BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Herwim Frank op 30 April 2008, 09:41:10
-
Hallo modelbouwers
Ik heb pas geleerd van Marco Ratree hoe ik mijn foto's moest inpassen in een dergelijk artikel waardoor het voor mij zin had om ook eens een stukje van mijn werk te laten zien.
Ik bouw een baan op 4 moduuls met als thema het logistieke proces van kolen en staal industrie genaamd "de Franklin Rail Compagnie"
Deze naam is afgeleid van mijn eigen achternaam en een eer betoon aan mijn ouders die mij hebben gemaakt zo als ik nu ben met de interesses voor natuur en techniek.
Een kolen mijn met overslag bedrijf, een haventje met bordeel kroeg etc.
Een stukje hoogoven en staalfabriek etc.
Hieronder een paar foto's als het mij lukt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0012_4.jpg)
Dit is de kolenmijn met overslag bedrijf
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0017_1.jpg)
Hier verschijnt het bordeel en cafe gelegen aan de haven
Mijn baan bestaat uit een boven en onder deel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0021.jpg)
Ik probeer zoveel mogelijk zelf te maken van afval producten en natuurlijk
ook wel oude bouwpakketten die ik in de loop der jaren heb aangeschaft
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0053.jpg)
Hier zien jullie bijvoorbeeld het begin van mijn hoogoven waar de toren is gebouwd van een oude sinaasfles.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0054.jpg)
Ik heb gemeent het artikel even aan te passen daar ik de vorige keer wat te snel en entosiast was en daardoor het geheel wat onsamendhangend was.
Zo ik stop even met het artiekel, als blijkt dat er interesse is naar meer
dan ben ik zeker genegen om hier verder tijd in te steken.
Allen veel bouw en hobby plezier,
groetjes,
Herrwim Frank
-
Hallo Herwim,
Ik zie dat je al weer wat verder bent, en heb je de lima staalwagens al gepimpt?
Groet Stephan.
-
het is zo te zien gelukt :)
het ziet er mooi uit en vraagt zeker naar meer
groeten,marco
-
Ziet er goed uit, alleen lijkt mij de trap wat oversized...op de foto lijkt het alsof de treden zo'n 1 meter hoog zijn....
-
Hallo Ron
Je hebt gelijk als je deze foto bekijkt, komt vooral ook omdat de trap
hier nog spierwit is.
Maar in de praktijk op mijn moduul valt dit reuze mee, ik heb inmiddels
ook nieuwe foto's gemaakt nu ik van Marco heb geleerd hoe ik deze kan bewerken in mijn artikelen, komt later meer van.
Stephan
Leuk je weer te horen.
Nee ik heb de Lima staalwagens nog niet gepimt dit is een aktie die zeker
nog gaat gebeuren.
Ik ben de laatste maanden erg druk geweest met de elctra van mijn moduuls, deze heb ik nu bijna af en dan ga ik verder met de bouw en aankleding van de moduuls.
1e Het eerst volgende is de kolen mijn en overslag af te maken
2e De achtergrond van moduul 01 schilderen (klein stadje en industrie)
3e Eerste opzet van de staal fabriek waarin de containerkraan van Heris
verwerkt wordt als een soort loopkat.
Hoe gaat het bij jou met je plannen ik hoor het graag
-
Mijn baan staat nog in de hoek.
Vandaag ben ik bezig geweest om een wandje van een metertje of 10 neer te zetten, dit moet dienen als wilde apenbarrière, aan de andere kant wil mijn zoontje met trawanten wel eens voetbaltafelen en zo.
Als de wand klaar is ga ik mijn baan weer opbouwen en uitbreiden.
Groet Stephan.
-
Hallo modelbouwers
Voor degene die hier interesse in hebben het tweede deel
over mijn baan in opbouw "de Franklin Rail Compagnie"
Deze keer wat over mijn stroomvoorziening.
