilt gaan en hoeveel handjes er in die tijd beschikbaar waren.
-
Voor mij waren de Zweden de hoofdattractie van de ZLSM. Voor een Duitse 50-er, origineel of als Reko-variant, ga ik niet op pad.
Wolter