Om voor mijn modulen een algemene stroomvoorziening te maken is zeker een half jaar denk en tekenwerk aan voorafgegaan. Ik heb ooit eens een verrijdbare vierkante tafel op de kop getikt en was van plan deze te gebruiken als bediening tableau, maar hoe hier vandaan de bekabeling te realiseren naar de modulen zonder honderden draden te moeten trekken. Punt 01 op het bediening tableau moest makkelijk terug te vinden zijn op moduul 01, 02, 03 of 04. Ik besloot alle draden af te werken op kroonstenen en d.m.v. computer connectors en kabels te verbinden naar de modulen. Ik kocht 25 polige connectors die ik bekabelde met 25 aderig snoer, Als ik dit nou 2x uit voerde tussen de bedieningstafel en tussen de verschillende modulen had ik een 50- aderig verbinding. Op zowel de bedieningstafel als onder elke moduul maakte ik een elektrisch paneel die ik naar voren kan trekken dan hoef ik niet elke keer bij elke ader verbinding onder de tafel te kruipen. (zie foto’s hieronder).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Photo003.jpg)
Hieronder schematisch mijn regelpaneel, het bovenste deel bestaat uit paneel met regelknoppen en bediening wissels, verlichting etc. Het middelste deel bestaat weer uit de naar voren te schuiven la met trafo’s t.b.v.wisselspanning en bediening van andere elektronische zaken, kroonstenen etc. Het onderste vaste deel bestaat uit trafo’s t.b.v. gestabiliseerde voedingen t.b.v. de rijspanningen plus het sterkstroom deel.
Per Moduul heb ik dus een uitschuifbaar paneel met dezelfde kroonsteen verdeling als op het schakelbord.
Jammer genoeg kan ik niet mijn excel bestand uploaden of kopieren
Op deze excel tekeningen heb ik per moduul uitgewerkt de aansluitingen
van de kroonstenen betreffende aansl wissels, div.rijstromen, alg. verlichting etc.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0073.jpg)
DIVERSE VERLICHTINGS METHODEN EN HUN STROOMTOEVOER
Om een rieel beeld te krijgen in de voorstellingen die we bouwen is verlichting één van de onderwerpen die niet vergeten mag worden. Zo hebben we verlichting in de huizen, kantoor en fabrieks- panden, straatverlichting, fabrieksterrein verlichting, reclame verlichting en zelfs nog flitslichten bijv. Laslicht op een fabrieksterrein of in een fabriekshal of nog realistischer in mijn thema licht van vloeibaar ijzer.
Ik wil beginnen met de algemene zaken te bespreken in mijn optiek van de verlichting in Franklinland
Niet in alle gebouwen brand licht en als er licht brand dan niet in alle ruimten van een gebouw, dit is een belangrijk uitgangspunt, dat betekend dat in één gebouw de verschillende ruimten gescheiden moeten worden door wanden of de diverse ramen aan de binnenkant een zwarte laklaag krijgen
in het eerste geval werk je dan met verschillende lichtpunten en in het tweede geval werk je met één lichtpunt, de keuze is afhankelijk van hoe het bouwwerk is uitgevoerd en hoe groot de oppervlakte van het gebouw is.
Bij meerdere lichtpunten zou je ook kunnen kiezen voor gescheiden stroomtoevoer die apart geschakeld kunnen worden Elk gebouw krijgt bij mij in principe één stroom toevoer die ik door pen en gat verbinding koppel aan de aan de onderkant vaste aansluitpunten in de reeds besproken schuifla. Op deze manier kan je bij storingen in het gebouw het gebouw makkelijk los koppelen van de tafel zonder eerst de draden los te moeten maken.
De pen en gat verbinding worden gerealiseerd door de bekende bananensteker en contrasteker of door zelf gemaakte pen en gat verbinding.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aanslverlgebouw.jpg)
Ooit ergens gelezen in een blad.
Een veel gebruikte verlichting in de industrie is de ronde kap met een lamp in het midden, deze is goed te gebruiken als loods en hal verlichting boven in de hanenbalken. Ook goed te gebruiken als mastverlichting op terreinen. (Zie onderstaande voorbeeld.)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0013_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0014_2.jpg)
Zo het is weer genoeg geweest voor deze keer, als er verder interesse is
schrijf ik graag nog een deel met uiteraard een ander onderwerp
groetjes,
Herwim Frank
-
Ook goed te gebruiken als mastverlichting op terreinen. (Zie onderstaande voorbeeld.)
Leuk verslag Herwim. Maar ik denk dat lampjes die je gebruikt aan de grote kant zijn.
Groet Jaap
-
Beide draadjes onder 1 topic geplaatst.
Delen kun je zo verder uitbouwen onder deze draad.
-
Je hebt gelijk Jaap.
Op deze foto lijken ze ook groter dan in werkelijkheid.
Het zijn oude lampjes uit de modelspoorwereld alleen ik heb de kapjes
wat te klein gemaakt.
Ik gebruik deze dan ook niet zo in het zicht, onder de overkapping van mijn hoogoven loods.
Dit was ook mijn eerste keer.
aldoende leerd men
Herwim
-
Geachte heer Chris v. Diessen
ik weet niet of dit zo slim is om mijn beide artikelen samen te voegen
allereerst wist ik hier niets van en was ik mijn tweede stuk ion eens kwijt
terwijl ik juist iets aan het veranderen was.
Ten tweede is mij verteld dat bij een nieuw artikel het blauwe icoontje Nieuw staat, nu dit er niet meer bij staat weten lezers die mijn eerste artikel hebben gelezen niet dat er iets nieuw onder staat, en lezen dit dus waarschijnlijk niet meer.
Ik zeg dit met mijn lekenverstand over dit Forum en na aanleiding van een tip die ik juist had gekregen om steeds een nieuw artiekel te starten
Degene die mij deze tip gaf vertelde ook dat een geschreven artikel na 24
uur niet meer te veranderen is, dus hoe moet ik nu dit artikel onder dezelfde topic veranderen.
Gaarne wat tekst en uitleg hierover.
Met vriendelijke groeten,
Herwim Frank
-
Herwim,
Elk bericht wat je hier op het forum plaatst kun je 24 uur lang aanpassen, ongeacht of dat een eerste bericht in een topic is of niet. Het bericht wat je net hebt geplaatst kun je dus nog tot morgen aanpassen!
Door alles over jou baan in dit draadje te plaatsen, houd je het verhaal bij elkaar en blijft het overzichtelijk.
Groeten,
Lars
-
houd je het verhaal bij elkaar en blijft het overzichtelijk
Zie bijvoorbeeld: Boppard in N 72.000x bekeken of Plan U in styreen 113.000x bekeken.
Groet Jaap
-
Ten tweede is mij verteld dat bij een nieuw artikel het blauwe icoontje Nieuw staat, nu dit er niet meer bij staat weten lezers die mijn eerste artikel hebben gelezen niet dat er iets nieuw onder staat, en lezen dit dus waarschijnlijk niet meer.
Ha nee, dat werkt een klein beetje anders: zodra er een nieuwe reactie in een onderwerp komt, komt dat blauwe icoontje tevoorschijn. Dus ook al mensen reageren op je lampjes of als je zelf iets nieuws schrijft, krijg je zo'n blauw icoontje.
Die lampjes zijn trouwens erg leuk! Inderdaad zijn de gloeilampjes misschien iets aan de grote kant, maar het is zo aardig om te zien hoe je een ouderwetse lampenkap bouwt.
- Peter
-
Lars en Peter bedankt
Weer wat geleerd.
Toch nog een vraag, weet nog niet alles.
Kan ik nu in mijn bestaand artikel weer een stuk bij schrijven volgende week bijv. of begin ik weer een nieuw artikel die dan automatisch onder het zelfde hoofdstuk komt, leg mij dat nog even uit, uitgaande dat ik bijv.dus over een week weer een stuk wil schrijven over mijn baan
"de Franklin Rail Compagnie"
Alvast bedankt
Herwim
-
Ik zou het gewoon in dit draadje (artikel) schrijven, dan houd je alles bij elkaar en het komt vanzelf weer bovenaan staan.
- Peter
-
Ik was hierboven al eens begonnen met wat foto's etc.
Voor de liefhebbers nu de officiele beschrijving die bij de foto's horen
Op een of ander manier lukt het momenteel niet om andere foto's te uploaden volgende keer beter.
Mijn beschreven artiekel is nog al lang dus ik zal deze dan ook in delen plaatsen.
"De Franklin Railcompagnie"
Jaren geleden eind 80 er jaren heb ik door verschillende omstandigheden mijn hobby modelspoor voorlopig in de kast gezet met de bedoeling om later de hobby weer op te pakken maar dan op een andere manier te beoefenen. Op kleinere schaal.
En dan bedoel ik niet schaal HO of N of Z maar meer in de zin, minder ruimte geen grote oppervlakten waar je niet bij kan, uitgaande van een thema en rijdend van punt A naar B en terug.
Welnu, het heeft iets langer geduurd dan ik eigenlijk wilde maar nu (Mrt 2005) is het licht bij mij eindelijk aangegaan en begin ik te weten wat ik wil. Nou ja wil het is nu inmiddels half 2008 geworden, zijn de begin plannen toch nog gewijzigd.
Dit wordt een beschrijving van de bouw van de “FRANKLIN RAILCOMPAGNIE” De naam is een verzonnen grootmacht (Industriegigant) voortgekomen uit een eenvoudige achternaam en wel die van ons zelf, tevens is dit een eerbetoon aan mijn ouders die mij hebben opgevoed en hebben gemaakt tot een persoon met interesse in alles wat met natuur en techniek te maken heeft.
De baan wordt opgezet in het tijdperk 1940-1960 en als thema heb ik gekozen voor het logistieke proces van de kolen en staal industrie.
Onderstaand verhaal is de meeste van ons wel bekend.
De meeste huisgezinnen gebruikten kolen om te stoken en te koken, en omdat kolen de goedkoopste en meest voorkomende energiebron in de toen huidige economie was, lag dit voor de hand.
Op vele stations met goederenkoer had de lokale kolenboer dan ook een kleine opslagplaats. Soms werden de kolen van de wagons rechtstreeks overgeladen op een vrachtwagen, maar vaak werden ze ook tijdelijk opgeslagen in een kolenloods, waarna ze opgezakt werden en verder per vrachtauto huis aan huis gebracht.
Voor verre afgelegen afname punten werd veel gebruik gemaakt van de goederen trein die veelal vaste trajecten had naar deze ver gelegen oorden maar kon dit niet per trein dan ging het vervoer via een overslag punt, hier werden de kolen ingescheept in grote binnenvaart schepen.
Maar dat kolen ook een belangrijk bestandsdeel voor de ijzer industrie is, is minder bekend.
Kolen is een van de grondstoffen die nodig is om staal te produceren. Om staal te produceren heb je in het eerste plaats natuurlijk ijzererts nodig, Daarnaast vormen steenkool en kalksteen de belangrijkste basisingrediënten. Hierbij bedenken de aanvoer van deze grondstoffen, het verwerken hiervan in hoogovens, staalfabrieken etc. Dit is een proces waarin je binnen de modelspoor hobby eindeloos kan anticiperen.
Maar pas op om echt het hele proces uit te beelden van steenkoolwinning, hoogovens, staalfabrieken en opslag en haven overslag heb je een ruimte nodig van ± 10 à 15 meter lang en dat is zeker niet voor een ieder weg gelegd, ook voor mij niet. Daarom moeten we keuzes maken, Mijn eigen keuze verwoord ik onder de kop “Wat uit te beelden “
WAT UIT TE BEELDEN
Franklin railcompagnie zal een opzet zijn van het verwerken van ijzererts tot bruikbare bestandsdelen voor de ijzer industrie en een klein stukje logistieke proces van kolen en erts via spoor en de binnenvaart. Ik heb gekozen voor een kleine haven (binnenvaart) vervoer naar verre oorden, het geheel gesitueerd naast een kolenoverslag complex. Verder op, op de baan een kleine hoogoven met aangrenzend een staalfabriek en het logistieke proces richting haven en de andere kant op het land in naar verre oorden via de weg.
Als inspiratie bron om te komen tot een dergelijke opzet met ook de daarbij behorende technieken heb ik gebruik gemaakt van de vele artikelen die ik de afgelopen 15 à 30 jaar heb gelezen in diverse hobbybladen.
Voor mij belangrijke artikelen in de modelspoor hobby heb ik gebundeld in een makkelijk op te zoeken reeks verzamelmappen waar ik d.m.v. een index voorbeelden en bouw technieken in op kan zoeken.
Een eenvoudig binnenhaventje, een rij huizen ingeklemd tussen industrie en een spoorlijn, de troosteloze sfeer die je in die oude voorsteden aantreft en een plaatselijke kolenboer met z’n opslag en vooral de diverse typische details allemaal zaken waar veel bouwplezier aan verbonden zal zitten.
DE EERSTE STAPPEN
De oppervlakte van de baan moet zodanig zijn dat het werkbaar is, dus geen grote rechthoeken waar je, je helemaal moet uitrekken en op een verhoging moet klimmen om er nog bij te kunnen. Tevens is het de bedoeling om binnen niet al te lange tijd (1 à 6 jaar) te verhuizen naar een kleiner en eventueel gelijkvloers appartement, ook wij worden ouder en komen er kleine gebreken om de hoek kijken.
Dus de keus was al gauw gemaakt moduulbouw, stukken van ± 100 cm bij 50 cm. deze kan je makkelijk vervoeren en weer aan elkaar koppelen mocht ik ooit eens gaan verhuizen. De garage die bij ons gebruikt wordt als hobby ruimte en washok is daar uitermate geschikt voor.
Langs de lange zijde werden 4 modulen opgezet met een half 5e moduul naar rechts als eind stuk. De modulen hangen aan de achterkant aan de muur en hebben aan de voorkant poten. Boven de modulen is een berging gemaakt met aan de onderkant regelbare spotjes voor extra directe verlichting. Deze berging is trouwens niet modulair en daardoor dus ook niet makkelijk mee te nemen.
Achter de modulen is een rechtopstaand hardboard plaat aangebracht als achtergrond plaat.
Tijdens de eerste opzet van de baan zal hier een schilderij ontstaan voorstellende de lucht en een zodanige voorstelling dat de dieptewerking van het beeld op de baan versterkt, maar hier kom ik later op terug. Eerst ben ik geruime tijd bezig geweest met het plan op papier weer te geven en hier het sporenplan in te verwerken.
Zelfs tijdens de bouw veranderde ik wel eens de plannen, maar dan toch rekening houdend met mijn doelstelling.
De eenvoud van het sporenplan is voor mij zeer belangrijk, overdaad schaad tevens gaat het bij mij vooral om de entourage zo natuur getrouw mogelijk na te bootsen en niet kilometers rij mogelijk heden.
Moduul 01
Zoals al eerder aangegeven begint moduul 01 met de haven en overslag bedrijf van kolen en ijzererts. Het spoor wat over het fabrieks terrein loopt van het overslag bedrijf gaat aan de linkerkant door de achterwand en komt dan op mijn werktafel terecht, dit is handig om locs naar de werktafel te dirigeren voor de nodige revisie.
Tijdens de bouw kwam ik er achter dat 50 cm diep niet voldoende was om de hoogovens cq staalfabriek te situeren en dan ook nog één of twee doorgaande lijnen te plaatsen. Dus het volgende heb ik toen verzonnen, 80% van de gehele baan over 3 modulen gezien wordt verhoogd uitgevoerd. Dat betekende voor mij dat moduul 02 bijna in z’n geheel verhoogd wordt tot aan de voorrand daardoor kan ik de volle 50 cm diepte benutten voor mijn tafereel staalfabriek en deel hoogovens.
De doorgaande sporen lopen hier onderdoor.
Op moduul 01 komen deze doorgaande sporen uit bij de haven en op moduul 03 komen deze uit bij de stortplaats van de slakken en andere afval, één spoor loopt door naar moduul 04. Op het bovenste deel van moduul 01 lopen de sporen die een verbinding hebben met de fabrieksterreinen van de staalfabriek en hoogoven op moduul 02 en 03.etc.
Door deze verhoging te creëren ontstond tevens een mogelijkheid om een storthelling te maken voor de afvoer van slakken vanuit de hoogoven, zie moduul 03
Moduul 02
Moduul 02 geeft de staalfabriek weer en nog een stukje van de hoogoven. Aan de voorkant onderste deel lopen de doorgaande trajecten richting haven en de andere kant op richting stortplaats slakkenkuil en moduul 04
Aan de achterkant bovenste deel loopt een traject die het interne logistiek proces verzorgd van de aanvoer kolen en ijzererts van het overslag bedrijf bij de haven naar de hoogovens.
Dit traject is opgezet als pendelbaan, hier zullen drie locomotieven continu heen en weer gaan om de nodige grondstoffen aan te voeren naar de hoogovens.
Moduul 03
Moduul 03 geeft de Hoogoven industrie weer. Aan de voorkant onderste deel lopen de doorgaande trajecten weer richting haven etc. Aan de achterkant loopt wederom het interne logistiek proces. van het Overslag bedrijf naar de hoogoven en staal fabriek. De blikvanger op dit moduul is uiteraard de kleine hoogoven en de stortplaats van de slakken
Moduul 04
Op dit moduul is een kleine spiraal in wording om het bovendeel en onderdeel met elkaar te verbinden.
Ik zoek alleen nog een manier om deze spiraal te verbergen, ik heb namenlijk geen berg traject.
Dus ik moet deze kleine spiraal wegwerken in een deel aangrenzende stad
of iets dergelijks, wie een idee heeft graag hoor ik jullie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0023.jpg)
Ik hoop de volgende keer wat andere foto's te laten zien.
Momenteel ben ik erg druk met de electronica dus de scannery laat even op zich wachten.
groetjes,
Herwim Frank
-
Stoer thema om een modulebaan van te bouwen, ik ben heel benieuwd hoe het worden gaat.
Heb je toevallig ook al iets van tekeningen of schetsen van hoe de modules er uit moeten gaan zien?
Groetjes Michiel